Клас: 4
Тема. Десяткова система числення. Збільшення (зменшення) числа у 10, 100, 1000 разів.
Мета: ознайомити учнів з десятковою системою числення; перевірити знання учнів з теми «Шестицифрові числа»; формувати обчислювальні навички та вміння; розвивати кмітливість, мислення, пам'ять; виховувати інтерес до математики.
Обладнання: підручник «Математика 4 кл.»,
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Добрий день, діти! Ми любимо яскраве сонечко, воно нам посміхається. Посміхнемося і ми йому, посміхніться один одному. Нехай сонечко додасть гарного настрою , бо від нього залежить продуктивність нашої роботи на уроці. А тепер покажіть, який у вас настрій, використовуючи смайлики. От і добре. Починаємо урок.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
-
Усний рахунок.
24 х3= 72
19 х 3 = 57
32 х 3 = 96
200 х 3 = 600
14 х 3 = 42
27 х 3 = 81
40 х 3 = 120
16 х 3 = 48
Гра «Хто швидше?»
А) 450 х 2 1000 – 550 200 х 10
- 150 : 9 : 400
: 15 : 2 х 80
-16 х 3 + 600
Х 5 + 25 + 340
_______ __________ ___________
= 170 =100 = 1340
Б) Збільшити у 10 разів числа: 300, 2 000, 80 000.
Зменшити у 100 разів: 50 000, 270 000, 2 400.
В) Знайти : 1/ 10 від 2 кг; 1/100 від 1 км.
Г) Задача .
Синиця з’їдає за добу стільки комах, скільки важить сама. За місяць (30 днів) вона знищує 600 г. Яка маса синиці? (20 г)
-
Каліграфічна хвилинка.
-
Подивіться на дошку. Скільки на ній сонечок? (5)
-
Яке отримаємо число, якщо повторимо число 5 шість разів? (555 555)
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні ми познайомимося з десятковою системою числення та будемо робити вправи на збільшення та зменшення чисел у 10, 100, 1000 разів.
IV. Вивчення нового матеріалу.
На дошці записаний натуральний ряд чисел 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16…
-
Числа які записані на дошці називаються натуральні. Чому? Тому, що вони утворюються від лічби натуральних предметів(кількість учнів, парт у класі).
-
Найменше натуральне число 1. Чому? (тому, що лічбу предметів ми починаємо з числа 1)
-
А як ми рахуємо дальше? До числа приєднуємо 1 одиницю. До 1 приєднуємо 1 одиницю і отримуємо 2, до 2 додаємо одиницю і отримуємо – 3 і так далі. Отже ми з’ясували, що найменше натуральне число 1.
-
А чи є найбільше натуральне число? Найбільшого немає. Чому? Бо яке б не було число до нього завжди можна прирахувати 1, 2, 3 одиниці. От же, найменше число 1, найбільшого не існує.
-
Діти, порахуйте кількість парт у класі. Скільки їх? Отже, 9 є натуральне число, яке показує скільки парт у класі. Ми назвали число, але в практичній діяльності треба вміти не тільки називати числа, але й вміти їх записати. Тобто письмово зобразити число. Тому ввели спеціальні значки, які назвали цифрами і за допомогою яких будь – яке число записати.
-
Назвіть які ви знаєте цифри? (1,2,3,4.5,6,7.8,9.0)
-
Коли ми рахуємо певні предмети, то виникає потреба їх групувати. Ми групуємо числа як рахуємо по 10. Давайте назвемо перший десяток. Коли ми нарахували 10 одиниць – нарахували перший десяток і тепер починаємо рахувати другий десяток (11-19), третій десяток (21 -29). Як нарахуємо таких десятків десять, то отримаєте число 100. Порахуйте десятками до 100. Як нарахуємо таких сто десятків, то отримаємо число,яке називається 1000.
-
Порахуйте сотнями до тисячі.
-
Ми рахуємо десятками: 10 одиниць, 10 десятків, 10 сотень. Через те, що ми рахуємо десятками, то цю систему лічби називають десятковою.
-
Десяткову систему числення ще називають десятковою нумерацією, бо значення цифри залежить від номера на якому вона стоїть, від місця на якому вона стоїть. Наприклад: запишемо цифру 1. Що вона означає? (вона означає, що є 1 одиниця чогось. Тут вона стоїть на першому місці. Якщо ми поставимо одиницю на друге місце то отримаємо число 10 і одиниця означає, що є 1 десяток, якщо на третє то є одна сотня, на четверте - тисяча ). Тут значення цифри залежить від місця, де вона стоїть. Цю нумерацію називають десятковою.
-
Таблиця стор. 33
-
Нашу десяткову систему числення можна зобразити за допомогою куба. Відкриємо підручники на стор. 39. Давайте візьмемо грань цього куба. В одному рядочкові буде 10 маленьких кубиків – це 10 одиниць. У другому – ще 10 і таких рядочків по 10 буде 10. Це так як ми б лічили десятками до 100, потім сотнями по 10. Рахуйте сотнями по 10. Отже, за допомогою цього куба ми показали як утворюються числа в десятковій системі числення.
V. Систематизація раніше вивченого матеріалу.
№252(усно)
Скільки в числі 723 574 одиниць у класі тисяч?(3); у класі одиниць?(4)
№254(усно)
Розв’яжіть перше рівняння.
х – 4 = 24 х : 4 = 24 х · 4 = 24 х : 7 = 14
24 + 4 = 28 24 · 4 = 96 24 : 4 = 6 14 · 7 = 98
№255
-
Почитайте умову задачі.
-
Про що йде мова в задачі?(про сливи)
-
Скільки всього слив зібрали?(428 кг)
-
У скільки великих ящиків поклали сливи?(у 20)
-
А малих?(у 12)
-
Скільки кг слив поклали в 1 великий ящик?(по 16 кг)
-
Що потрібно знайти в задачі? (скільки кг слив клали в малий ящик)
-
Чи можемо ми дати відповідь на запитання задачі?
-
Що треба знати, щоб дізнатися про це?(Скільки слив поклали у всі великі ящики)
-
20 · 16 = 320 (кг) слив поклали у великі ящики.
-
428 – 320 = 108 (кг) слив поклали у малі ящики.
-
108 : 12 = 9 (кг) в 1 малому ящику.
№256
Запишіть усі чотирицифрові числа, у кожному з яких сума цифр дорівнює двом.
2000 1100 1010 1001
VІ. Домашнє завдання.
Відкрийте щоденники і запишіть № 257, № 258.
№ 258 – це приклади.
43 · 23 = 989 984 : 24 = 41 216 : 24 = 9
753 – 187 · 3 = 192 (442 – 294) · 4 = 592 8 · 109 – 618 = 254
№ 257 – задача.
-
Почитайте умову задачі.
-
Про що йде мова в задачі?
-
180 : 12 = 15 (кг) в 1 ящику.
-
З00 : 15 = 20 (ящиків) потрібно, щоб розкласти 3 ц огірків.
VІ. Підсумок уроку.
-
Чому числа називають натуральними?
-
Чому десяткова система має таку назву?
-
Що потрібно зробити, щоб зменшити число у 10 разів?