Ознайомити учнів з видами культурних рослин та їх значенням для людини; вчити групувати зображення дикорослих і культурних рослин; наводити приклади кожної групи; дати уявлення про необхідність збереження різноманітності рослинного світу; розвивати творче мислення, мовлення учнів, вміння відстоювати власну думку. Урок покликаний виховувати любов до рідного краю, бережне ставлення до природи.
Тема: Дикорослі і культурні рослини
Мета: навчальна: ознайомити учнів з видами культурних рослин та їх значенням для людини; вчити групувати зображення дикорослих і культурних рослин; наводити приклади кожної групи; дати уявлення про необхідність збереження різноманітності рослинного світу;
розвивальна: розвивати творче мислення, мовлення учнів, вміння відстоювати власну думку;
виховна: виховувати любов до рідного краю, бережне ставлення до природи.
Тип уроку: комбінований урок
Міжпредметні зв’язки: природознавство – українська мова
Обладнання: повітряна кулька, ілюстрації рослин, червоні та зелені кружечки, малюнок Пізнайка.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
1. Вітання
Діти в колі. Передають один одному повітряну кульку, на якій намальовано посмішку. Учень, який отримав кульку, вітається та висловлює побажання на день. (Бажаю цікавого спілкування! Бажаю більше посміхатися! Бажаю успіхів у справах! Бажаю здоров 'я! Нових ідей! Більше мріяти! Гарного настрою! Приємних несподіванок! Сонця у віконце! тощо.)
2.Вправа «Руханка».
Поміняйтеся місцями сіроокі, темноволосі, ті, хто вміє стрибати на скакалці, ті, кому подобаються ранкові зустрічі.
ІІ. Актуалізація знань учнів
Робота з загадками
І зелена , і колюча, Довга – довга і худенька,
І пухнаста і пахуча. Знизу ширша, вверх гостренька,
Посеред кімнати стала, Тягне вгору руки – віти
Нас зі святом привітати. Що це? Відгадайте діти?.
(Ялинка) (Тополя)
Яке з цих дерев листяне, а яке – хвойне?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Хвилинка уяви.
Робота в групах «Ліс», «Луг», «Поле», «Город», «Водойми». Заплющте очі. (Запросити групи дітей відповідно до їх назви в ліс, луг, поле, город, водойму.) Спробуйте уявити рослини, які там ростуть, хто їх вирощує. (Додаток 1)
Висновок: У природі є багато видів рослин. Одні з них вирощують люди. Це культурні рослини. Інші ростуть самі. Це дикорослі рослини.
Розповідь вчителя
Усі рослини можна поділити на культурні та дикорослі (слово «культура» у перекладі означає обробка). Вони однаково важливі для природи і для людини. За культурними рослинами доглядає людина. Дикорослі рослини виростають самі, вони сильніші та витриваліші, тому з’являються у найрізноманітніших місцях.
IV. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу
а) Вправа «Асоцітивний кущ»
Культурні рослини, які вони, що ви про них знаєте?
Які асоціації викликають ці слова?
Культурні рослини
б) Вправа «Гронування»
Які слова, думки викликають у вас дикорослі рослини?
(Записувати слова та фрази, які спадають на думку з обраної теми. Наприклад: ліс, поле, луг, кущі, пристосування, верба, кульбаба, а потім встановлювати зв'язки, де це можливо).
Висновок: культурні рослини - вирощує людина, доглядає за ними. Дикорослі – ростуть в природі самостійно, «дико», їх ніхто не вирощує.
V. Узагальнення і систематизація отриманих знань
1. Робота з підручником
а) Розгляньте фото. Назвіть зображені рослини. Дикорослі рослини накрийте зеленими кружечками, а культурні – червоними.
б) Робота в групах.
Розкажіть один одному, які культурні рослини вирощують ваші сім'ї у саду, на городі.
Розгляньте ілюстрацї на с.50 і продовжіть кожен ряд власними прикладами.(Відповіді дітей)
в) Подумай та відгадай загадки. (Підручник с.50)
До якої групи належать рослини, про які йдеться в загадках.
2. Вправа «Займи позицію»
Проблемне питання: Потрібно, щоб росли лише культурні рослини?
(У класі – три плакати, на яких написано: «За. Проти. Не знаю.» Дітям потрібно стати біля плаката, який вони обрали. Кілька учнів пояснюють свою позицію. Всім хто поділяє таку ж точку зору, потрібно обговорити і виробити спільні аргументи на її захист.. Після різних пояснень, потрібно дізнатися, чи не змінив хто –небудь свою думку і чи не хочуть перейти до іншого плаката)
VI. Підсумок уроку.
1.Бесіда
Які рослини людина використовує для харчування?
Із яких рослин виготовляють борошно?
Які рослини використовуються для корму тварин?
Висновок: треба бережливо ставиться до всього рослинного світу: не зривати квітів без потреби, не топтати молодих кущів та дерев.
2.Засвоєння екологічного правила
Йтиму садом, полем, а чи лугом,
Буду я природі вірним другом.
Не столочу навіть і трави.
Я скажу їй: — Зеленій, живи!
3. Вправа «Інтерв'ю»
Кореспондент дитячого журналу «Пізнайко» (Додаток 2) хоче дізнатися, що цікавого приніс вам цей урок. (Відповіді учнів.) Так, ви справді дуже уважні та кмітливі!
Додаток 1
Поле
Ліс
Город
Річка
Луг
Додаток 2