Формувати навички спостереження за рослинами, їхніми особливостями; вчити складати розповіді з елементами опису на основі безпосередніх вражень від побаченого; формувати правила поведінки перебування на природі; розвивати зв'язне мовлення, логічне мислення, уяву, фантазію; прищеплювати любов до природи, бажання її оберігати.
Тема: Екскурсія в природу. Правила поведінки в природі.
Мета: навчальна: формувати навички спостереження за рослинами, їхніми особливостями; вчити складати розповіді з елементами опису на основі безпосередніх вражень від спостережуваного; формувати правила поведінки перебування на природі;
розвивальна: розвивати зв’язне мовлення, логічне мислення, уяву, фантазію;
виховна: прищеплювати любов до природи, бажання її оберігати.
Тип уроку: урок-екскурсія
Міжпредметні зв’язки: природознавство – українська мова, природознавство – основи здоров’я.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Загадка-активізація:
Без пензлика, без олівця
Розфарбувала деревця.
(Осінь)
Вступне слово вчителя:
Ми дістали з вами запрошення на карнавал осінніх барв.
Де він відбудеться? Всюди:в лісі, парку, садку. Звичайно, ми не можемо відмовитися від гостинного запрошення і негайно вирушимо на чудове свято.
Але, насамперед, повторимо правила поведінки в природі. (Додаток 1)
ІІІ. Проведення екскурсії.
Помилуйтеся краєвидом. Осінь – красуня, наче талановита художниця, розмалювала кущі, дерева, квіти. Назвіть барви осінньої палітри.
Який колір осені подобається вам найбільше? Чому? Які відтінки надають осінній порі святковості, урочистості? Чому осінь часто називають золотою? Відповісти на це запитання допоможуть поети.
Скільки барв кругом розлито:
пурпур, охра, зелень, просинь.
Це минає тепле літо,
Золота надходить осінь.
Край наш, писанка неначе,—
треба тільки вміти бачить.
Сергій Сухомлинський
А тепер пошукаймо «золото» осені. Знайдіть жовто-зелені, руді, мідні, лимонні, жовтогарячі, бронзові, коричневі листочки.
(Розповіді дітей).
Розглянемо листочки і спробуємо відшукати дерево, з якого вони злетіли. (Листя берези, дуба, осики, черешні, яблунь, клена, акації і ін.)
Діти, погляньте, яке дерево не обтрусило своїх листочків. (Це ялина, вічнозелена красуня).
А чи знаєте ви, діти, чому дерева скидають листя? (Листя вкриває землю і захищає його від зимових морозів. Земля не промерзне, а між листочками залишиться повітря, яке необхідне для мешканців грунту, які розпушують землю.)
Ми гуляємо садом, дихаємо чудовим повітрям, радіємо його прозорості й чистоті. Не можемо намилуватися тим, що бачимо навколо. Як на вашу думку, що ми можемо зробити , щоб повітря залишалося чистим? (Відповіді учнів)
Помилуймося разом граційними рухами осені – ось вона неквапно лине по землі, обтрушуючи дерева та кущі… Як краще сказати: осінь ходить по гаях? Осінь блукає, біжить, скаче…. (Думки дітей)
Чи спостерігали ви колись, як падає листя? Придивіться до листопаду: якого настрою надає? (Сумного, журливого, задумливого, замріяного, сонного) Простежте за польотом осіннього листя, доберіть слова, що влучно передають характер руху листків під час листопаду (летить, падає, кружляє, танцює, пурхає, лине і ін.)
Вітер
Якось вітер ніс листок,
І прикульгував щокрок,
І щокрок відпочивав,
І листок на землю клав.
Так сердешний занеміг,
Ніби ніс він збіжжя міх,
Важко дихав і сопів,
Аж упав, нарешті, в рів,
Я тоді листок підніс,
Але вітер, наче біс,
Хап мені його з руки
Тай й у поле— навпрошки.
І високо понад лан
Зринув хитрий вітрюган,
Свиснув, крикнув з-під небес,-
I листок у хмарі щез.
Коли ж політ осіннього листя стає схожим на танок? Придивіться, як легко злітає з дерева листок, плавно погойдуючись у повітрі від найменшого подуву вітру. Спробуйте повторити його рух, придумайте танок осіннього листя.
5.Конкурс на кращу гірлянду.
Увага! Оголошується конкурс на кращу гірлянду з осіннього листя.
Умова: листочки треба з'єднати так, щоб було видно поступовий перехід
від зеленого до жовтого, або від жовтого до червоного кольорів. Якщо гірлянда вийде гарною, мабуть, тобі захочеться намалювати, сфотографувати її, або навіть засушити напам'ять.
Осінь справді влаштувала карнавал своїх барв.
А тепер уявіть себе композиторами і спробуйте почути музику листопаду. Давайте разом створимо мелодію до слів «Жовте листячко летить, під ногами шелестить».
Помилуймося ще раз прощальним танком, який настрій викликає у вас картина осіннього листопаду? Чи можна сказати, що, скидаючи листочки, дерева вмирають? Про що вони мріють, як ви гадаєте?
Ой, навіщо мені листя,
Коли вже іде зима,
Коли холодно вже стало
І пташок ніде нема.
Краще скину я листочки
І тихесенько засну.
Буду спати, буду ждати
Сонце, радість і весну.
Чудова золота осінь! Але, на жаль, вона триває не дуже довго. Проте ще не час журитися, прогулянка готує нам безліч сюрпризів.
Весною зеленіла,
Влітку загоріла,
Червоні коралі
Восени наділа.
Це…. (Калина)
Так, справді, це – калина. Спробуємо на смак. Що ви знаєте про калину, як лікарську рослину? (Відповіді дітей).
Калинка приготувала вам невеличкий подарунок «Пам’ятку «Будь природі другом» про поведінку у природі. Щоб ви ніколи не забували, як потрібно поводити себе в природі. (Діти отримують пам’ятки (Додаток 2). Запам’ятайте і розкажіть своїм друзям, щоб вони теж ніколи не забували цих правил.
IV. Підсумок екскурсії.
Де б ми не були: в парку, садку, лісі, всюди вбирає погляд барвисту красу. Звичайно, нею не можна не замилуватися, вона чарує зір. Спробуємо послухати осінь. Зупиніться, замріть, заплющте очі. Що ви чуєте? (Шарудіння листя під ногами).
Дуже часто опале листя порівнюють з барвистим килимом. Які порівняння вам ще спадають на думку? (Золоті монетки; різноколірні клаптики; яскраві цукеркові обгортки тощо.) Як ви думаєте, про що шепочуться листочки під нашими ногами? (Думки дітей).
Давайте тихесенько повернемось до класу, щоб не порушити замріяність, чистоту осінньої природи.
Додаток 1
Не топчіть, не зривайте трав'янистих рослин — без них збідніє природа, втратять свою привабливість луки, гори, ліси.
Не знищуйте неїстівних грибів — вони можуть бути ліками для тварин.
Не ламайте гілок дерев та кущів. Не пошкоджуйте кору: в свіжу ранку часто потрапляють шкідливі мікроорганізми, і дерево хворіє. Чи відомо вам, що поранена береза за сезон може втратити близько 200 літрів соку? А сік — це кров дерева.
Не відловлюйте комах, не руйнуйте мурашників.
Не займайте пташиних гнізд, бо птахи можуть покинути їх назавжди.
Не галасуйте в лісі — надмірний шум відлякує тварин і порушує звичний ритм їхнього життя.
Не вмикайте на повну потужність радіоприймачів, магнітофонів.
Не залишайте після себе сміття. Пам'ятайте, що папір розкладається в природі 3-5 років, консервні банки — 15-20 років, пластик і поліетилен — 100 років, а скляний посуд залишається практично назавжди.
Багаття розпалюйте лише у спеціально відведених для цього місцях. Йдучи з лісу, обов'язково залийте полум'я водою і присипте жар землею. Пам'ятайте: лісові пожежі — справжнє лихо для всього живого.
Скелі та печери — унікальні витвори природи. Не руйнуйте, не спотворюйте
їх безглуздими написами.
В Конституції України записано: «Кожен зобов’язаний не заподіювати шкоди природі, культурній спадщині, від шкодо-вувати завдані ним збитки» (стаття 66).
Додаток 2
Будь природі другом
Пам'ятка