Урок на тему "Доба Відродження - епоха геніїв і титанів. Епоха Відродження (Ренесансу) в Європі. Характерні риси ренесансної культури і літератури."

Про матеріал
Конспект інтегрованого уроку з навчальних предметів: мистецтво, всесвітня історія, зарубіжна література у 8 класі. Тема . Доба Відродження – епоха геніїв і титанів. Епоха Відродження (Ренесансу) в Європі. Характерні риси ренесансної культури і літератури. Мета: розширити і поглибити знання про епоху Відродження, отримані на уроках зарубіжної літератури; сформувати цілісну картину епохи Відродження; сприяти усвідомленню Відродження як світоглядного перевороту; - формувати позитивне ставлення до самостійного набуття ними знань; розвиток і саморозвиток творчих здібностей учнів, їх активності, створення передумов самовиховання, самовдосконалення, самовизначення учнів; формувати навички пошукової роботи, систематизувати зібрану інформацію, готувати виступ, логічно викладаючи думки та аргументуючи їх, формуються ораторські здібності; - виховувати естетичні смаки, пізнавальний інтерес та шанобливе ставлення до творів мистецтва.
Перегляд файлу

Клас 8                                                                                

Дата  

Навчальні предмети: мистецтво, всесвітня історія,  зарубіжна література

Тема . Доба Відродження – епоха геніїв і титанів.

Епоха Відродження (Ренесансу) в Європі. Характерні риси ренесансної культури і літератури.

Мета:

  • розширити і поглибити знання про епоху Відродження, отримані на уроках зарубіжної літератури; сформувати цілісну картину епохи Відродження; сприяти усвідомленню Відродження як світоглядного перевороту;
  •  формувати позитивне ставлення до самостійного набуття ними знань; розвиток і саморозвиток творчих здібностей учнів, їх активності, створення передумов самовиховання, самовдосконалення, самовизначення учнів; формувати навички пошукової роботи, систематизувати зібрану інформацію, готувати виступ, логічно викладаючи думки та аргументуючи їх, формуються ораторські здібності;
  •  виховувати естетичні смаки, пізнавальний інтерес та шанобливе ставлення  до творів мистецтва.

Очікувані результати:

Предметні компетентності

Учень/учениця

  •               знає хронологічні межі Відродження, особливості світоглядного перевороту того часу, історичний і культурний контекст, роль античності в розвитку літератури;
  •               визначає риси гуманізму в літературних творах доби Відродження;
  •               розповідає про ключові віхи життя й творчості митців, розкриває їхній внесок в історію національних літератур і світової культури;
  •               розкриває загальнолюдський зміст вічних образів ренесансних творів .
  • інтерпретує зміст творів мистецтва різних видів і стилів відповідно до соціокультурного контексту;
  • висловлює особистісно-ціннісне ставлення щодо мистецтва епохи Відродження, виявляє комунікативні вміння в процесі обговорення різних явищ мистецтва;

Тип уроку -  комбінований (інтегрований: мистецтво, всесвітня історія,  зарубіжна література), урок-конференція.

Обладнання: підручники, карта, репродукції творів митців Відродження, мультимедійний комплекс, аудіозапис, презентація.

 

Епіграф.                          Хай нащадки одержать від нас дещо подібне до того,

                                         що нам самим лишилося від наших предків.

                                                                                                                 Данте

                                                 ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

  • Психологічне налаштування на урок

Слово вчителя зарубіжної літератури:

  • Сьогодні у нас незвичайний урок; по-перше,  його будуть вести два учителі,  по-друге, кожен із вас сьогодні на уроці відчує себе не лише учнем, а виступатимете в ролі наших помічників, оскільки кожного з вас запрошено на конференцію у ролі літераторів, істориків,мистецтвознавців, науковців.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя зарубіжної літератури:

-Тема нашої конференції представлена на стенді і зашифрована у кроссенсі. (слайд №1). Пропоную вам віднайти логічні зв’язки, зашифровані в асоціативних малюнках і  висловити свої припущення щодо змісту нашої конференції.

(Розшифровка кроссенсу: 1-2 –Італія, Петрарка, італійський поет,  закоханий в Лауру; 2-3 – збірка Петрарки «Канцонєре» («Книга пісень»), присвячена донні Лаури; 3-4 – збірка складається з сонетів (італійський сонет, англійський сонет), 4-5 – англійський сонет представлений у ліриці Шекспіра; 5-6 – Шекспір є автором трагедії «Ромео і Джульєтта);  6-7 – тема трагедії «Ромео і Джульєтта» - вічне кохання; 7-8 після загибелі шекспірівських закоханих відродилися мир і спокій між родинами Монтеккі і Капулетті – картина Боттічеллі «Народження Венери», яка ілюструє  давньогрецький міф ; 9-10 – малюнок Леанардо да Вінчі «Вітрувіа́нська людина»

Вчитель мистецтва:

     Так, наша конференція присвячена добі Відродження.  Ми маємо з’ясувати проблему:  «Чому добу Відродження називають епохою геніїв і титанів?»

  ІІІ. Актуалізація  опорних знань

Вчитель зарубіжної літератури:

  • Прийом «ЗХД» («знаю» - «хочу дізнатися»)
  • Ви не вперше чуєте про епоху Відродження. З її літературними здобутками ми знайомилися на уроках зарубіжної літератури. Отже, пропоную вам переглянути листи-інформатори, в яких міститься інформація про відомі й невідомі вам факти про Відродження.

Завдання:

Ви маєте прочитати їх, і проставити позначки навпроти кожного факту. Якщо інформація вам знайома, ставте «+», якщо ж ні – то «-»

ЛИСТ-ІНФОРМАТОР

з/п

Факт

Примітки

1

Доба  Відродження розпочалася в Італії

 

2

Хронологічні межі Відродження 14-17ст

 

3

Термін «Відродження» пов’язаний з ідеєю відновлення античної спадщини

 

4

Світоглядною основою доби Відродження стала ідеологія  гуманізму. Людину проголошено найвищою цінністю.

 

5

Сікстинська Мадонна наснилася уві сні Рафаелю.

 

6

Перший вертоліт винайшов художник Леонардо да Вінчі

 

7

Компас, порох і  друкарський верстат стали символами доби Відродження

 

8

Герої біблійних сюжетів (Мадонна, святі) на картинах художників доби Відродження набувають рис реальних людей

 

9

Передвісником Відродження вважають середньовічного поета Данте

 

10

Колумб, Магеллан, Галілей, Мікеланджело  - генії епохи Відродження

 

Висновок: багато нам відомо фактів  про добу Відродження, але ще є чому вчитись, чим зацікавитись.

Вчитель мистецтва:

 

І в нас із вами сьогодні буде чудова нагода познайомитися з культурою епохи Відродження та її найяскравішими представниками, багатьох із яких називають титанами. Занурившись у різні галузі науки, літератури та мистецтва нам необхідно  дослідити, якою була епоха Відродження, що відрізняло її від представників попередніх епох. Чому саме цей час подарував стільки геніїв та світових шедеврів?

 

Слухаючи виступи учасників конференції, ви повинні будете зробити узагальнення у формі кластера:

 

      Отже, знання, здобуті на сьогоднішньому уроці, стануть небхідними для розуміння тематики творів авторів даної епохи, для пояснення історичних явищ

      А побудуємо ми нашу з вами роботу на уроці, як справжню конференцію - за чітким регламентом (планом), який допоможе нам  бути послідовними у дослідженні теми уроку.

 

 

План

 

1.Причини початку доби Відродження  (Ренесансу), її хронологічні межі та етапи  та визначення терміну «відродження».  (Історики)

2.Нове мистецтво Відродження.    (Мистецтвознавці)

3.Відродження- доба географічних та астрономічних відкриттів.  (Науковці)

4.Людські почуття та пристрасті у віршах поетів Відродження.     (Літературознавці)

 

ІV. Сприйняття та осмислення, усвідомлення навчального матеріалу.

Слово вчителя  історії.

  • Зараз ми зясуємо, що ж  стало причиною початку нової доби – Відродження?

1.Інформаційне повідомлення групи «істориків».

Причини початку доби Відродження  (Ренесансу), її хронологічні межі та етапи  та визначення терміну «відродження». 

  • Перегляд відеоролика «Епоха Відродження».
  • Запитання за розуміння прослуханого і переглянутого.
  • Що ж стало основною причиною початку нової доби – Відродження?

 (зародження капіталістичного ладу як нової суспільно-політичної формації).

  • Які були її хронологічні межі? (14-16 ст)
  • Назвіть періоди доби Відродження.
  • Охарактеризуйте світоглядні ідеали Відродження.
  • Занесення даних до розділу кластера «Історія».

 

2. Інформаційне повідомлення групи «мистецтвознавців» (музичний супровід «Аве, Марія»)

Нове мистецтво Відродження.

  • Занесення даних до розділу кластера «Мистецтво».
  • Висновок вчителя мистецтва.

Отже, і в живопису знайшли відображення найважливіші  принципи гуманістичного світогляду:у центрі зображення –людина, вона має реальні риси, індивідуальний характер; картинам притаманна піднесена одухотвореність і висока краса зображуваного; картини природи.

Характерною особливістю епохи Ренесансу була багатогранність обдарування, прагнення до творчого пізнання світу в усіх його виявах.

  • А.Дюрер –живописець, гравер, скульптор, архітектор.
  • Ф. Рабле  - письменник, лікар, юрист, педагог, архітектор, філософ.
  • Рафаель, Дж.Бруно, Т.Мор, Е. Роттердамський писали вірші.
  • Леонардо да Вінчі – великий живописець, медик, математик, механік, інженер, архітектор, скульптор, музикант, поет.
  • Мікеланджело – скульптор, художник, поет, інженер.

Отже, ці видатні особистості – титани.

 

3. Інформаційне повідомлення групи «науковців»

Відродження – доба географічних та астрономічних відкриттів. 

  • Запитання за розуміння прослуханого і переглянутого.
  • Занесення даних до розділу кластера «Мистецтво».

 

4. Інформаційне повідомлення групи «літературознавців»

Людські почуття та пристрасті у віршах поетів Відродження.  

  • Запитання за розуміння прослуханого і переглянутого.
  • Назвіть найяскравіших представників епохи Відродження у галузі «Література».
  • Чому Петрарку, Данте, Сервантеса називають гуманістами?
  • Занесення даних до розділу кластера «Література».

 

IV. Закріплення навчального матеріалу

  •         Оформлення кластеру «Відродження» на дошці.

V. Підсумок уроку.

  • Слово вчителя мистецтва.

Отже, Відродження  або Ренесанс  (з фр. Розквіт) - це доба в історії світової літератури, що припадає на 14-16 ст. в Італії (батьківщині Відродження), а в інших країнах Європи на кінець 15-п. 16 ст. і характеризується відродженням, тобто поверненням до життя, відновленням античних зразків мистецтва та моральних цінностей. Бо, предки-давні греки, що створили взірцеву (ту, що стала взірцем – зразком) античну культуру, на яку й орієнтувалися майстри Відродження. Самі ж гуманісти подарували майбутнім поколінням( нащадкам) чудову архітектуру, прекрасний живопис, яскраву літературу. І кожний з цих видів мистецтв склав величний гімн людині.

  •         Слово вчителя зарубіжної літератури
  •         Робота з епіграфом.

Великий Данте, якого називають передвісником епохи Відродження, сказав: «Хай нащадки одержать від нас дещо подібне до того, що нам самим лишилося від наших предків»

  • Як ви розумієте слова Данте?

Наша задача з вами не лише зберегти, щоб передати прийдешнім поколінням те, що ми  отримали у спадок від наших предків, а й збагатити культурну скарбницю людства. Щоб не перетворитися на дикунів, яких описав у своєму творі американський письменник-фантаст Р.Д.Бреббері в новелі, героєм якої стала «Посмішка» Джоконди Леонардо да Вінчі. В ній автор піднімає важливу проблему – духовності людини, відношення до нетлінних цінностей мистецтва.

  • Перегляд уривку відео за мотивами новели Р.Бредбері «Посмішка»

(фільм М. Ралля. 1971 р.)

 

Нам усім треба  пам’ятати й слова Піко делла Мірандоли, який передбачливо сказав, що кожному з нас «дана можливість впасти до рівня тварини, але також і можливість піднестися до рівня істоти богоподібної — це підвладне лише особистій внутрішній волі».

  •         Виразне читання вірша Л.Костенко «Вже почалось, мабуть, майбутнє…»

Вже почалось, мабуть, майбутнє.
Оце, либонь, вже почалось…
Не забувайте незабутнє,
воно вже інеєм взялось!
І не знецінюйте коштовне,
не загубіться у юрбі.
Не проміняйте неповторне
на сто ерзаців у собі!
Минають фронди і жіронди,
минає славне і гучне.
Шукайте посмішку Джоконди,
вона ніколи не мине.
Любіть травинку, і тваринку,
і сонце завтрашнього дня,
вечірню в попелі жаринку,
шляхетну інохідь коня.
Згадайте в поспіху вагона,
в невідворотності зникань,
як рафаелівська Мадонна
у вічі дивиться вікам!
В епоху спорту і синтетики
людей велика ряснота.
Нехай тендітні пальці етики
торкнуть вам серце і вуста.

VI. Домашнє завдання.

мистецтво-с.64-73(читати, відповідати на запитання), скласти кросворд або скласти повідомлення про митця доби Відродження

історія-   6(п.1-5, читати, заповнити таблицю на с.49)

зарубіжна література-письмово відповісти на проблемне питання уроку.

 

ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА:

  •         інтернет-джерела:
  1.                    journal.osnova.com.ua/.../54074-Інтегрований урок зарубіжної літертари
  2.                    osvita.ua/school/lessons_summary/in_lit/43794/
  3.                    youtube.com/watch?v=d_knEejU13s
  •         підручники:
  1.                    Ліхтей І.М. Всесвітня історія: підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – Київ: Грамота, 2008
  2.                    Масол Л.М. Мистецтво: підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – Х.: ФОЛЮ, 2016.
  3.                    Ніколенко О.М.Зарубіжна література: підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – Київ: Грамота, 2016.
  •         статті
  1.                     Гузь О. // Зарубіжна література в школах України : Методичний журнал. - 2017. - N 1. - С. 16-43 
  2.                     Інтегрований урок зарубіжної літератури та культурології "Доба європейського Відродження". 8-й клас [Текст] / Т. А. Стороженко, А. Н. Никитюк // Зарубіжна література в школі : Науково-методичний журнал. - 2015. - N 23/24 (263/264). - С. 57-59 
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Єрмак Марина Миколаївна
    Гарний показовий урок.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
4 квітня 2019
Переглядів
12611
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку