Урок на тему: "Досліджуємо властивості льоду"

Про матеріал
ЯДС, 2 клас. Тема уроку: Досліджуємо властивості льоду (за підручником Воронцової, Пономаренко, Хомич, Гарбузюк, Андрук)
Перегляд файлу

Тема уроку. Досліджуємо властивості льоду

Мета .

 формування предметних компетентностей: учити розпізнавати зимові явища в неживій природі; формувати дослідницькі вміння; дослідити особливості зміни стану води під час замерзання, властивості льоду;  розвивати творчі здібності учнів, спостережливість, мовлення; виховувати пізнавальний інтерес;

 формування ключових компетентностей: спілкування державною  мовою; уміння навчатися впродовж життя; компетентності в природничих науках і технологіях.

Обладнання та матеріали: комп’ютер, доступ до інтернету, мультимедійний проектор, відеоролик, фотографії, лід, тарілки,  сіль,  ємності з холодною водою, ємності з гарячою водою, презентація, підручники, робочі зошити.

Тип уроку: урок формування вмінь та навичок.

Освітні галузі: природнича, мовно-літературна.

Результати навчання

Наприкінці заняття учні: пояснюють, що таке лід; називають види льоду; наводять приклади властивостей льоду.

І. Ранкове коло (зворотний зв’язок, вступ до теми, знайомство)

1. Привітання.

Вітання у колі друзів

 

В цьому класі друзі всі ( плескаємо в долоні)

Я і ти, і ми, і ви.

Добрий день тому, хто зліва,

Добрий день тому, хто справа.

Ми - одна сім'я.

 

В цьому класі друзі всі( клацання пальцями)

Я і ти, і ми, і ви.

Не лякайся, той , хто зліва

Не лякайся, той , хто справа.

Ми - одна сім'я.

 

В цьому класі друзі всі( плескання по грудях)

Я і ти, і ми, і ви.

Пожалій, того , хто зліва

Пожалій, того , хто справа.

Ми - одна сім'я.

 

В цьому класі друзі всі( плескання по колінах)

Я і ти, і ми, і ви.

Помирися з тим ,хто зліва

Помирися з тим, хто справа.

Ми - одна сім'я.

 

В цьому класі друзі всі( плескаємо в долоні)

Я і ти, і ми, і ви.

Усміхнись тому, хто зліва

Усміхнись тому,хто справа.

Ми - одна сім'я.

2.Щоденні новини.

 Вправа «Погода»

  - Яка зараз пора року?

 - Який місяць?

 - Яке число?

  - День тижня?

 - Тепло чи холодно надворі?

 - Який стан неба?

 - Яка температура повітря?

- Опади?

 

3. Зворотний зв’язок із минулим уроком.

- Про що ми говорили на минулому уроці?

- Так, ми говорили про льодовики та айсберги, дізналися, що означає вираз "верхівка айсберга" тощо…

4. Вправа на знайомство.

- Назвіть по черзі своє ім’я та скажіть, що вам найбільше подобається у зимі. Наприклад: «Мене звати Олена, я люблю зиму, тому що взимку можна гратись у сніжки».

ІІ. Актуалізація опорних знань

- Послухайте загадку:

Під вікном моїм калюжа

Уночі замерзла дуже,

Узялася склом твердим,

Добре ковзатись на нім.

  •  Про яке перетворення йдеться в загадці? Як таке могло статися?
  • Що утворює вода, коли замерзає? (Лід.)

«Асоціативний кущ».

  • Пригадайте властивості льоду за власними спостереженнями.

«Мозковий штурм».

- Де ще ви  бачили лід, крім водойм?

Учні висловлюють свої думки. Учитель демонструє фотографії морського льоду, замерзлу річку, льодовиків, айсбергів, харчового льоду, бурульки, ожеледі, інею, візерунків на вікнах.

 

ІІІ. Оголошення теми уроку.

- Діти,  сьогодні ми з вами дізнаємося   більше про властивості льоду та для чого він потрібен нашій планеті.

IV. Вивчення нового матеріалу

  1. Інформаційне повідомлення «Лід та його властивості»
  •         Лід -  це добре відомий твердий стан води, який ми можемо зустріти в природних умовах. У побуті ми часто користуємося його унікальними властивостями. Він утворюється при пониженні температури води нижче 0 градусів за Цельсієм. Ця температура називається температурою кристалізації води. Лід, як і сніг, складається з кристалів льоду. Лід має меншу щільність, ніж рідка вода, тому він і не тоне. Це говорить про те, що вода при замерзанні збільшується в об’ємі.
  • Вдома ви проводили дослід з пляшкою води. Що трапилось з пляшкою після того, як вона пролежала добу в морозилці?
  • Про що це говорить?
  • Так, при замерзанні вода збільшується в об’ємі.  Наприклад, якщо замерзне водопровід, то лід, що утворився в процесі цього, може «порвати» навіть залізні труби. Як ви вважаєте сильнішим за що ще може бути лід?
  1. Перегляд відео «Що як увесь лід розтане?»

Запитання для обговорення:

• Джерелом якої води є замерзлий лід у льодовиках та айсбергах? (Прісної)

• Який лід може розтати першим через потепління? (Морський лід)

• Яким тваринам шкодить танення льоду? (полярним видам тварин - білим ведмедям, моржам, тюленям та ін., тому що вони втрачають свої місця проживання)

     - Через потепління клімату льодовики у всьому світі тануть. Серед серйозних загроз цього явища є те, що мільйони людей будуть змушені покинути свої домівки через підвищення рівня моря, джерела води вичерпаються, а дикі тварини втратять джерела їжі та своє середовище існування.

3. Рухлива гра «Крижини та крапельки»

1. Розкласти на підлозі обручі або шматки газети форматом А2. Це - крижини. Всі діти - це крапельки.

2. Поки звучить музика, діти вільно переміщуються класом. Як тільки музика зупиниться, кожна «крапелька» повинна зайняти будь-яку «крижину».

3. «Краплинка», якій не вистачило «крижини» або вона не встигла знайти місце, «випаровується» (вибуває з гри). Гра проводиться 2-3 рази.

4. Робота у групах

 Практична робота «Дослідження властивостей льоду»

 - Сьогодні ми з вами станемо справжніми дослідниками, які будуть вивчати властивості льоду. Для початку, розгорніть ваші підручники на с. 10 та зошити на с. 6.

- Проведемо наступний дослід. Я заздалегідь поклала воду  у морозильну камеру. Ось вона.

- Що ви бачите? (Лід. Вода замерзла).

- У якому стані знаходиться зараз вода? (У твердому).

- За яких умов вода замерзла? (При охолодженні, при температурі нижче 0).

- Так що таке замерзання? (Замерзання - це перехід речовини із рідкого стану у твердий).

Об’єднання у чотири групи за порами року

  • А зараз ми  проведемо досліди і встановимо властивості льоду. Потім кожна група оголосить свої результати.

Але спочатку я нагадаю вам правила техніки безпеки:

 

  • Будьте уважні і обережні;
  • На парті повинен бути порядок;
  • На парті не має бути зайвих речей;
  • Дотримуйтеся вказівок вчителя.

 

  • Для проведення дослідів я принесла вам декілька пластинок льоду.

Дослід 1.

-Покладіть лід на долоньку.

-Який він на дотик?

-Якого кольору лід? (безбарвний, але, якщо льоду багато, то він набуває синього відтінку)

- Подивіться, що відбувається зі шматочком льоду на вашій руці? (Розтає)

- Отже, що таке лід? (Це вода у твердому стані)

- Що відбудеться з льодом, якщо кинути його на підлогу? (Він розкришиться)

Висновок: лід безбарвний, прозорий, твердий,  крихкий,  це вода у твердому стані.

 Дослід 2.

  •    Візьміть три кубики льоду. Один помістіть у гарячу воду, другий - у холодну, а третій — на тарілку. Зазначте у таблиці 1 за який час розтанув кожен кубик.

 

  • Що відбувається з льодом, який знаходиться в теплій кімнаті? (У теплій кімнаті лід тане.)

Висновок: коли температура повітря піднімається вище 0 °С, то лід розтає і перетворюється на воду.

 

Дослід 3

  • Покладемо лід у воду.
  • Як поводить себе лід у воді? (плаває)

Втопіть лід у воду пальчиком. Що відбувається ?(лід не тоне)

  • Як ви думаєте, чому? ( Лід легший за воду)

Висновок: лід не тоне, бо легший за воду.

 

Дослід 4

  •       Покладіть два кубики льоду на окремі тарілки. Один із них присипте сіллю. Зазначте у таблиці 2, за який час розтанув кожен кубик льоду.

 

Висновок: Потрапивши на лід, сіль виділяє тепло, а лід починає танути.

- Давайте перевіримо результати досліджень, які ви зазначили в таблиці.

- Які висновки можна зробити?

- Отже, ми дізналися, що лід безбарвний і прозорий, адже це вода у твердому стані. У теплій воді лід швидко розтане. Солоний лід також розтає швидше. Тому раніше сіллю навіть посипали дороги, вкриті снігом та льодом.

5. Хвилинка-цікавинка «Використання льоду». (Сторінками «Книги природи».)

- Діти, а чи знаєте ви з якою метою і де використовують лід?

⁎ Для збереження продуктів.

⁎ В медицині, щоб зняти набряк забитого місця на тілі людини, припинити кровотечу.

⁎ У спорті (хокей, фігурне катання, змагання з бігу на ковзанах).

⁎ Для створення льодових скульптур.
 

⁎ Для отримання крижаної води.

6. Поетична хвилинка.

Сніжинки

Пролітають біленькі сніжинки

І сріблясто на сонці блищать.

Мамо, мамо, чому я сніжинки

Не умію ніяк упіймать?

 

Вже здається, що ніби й спіймаю,

А відкрию долоню: нема!

Лиш водичка з долоні стікає.

Лиш водичка в долоні сама.

 

Каже мама здивовано доні:

— А чи знаєш, чому це так є?

Бо у тебе тепленька долоня,

А сніжок від тепла розтає.

 

І помислила доня хвилинку,

Рукавичку наділа свою.

— Мамо, — каже, — тепер я сніжинку

Вже напевно, напевно, зловлю!

 

Автор: Кузьменко Світлана

  • Чому дівчинка не могла спіймати сніжинку?
  • Як вона вирішила цю проблему?
  • Яка властивість льоду згадується у вірші?

 

VI. Підсумкові завдання (зворотний зв’язок, рефлексія, релаксація)

1. Складання сенкана до слова «лід»

 2. Вправа «Відкритий мікрофон».

- Поділіться враженнями від цього уроку, розкажіть, що найбільше сподобалося, що нового ви дізналися, про що розкажете вдома?

3. Побажання друзям

- Давайте станемо в коло і по черзі побажаємо щось хороше своєму сусіду зліва на сьогоднішній день, наприклад: «Сашко, я бажаю тобі сьогодні більше посміхатись».

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Андрушко Любов Олександрівна
    Дуже цікавий урок! Автор - молодець!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
18 лютого 2023
Переглядів
5767
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку