Урок на тему. Десяткова система числення. Збільшення (зменшення) числа у 10, 100, 1000 разів.

Про матеріал
Тема. Десяткова система числення. Збільшення (зменшення) числа у 10, 100, 1000 разів. Мета: ознайомити учнів з десятковою системою числення; перевірити знання учнів з теми «Шестицифрові числа»; формувати обчислювальні навички та вміння; розвивати кмітливість, мислення, пам'ять; виховувати інтерес до математики.
Перегляд файлу

 

Клас:  4

Тема. Десяткова система числення. Збільшення (зменшення) числа у 10, 100, 1000 разів.

Мета: ознайомити учнів з десятковою системою числення; перевірити знання учнів з теми «Шестицифрові числа»; формувати обчислювальні навички та вміння; розвивати кмітливість, мислення, пам'ять; виховувати інтерес до математики.

Обладнання: підручник «Математика 4 кл.»,

Тип уроку: комбінований

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Добрий день, діти! Ми любимо яскраве сонечко, воно нам посміхається. Посміхнемося і ми йому, посміхніться один одному.   Нехай сонечко додасть гарного настрою , бо від нього залежить продуктивність нашої роботи на уроці. А тепер покажіть, який у вас настрій, використовуючи смайлики. От і добре. Починаємо  урок.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

  1. Усний рахунок.

 

 

 

 

 

 

 

 

24 х3= 72

19  х 3 = 57

32 х 3 = 96

200 х 3 = 600

14 х 3 = 42

27 х 3 = 81

40 х 3 = 120

16 х 3 = 48

 

Гра «Хто швидше?»

А) 450 х 2                      1000 – 550                         200 х 10

        - 150                                   : 9                                 : 400

          : 15                                   : 2                                  х 80

               -16                                   х 3                                + 600

               Х 5                                + 25                                + 340

          _______                       __________                      ___________

           = 170                              =100                                  = 1340

Б) Збільшити  у 10 разів числа: 300, 2 000, 80 000.

    Зменшити  у 100 разів: 50 000, 270 000, 2 400.

В) Знайти : 1/ 10 від 2 кг; 1/100 від 1 км.

Г) Задача .

Синиця з’їдає  за добу стільки комах, скільки важить сама. За місяць (30 днів) вона знищує 600 г. Яка маса синиці?  (20 г)

 

  1. Каліграфічна хвилинка.
  • Подивіться на дошку. Скільки на ній сонечок? (5)
  • Яке отримаємо число, якщо повторимо число 5 шість разів? (555 555)

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

 Сьогодні ми познайомимося з десятковою системою числення та будемо робити вправи на збільшення  та зменшення чисел у 10, 100, 1000 разів.

IV. Вивчення нового матеріалу.

На дошці записаний натуральний ряд чисел 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16…

  • Числа які записані на дошці називаються натуральні. Чому? Тому, що вони утворюються від лічби натуральних предметів(кількість учнів, парт у класі).
  •  Найменше натуральне число 1. Чому? (тому, що лічбу предметів ми починаємо з числа 1)
  • А як ми рахуємо дальше? До  числа приєднуємо 1 одиницю. До 1  приєднуємо 1 одиницю і отримуємо 2, до 2 додаємо одиницю і отримуємо – 3 і так далі. Отже ми з’ясували, що найменше натуральне число 1.
  • А чи є найбільше натуральне число? Найбільшого немає. Чому?  Бо яке б не було число до нього завжди можна прирахувати 1, 2, 3 одиниці. От же, найменше число 1, найбільшого не існує.
  • Діти, порахуйте кількість парт у класі. Скільки їх? Отже, 9 є натуральне  число, яке показує скільки парт у класі. Ми назвали  число, але в практичній діяльності треба вміти не тільки називати числа, але й вміти їх записати. Тобто письмово зобразити число. Тому ввели спеціальні значки, які назвали цифрами і за допомогою яких будь – яке число записати. 
  • Назвіть які ви знаєте цифри? (1,2,3,4.5,6,7.8,9.0)
  • Коли ми рахуємо певні предмети, то виникає потреба їх групувати. Ми групуємо числа як рахуємо по 10.  Давайте назвемо перший десяток. Коли ми нарахували 10 одиниць – нарахували  перший десяток і тепер починаємо рахувати другий десяток (11-19), третій десяток (21 -29). Як нарахуємо таких десятків десять, то отримаєте число 100.  Порахуйте десятками до 100. Як нарахуємо таких сто десятків, то отримаємо число,яке називається 1000.
  • Порахуйте сотнями до тисячі.
  • Ми рахуємо десятками: 10 одиниць, 10 десятків, 10 сотень. Через те, що ми рахуємо десятками, то цю систему лічби називають десятковою.
  • Десяткову систему числення ще називають десятковою нумерацією, бо значення цифри залежить від номера на якому вона стоїть, від місця на якому вона стоїть. Наприклад: запишемо цифру 1. Що вона означає? (вона означає, що є 1 одиниця чогось. Тут вона стоїть на першому місці. Якщо ми поставимо одиницю на друге місце то отримаємо число 10 і одиниця означає, що є 1 десяток, якщо на третє то є одна сотня, на  четверте - тисяча ). Тут значення цифри залежить від місця, де вона стоїть. Цю нумерацію називають десятковою.
  • Таблиця стор. 33
  • Нашу десяткову систему числення можна зобразити за допомогою куба. Відкриємо підручники на стор. 39. Давайте візьмемо грань цього куба. В одному рядочкові буде 10 маленьких кубиків – це 10 одиниць. У другому – ще 10 і таких рядочків по 10 буде 10. Це так як ми б лічили десятками до 100, потім сотнями  по 10. Рахуйте сотнями по 10. Отже, за допомогою цього куба ми показали як утворюються числа в десятковій системі числення.

 

V.  Систематизація раніше вивченого матеріалу.

№252(усно)

Скільки в числі 723 574 одиниць у класі тисяч?(3); у класі одиниць?(4)

№254(усно)

Розв’яжіть перше рівняння.

х – 4 = 24                х : 4 = 24          х · 4 = 24        х : 7 = 14

24 + 4 = 28              24 · 4 = 96        24 : 4 = 6        14 · 7 = 98

№255

  • Почитайте умову задачі.
  • Про що йде мова в задачі?(про сливи)
  • Скільки всього слив зібрали?(428 кг)
  • У скільки великих ящиків поклали сливи?(у 20)
  • А малих?(у 12)
  • Скільки кг слив поклали в 1 великий ящик?(по 16 кг)
  • Що потрібно знайти в задачі? (скільки кг слив клали в малий ящик)
  • Чи можемо ми дати відповідь на запитання задачі?
  • Що треба знати, щоб дізнатися про це?(Скільки слив поклали у всі великі ящики)
  1. 20 · 16 = 320  (кг) слив поклали у великі ящики.
  2. 428 – 320  = 108 (кг) слив поклали у малі ящики.
  3. 108 : 12 = 9 (кг) в 1 малому ящику.

№256

Запишіть усі чотирицифрові числа, у кожному з яких сума цифр дорівнює двом.

2000         1100          1010       1001

                 

VІ. Домашнє завдання.

Відкрийте щоденники і запишіть № 257,  № 258.

№ 258 – це приклади.

43 · 23 =  989                      984 : 24 = 41                       216 : 24 = 9

753 – 187 · 3 =  192            (442 – 294) · 4 = 592             8 · 109 – 618 = 254

№ 257 – задача.

  • Почитайте умову задачі.
  • Про що йде мова в задачі?
  1. 180 : 12 = 15 (кг) в 1 ящику.
  2. З00 : 15 = 20 (ящиків) потрібно, щоб розкласти  3 ц огірків.

VІ. Підсумок уроку.

  • Чому числа називають натуральними?
  • Чому десяткова система має таку назву?
  • Що потрібно зробити, щоб зменшити число у 10 разів?

 

 

 

 

docx
Додано
28 січня 2021
Переглядів
1276
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку