Урок на тему "Добро і зло в оповіданні В.Винниченка “Федько-халамидник”. Внутрішній світ героя. Федько як особистість

Про матеріал
Розробка уроку української літератури в 6 класі з використанням інтерактивних технологій навчання відповідно до сучасних освітніх трендів (візуалізації, цифровізації, гейміфікації, мікронавчання та ін.), що є засобом формування предметних та ключових компетентностей. На уроці використано такі методи та прийоми навчання: скрайбінг, рефреймінг, ґронування з елементами квесту ( створила цей метод ,поєднавши два відомі , та випробувала на уроках), РАФТ, кола Венна та ін.
Перегляд файлу

  Розробка уроку української літератури в 6 класі з використанням інтерактивних технологій навчання відповідно до сучасних освітніх трендів (візуалізації, цифровізації, гейміфікації, мікронавчання та ін.), що є засобом формування предметних та ключових компетентностей.

На уроці використано такі методи та прийоми навчання: скрайбінг, рефреймінг, ґронування з елементами квесту

( створила цей метод ,поєднавши два відомі , та випробувала на уроках), РАФТ, кола Венна та ін.

Тема: Добро і зло в оповіданні В.Винниченка “Федько-халамидник”. Внутрішній світ героя. Федько як особистість

Мета ( ключові та предметні компетентності):

-комунікативно-мовленнєва компетентність - удосконалювати вміння висловлювати свої думки, чітко й аргументовано пояснювати факти, застосовувати різні комунікативні стратегії залежно від мети спілкування;

- читацька - формувати вміння давати особистісну оцінку прочитаному, добирати цитати з твору для характеристики образів;

-ціннісно-світоглядна - удосконалювати вміння критично мислити( висвітлювати різні погляди на проблему, визначати оцінне ставлення до прочитаного);

-математична - формувати прагнення висловлюватися точно, логічно, послідовно;

- інформаційно-комунікаційна - удосконалювати вміння використовувати цифрові технології в навчанні, діяти за алгоритмом;

- соціальна та громадянська компетентності - сприяти вихованню високих моральних якостей та духовних цінностей:порядність, відповідальність, почуття власної гідності, чесність, активна громадянська позиція;

-загальнокультурна - учити висловлювати думки,використовуючи відповідні зображувально-виражальні засоби;

-ініціативність і підприємливість - удосконалювати вміння аналізувати життєву ситуацію з певної позиції, презентувати свої ідеї та ініціативи чітко, грамотно;

-здоров'я і безпека - формувати усвідомлення впливу власної поведінки на здоров'я й безпеку свою й оточення;

-уміння вчитися впродовж життя - формувати вміння аналізувати, узагальнювати інформацію, здійснювати задумане, рефлексувати й оцінювати результат, працювати в групі.

Тип уроку:урок-дослідження

Обладнання: мультимедійна презентація, дидактичний матеріал, підручник, малюнки учнів до твору.

                                                                 Епіграф:

                                                 «Життя дане на добрі справи»

                                                            Народна творчість

І. Організаційний момент.

Психологічний тренінг ( налаштування на успіх).

Учитель. На початку уроку чи будь-якої важливої справи слід провести  психологічний тренінг, налаштуватися на успіх. Для цього достатньо посміхнутися один одному, подарувати позитив.(слайд1)

Сьогодні на уроці говоритимемо про важливі загальнолюдські цінності: добро , порядність , чесність , милосердя. Саме вони роблять людину особистістю. Ви переконалися в цьому, прочитавши оповідання Володимира Винниченка “Федько- халамидник”. Воно настільки яскраво розкриває характери людей, цей твір вражає, не залишає байдужим нікого.

Винниченко часто писав свої твори під музику, найчастіше під мінорну мелодію Бетховена. Зараз ви чуєте звуки “Місячної сонати” цього композитора.(слайд 2)Тому й оповідання таке глибоке, емоційне і , на жаль, трагічне.

ІІ. Перевірка д.з. Удома ви мали прочитати оповідання, знати його зміст, намалювати ілюстрації до епізодів. Зробимо їх презентацію в технології “Скрайбінг”, поєднавши з «Літературним монтажем».

Зараз розгляньте малюнки один одного та прикріпіть їх на дошці в тому порядку, у якому відбувалися події у творі (“Літературний монтаж”). Коротко перекажіть епізоди, демонструючи малюнки.

ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.

Оповідання “Федько -халамидник” - автобіографічне, і ми , дійсно, бачимо, що Федько багато чим нагадує В.Винниченка.(слайд 3)

  • Яким був Винниченко в дитинстві? (відповіді учнів)
  • У “Щоденнику” він писав: “Коли діти йшли з чимось їстівним, я, бавлячись у Солов'я-розбійника, зненацька вистрибував зі своєї схованки й вимагав данини. Ніколи не забирав усього, а тільки невелику частинку. І це не від жадності до ласощів, а для того, щоб показати свою силу та владність. Коли бідний починав плакати, я вертав йому відібране, давав потиличника й одпускав”.
  • Що мама казала про сина? (відповіді).

          Зі слів мами: “Сусідських дітей тримав трохи в терорі, бо був дуже сильним для свого віку, вольовим, упертим.

  • Чи схожа така поведінка на Федькову?

           В.Винниченко: “Світ я пізнавав через ігри - любив рухливі, 

 ризиковані розваги: перепливав широкий ставок, мчав верхи на коні, катався на крижині під час льодоходу”.

           Мама каже: “Володя виділявся також кмітливістю і надзвичайною пам'яттю, рано навчився читати”.

  • То чому в гімназії з нього глузували?(відповіді)

           Володимир каже: “Я навмисно підкреслював своє селянське походження і говорив українською мовою”.

Він ніколи не ховався за спини інших, відкрито висловлював свою позицію. Саме таким був і Федько.

      - А зараз перевіримо, як ви знаєте зміст твору. Зайдіть на платформу “На урок”. Виконайте тести. За результатами визначимо трьох переможців .

  • Щоб іще краще пригадати твір, пограймо в гру “Впізнай персонажа”. З “чарівної скриньки” дістаньте цитату з оповідання і скажіть , про кого мова.(слайди4,5).

                                     Гра “Впізнай персонажа”

    «Там шибку з рогатки вибив; там синяка підбив своєму «закадишному» другові; там перекинув діжку з дощовою водою, яку збирали з таким клопотом» (Федько)

«…чистенький, ніжний, зі щічками, як проскура» (Толя)

«Наче біс який сидів у хлопцеві» (Федько)

«Битися з ним і не пробуй,- перший по силі на всю вулицю. Враз тобі дасть підніжку, зімне, насяде…» ( Федько)

«…жінка чула і теж делікатна…» (мати Толі)

«Це була дитина ніжна, делікатна, смирна. Він завжди виходив надвір трошки боязко» (Толя)

« Він не плаче, не проситься, не обіцяє, що більше не буде. Насупиться й сидить» (Федько)
«Він стомлений і сердитий. Руки сиві од олова літер, які він складає в друкарні» ( тато Федька)

«…всіма силами старались помагати йому» (Стьопка і Спірка)

ІV. Повідомлення теми й мети уроку. Очікувані результати (слайди 6,7).

V. Засвоєння нових знань, умінь і навичок.

Поділ класу на 2 групи.

Учитель. Читаючи оповідання, переконуємося, що “ життя дане на добрі справи” (слайд 8). Це епіграф нашого уроку. ЦІ слова підтверджує й Біблія, де написано: “Чини добро, уникай зла”.

  • Пригадайте, що означає слово “халамидник”.
  • Як називають слова, близькі за значенням?
  • Як вони характеризують Федька?
  • Але чи він негативний герой?

Зараз з'ясуємо, чи зовнішні вияви поведінки розкривають його внутрішній світ. Вам слід відповісти на запитання

                                              Що? Де? Як? Коли? (слайд 9)

І група

Поведінка головного героя Федька

Під час гри в піску.

Під час запуску дітьми змія.

Коли батьки карають його за провину.

Коли Федько впав у воду.

Коли бачить, що Толя злякано дивиться на батьків.

ІІ група

Ставлення інших героїв до Федька

Батько.

Матір.

Друзі.

Господарі будинку, де живе Федько (батьки Толі).

Толя.

Ви відтворили поведінку Федька в різних ситуаціях та ставлення 

до нього інших героїв. А зараз проаналізуймо все це за допомо-

 гою психологічного прийому “Рефреймінг”.Це переосмислення

вчинку героя чи якоїсь ситуації. Учинок ніби вставляємо в нову

рамку, шукаємо в ньому щось позитивне.

                             Вправа «Рефреймінг»(слайд 10)

Ситуації для обговорення:

1. Федько руйнує хатки з піску, забирає змія.

2. Федько провалився на річці під кригу.

3. Федько сказав неправду батьку Толика.

 

    

  1. Чому Федько так поводиться? (Хоче привернути увагу, показати перевагу в силі, кмітливості, а не тому що злий, адже потім ще й ниток давав своїх для змія).
  2. Провалився під кригу (Не треба було ризикувати, але Федько був сильний, натренований, чітко діяв у таких ситуаціях, сам відповідав за своє життя. Якби не порятунок

          Толі, він би успішно вибрався на берег).

  • Чи міг Федько одужати цього разу?
  • Що треба було зробити для цього його батькам?

     3. Що змусило Федька , може, уперше в житті збрехати?

         (На перший погляд, це негативний учинок, адже в Біблії написано: “ Не свідчи неправдиво на ближнього свого”. Але, переосмисливши, бачимо, що Федько тут виявляє милосердя до Толі, рятуючи його від гніву батьків,він розкривається як справжня особистість).

Учитель. Отже, зовнішні вияви поведінки не завжди розкривають внутрішній світ. Проаналізувавши ситуації, бачимо Федька як справжню особистість.

Ви розповіли, як ставилися інші герої твору до Федька.

  • А яке враження справив на вас Толя?
  • Чому вирішив перейти річку, адже був боягузом?
  • Чому всю провину переклав на Федька, його ж ніколи не карали?
  • Як поводилися діти під час похорону Федька?А Толя?

 (Зачитуємо уривок з підручника)

     -  Чи впливали на поведінку Толі його батьки?

Наступне завдання командам.

 

                               Ґронування з елементами квесту

ЗАВДАННЯ:(слайд11)

-РОЗШУКАТИ В КЛАСІ НА ГОРИЗОНТАЛЬНИХ ПОВЕРХНЯХ ЦИТАТИ З ОПОВІДАННЯ, ЯКІ ХАРАКТЕРИЗУЮТЬ ГЕРОЯ;

-зачитати, поміркувати,чи стосується вона саме цього героя (якщо ні, то передати іншій команді);

-Із «хмарки слів» (слайди12,13) дібрати рису характеру до цієї цитати та прикріпити на дошці навколо імені героя.

І команда працює над характеристикою образу Федька, а ІІ - Толі.

Спільного у Федька й Толі було мало, але ми спробуємо відшукати спільні риси , а також відмінні, яких є багато.

                          

                                              Кола Венна (слайд 14)

Федько                                                                                       Толя

правдивий                                                                     боягуз

сильний                                Спільне                            брехливий

вправний                      Люблять пригоди                   незґрабний

благородний                    Однолітки                            підлий

 Не видає друзів              Живуть поряд                     перекладає

                                                                                   вину на інших

 

Ярмарок ідей “Руйнуємо стереотипи”

-Хлопчик-розбишака - це негативний герой

- Одна дитина в сім'Ї - егоїст

 

                                    Евристична бесіда (слайд15)

-Як ви думаєте, чи важко розпізнати сутність людини?

-Як відрізнити її справжню сутність від удаваної?

  Маленький принц із твору Сент-Екзюпері сказав такі слова: “Ти живеш у своїх учинках, а не в тілі. Ти - це твої дії, і немає іншого тебе”. (слайд16)

 

Ми з'ясували, що Толя, звинувативши у всьому Федька, став головним винуватцем трагедії.

-Чи усвідомив він свою провину?

Хотілось би, щоби він зрозумів усе. Спробуймо звернутися до героя твору, використовуючи стратегію “РАФТ”.

 

                                 РАФТ (слайд 17)

 

Роль: учень

Адресат: Толя

Форма: меседж (sms-повідомлення)

Тема: заклик усвідомити вчинок

-Які почуття викликає у вас Федько?

-Чи хотіли б мати такого друга?

-Ким міг би стати Федько, коли б став дорослим?

-Чи вдало дібрано епіграф уроку?

-Яка головна думка твору?

VI.Підсумок уроку

                                     Рефлексія

Мікрофон

-Я ніколи не забуду...

-Я вірю , що...

-Твір змушує задуматись...

-Найбільше сподобалось на уроці....

Висновок учителя. Виставлення оцінок.

VII. Домашнє завдання. (слайд 18)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
1 березня 2023
Переглядів
642
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку