Тема уроку. Досліджуємо властивості льоду
Мета .
• формування предметних компетентностей: учити розпізнавати зимові явища в неживій природі; формувати дослідницькі вміння; дослідити особливості зміни стану води під час замерзання, властивості льоду; розвивати творчі здібності учнів, спостережливість, мовлення; виховувати пізнавальний інтерес;
• формування ключових компетентностей: спілкування державною мовою; уміння навчатися впродовж життя; компетентності в природничих науках і технологіях.
Обладнання та матеріали: комп’ютер, доступ до інтернету, мультимедійний проектор, відеоролик, фотографії, лід, тарілки, сіль, ємності з холодною водою, ємності з гарячою водою, презентація, підручники, робочі зошити.
Тип уроку: урок формування вмінь та навичок.
Освітні галузі: природнича, мовно-літературна.
Результати навчання
Наприкінці заняття учні: пояснюють, що таке лід; називають види льоду; наводять приклади властивостей льоду.
І. Ранкове коло (зворотний зв’язок, вступ до теми, знайомство)
1. Привітання.
Вітання у колі друзів
В цьому класі друзі всі ( плескаємо в долоні)
Я і ти, і ми, і ви.
Добрий день тому, хто зліва,
Добрий день тому, хто справа.
Ми - одна сім'я.
В цьому класі друзі всі( клацання пальцями)
Я і ти, і ми, і ви.
Не лякайся, той , хто зліва
Не лякайся, той , хто справа.
Ми - одна сім'я.
В цьому класі друзі всі( плескання по грудях)
Я і ти, і ми, і ви.
Пожалій, того , хто зліва
Пожалій, того , хто справа.
Ми - одна сім'я.
В цьому класі друзі всі( плескання по колінах)
Я і ти, і ми, і ви.
Помирися з тим ,хто зліва
Помирися з тим, хто справа.
Ми - одна сім'я.
В цьому класі друзі всі( плескаємо в долоні)
Я і ти, і ми, і ви.
Усміхнись тому, хто зліва
Усміхнись тому,хто справа.
Ми - одна сім'я.
2.Щоденні новини.
Вправа «Погода»
- Яка зараз пора року?
- Який місяць?
- Яке число?
- День тижня?
- Тепло чи холодно надворі?
- Який стан неба?
- Яка температура повітря?
- Опади?
3. Зворотний зв’язок із минулим уроком.
- Про що ми говорили на минулому уроці?
- Так, ми говорили про льодовики та айсберги, дізналися, що означає вираз "верхівка айсберга" тощо…
4. Вправа на знайомство.
- Назвіть по черзі своє ім’я та скажіть, що вам найбільше подобається у зимі. Наприклад: «Мене звати Олена, я люблю зиму, тому що взимку можна гратись у сніжки».
ІІ. Актуалізація опорних знань
- Послухайте загадку:
Під вікном моїм калюжа
Уночі замерзла дуже,
Узялася склом твердим,
Добре ковзатись на нім.
«Асоціативний кущ».
«Мозковий штурм».
- Де ще ви бачили лід, крім водойм?
Учні висловлюють свої думки. Учитель демонструє фотографії морського льоду, замерзлу річку, льодовиків, айсбергів, харчового льоду, бурульки, ожеледі, інею, візерунків на вікнах.
ІІІ. Оголошення теми уроку.
- Діти, сьогодні ми з вами дізнаємося більше про властивості льоду та для чого він потрібен нашій планеті.
IV. Вивчення нового матеріалу
Запитання для обговорення:
• Джерелом якої води є замерзлий лід у льодовиках та айсбергах? (Прісної)
• Який лід може розтати першим через потепління? (Морський лід)
• Яким тваринам шкодить танення льоду? (полярним видам тварин - білим ведмедям, моржам, тюленям та ін., тому що вони втрачають свої місця проживання)
- Через потепління клімату льодовики у всьому світі тануть. Серед серйозних загроз цього явища є те, що мільйони людей будуть змушені покинути свої домівки через підвищення рівня моря, джерела води вичерпаються, а дикі тварини втратять джерела їжі та своє середовище існування.
3. Рухлива гра «Крижини та крапельки»
1. Розкласти на підлозі обручі або шматки газети форматом А2. Це - крижини. Всі діти - це крапельки.
2. Поки звучить музика, діти вільно переміщуються класом. Як тільки музика зупиниться, кожна «крапелька» повинна зайняти будь-яку «крижину».
3. «Краплинка», якій не вистачило «крижини» або вона не встигла знайти місце, «випаровується» (вибуває з гри). Гра проводиться 2-3 рази.
4. Робота у групах
Практична робота «Дослідження властивостей льоду»
- Сьогодні ми з вами станемо справжніми дослідниками, які будуть вивчати властивості льоду. Для початку, розгорніть ваші підручники на с. 10 та зошити на с. 6.
- Проведемо наступний дослід. Я заздалегідь поклала воду у морозильну камеру. Ось вона.
- Що ви бачите? (Лід. Вода замерзла).
- У якому стані знаходиться зараз вода? (У твердому).
- За яких умов вода замерзла? (При охолодженні, при температурі нижче 0).
- Так що таке замерзання? (Замерзання - це перехід речовини із рідкого стану у твердий).
Об’єднання у чотири групи за порами року
Але спочатку я нагадаю вам правила техніки безпеки:
Дослід 1.
-Покладіть лід на долоньку.
-Який він на дотик?
-Якого кольору лід? (безбарвний, але, якщо льоду багато, то він набуває синього відтінку)
- Подивіться, що відбувається зі шматочком льоду на вашій руці? (Розтає)
- Отже, що таке лід? (Це вода у твердому стані)
- Що відбудеться з льодом, якщо кинути його на підлогу? (Він розкришиться)
Висновок: лід безбарвний, прозорий, твердий, крихкий, це вода у твердому стані.
Дослід 2.
Висновок: коли температура повітря піднімається вище 0 °С, то лід розтає і перетворюється на воду.
Дослід 3
Втопіть лід у воду пальчиком. Що відбувається ?(лід не тоне)
Висновок: лід не тоне, бо легший за воду.
Дослід 4
Висновок: Потрапивши на лід, сіль виділяє тепло, а лід починає танути.
- Давайте перевіримо результати досліджень, які ви зазначили в таблиці.
- Які висновки можна зробити?
- Отже, ми дізналися, що лід безбарвний і прозорий, адже це вода у твердому стані. У теплій воді лід швидко розтане. Солоний лід також розтає швидше. Тому раніше сіллю навіть посипали дороги, вкриті снігом та льодом.
5. Хвилинка-цікавинка «Використання льоду». (Сторінками «Книги природи».)
- Діти, а чи знаєте ви з якою метою і де використовують лід?
⁎ Для збереження продуктів.
⁎ В медицині, щоб зняти набряк забитого місця на тілі людини, припинити кровотечу.
⁎ У спорті (хокей, фігурне катання, змагання з бігу на ковзанах).
⁎ Для створення льодових скульптур.
⁎ Для отримання крижаної води.
6. Поетична хвилинка.
Сніжинки
Пролітають біленькі сніжинки
І сріблясто на сонці блищать.
Мамо, мамо, чому я сніжинки
Не умію ніяк упіймать?
Вже здається, що ніби й спіймаю,
А відкрию долоню: нема!
Лиш водичка з долоні стікає.
Лиш водичка в долоні сама.
Каже мама здивовано доні:
— А чи знаєш, чому це так є?
Бо у тебе тепленька долоня,
А сніжок від тепла розтає.
І помислила доня хвилинку,
Рукавичку наділа свою.
— Мамо, — каже, — тепер я сніжинку
Вже напевно, напевно, зловлю!
Автор: Кузьменко Світлана
VI. Підсумкові завдання (зворотний зв’язок, рефлексія, релаксація)
1. Складання сенкана до слова «лід»
2. Вправа «Відкритий мікрофон».
- Поділіться враженнями від цього уроку, розкажіть, що найбільше сподобалося, що нового ви дізналися, про що розкажете вдома?
3. Побажання друзям
- Давайте станемо в коло і по черзі побажаємо щось хороше своєму сусіду зліва на сьогоднішній день, наприклад: «Сашко, я бажаю тобі сьогодні більше посміхатись».