Матеріал подаю на конкурс "Вчительська десятка" Розробка уроку міститьтеоретичний та творчий матеріал з даної теми, який буде цікавим для учнів, тому що розвиває розумові здібності дитини та дасть змогу зацікавити учня з даної теми.
УРОК № 5
Тема. Речовина. Чисті речовини та суміші.
Цілі й завдання: сформувати поняття «речовина»; показати, що кожна речовина має свої специфічні властивості; навчити описувати фізичні властивості речовин і визначати речовини за їхніми властивостями; ознайомити з агрегатними станами, у яких може перебувати речовина за звичайних умов.
Обладнання та реактиви: штатив із пробірками, шпатель або ложечка; алюміній, залізо, мідь, сірка, кухонна сіль, вода, оцет, рослинна олія:
Базові поняття й терміни: речовина, матерія, матеріал, тіло, властивості тіл та речовин, агрегатний стан.
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний етап
II. Актуалізація опорних знань
Бесіда
У ході бесіди встановлюється зв'язок між поняттями «речовина» й «матерія». Нагадую учням, що все те, чим людина оточена, діє на її органи почуттів (прямо чи опосередковано, через прилади), викликаючи відчуття (кольору, розміру, форми, світла, удару електричного струму називається матерією. Речовина — один із видів матерії. З речовин складаються фізичні тіла.
Під час актуалізації знань стосовно агрегатних станів речовини всі відомості можна узагальнити у вигляді схеми
Перегонка
Плавлення випаровування
Твердий Рідкий газоподібний
стан стан стан
кристалізація конденсація
сублімація
III. Вивчення нового матеріалу
1. Поняття про речовину, матерію, тіла
Відзначивши різноманіття давно відомих і знову одержуваних речовин, учитель роз'яснює їхні відмінності за властивостями. Сукупність властивостей відрізняє одну речовину від інших. Деякі властивості можуть бути подібними у різних речовин. Опис властивостей речовин є одним із завдань хімії.
Завдання
Розподіліть по стовпчиках таблиці назви тіл і речовин: хімічний посуд, стілець, авторучка, цвях, ложка, деревина, залізо, скло, алюміній, пластмаса.
Тіла і речовини
Тіло |
Речовина |
|
|
2. Властивості тіл і речовин
Тіла неживої природи, їхні розміри, об'єм, властивості, існування в природі вивчають на-уроках геометрії, фізики, географії, а тіла живої природи (рослини й тварини) — на уроках біології. На уроках хімії розглядають властивості речовин, з яких утворені тіла як неживої, так і живої природи. Наприклад, властивість кам'яного вугілля горіти вивчають на уроках хімії; його твердість, густину, здатність проводити електричний струм — на уроках фізики; походження вугілля розглядається на уроках біології, а поширення цього мінералу — на уроках географії.
Пізнаючи властивості речовин, людина тим самим пізнає їхній внутрішній світ: склад, будова, властивості притаманні всім речовинам, вони об'єктивні. Це підтверджується тим, що речовина за тих самих умов виявляє постійні властивості незалежно від того, чи людина створює ці умови, чи вони існують у природі. Так, за звичайних умов кухонна сіль завжди буде розчинятися, стикаючись із водою, а бензин — горіти, коли його запалюють на повітрі.
Самостійна робота(в парах)
Учням пропонується завдання різних рівнів складності. Це сприяє розвитку їхнього мислення та вказує на рівень засвоєння знань. Наприклад, у наведеному завданні перший рівень відповідає діяльності відтворювального характеру (низький рівень), другий рівень — діям за аналогією (середній рівень), третій рівень — використанню знань про нові сполуки (високий рівень).
Рівень 1. Порівняйте фізичні властивості: а) ртуті й алюмінію, б) міді й цинку, в) крейди й вугілля.
Рівень 2. Яких двох найхарактерніших ознак достатньо, щоб протиставити дві речовини (див. перше запитання)?
Рівень 3.3 якими властивостями пов'язане найвідоміше застосування таких речовин: а) скла, б) міді, в) заліза? Які властивості вважаються їхнім недоліком?
Індивідуальне завдання
Під час бесіди кілька учнів виконують індивідуальні завдання за картками біля дошки або в зошиті.
3. Поняття про молекули, чисті речовини й суміші
Поняття про молекули відоме учням із курсу фізики. (від лат. тоіеу — «частинка»): це дрібні частинки речовини, що зберігають усі її властивості. Учитель може роз'яснити учням, що молекули є безпосередніми носіями лише хімічних властивостей речовини. А фізичні властивості (колір, густина, температура плавлення, кипіння, розчинність та ін.) притаманні сукупності молекул, тобто речовині в цілому.
Кожна речовина має свою, характерну лише для неї молекулу. Коли ми говоримо про чисті речовини, ми маємо на увазі, що вони складаються з однакових молекул. Чисті речовини — це речовини, до складаються тільки з однакових частинок (атомів, молекул, йонів).
Абсолютно чистих речовин не буває й одержати їх украй важко. Речовина вважається чистою, якщо вона містить не більше однієї молекули домішок на 1—10 тис. молекул основної речовини.
Найчастіше ми маємо справу із сумішами. Суміші — це сукупність різних молекул або чистих індивідуальних речовин. Суміші складаються з різних частинок (атомів, молекул, іонів) і різних речовин (двох, трьох і більше).
У сумішах чисті речовини виявляють свої індивідуальні властивості, звідки випливає головна й основна відмінність сумішей від чистих речовин: суміші можна розділити на індивідуальні речовини з допомогою фізичних методів.
4 Класифікація сумішей
Суміші можна поділити на дві групи: однорідні й неоднорідні. Однорідними називаються суміші, в яких навіть з допомогою мікроскопа не можна виявити частинок речовин, що входять до їх складу. Неоднорідними називаються суміші, в яких неозброєним оком або з допомогою мікроскопа можна помітити частинки речовин, що входять до їх складу. Однорідні суміші найчастіше називаються розчинами, а неоднорідні суміші — зависями, суспензіями або емульсіями.
СУМІШІ
Однорідні неоднорідні
Робота з таблицею
Учні заповнюють таблицю, записуючи до відповідних стовпчиків приклади чистих речовин і сумішей.
Чисті речовини і суміші
Чисті речовини |
Однорідні суміші |
Неоднорідні суміші |
|
|
|
3. Властивості чистих речовин та їх сумішей
Робити висновок про властивості речовини можна лише тоді, коли вона чиста.. Наприклад, відомо, що, вивчаючи властивості морської води, не можна зробити висновку про властивості чистої води.
Чиста вода з тиском 101,3 кПа має температуру плавлення 0 °С і температуру кипіння +100 °С. Якщо розчинити у воді цукор або кухонну сіль, то температури плавлення й кипіння цих розчинів будуть відрізнятися від температур плавлення й кипіння чистої води. Крім того, з'явиться нова властивість — смак. Чиста вода не має смаку, а розчин цукру є солодким. Чим більше цукру в розчині, тим сильніше відрізняються його властивості від властивостей чистої води.
Суміші відрізняються за властивостями від тих речовин, з яких вони складаються. Наприклад, азот має густину 1,25 кг/м3, кисень— 1,43 кг/м3,а повітря — суміш, яка складається в основному з цих газів, — має густину 1,29 кг/м3.
Демонстрація
1) Під час змішування показується,
що речовини не змінюють властивостей.
Учні розглядають порошки сірки й заліза, звертаючи увагу на їх колір і магнітні властивості. Після змішування порошків сірка залишається жовтою, а залізо — сірим і таким, що притягається магнітом. (Магніт краще підносити до залізного порошку через шар паперу, щоб потім було легше відокремити від нього залізний порошок.)
4.Методи розділення сумішей
Відстоювання Фільтрування Дія магніту випарювання перегонка
Пісок+вода тирса+ вода залізні водний розчин нафта Олія+вода пісок+ вода ошурки кухонної солі природна вода
IV. Узагальнення й систематизація знань
Завдання
Знайдіть виграшні шляхи на поданих таблицях. (Виграшний шлях: в а) і б) — чиста речовина; у в) іг) — суміш.) (Як у грі «Хрестики — нулики», виграшний шлях — це діагоналі, рядок або стовпчик.)
б) Граніт |
Залізо |
фосфор |
Мідь |
Сіль |
Пісок |
Морська вода |
Сірка |
Пил |
Сірка |
Цукор |
Кава |
Золото |
Полівітаміни |
Залізо |
Спирт |
Пісок |
Молоко
|
Сік |
Спирт |
Срібло |
Дистильована вода |
Повітря |
Бензин |
Золото |
Глина |
Лимонад |
Цемент |
Глюкоза |
Вуглекислий газ |
Мідь |
Алюміній |
Бітум |
Фарба |
Сметана |
Кров |
V. Домашнє завдання
Вивчити § 5 підручника (с. 34-40 ).
Вправа35,36* ст 40.