Клас 8
Дата
Навчальні предмети: мистецтво, всесвітня історія, зарубіжна література
Тема . Доба Відродження – епоха геніїв і титанів.
Епоха Відродження (Ренесансу) в Європі. Характерні риси ренесансної культури і літератури.
Мета:
Очікувані результати:
Предметні компетентності
Учень/учениця
Тип уроку - комбінований (інтегрований: мистецтво, всесвітня історія, зарубіжна література), урок-конференція.
Обладнання: підручники, карта, репродукції творів митців Відродження, мультимедійний комплекс, аудіозапис, презентація.
Епіграф. Хай нащадки одержать від нас дещо подібне до того,
що нам самим лишилося від наших предків.
Данте
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Слово вчителя зарубіжної літератури:
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя зарубіжної літератури:
-Тема нашої конференції представлена на стенді і зашифрована у кроссенсі. (слайд №1). Пропоную вам віднайти логічні зв’язки, зашифровані в асоціативних малюнках і висловити свої припущення щодо змісту нашої конференції.
(Розшифровка кроссенсу: 1-2 –Італія, Петрарка, італійський поет, закоханий в Лауру; 2-3 – збірка Петрарки «Канцонєре» («Книга пісень»), присвячена донні Лаури; 3-4 – збірка складається з сонетів (італійський сонет, англійський сонет), 4-5 – англійський сонет представлений у ліриці Шекспіра; 5-6 – Шекспір є автором трагедії «Ромео і Джульєтта); 6-7 – тема трагедії «Ромео і Джульєтта» - вічне кохання; 7-8 після загибелі шекспірівських закоханих відродилися мир і спокій між родинами Монтеккі і Капулетті – картина Боттічеллі «Народження Венери», яка ілюструє давньогрецький міф ; 9-10 – малюнок Леанардо да Вінчі «Вітрувіа́нська людина»
Вчитель мистецтва:
Так, наша конференція присвячена добі Відродження. Ми маємо з’ясувати проблему: «Чому добу Відродження називають епохою геніїв і титанів?»
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Вчитель зарубіжної літератури:
Завдання:
Ви маєте прочитати їх, і проставити позначки навпроти кожного факту. Якщо інформація вам знайома, ставте «+», якщо ж ні – то «-»
ЛИСТ-ІНФОРМАТОР
№ з/п |
Факт |
Примітки |
1 |
Доба Відродження розпочалася в Італії |
|
2 |
Хронологічні межі Відродження 14-17ст |
|
3 |
Термін «Відродження» пов’язаний з ідеєю відновлення античної спадщини |
|
4 |
Світоглядною основою доби Відродження стала ідеологія гуманізму. Людину проголошено найвищою цінністю. |
|
5 |
Сікстинська Мадонна наснилася уві сні Рафаелю. |
|
6 |
Перший вертоліт винайшов художник Леонардо да Вінчі |
|
7 |
Компас, порох і друкарський верстат стали символами доби Відродження |
|
8 |
Герої біблійних сюжетів (Мадонна, святі) на картинах художників доби Відродження набувають рис реальних людей |
|
9 |
Передвісником Відродження вважають середньовічного поета Данте |
|
10 |
Колумб, Магеллан, Галілей, Мікеланджело - генії епохи Відродження |
|
Висновок: багато нам відомо фактів про добу Відродження, але ще є чому вчитись, чим зацікавитись.
Вчитель мистецтва:
І в нас із вами сьогодні буде чудова нагода познайомитися з культурою епохи Відродження та її найяскравішими представниками, багатьох із яких називають титанами. Занурившись у різні галузі науки, літератури та мистецтва нам необхідно дослідити, якою була епоха Відродження, що відрізняло її від представників попередніх епох. Чому саме цей час подарував стільки геніїв та світових шедеврів?
Слухаючи виступи учасників конференції, ви повинні будете зробити узагальнення у формі кластера:
Отже, знання, здобуті на сьогоднішньому уроці, стануть небхідними для розуміння тематики творів авторів даної епохи, для пояснення історичних явищ
А побудуємо ми нашу з вами роботу на уроці, як справжню конференцію - за чітким регламентом (планом), який допоможе нам бути послідовними у дослідженні теми уроку.
План
1.Причини початку доби Відродження (Ренесансу), її хронологічні межі та етапи та визначення терміну «відродження». (Історики)
2.Нове мистецтво Відродження. (Мистецтвознавці)
3.Відродження- доба географічних та астрономічних відкриттів. (Науковці)
4.Людські почуття та пристрасті у віршах поетів Відродження. (Літературознавці)
ІV. Сприйняття та осмислення, усвідомлення навчального матеріалу.
Слово вчителя історії.
1.Інформаційне повідомлення групи «істориків».
Причини початку доби Відродження (Ренесансу), її хронологічні межі та етапи та визначення терміну «відродження».
(зародження капіталістичного ладу як нової суспільно-політичної формації).
2. Інформаційне повідомлення групи «мистецтвознавців» (музичний супровід «Аве, Марія»)
Нове мистецтво Відродження.
Отже, і в живопису знайшли відображення найважливіші принципи гуманістичного світогляду:у центрі зображення –людина, вона має реальні риси, індивідуальний характер; картинам притаманна піднесена одухотвореність і висока краса зображуваного; картини природи.
Характерною особливістю епохи Ренесансу була багатогранність обдарування, прагнення до творчого пізнання світу в усіх його виявах.
Отже, ці видатні особистості – титани.
3. Інформаційне повідомлення групи «науковців»
Відродження – доба географічних та астрономічних відкриттів.
4. Інформаційне повідомлення групи «літературознавців»
Людські почуття та пристрасті у віршах поетів Відродження.
IV. Закріплення навчального матеріалу
V. Підсумок уроку.
Отже, Відродження або Ренесанс (з фр. Розквіт) - це доба в історії світової літератури, що припадає на 14-16 ст. в Італії (батьківщині Відродження), а в інших країнах Європи на кінець 15-п. 16 ст. і характеризується відродженням, тобто поверненням до життя, відновленням античних зразків мистецтва та моральних цінностей. Бо, предки-давні греки, що створили взірцеву (ту, що стала взірцем – зразком) античну культуру, на яку й орієнтувалися майстри Відродження. Самі ж гуманісти подарували майбутнім поколінням( нащадкам) чудову архітектуру, прекрасний живопис, яскраву літературу. І кожний з цих видів мистецтв склав величний гімн людині.
Великий Данте, якого називають передвісником епохи Відродження, сказав: «Хай нащадки одержать від нас дещо подібне до того, що нам самим лишилося від наших предків»
Наша задача з вами не лише зберегти, щоб передати прийдешнім поколінням те, що ми отримали у спадок від наших предків, а й збагатити культурну скарбницю людства. Щоб не перетворитися на дикунів, яких описав у своєму творі американський письменник-фантаст Р.Д.Бреббері в новелі, героєм якої стала «Посмішка» Джоконди Леонардо да Вінчі. В ній автор піднімає важливу проблему – духовності людини, відношення до нетлінних цінностей мистецтва.
(фільм М. Ралля. 1971 р.)
Нам усім треба пам’ятати й слова Піко делла Мірандоли, який передбачливо сказав, що кожному з нас «дана можливість впасти до рівня тварини, але також і можливість піднестися до рівня істоти богоподібної — це підвладне лише особистій внутрішній волі».
Вже почалось, мабуть, майбутнє.
Оце, либонь, вже почалось…
Не забувайте незабутнє,
воно вже інеєм взялось!
І не знецінюйте коштовне,
не загубіться у юрбі.
Не проміняйте неповторне
на сто ерзаців у собі!
Минають фронди і жіронди,
минає славне і гучне.
Шукайте посмішку Джоконди,
вона ніколи не мине.
Любіть травинку, і тваринку,
і сонце завтрашнього дня,
вечірню в попелі жаринку,
шляхетну інохідь коня.
Згадайте в поспіху вагона,
в невідворотності зникань,
як рафаелівська Мадонна
у вічі дивиться вікам!
В епоху спорту і синтетики
людей велика ряснота.
Нехай тендітні пальці етики
торкнуть вам серце і вуста.
VI. Домашнє завдання.
мистецтво-с.64-73(читати, відповідати на запитання), скласти кросворд або скласти повідомлення про митця доби Відродження
історія- 6(п.1-5, читати, заповнити таблицю на с.49)
зарубіжна література-письмово відповісти на проблемне питання уроку.
ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА: