План - конспект уроку розроблено у формі подорожі, з урахуванням вікових особливостей, знань та вмінь учнів.
Мета уроку: вчити учнів збільшувати та зменшувати числа в 10, 100 і 1000 разів, закріплювати уміння читати та записувати багатоцифрові числа; розвивати спостережливість, кмітливість, увагу, мислення, пам'ять; виховувати пізнавальний інтерес до вивчення математики.
Тема. Читання й записування шестицифрових чисел. Множення й ділення на 10, 100 і 1 000.
Мета: вчити учнів збільшувати та зменшувати числа в 10, 100 і 1000 разів, закріплювати уміння читати та записувати багатоцифрові числа; розвивати у дітей спостережливість, кмітливість, увагу, мислення, пам’ять; виховувати пізнавальний інтерес до вивчення математики.
Обладнання: мультимедійна презентація, підручник, приклади, предметні малюнки
Тип уроку: комбінований урок
Хід уроку
- Всі почули ви дзвінок – він покликав на урок.
Кожен з вас приготувався – на перерві постарався.
Сядуть першими дівчата, а за ними і хлоп’ята.
2. Перевірка готовності до уроку
Чи на партах в вас чистенько,
Чи лежить пенал і ручка,
і чи є у вас підручник,
Зошит, олівець, лінійка, -
ось і вийшла перевірка.
- Що ж, попутного вітру! Попереду Атлантичний океан.
- Що ви знаєте про Атлантичний океан?
- Цей океан за свої величезні розміри дістав назву на честь Атланта – одного з найсильніших героїв грецької міфології. Атлантичний океан називають непередбачуваним, оскільки штиль умить може перетворитися на найстрашніший ураган, який становитиме серйозну загрозу наймогутнішому кораблю.
- Нам потрібно переплести океан, щоб дістатись до Південної Америки. Але ми не можемо цього зробити, адже трюми кораблів не завантажені знаннями. Давайте заповнимо трюми, обчисливши значення прикладів.
52 |
16 |
4*4+0 |
100-45-3 |
5*5-9 |
16+4*9 |
- Яку дію треба виконати першою в першому прикладі? Чому?
- Як виконуємо дії в другому прикладі? (По порядку)
- Ось ми й дібралися до материка Південна Америка.
- Що ви знаєте про цей материк?
- Це Батьківщина картоплі, помідорів, шоколадного дерева, пальм. У Південній Америці протікає річка Амазонка. А також на цьому материку знаходиться найвищий водоспад у світі Анхель. Його висота 807 м, тож сьогодні число 807 ми запишемо каліграфічно.
- Відкрийте ваші зошити і запишіть число та класна робота.
- Відступіть одну клітинку вниз та одну клітинку вправо, поставте крапочку.
- Пропишіть число 807 каліграфічно до кінця рядка.
3. Математичний диктант
а) Проведення математичного диктанту.
- Саме в Південній Америці Магеллан зробив зупинку. Тут зі своєю командою він зазимував.
- Щоб і нам безпечно «перезимувати», потрібно записати математичний диктант.
- Зараз один учень виходить до дошки, а всі інші працюють у зошитах.
- Відступіть одну клітину вниз і одну клітинку від полів і напишіть: Математичний диктант (М. д.)
- Дев’ятсот шістдесят дві тисячі п’ятсот сорок вісім; тридцять тисяч шістсот п’ятдесят п’ять; сто тисяч сто двадцять п’ять; двадцять п’ять тисяч двісті; чотириста тисяч вісімдесят; дев’ятсот тисяч дев’ять; 47 одиниць другого класу і 50 одиниць першого класу; 8 одиниць другого класу і 7 одиниць першого класу.
б) Перевірка математичного диктанту.
- Давайте зараз перевіримо відповіді. (962 548, 30 655, 100 125, 25 200, 400 080, 900 009, 47050, 8007)
III. Повідомлення теми і мети уроку
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Колективне опрацювання нового матеріалу (за підручником)
- Відправляємось далі. Попереду – Тихий океан.
- Щоб подолати Тихий океан, потрібно поповнити корабель провіантом, склавши алгоритм множення i дiлення багатоцифрових чисел на 10, 100, 1000.
- Відкрийте свої підручники на сторінці 35 та подивіться на №233.
- Розгляньте перші два приклади.
- Що цікавого ви помітили у цих прикладах?
- Скільки нулів треба дописати до числа справа, щоб помножити це число на 10? (1 нуль)
- Розгляньте наступні три приклади.
- Що цікавого ви помітили у цих прикладах?
- Скільки нулів треба дописати до числа справа, щоб помножити це число на 100? (2 нулі)
- Розгляньте наступні три приклади.
- Що цікавого ви помітили у цих прикладах?
- Скільки нулів треба дописати до числа справа, щоб помножити це число на 1000? (3 нулі)
- Який висновок ми можемо зробити? (Щоб помножити число на 10,100, 1000, треба до числа праворуч дописати 1,2, 3 нулі відповідно до кількості нулів у числах 10,100 і 1000).
- Подивіться на №234.
- Розгляньте перші два приклади.
- Що цікавого ви помітили у цих прикладах?
- Тож скільки нулів треба відкинути в запису числа, щоб поділити це число на 10? (1 нуль)
- Розгляньте три приклади праворуч.
- Що цікавого ви помітили у цих прикладах?
- Тож скільки нулів треба відкинути в запису числа, щоб поділити це число на 100? (2 нулі)
- Розгляньте три приклади нижче.
- Що цікавого ви помітили у цих прикладах?
- Тож скільки нулів треба відкинути в запису числа, щоб поділити це число на 1000? (3 нулі)
- Який висновок ми можемо зробити? (Щоб поділити число на 10,100, 1000, треба у числа справа відкинути 1,2,3 нулі відповідно до кількості нулів у числах 10,100 і 1000)
2. Робота в парах
- Щоб закріпити набуті знання, попрацюймо в парах. У кожного є картка з прикладами. Спочатку розв’язуєте свої приклади, потім міняєтесь картками, розв’язуєте приклади товариша. Обмінюєтесь зошитами і робите перевірку.
Картки:
1) 2360 ∙ 100; 5600 : 100;
2) 1250 ∙ 10; 643000 : 1000
Перевірка в групах.
1) 236 000; 56
2) 12 500; 643
3. Фізкультхвилинка (електронна)
- А зараз хвилинка відпочинку.
V. Розвиток математичних знань.
1. Робота за підручником
а) Виконання завдання №236, ст. 36
- Запишіть у зошиті «Приклади».
- Подивіться на номер 236.
- Можливо, хтось із вас бажає опинитись на уявному капітанському містку біля дошки і обчислити приклад з коментуванням.
- З нового рядочка записуємо перший приклад.
- На дошці потрібно записати лише відповідь, а ви в зошитах намагайтеся каліграфічно та швидко записувати приклади.
- Олівчиком можна вгорі записувати проміжні обчислення.
- Записуємо приклади в один стовпчик.
36000:100*10 = 3600
800*10:100 = 80
600*10*10 = 60000
180*100:10 = 1800
(260+140) : 100 = 4
(860 – 50) * 10 = 8100
б) Виконання завдання №235, ст. 36
- Подивіться на номер 235.
- Виконуємо цю вправу по варіантах.
- Перший варіант записує приклади на зменшення чисел 500, 6000 та 3800 у 100 разів.
- Другий варіант записує приклади на збільшення чисел 500, 10, та 9000 у 10 разів.
500:100 = 5
6000:100 = 60
3800:100 = 38
500*10 = 5000
10*10 = 100
9000*10 = 90000
2. Робота з таблицями
- Добре справились із завданням: нас приймають води Індійського океану.
- Індійський океан відомий значними запасами нафти і газу. Біля берегів ростуть корали, зустрічаються морські зірки. Піщані пляжі з прекрасними краєвидами приваблюють чимало туристів.
- В Індійському океані нас можуть захопити у полон пірати.
- Але у нас є можливість уникнути зустрічі з піратськими суднами, виконавши самостійно завдання.
- Кожен з вас отримав таблицю. Ви маєте заповнити таблиці, виконавши певні обчислення.
а |
6 |
28 |
469 |
700 |
9650 |
а * 10 |
|
|
|
|
|
а * 100 |
|
|
|
|
|
b |
2000 |
4500 |
6000 |
7800 |
9000 |
b: 10 |
|
|
|
|
|
b : 100 |
|
|
|
|
|
VI. Підсумок уроку
- Ви гарно справились із завданнями, тому пірати більше не стоять у вас на шляху. Наша подорож підходить до завершення.
- Щоб потрапити в порт, треба підвести підсумки нашої подорожі.
- Що нового дізнались на уроці?
- Яка була тема нашого уроку?
- Тож скільки нулів треба дописати до числа справа, щоб помножити це число на 10? На 100? На 1000?
- А скільки нулів треба відкинути в запису числа, щоб поділити це число на 10? На 100? На 1000?