Призначення конспекту уроку - ознайомити учнів з різноманітністю кімнатних рослин, розширити світогляд учнів; розвивати мислення; пізнавальну активність учнів; вміння розрізняти кімнатні рослини за зовнішніми ознаками. Виховувати екологічну свідомість, турботливе ставлення до «зелених друзів», бажання доглядати за ними, оберігати їх.
Тема: Кімнатні рослини.
Мета: навчальна: ознайомити учнів з різноманітністю кімнатних рослин, розширити світогляд учнів, показати значення кімнатних рослин в житті людини;
розвивальна: розвивати мислення; пізнавальну активність учнів; вміння розрізняти кімнатні рослини за зовнішніми ознаками.
виховна: виховувати екологічну свідомість, турботливе ставлення до «зелених друзів», бажання доглядати за ними, оберігати їх.
Обладнання: кімнатні рослини різних груп
Тип уроку: урок засвоєння нових знань та умінь
Міжпредметні зв’язки: природознавство – українська мова
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
1.Привітання.
Діти стоять колом. Вони повторюють за вчителем слова та одночасно рухами показують, із чим або ким вони вітаються.
2.Пальчикова гімнастика.
Клас ділиться на дві підгрупи. Кожна підгрупа утворює коло, в якому діти вітаються різними способами (за вказівкою вчителя). Наприклад:
3.Хвилинка природи.
- Який сьогодні день, місяць, число?
- Яка погода?
- Які зміни сталися в природі?
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
а)Відгадування загадки.
Виростаєм на віконці,
зацвітаємо на сонці,
Від водиці зеленієм,
Ми всім діточкам радієм. Хто це? (Відповіді дітей).
б) Вправа «Вузлики»
Щоб прочитати про що ми будемо сьогодні говорити, необхідно в кожному рядку закреслити через одну літери
екоірмднєахтунлію
фрвомсзлаиьняиї
ІІІ. Представлення теми та очікуваних навчальних результатів.
а) Розповідь вчителя.
Неповторне диво – квіти! Вони цвітуть для щастя, радості й добра, приносять у світ красу та ніжність. Створюють святковий настрій, заспокоюють. Сьогодні ми поговоримо про тих, часом непомітних друзів, які нас заспокоюють, тішать, прикрашають наше житло, наш клас.
Ми навчимося розуміти, охороняти їх, доглядати за ними. А гостем на уроці буде фантастичний герой — ельф .(Додаток 1)
Ось, що він почув і вирішив повідомити нам. Одного разу засперечалися пори року: чиї квіти найгарніші. Весна каже, що її квіти найкращі і вкрила землю підсніжниками. Літо їй заперечило. І з'явилися волошка, материнка. «У мене квіти кращі», — каже Літо. Обізвалася Осінь і зацвіли цикорій, верес. «Мої квіти не гірші», — промовила Осінь.
А квіти Зими живуть за склом теплиці: цикламени, орхідеї.(Додаток 2)
А як ви гадаєте, чиї квіти найкращі? (Відповіді учнів).
Підсумок. Квіти кожної пори року гарні.
А які квіти ви бачите завжди, у будь-яку пору року? (Кімнатні квіти)
Де вони ростуть? (У кімнатах)
А де здебільшого стоять вони у кімнатах, у класі? (Поблизу вікон)
б) Вправа «Очікування»
Учні оголошують свої очікування від уроку, починаючи фразою «Я очікую...»
IV. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.
а) Розповідь і демонстрування різноманітних кімнатних рослин.
Рослини, які вирощують у кімнатних умовах, так і називаються: кімнатні. Світ кімнатних рослин дуже різноманітний. Усі врони поділяються на кілька груп. (Діти розглядають рослини - листя, квіти, форму) (Додаток 3)
1.Рослини, у яких гарні квіти : сенполія (фіалка), пеларгонія та бегонія;
2.Рослини з гарним листям (пальми,кротон);
3.Рослини, що в’ються і звисають (традесканція, плющ)
4.Кактуси.
(Дітям не потрібно запам’ятовувати наукові назви, хоча вчитель повинен їх називати).
Кімнатні рослини – мандрівники. Вони прибули з різних країн. Здавна вчені, торговці в далеких краях зустрічали невідомі рослини. Деякі були дуже гарні, мали велике листя, яскраві квіти. Їх привозили з подорожей додому. Так ці рослини знаходили нову батьківщину.
б) Бесіда з елементами розповіді.
Погляньте на квіти у нашому класі. Чому одні з них у великих горщечках, а інші – у менших. Можливо, кактус потрібно пересадити у дерев’яну кадку? А можливо, будемо побільше поливати і квіти віддячать рясним цвітінням? Закриємо вікна, створимо затінок, щоб вони не стояли на сонці? Чому у деяких квітів листя повернуте до віконця? (Відповіді дітей)
Висновок: Для життя рослин потрібне тепло, світло, повітря, вода, земля, повітря.
Доведіть, що кімнатні рослини, як і всі інші – частина живої природи.(Відповіді дітей)
V. Фізкультхвилинка.
Прокидаються квітки —
Розпускають пелюстки.
Вітерець дихнув тихенько,
Пелюстки гойднув легенько.
Сутеніє, і квітки
Закривають пелюстки.
Тихо засинають
І голівками хитають.
VI. Узагальнення і систематизація вивченого.
а) Робота з підручником
Розгляньте на фото с.51 кімнатні рослини. Які з них є в нашому класі? А які є у вас дома?
Впізнай рослини за фрагментами, користуючись верхніми фотографіями.
б) Аукціон кімнатних рослин.
Діти передають один одному кімнатну квітку та називають відомі їм кімнатні рослини.
(Діти називатимуть народну назву, доцільно називати відповідну наукову. Наприклад: калачик – пеларгонія, китайська троянда – гібіскус, різдвяник – зігокактус і ін.)
в) конкурс пантоміми.
Якщо квітку не поливати, що з нею станеться? А тепер полити? Покажіть пантомімою ці квіти.
Тож не забувайте поливати квіти, дбайливо доглядати за ними.
VII. Підсумок уроку.
Назви яких кімнатних рослин ви запам’ятали? Яку користь вони нам приносять?
(Адже їх не вживають в їжу, нічого з них не виробляють). (Кімнатні рослини створюють красу і затишок у наших оселях, класах, очищують повітря. Багато рослин використовують як ліки (алоє, каланхоє).
Додаток 1
Додаток 2
Орхідеї
Цикламени
Додаток 3
Рослини, у яких гарні квіти
Сенполія
Бегонія Пеларгонія
Рослини , що в’ються і звисають
Плющ Традесканція
Кактуси
Опунція Кактус
Рослини з гарним листям
Пальми
Кротон