Микола Вороний «Євшан – зілля». Проблема історичної пам’яті народу
Фрагмент уроку
Майстер-клас
Де зелені хмари яворів
Заступили неба синій став,
На стежині сонце я зустрів,
Привітав його і запитав:
- Всі народи бачиш ти з висот,
Всі долини і гірські шпилі
Де ж найбільший на землі народ,
Де ж найкраще місце на землі?
Сонце усміхнулося здаля:
-Правда, все я бачу з висоти
Всі народи рівні. А земля
Там найкраща, де вродився ти
Виростай, дитино, й пам’ятай:
Батьківщина – то найкращий край!
Доброго дня, дорогі шестикласники, шановні гості. Словами відомого поета Дмитра Павличка я всіх вітаю на сьогоднішньому уроці. Разом з вами ми проведемо епізод уроку, на якому потрапимо у минувшину.
В усі часи пеpедові уми людства були пеpеконані, що без минулого нема майбутнього. Це насампеpед стосується Укpаїни, яка пpойшла теpнистий шлях до своєї незалежності. Істоpія - це життєвий коpінь, на якому тpимається нація, наpод.
Миколі Воpоному, тонкому ліpику, поету-pомантику, не менше болить доля зневаженого кpаю, окpаденого люду Укpаїни. Стpадницький обpаз підневільної, pідної поетові землі гаpячим стpуменем пpоходить чеpез усю його твоpчість.
Відео «Микола Вороний»
Презентація
1 слайд
Проблема, які письменник пережив у своєму житті, часто покладені в основу його творів.
Микола Вороний «Євшан – зілля». Проблема історичної пам’яті народу
2 слайд
Миколу Вороного вразила легенда Галицько – Волинського літопису, за якою полонений хлопчик забув свій рід, мову, народ, і посланці від батька нічим не змогли оживити його пам'ять, крім пахощів чарівного євшан – зілля, що росте на його батьківщині.
Наступна рубрика нашого уроку "Ключик розуміння". Звернемося до словника літературознавчих термінів , відімкнемо чарівні замки, зайдемо до князівського палацу і згадаємо давню легенду.
3 слайд
1 Ключ «Лірика» - рід художньої літератури, в якому передаються думки, емоції, переживання, почуття ліричного героя.
2. ключ «Епос» - рід художньої літератури, в якому поєднуються оповідь про щось і вираження чогось.
4 слайд
Якщо поєднати зображальні та виражальні засоби, притаманні ліриці та епосу, то можна дізнатися ще про один рід літератури – ліро-епос
5 слайд
У кожного з видів літератури є свої жанри, з якими ви знайомитеся на уроках словесності.
6 слайд
Ви познайомилися з поемою «Євшан- зілля» на попередніх уроках. Вона належить до ліро-епічного твору, значить має елементи епосу.
Композиція твору дуже схожа на оповідання
Експозиція: пророкування, суть якого буде розкриватися у творі. Критика тих, хто край свій рідний «...зацурали, занедбали...».
• Зав’язка: ханський син потрапив з ясиром до князя Володимира; бажання половецького хана за допомогою гудця повернути єдину дитину на Батьківщину.
• Кульмінація: хлопець згадав рідний край за допомогою євшан-зілля.
• Розв’язка: роздуми автора над складною долею українського народу, який потрапив у полон до хана і не має вже шляху вороття додому.
7 слайд
Слово "євшан" за походженням тюркське. У тлумачному словнику воно має кілька значень.
1 значення. Євшан-зілля /полин/ - символ пам'яті; рідної землі, Батьківщини; своєрідний пароль українців.
2 значення. Євшан-зілля /полин/ - степова запашна рослина з червоним або пурпуровим цвітом.
Вічні будьте, калина й верба,
Мальви й ружі як спогад про матір стареньку.
Дух полину хай пробудить у нашій душі
Пам'ять про рідну Вітчизну-неньку.
На фоні відео «Євшан-зілля»
А на завершення перенесемося до літнього степу, напоєного пахощами полину. Передайте цю траву по класу, понюхайте, і відчуйте запах своєї Батьківщини.
Висновок: майбутнє кожної людини визначається її ставленням до минулого. Це й історична пам'ять, і потреба мати рідну землю; вміння цінувати й шанувати людей, і бажання вчитися, працювати, любити. Поверніться в Україну, діти, працюйте, майте почуття національної гідності й гордості, бо ви – українці .
Дарую вам на згадку сторінки легенду в малюнках «Євшан- зілля».