Урок на тему: Частини мови. Дієслово: Загальне поняття. Зв’язок дієслова з іменником у реченні. Лексичне значення слова. Створення власного висловлювання. Взаємоперевірка.
Мета: закріплювати поняття про мову як найважливіший засіб людського
спілкування; розширювати знання учнів про багатство української
мови; формувати уявлення про мову як національну ознаку народу;
розвивати усне та писемне мовлення учнів; виховувати любов до
рідного слова, творчості Т.Г.Шевченка, почуття патріотизму через влучне слово.
Формування предметних компетентностей:
поглибити знання учнів про частини мови, їх роль у мовленні;
формування ключових компетентностей:
уміння вчитися: удосконалювати вміння самоорганізовуватися до навчальної
діяльності, висловлювати оцінні судження; розвивати пізнавальний інтерес; дотримуватися єдиних вимог щодо оформлення письмових робіт; комунікативної: розширювати словниковий запас, розвивати вміння осмислювати, опрацьовувати інформацію;
інформаційної: формувати вміння самостійно шукати, аналізувати, відбирати необхідну інформацію;
соціальної: розвивати навички зіставлення аналізу, відстоювання своєї думки.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Добрий день, усім присутнім! Сьогоднішній день вперше зібрав нас у такому колі дружної шкільної родини. Спокійно розпочався сьогодні для нас новий день. Нехай він буде плідним, радісним, цікавим і мирним для всіх нас.
Шановні гості! Раді вітати вас на уроці в 4 класі.
- Пролунав уже дзвінок,
Починається урок.
Працювати будем дружно,
Щоб почути у кінці,
Що в четвертім нашім класі
Діти просто...
- Молодці.
А супутником сьогоднішнього уроку буде збірка в якій заховалася поезія
Ну що б, здавлося слова…
Слова та голос – більш нічого.
А серце б’ється – ожива,
Як їх почує!..
Так, звичайно, збірка називається ,,Кобзар’’ автором якої є великий пророк України, митець, поет, художник, письменник Т.Г.Шевченко.
Так, бо саме 9 березня народився поет.
Тема тижня ,, Досліджуємо себе у світі та світ довкола нас’’.
Тема дня ,,Що я можу зробити для інших?’’
Тема уроку записана на дошці .
Інтерактивна технологія ,,Мікрофон.
Діти, а що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
- На уроці мене чекає...
- На цьому уроці я вивчу...
- Цей урок навчить мене...
- А як потрібно працювати, щоб очікування виправдалися?
Мої очікування:
- Ви будете активно працювати.
- Доведете, що чимало вивчили по темі.
- Умієте точно, гарно висловлювати свої думки.
- Будете злагоджено працювати в групах, парах.
- Зумієте переконати, що знаєте і любите рідну мову.
Хоч маленькі ми ще діти,
Мов весняні дрібні квіти,
Величаємо в цю днинку
Нашу Матір-Українку.
Присягаєм тобі, Мати,
Рідний Рід свій більш кохати,
І служити до загину
Нашій Неньці - Україні.
Вчитель: Сьогодні у нас незвичайний урок, (слайд 2)
Сьогодні ми зробимо ще один крок.
В країну відому, в країну чудову,
Що нас так чекає й збагачує мову.
Бажаю вам успішних відповідей, висловлювань своїх думок.
Девіз нашого уроку:
―Рідну мову ми шануєм,
плідно й творчо всі працюєм.
ІІ. Оголошення теми, мети уроку.
Наш урок присвячений тому, щоб учитися приймати один одного такими, які ми є, вчитися розуміти один одного й жити мирно. Мир на планеті – надзвичайно актуальна тема в усі часи. І це не дивно. Адже будь-яка людина, що загляне всередину себе, у свою душу, у свій розум, підтвердить, що зберегти мир іноді нелегко навіть у собі, що вже казати про стосунки між людьми (навіть близькими), а тим більше між країнами. Однак повинна ж бути в цього поняття якась основа, опорна точка, зміцнивши яку, цілком реально досягти стану миру всередині себе, а отже, принести його у своє оточення.
ІІ. Емоційне налаштування. Енергізатор «Я – зірка». (Звучить тихо легка музика). Сядьте зручніше й заплющіть очі. Зробіть два глибоких вдихи й видихи. Уявіть, що над вами висить золота зірка. Це – ваша зірка. Вона піклується, щоб ви були щасливими, розумними і жили під мирним небом. Відчуйте її тепло. Уявіть, що ви теж випускаєте промінці ясного світла і тепла й це світло і тепло йде до всіх дітей, гостей у класі. Тепер надішліть своє світло й тепло людям, яких немає в цій кімнаті: батькам, знайомим, друзям, захисникам. Попрощайтеся з зіркою та розплющіть очі.
Вчитель: Там, де добро панує,- там усюди
Буяє цвіт, дерева у плодах.
І в мирі там живуть скрізь добрі люди,
Не знають, що це – горе, зло і страх.
Слайд 3. Легенда про добро
Бог вирішив створити світ. Створив зорі, Місяць, Сонце, море, гори, квіти. Потім створив людину. І нарешті створив ДОБРО. Замислився Бог, куди сховати добро, щоб людина не знайшла його відразу. ,,Нумо сховаю на найвищій гірській вершині’’, - подумав. ,,Ні, – сховаю його на зворотній стороні Місяця’’, - промовив. Але подумавши, вирішив: ,,Сховаю ДОБРО в серці людини. Вона буде шукати його по всьому світу, не підозрюючи, що носить у собі.’’
- Чого навчає нас ця легенда?
- Що ви можете зробити, аби світ став кращим, добрішим?
Відповіді дітей.
Вчитель: Вчіться в усьому бачити позитивне.
Зазвичай людина намагається робити добрі вчинки, але не завжди у неї виходить. Своїми вчинками ми впливаєм на своє житти.
Запишіть на аркуші свій вчинок, за який вам соромно перед батьками, вчителями, друзями. (пишуть)
- А тепер мовчки його прочитайте і викиньте в торбинку. Щоб ніколи не повторювати його.
Вчитель: Щасливі діти і ми дорослі, які народилися в своєму рідному краї і виростаючи в нім , поступово краще пізнаємо його та дізнаємося про свій народ. Бо наша любов до рідного народу мусить бути свідомою. Ми думаємо про свої корені, про те, без чого не мислиться жоден народ - рідну мову, мамину пісню, бабусину казку. Від народних традицій віє душевністю і ласкою, вірою і надією, щирістю і щедрістю.
-І зараз ми поговоримо про мову як найважливіший засіб людського спілкування та пригадаємо вивчені частини мови. (виставляю на магнітній дошці картинку частини мови.)
-Які ми знаємо частини мови? Самостійні, службові, вигук.
слайд 4
Мудра, щедра, багата, розкішна,
Осяйна, вогняна, дивовижна,
Веселкова, барвиста і ніжна,
але стань, рідна мово, ще й престижна.
В.Федоренко
- За допомогою якої частини мови автор описав нашу мову?
Діти: прикметник – це самостійна частина мови… (Виставляють на магн.дошку)
- Яке це диво – людська мова! Без мови неможливе життя людей.
-Щоб наша мова була яскравою, різноманітною допомагають прикметники.
-А які ще частини мови ми знаємо? (виставляємо на дошці)
Говорять по черзі кожна група.
Вправа ,,Мозковий штурм’’.
І група - Що я знаю про прикметник?
Називає він ознаки,
Все він знає про предмет:
Липовий, смачний, солодкий,
Здогадаєшся, що мед.
А про всі його прикмети
Розповів нам хто? (Прикметник).
Вправа ,, Мікрофон’’.
Повторіть що ми вивчили про прикметник у групах.
ІІ група – Іменник
Я предмети називаю,
Навіть рід свій власний маю.
На питання хто? що?
Залюбки відповідаю.
Хто? – зайчисько,
Що? – вареник.
Здогадались – я (іменник).
ІІІ. Вправою «Карусель» повторити теоретичний матеріал по темі
«Іменник».
ІІІ група – дієслово
Ходить, робить, носить, сіє,
Слово плаче і радіє,
Усміхається і мріє.
Яке слово так діє? (Дієслово)
Дієслово – це самостійна частина мови, що називає дію або стан
предмета і відповідає на питання що робить? що робив? що буде робити?
У реченні дієслово є присудком.
Дієслово має три часи: теперішній, минулий, майбутній.
Форму роду мають тільки дієслова минулого часу однини. Рід дієслів
залежить від роду пов’язаних з ним іменників.
Дієслова теперішнього і майбутнього часу змінюються за особами і
числами.
Створюють ментальну карту.
А які ми ще знаємо частини мови?
Колективно. Займенник,
Є добріший друг в іменника,
В числівника й прикметника,
А звуть його – (займенником).
Вправа «Незакінчене речення».
Самостійна частина мови, що вказує на предмет, ознаки, кількість, але
не називає їх – це... (займенник).
У реченні особові займенники можуть бути...(підметом або
другорядним членом речення).
Займенники змінюються за...(відмінками і числами).
Числівник.
Частина мови ділова,
Я знаю скільки два і два.
Година котра знаю теж
Моїм завданням немає меж.
Бо я із числами дружу,
Спитайте: скільки? Я скажу. (Числівник)
Робота в парах.
Пригадайте один одному що ви знаєте про числівник.
Числівник – це самостійна частина мови, що вказує на кількість
предметів або порядок при лічбі та відповідає на питання скільки? який?
котрий?
За значенням числівники поділяються на кількісні і порядкові.
У реченні можуть бути як головними, так і другорядними членами
речення.
Робота в зошитах.
Слайд 5
Так. Це дієслово дарувати.
Сонце-тепло, калина-ягоди, явір-тінь, лози, верболози-чисте повітря.
Слайд 7 : вірш Т.Шевченка
Сонце заходить, гори чорніють
Пташечка тихне, поле німіє.
Радіють люде, що одпочинуть.
А я дивлюся…і серцем лину
В темний садочок на Україну.
Вчитель: Увага! Завдання. Перепишіть виділене речення. Підкресліть дієслова.
Перевірте. Слайд 8.
-Усно поставте запитання до них та скажіть коли відбувається дія.
(Що робить? Тихне, німіє – дія відбувається в даний момент – це теперішній час.)
-Давайте перетворимо ці дієслова так, щоб вони вказували на дію, яка вже відбулася до моменту висловлювання. (Що зробила? Стихла, Що зробило? Заніміло – минулий час.) Слайд 9.
Фізкультхвилинка.
Робота з лего.
Перевіримо, як ми повторили уже вивчене про частини мови. (слайд 10)
Робота в групах.
Прочитайте свої тексти. Виконайте завдання і знайдіть у ньому щось позитивне.
Показ слайдів 18- 20. Слайд 21 узагальнення.
Гра ,, «Зайве слово» Робота в групах.
Вчитель: Хто частини мови знає,
Зайве слово відшукає.
— У кожному рядку закресліть зайве слово. Поясніть свій вибір.
(Завдання — на картках.)
червона дорогий збирає
Україна горішки щедрий
білочка любить голубить
Робота на карточках в групах.
Обери рядок, у якому записано тільки прикметники
а) Золотий, свіжий, зелень;
б) золото, свіжий, зелений;
в) золотий, свіжий, зелений.
Прикметники роблять наше мовлення:
а) багатшим, досконалішим;
б) усним, письмовим;
в) виразним, голосним.
Заключна частина.
Сьогодні на уроці ви гарно працювали,
Дружно сили витрачали
І багато повторили.
Рефлексія.
За допомогою прикметників охарактеризуйте яким для вас був урок?
А використовуючи дієслова скажіть, що вам сподобалось з того що ви робили на уроці?
- Діти, мої очікування щодо сьогоднішнього уроку виправдались. Ви активно і творчо працювали і в парах, і в групах, і самостійно, гарно, точно висловлювали свої думки. А чи справдились ваші очікування від сьогоднішнього уроку?
Поділіться своїми враженнями від сьогоднішнього уроку. Свої відповіді розпочинайте словами:
Я навчився..
Я дізнався..
Я повторив..
Мені сподобалось..
Дом.завд. Що я можу зробити доброго для інших.
Дякую вам, діти, за ваше старання,уміння. Ви гарно працювали на уроці. Я вами дуже задоволенна.