Урок із зарубіжної літератури для 9 класу на тему:
Джонатан Свіфт (1667-1745). «Мандри Лемюеля Гуллівера» (І частина). Історія написання твору
Мета уроку:
-
Ознайомити учнів з біографією Джонатана Свіфта.
-
Розкрити історію написання та зміст І частини роману «Мандри Лемюеля Гуллівера».
-
Пояснити роль сатири в творі та основні проблеми, підняті Свіфтом.
Хід уроку:
1. Організаційний момент (2-3 хвилини)
Привітання учнів, оголошення теми уроку, формулювання цілей.
2. Вступна частина: Біографія Джонатана Свіфта (8-10 хвилин)
Подача основних фактів:
-
Народився в 1667 році в Ірландії.
-
Отримав освіту в Трініті-коледжі Дубліна.
-
Був впливовим письменником, сатириком і громадським діячем.
-
Брав участь у політичній діяльності, був членом партії торі.
-
Його найвідоміший твір «Мандри Лемюеля Гуллівера» побачив світ у 1726 році.
Запропонувати учням зробити короткий хронологічний список ключових подій із життя Свіфта.
3. Історія написання твору «Мандри Лемюеля Гуллівера» (10-12 хвилин)
-
Передумови написання: У 18 столітті Англія переживала політичні потрясіння. Джонатан Свіфт використовував свої твори для критики уряду, політики та суспільства.
-
Сатиричний характер: Свіфт використовує образ Гуллівера для висміювання людських вад, абсурдності соціальних відносин та політичної системи.
-
Перша частина роману розповідає про подорож до Ліліпутії, де мешкають люди дуже маленького зросту. Свіфт через це алегорично висміює політичну дріб'язковість і боротьбу за владу.
Поясніть учням, що хоча роман часто читають як пригодницьку літературу, він є глибокою сатирою на суспільство того часу.
4. Читання фрагментів І частини роману (10-15 хвилин)
Виберіть фрагменти, які ілюструють зустріч Гуллівера з ліліпутами, а також їхню політичну боротьбу. Разом із учнями обговоріть такі питання:
-
Що висміює Свіфт через образ ліліпутів?
-
Які людські риси підкреслює автор через взаємини героїв?
5. Аналіз проблематики твору (10 хвилин)
Задайте питання для обговорення:
-
Як Свіфт показує недоліки політичної системи?
-
Що автор говорить про владу та амбіції?
-
Як Свіфт висміює дріб'язковість людських сварок?
Висновок: Перша частина роману є критикою політики та суспільства, де конфлікти і амбіції людей часто виглядають безглуздо та смішно, як це демонструється через ліліпутів.
6. Підсумок уроку (5 хвилин)
-
Узагальнення інформації про життя Свіфта і головні ідеї його твору.
-
Заключна дискусія: "Як ми можемо провести паралелі між суспільством Свіфта та сучасним світом?"
Домашнє завдання:
-
Прочитати наступний розділ І частини «Мандрів Гуллівера».
-
Написати коротке есе на тему: "Що таке сатира і як вона проявляється у творі Свіфта?".