Предмет: Історія України
Тема. Дисидентський рух на Україні в період загострення кризи радянської системи (ІІ половина 60-х - початок 80-х років).
Мета:
- встановити методи боротьби дисидентів, які вони застосовували проти тоталітарного режиму на Україні;
- з’ясувати, які застосовувалися форми переслідувань радянською владою інакодумців, людей, що викривали злочини СРСР і критикували політичний курс тоталітарного суспільства;
- визначити, які проблеми піднімали українські дисиденти у своїй діяльності, яким чином поширювали інформацію про тоталітарну систему в СРСР тощо. - навчити учнів користуватися історичними документами та визначати закономірності історичного процесу;
- розвивати в учнів історичного мислення;
- формувати вміння правильно і послідовно висловлювати власну думку, робити висновки
- виховувати почуття патріотизму, осуд тоталітарної радянської антидемократичної політики, гордість за національну еліту радянських часів, повагу і вдячність українським дисидентам за мужність в часи розгулу радянського терору "говорити" правду про життя у радянському суспільстві
Тип уроку: комбінований.
Вид уроку: урок – пошук.
Форма уроку: бесіда.
Методи: «Мікрофон», "мозкового штурму", робота в групах,
Основні поняття: опозиція, дисидент, тоталітарний режим, права людини, самвидав.
Обладнання: підручник Н.Сорочинська "Історія України", частина ІІ, схема "Дисидентський рух на Україні", портрети дисидентів
Епіграф:
"Народе мій! До тебе я поверну,
і в смерті обернуся до життя..."
В.Стус
Хід уроку
І. Організаційний момент
Учням заздалегідь дане завдання підготувати із додаткової літератури повідомлення про українського дисидента.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Викладач історії. Сьогодні я хочу запросити вас до розмови про тих, хто в часи радянської тоталітарної системи мужньо виборював право мати власну думку, відстоював право мати власну гідність, не боявся сказати правду про життя у радянській державі. Сьогодні ми будемо говорити про дисидентів.
Оголошення теми і мети уроку
Епіграфом до нашого уроку нехай стануть слова українського дисидента, патріота України, який загинув у радянських таборах, однак не зрадив своїй совісті, слова В.Стуса, який ще в 1977 році писав:
"Народе мій! До тебе я поверну,
і в смерті обернуся до життя..."
Осмислити і зрозуміти слова В.Стуса ми зможемо в кінці уроку, коли розглянемо тему.
А в день перепоховання В.Стуса у 1989 році В.Забаштанний звертався до своїх сучасників:
"Україно, ну що ж ти за мати
Чи я долю твою не осяг,
Що ти здатна синів убивати,
І підносить убитих на стяг?"
Тож хочу і я сьогодні звернутися до вас, дорослих і свідомих громадян незалежної і демократичної країни, із запитанням: Чому ж Україна на змогла захистити кращих синів своїх, еліту нації, чому дисиденти прагнучи віддати Україні свій талант, своє натхнення, свою працьовитість, часто платили за це зламаною долею, а інколи і своїм життям. Тож нехай ці слова стануть проблемою нашого уроку.
Що стосується історіографії, то вона невелика.
В радянські часи дисидентів вважали ворогами народу, звинувачували у націоналізмі, їх імена були майже не відомі. В наш час ця проблема досліджується. Є різні історичні погляди. Але всі сходяться в одному - дисиденти піднімали життєво важливі теми в своїй діяльності, які в майбутньому стали пріоритетними у національно-визвольних рухів, які виникли у кінці 80-х років у СРСР.
Тема дисидентства для нас не нова. Ми вже згадували про дисидентський рух у попередніх розділах.
ІІІ. Повторення вивченого методом "Мікрофон"
Давайте пригадаємо, що ми вже знаємо про дисидентів?
Відповіді учнів.
Викладач історії. Тема дисидентства для вас не нова. Вона згадувалась у попередньому розділі "Хрущовська відлига". Ми знаємо, що дисиденти - це люди, які виступали з критикою існуючого режиму, їх називали інакодумцями. Дисиденти з'явились у 50 - 60 рр. XX ст. у СРСР. А на Україні дисидентство виникає як різновид опозиції, що піднімала теми національних питань.
Давайте точніше згадаємо, які проблеми могли піднімати опозиційні сили у Радянському Союзі, які вади радянської влади могли ставити у центр уваги дисиденти.
Використовуючи метод "мозкового штурму", учні під час обговорення повинні заповнити таблицю: «Теми, які піднімали дисиденти»
Правозахисна |
|
Релігійна |
|
Національна |
|
Викладач історії. Пригадайте, кого ви знаєте з українських та російських дисидентів? Чим українську дисидентство відрізняється від дисидентства в СРСР загалом?
Українські дисиденти: А.Горська, В.Симоненко, П.Григоренко, Л.Лук'яненко, В.Чорновіл, І.Драч, І.Дзюба, О.Тихий та інші.
Російські дисиденти: О.Солженіцин, В.Висоцький, Є.Євтушенко, А.Сахаров та інші.
Українське дисидентство вирізняється тим, що воно піднімало крім правозахисних питань та релігійних ще і національні, що хвилювали українську національну еліту.
IV. Повідомлення нового матеріалу
Під час розповіді учні заповнюють таблицю.
Методи боротьби: |
Форми переслідувань дисидентів: |
|
арешти і ув'язнення |
|
влаштування у психлікарні |
|
|
|
|
Робота в групах
Працюючи в 4 групах, учні повинні визначити, які методи боротьби з тоталітарною владою використовували дисиденти, наводячи конкретні факти діяльності дисидентів.
Група "ЗА" Група "ПРОТИ"
Отже, дисидентський рух, що виник в Україні у кінці 50-х рр. досяг свого апогею у 1970 - на початку 80-рр. Заглушити голос українського дисидентства державна влада так і не змогла. Українські правозахисники і патріоти вірили, що їх життя і діяльність в історії буде згадана. В.Стус писав:
"Ярій, душе! Ярій, а не ридай.
У білій стужі серце України.
А ти шукай - червону тінь калини
На чорних водах - тінь її шукай.
Бо - горстка нас. Малесенька щопта.
Лише для молитов і сподівань.
Застерігає доля нас зарання,
що калинова кров - така густа,
така крута, як кров у наших жилах.
У білій стужі білих голосінь
Це гроно болю, що паде в глибінь,
На нас своїм безсмертям окошилось"
V. Узагальнення і систематизація
Учні дають відповідь на проблему уроку.
В часи радянської влади Україна була колонією. Через це вона не могла виступити на захист своїх патріотів. Нею управляли пристосуванці і поплічники радянських тиранів. Але в наш час ми можемо достойно оцінити ту жертву, яку принесли вірні сини України задля незалежності своєї Вітчизни.
VІ. Оцінювання навчальних досягнень учнів
VIІ. Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника.
1