Урок на тему: "Дерева, кущі, трав'янисті рослини"

Про матеріал

Ознайомити учнів з різноманітним світом рослин; сформувати навички порівняння дерев, кущів, трав'янистих рослин; продовжити формувати вміння спостерігати за природою; розвивати зв'язне мовлення учнів, логічне мислення; виховувати допитливість, інтерес до вивчення рідної природи.

Перегляд файлу

Тема: Дерева, кущі,трав’янисті рослини.

Мета: навчальна: ознайомити учнів з різноманітним світом рослин; формувати навички порівняння дерев, кущів, трав’янистих рослин; продовжити формувати вміння спостерігати за природою;

розвивальна: розвивати зв’язне мовлення учнів, логічне мислення;

виховна: виховувати допитливість, інтерес до вивчення рідної природи.

Обладнання: гербарій, таблиці та малюнки із зображенням рослин.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Міжпредметні зв’язки: природознавство – українська мова, природознавство – математика .

 

                                                        Перебіг уроку.

     І. Організаційний момент.

  1. Привітання. Створення позитивного емоційного настрою.

-  Дорогі діти, подивіться один одному у вічі, по­сміхніться, передайте частинку свого гарного настрою товаришам. Від ваших посмішок затишніше і світліше стало у класі.

-  А що потрібно зробити, щоб день був веселим і до­брим? (Відповіді учнів.)

 - Як приємно бачити усміхнене обличчя, чути звернені до тебе ласкаві слова! Тоді настрій стає ве­селим, піднесеним. Людям, які нас оточують, також приємно чути лагідні, привітні, добрі слова.

  1. Блок погоди
  • Яка на вулиці пора року?
  • Який зараз місяць? Яке сьогодні число?
  • Поглянемо на небо. Що ви помітили? Яке воно?

 

     ІІ. Актуалізація опорних знань

Бесіда з використанням таблиць, гербаріїв, малюнків дерев, кущів, трав'янистих рослин.

  • Назвіть рослини, які ви бачите на малюнку.
  • Що має кожна рослина?
  • Які є у них спільні ознаки?

 

    ІІІ. Мотивація навчання учнів

  1.   Створення проблемної ситуації. Розгляньте малюнки із зображенням дуба, клена, берези, кульбаби, калини. (Додаток 1)

      Чи можна поділити ці  рослини  на групи? (Відповіді дітей)

  • Отже, сьогодні ми будемо вчитися визначати групи рослин та розрізняти їх.

 

   IV. Первинне сприймання та усвідомлення нового матеріалу.

  1. Розповідь вчителем казки: «Казка про Дерево, Кущі та їхню сестричку Травичку»

З давніх-давен живе на світі Матінка Природа. Вона дуже щедра. Є в неї земля, вода, сонце, місяць, рослини, тварини. На околиці села жили її діти. Дерево — найстарший братик, менші братики — Кущі і їхня мо­лодша сестричка — Травичка. Весело і дружно жили вони.

Та одного разу Дерево сказало, що воно найважливіше серед рослин і всі повинні підкорятися йому. Сумно шелестіла Травичка, схилилися у журбі Кущі. Та змиритися з цим не змогли. І після довгих роздумів покинули Дерево.

Велике Дерево залишилося одне. Воно гордо стояло і пишалося своєю красою. Йшов час. Минали дні, і дереву стало самотньо. А тут ще палюче сонце забирало вологу з ґрунту. Зовсім заслабло Дерево, і згадало воно і про Травичку, і про Кущі. Соромно стало йому, що воно так образило своїх рідних. Дерево попросило вибачення у своїх родичів. І вони пробачили йому. Вранці дбайлива Травичка вмивалася вранішньою росою, вона заважала сонцю випаровувати вологу з ґрунту. А Вода на знак подяки за це напувала їх  і постачала кореням поживні речовини. Густі Кущі зменшували силу вітру. А велике Дерево прикривало їх своєю кроною від пекучого сонця.

Ось так у дружбі та злагоді живуть вони й досі.

           Запитання:

  • Чому дереву важко прожити без куща і травички?
  • Яку користь приносить дерево кущам і травам?
  • Чому всі рослини повинні жити в злагоді?
  1. Практична робота в групах:

Завдання 1. Знайдіть на малюнках дуб, каштан, клен, липу, яблуню, грушу, березу (або інші дерева). Визначте їх спільні ознаки. Як назва­ти групу рослин з одним здерев'янілим стеблом (стовбуром) та кроною з листям? (Дерева).

 Скільки дерев ви бачите на малюнку?

Завдання 2. Розгляньте на таблицях або малюнках смородину, аґрус, бузок, ліщину, шипшину порівняйте їх між собою. Чи можна їх об'єднати в одну групу? В яку? За якою ознакою? (Кущі – багато дерев’янистих стебел).

Завдання 3. Розгляньте фіалку, кульбабу. Порівняйте їх з пирієм, конюшиною, подорожником, берізкою польовою.

Знайдіть головну спільну ознаку всіх цих рослин. Як назвати групу рослин з м'яким, соковитим стеблом? (Трав’янисті рослини).

Порахуйте на малюнку квіточки. Скільки їх?

Висновок: Дерева – це рослини з одним дерев’янистим стеблом (стовбуром), кущі – мають декілька дерев’янистих стебел, трав’янисті рослини – мають м’яке, соковите стебло.

 

V. Фізкультхвилинка.

Встаньте, діти, посміхніться,

Землі нашій поклоніться

За щасливий день вчорашній

І до сонця потягніться.

В різні боки нахиліться,

Веретеном покрутіться,

Раз — присядьте, два — присядьте

І за парти тихо сядьте.

 

         VI. Узагальнення і систематизація отриманих знань.

1. Робота з таблицею. (Додаток2).  Наведіть приклади кожної групи рослин. (Відповіді дітей).

2.Робота з підручником.

а) За малюнком визнач, яка із зображених рослин – дерево, яка – кущ, яка – трав’яниста рослина? Чим вони відрізняються?

б) Розглянь малюнки на с. 47. Накрий зеленими кружечками дерева, червоними – кущі, синіми – трави.

в) Відгадай загадки (с. 47) і визнач, до яких груп належать рослини, про які йдеться в загадках.

2. Робота творчого характеру.

Розгляньте схему будови рослин: покажіть стрілочками, від якого органа рослини залежить поділ рослин на дерева, кущі та трав’янисті рослини. (Додаток 3)  

 

 

VII. Підсумки уроку

Тестування (Потрібно дати відповіді «Так» або «Ні». Поставити, якщо відповідь  «Так» - + біля цифри, якщо «Ні» - відповідно -.)

1. У дерева один стовбур?

2. Агрус, смородина, бузок – це кущі?

3. Береза, дуб, слива – це дерева?

4.  Кульбаба, тюльпан, пирій – це кущі?

5. Рослини з м’яким, соковитим стеблом – це трави?

6. Полуниця, конвалія, подорожник – це трав’янисті рослини?

 

 

 

 

                                                                                                                                  


                                                                                                                           Додаток 1

 

 

дуб4 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

бузок

 

тррос2 

 

 

 

 

 

 

 

 

л1

кална 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

траврос 

 

 

 

 

смор

                                                                                                                               Додаток 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

 

 

л1 

 

 

 

 

 

 

 

 

бр 

 

 

 

 

 

 

 

кульб2 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

кущ 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Василенко Катерина Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
24 липня 2018
Переглядів
12673
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку