Урок на тему: "Досліджуємо властивості льоду"

Про матеріал
ЯДС, 2 клас. Тема уроку: Досліджуємо властивості льоду (за підручником Воронцової, Пономаренко, Хомич, Гарбузюк, Андрук)
Перегляд файлу

Тема уроку. Досліджуємо властивості льоду

Мета .

 формування предметних компетентностей: учити розпізнавати зимові явища в неживій природі; формувати дослідницькі вміння; дослідити особливості зміни стану води під час замерзання, властивості льоду;  розвивати творчі здібності учнів, спостережливість, мовлення; виховувати пізнавальний інтерес;

 формування ключових компетентностей: спілкування державною  мовою; уміння навчатися впродовж життя; компетентності в природничих науках і технологіях.

Обладнання та матеріали: комп’ютер, доступ до інтернету, мультимедійний проектор, відеоролик, фотографії, лід, тарілки,  сіль,  ємності з холодною водою, ємності з гарячою водою, презентація, підручники, робочі зошити.

Тип уроку: урок формування вмінь та навичок.

Освітні галузі: природнича, мовно-літературна.

Результати навчання

Наприкінці заняття учні: пояснюють, що таке лід; називають види льоду; наводять приклади властивостей льоду.

І. Ранкове коло (зворотний зв’язок, вступ до теми, знайомство)

1. Привітання.

Вітання у колі друзів

 

В цьому класі друзі всі ( плескаємо в долоні)

Я і ти, і ми, і ви.

Добрий день тому, хто зліва,

Добрий день тому, хто справа.

Ми - одна сім'я.

 

В цьому класі друзі всі( клацання пальцями)

Я і ти, і ми, і ви.

Не лякайся, той , хто зліва

Не лякайся, той , хто справа.

Ми - одна сім'я.

 

В цьому класі друзі всі( плескання по грудях)

Я і ти, і ми, і ви.

Пожалій, того , хто зліва

Пожалій, того , хто справа.

Ми - одна сім'я.

 

В цьому класі друзі всі( плескання по колінах)

Я і ти, і ми, і ви.

Помирися з тим ,хто зліва

Помирися з тим, хто справа.

Ми - одна сім'я.

 

В цьому класі друзі всі( плескаємо в долоні)

Я і ти, і ми, і ви.

Усміхнись тому, хто зліва

Усміхнись тому,хто справа.

Ми - одна сім'я.

2.Щоденні новини.

 Вправа «Погода»

  - Яка зараз пора року?

 - Який місяць?

 - Яке число?

  - День тижня?

 - Тепло чи холодно надворі?

 - Який стан неба?

 - Яка температура повітря?

- Опади?

 

3. Зворотний зв’язок із минулим уроком.

- Про що ми говорили на минулому уроці?

- Так, ми говорили про льодовики та айсберги, дізналися, що означає вираз "верхівка айсберга" тощо…

4. Вправа на знайомство.

- Назвіть по черзі своє ім’я та скажіть, що вам найбільше подобається у зимі. Наприклад: «Мене звати Олена, я люблю зиму, тому що взимку можна гратись у сніжки».

ІІ. Актуалізація опорних знань

- Послухайте загадку:

Під вікном моїм калюжа

Уночі замерзла дуже,

Узялася склом твердим,

Добре ковзатись на нім.

  •  Про яке перетворення йдеться в загадці? Як таке могло статися?
  • Що утворює вода, коли замерзає? (Лід.)

«Асоціативний кущ».

  • Пригадайте властивості льоду за власними спостереженнями.

«Мозковий штурм».

- Де ще ви  бачили лід, крім водойм?

Учні висловлюють свої думки. Учитель демонструє фотографії морського льоду, замерзлу річку, льодовиків, айсбергів, харчового льоду, бурульки, ожеледі, інею, візерунків на вікнах.

 

ІІІ. Оголошення теми уроку.

- Діти,  сьогодні ми з вами дізнаємося   більше про властивості льоду та для чого він потрібен нашій планеті.

IV. Вивчення нового матеріалу

  1. Інформаційне повідомлення «Лід та його властивості»
  •         Лід -  це добре відомий твердий стан води, який ми можемо зустріти в природних умовах. У побуті ми часто користуємося його унікальними властивостями. Він утворюється при пониженні температури води нижче 0 градусів за Цельсієм. Ця температура називається температурою кристалізації води. Лід, як і сніг, складається з кристалів льоду. Лід має меншу щільність, ніж рідка вода, тому він і не тоне. Це говорить про те, що вода при замерзанні збільшується в об’ємі.
  • Вдома ви проводили дослід з пляшкою води. Що трапилось з пляшкою після того, як вона пролежала добу в морозилці?
  • Про що це говорить?
  • Так, при замерзанні вода збільшується в об’ємі.  Наприклад, якщо замерзне водопровід, то лід, що утворився в процесі цього, може «порвати» навіть залізні труби. Як ви вважаєте сильнішим за що ще може бути лід?
  1. Перегляд відео «Що як увесь лід розтане?»

Запитання для обговорення:

• Джерелом якої води є замерзлий лід у льодовиках та айсбергах? (Прісної)

• Який лід може розтати першим через потепління? (Морський лід)

• Яким тваринам шкодить танення льоду? (полярним видам тварин - білим ведмедям, моржам, тюленям та ін., тому що вони втрачають свої місця проживання)

     - Через потепління клімату льодовики у всьому світі тануть. Серед серйозних загроз цього явища є те, що мільйони людей будуть змушені покинути свої домівки через підвищення рівня моря, джерела води вичерпаються, а дикі тварини втратять джерела їжі та своє середовище існування.

3. Рухлива гра «Крижини та крапельки»

1. Розкласти на підлозі обручі або шматки газети форматом А2. Це - крижини. Всі діти - це крапельки.

2. Поки звучить музика, діти вільно переміщуються класом. Як тільки музика зупиниться, кожна «крапелька» повинна зайняти будь-яку «крижину».

3. «Краплинка», якій не вистачило «крижини» або вона не встигла знайти місце, «випаровується» (вибуває з гри). Гра проводиться 2-3 рази.

4. Робота у групах

 Практична робота «Дослідження властивостей льоду»

 - Сьогодні ми з вами станемо справжніми дослідниками, які будуть вивчати властивості льоду. Для початку, розгорніть ваші підручники на с. 10 та зошити на с. 6.

- Проведемо наступний дослід. Я заздалегідь поклала воду  у морозильну камеру. Ось вона.

- Що ви бачите? (Лід. Вода замерзла).

- У якому стані знаходиться зараз вода? (У твердому).

- За яких умов вода замерзла? (При охолодженні, при температурі нижче 0).

- Так що таке замерзання? (Замерзання - це перехід речовини із рідкого стану у твердий).

Об’єднання у чотири групи за порами року

  • А зараз ми  проведемо досліди і встановимо властивості льоду. Потім кожна група оголосить свої результати.

Але спочатку я нагадаю вам правила техніки безпеки:

 

  • Будьте уважні і обережні;
  • На парті повинен бути порядок;
  • На парті не має бути зайвих речей;
  • Дотримуйтеся вказівок вчителя.

 

  • Для проведення дослідів я принесла вам декілька пластинок льоду.

Дослід 1.

-Покладіть лід на долоньку.

-Який він на дотик?

-Якого кольору лід? (безбарвний, але, якщо льоду багато, то він набуває синього відтінку)

- Подивіться, що відбувається зі шматочком льоду на вашій руці? (Розтає)

- Отже, що таке лід? (Це вода у твердому стані)

- Що відбудеться з льодом, якщо кинути його на підлогу? (Він розкришиться)

Висновок: лід безбарвний, прозорий, твердий,  крихкий,  це вода у твердому стані.

 Дослід 2.

  •    Візьміть три кубики льоду. Один помістіть у гарячу воду, другий - у холодну, а третій — на тарілку. Зазначте у таблиці 1 за який час розтанув кожен кубик.

 

  • Що відбувається з льодом, який знаходиться в теплій кімнаті? (У теплій кімнаті лід тане.)

Висновок: коли температура повітря піднімається вище 0 °С, то лід розтає і перетворюється на воду.

 

Дослід 3

  • Покладемо лід у воду.
  • Як поводить себе лід у воді? (плаває)

Втопіть лід у воду пальчиком. Що відбувається ?(лід не тоне)

  • Як ви думаєте, чому? ( Лід легший за воду)

Висновок: лід не тоне, бо легший за воду.

 

Дослід 4

  •       Покладіть два кубики льоду на окремі тарілки. Один із них присипте сіллю. Зазначте у таблиці 2, за який час розтанув кожен кубик льоду.

 

Висновок: Потрапивши на лід, сіль виділяє тепло, а лід починає танути.

- Давайте перевіримо результати досліджень, які ви зазначили в таблиці.

- Які висновки можна зробити?

- Отже, ми дізналися, що лід безбарвний і прозорий, адже це вода у твердому стані. У теплій воді лід швидко розтане. Солоний лід також розтає швидше. Тому раніше сіллю навіть посипали дороги, вкриті снігом та льодом.

5. Хвилинка-цікавинка «Використання льоду». (Сторінками «Книги природи».)

- Діти, а чи знаєте ви з якою метою і де використовують лід?

⁎ Для збереження продуктів.

⁎ В медицині, щоб зняти набряк забитого місця на тілі людини, припинити кровотечу.

⁎ У спорті (хокей, фігурне катання, змагання з бігу на ковзанах).

⁎ Для створення льодових скульптур.
 

⁎ Для отримання крижаної води.

6. Поетична хвилинка.

Сніжинки

Пролітають біленькі сніжинки

І сріблясто на сонці блищать.

Мамо, мамо, чому я сніжинки

Не умію ніяк упіймать?

 

Вже здається, що ніби й спіймаю,

А відкрию долоню: нема!

Лиш водичка з долоні стікає.

Лиш водичка в долоні сама.

 

Каже мама здивовано доні:

— А чи знаєш, чому це так є?

Бо у тебе тепленька долоня,

А сніжок від тепла розтає.

 

І помислила доня хвилинку,

Рукавичку наділа свою.

— Мамо, — каже, — тепер я сніжинку

Вже напевно, напевно, зловлю!

 

Автор: Кузьменко Світлана

  • Чому дівчинка не могла спіймати сніжинку?
  • Як вона вирішила цю проблему?
  • Яка властивість льоду згадується у вірші?

 

VI. Підсумкові завдання (зворотний зв’язок, рефлексія, релаксація)

1. Складання сенкана до слова «лід»

 2. Вправа «Відкритий мікрофон».

- Поділіться враженнями від цього уроку, розкажіть, що найбільше сподобалося, що нового ви дізналися, про що розкажете вдома?

3. Побажання друзям

- Давайте станемо в коло і по черзі побажаємо щось хороше своєму сусіду зліва на сьогоднішній день, наприклад: «Сашко, я бажаю тобі сьогодні більше посміхатись».

docx
Додано
18 лютого 2023
Переглядів
4132
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку