7 клас
Тема: Едгар По ─ засновник жанру детективу у світовій літературі. Захопливий сюжет оповідання «Золотий жук»
Мета:
-навчальна: ознайомити учнів із життям і творчістю американського
письменника Едгара По, показати багатогранність його особистості; дати теоретичні поняття про детектив і охарактеризувати особливості детективів
письменника; допомогти зрозуміти поняття «точка зору» та значення прийому
«розповідь у розповіді»;
-розвивальна: розвивати навички виразного читання, усного мовлення,
логічного мислення, дослідницької діяльності учнів, вміння аналізувати сюжет
і композицію твору;
-виховна: виховувати інтерес до літератури , пізнання незвичайного та
загадкового.
Обладнання: портрет письменника, виставка його творів, ілюстрації до них, презентація, дерево очікувань, кросворд, криптограма.
Тип уроку. Урок – дослідження.
Теорія літератури: детектив, оповідач і розповідач, початкове поняття про точку зору
Мій раю запашний, О, як далеко ти!
Шарль Бодлер
Хід уроку
І. Організація класу (1)
Забезпечення емоційної готовності до уроку.
Очікувані результати
Учитель: Діти ! Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
Запишіть на аркуші паперу , перед Вами на дошці - тюльпанове дерево, тож прилаштуйте свій аркуш на це дерево.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
1. Слово вчителя (2)
─ Падав метеорит… З величезною швидкістю увірвався він у земну атмосферу, наштовхнувся після космічного вакууму на опір повітря і загорівся від тертя. У верхніх шарах атмосфери його світіння було спочатку ледь помітним, але, проходячи через дедалі щільніший шар повітря, метеорит зустрічав усе більший опір і залишав від наростаючого тертя дедалі яскравіший слід, аж поки зовсім не згорів.
Життя письменника схоже на життя метеорита, чим більша сила таланту і чим у щільніші шари суспільної атмосфери він вривається, тим яскравіший залишає слід. Але тим скоріше він згорає…
Одним із таких людей, хто сприймав світ більше душею, аніж розумом, був американський поет, критик, новеліст Едгар Аллан По. Людина, що все життя шукала прекрасне.
ІІІ. Оголошення теми, мети, епіграфа та завдань уроку. (запис теми і епіграфа в зошити) (3)
─ Епіграфом уроку слугують слова відомого французького поета Шарля Бодлера,
який займався вивченням творчості американського письменника й присвятив
йому декілька статей. «Мій краю запашний, о, як далеко ти!» Саме ці слова,
на мою думку, виражають основні тенденції творчості Е. По — пошуки прекрасного в житті і саме ви, літературознавці, географи та біологи, допоможете нам сьогодні розібратися в цьому.
ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
─Доля великих поетів завжди овіяна легендами. То ж, до роботи.
2.Робота з портретом письменника. (5)
- Яким ви бачите письменника?
(На фото ми бачимо великі очі, кучеряве волосся, але немає безтурботної посмішки. В очах — печаль, яка віддзеркалює тяжке, трагічне життя письменника. )
3. Виступ 2 літературознавців. Презентація цікавих фактів про Едгара По. (презентація учнів)
1-й учень. Едгар Аллан По народився 19 січні 1809 року в Бостоні у сім’ї акторів. Його батько, Девід По, ірландець за походженням, залишив сім’ю. Мати, англійка Елізабет Арнольд По, була талановитою та популярною актрисою. Але в кінці 1811 року вона захворіла й померла зовсім молодою. Трьох дітей розібрали добрі люди. Едгара взяв до себе місцевий торговець тютюном бездітний Джон Аллан.
Він добре піклувався про хлопчика, дав йому гарну освіту. Та з роками палка натура Едгара не завжди знаходила розуміння поміркованого Джона Аллана. Не рідко це призводило до суперечок. До того ж батька дратувала необхідність сплачувати «борги честі» прийомного сина. Не сприймав він також і захоплення Едгара поезією. На деякий час батько і син посварилися й навіть розірвали стосунки. Але
чвари чергувалися з примиренням. Два роки Едгар пробув в армії, хоча військова кар’єра його не вабила. Великим було бажання писати. По спромігся надрукувати декілька невеликих поетичних збірок, в яких автор відходив від буденності й поринав у прекрасну вигадану реальність, в якій йому дихалося легше.
Літературне визнання прийшло до письменника-початківця у 1834 році, коли
було надруковане оповідання «Рукопис, знайдений у пляшці».
Навесні 1834 року помер містер Аллан, навіть не згадавши Едгара у заповіті. «Оскільки я не був навчений ніякій професії й виховувався в очікуванні багатого спадку, то це був жорстокий удар, що майже зламав мене»,— з сумом сповіщав По одному з родичів. І тепер він повністю поринув у працю. По пише і надсилає свої оповідання в журнали, які із задоволенням їх друкують. У грудні 1835 року По стає редактором журналу «Сетердівізітер». Того ж року забирає до себе тітку рідного батька місс Клемм з донькою Віргінією. Наступної весни Едгар з Віргінією побралися. Кажуть, що вона була чарівною молодою жінкою, відданою своєму чоловікові, втілювала в собі кращі моральні
й фізичні риси улюблених героїнь По. Здавалося, що письменник став нарешті
щасливим. Втім, це тільки на перший погляд. Робота, сім’я, напружені стосунки
з видавцями журналів — усе це вимагало великих душевних сил. До того ж По
надзвичайно боляче реагував на кон’юнктурні замовлення. Він з усієї сили намагався примирити справжнє літературне служіння зі смаками масової публіки.
Учень 2. У своїй творчості письменник виявив глибокі знання мистецтва і більшості
галузей сучасної йому науки. Він був обізнаний у математиці, хімії, біології, психології, фізиці, філософії, знався на теорії ігор, повітроплаванні, мореплавстві тощо. Цікавився По й парапсихологією, містикою. Це знайшло відображення не тільки у вчинках його складної натури, а й на сторінках творів. Його цікавлять порухи людської душі в різних ситуаціях. Саме тому він переносить своїх героїв у виняткові зовнішні або психологічні обставини. Письменника приваблює метод логічних роздумів над вчинками людей. За словами російського письменника Ф. Достоєвського, «У Е. По є одна риса, яка зовсім відрізняє його від усіх інших письменників і є однією із визначальних його особливостей — це сила уяви». Саме уява й переносила По в інший світ, кращий від реального.
У той час, коли видавці одержували величезні прибутки за оповідання По,
сам автор потерпав від матеріальної скрути. До того ж захворіла дружина. У січні 1847 року Віргінія померла, а Едгар до кінця днів сумував за нею.
Останні роки життя письменника — це роки відчаю, душевних страждань,
постійних переїздів. По почав пити, намагався навіть покінчити життя самогубством.
3 жовтня його знайшли у Балтіморі напівроздягненого, без ознак свідомості. А через чотири дні Едгар Аллан По помер у Балтіморському шпиталі. На цвинтар його проводжали лише дев’ять осіб.
Е.По називають «батьком детективної літератури», саме він першим створив твори цього жанру. У США існують премії імені Е.По, які присуджують за найкращі оповідання року.
Класифікації епічних творів Е.По
- «страшні»(«Падіння дому Ашерів»);
- сатиричні («Ділок»);
- фантастичні(«Рукопис, знайдений у пляшці»);
- детективні або логічні ( «Золотий жук»)
4. Бесіда (5)
-Що найбільше вразило вас у житті письменника?
-Які цікаві факти ви можете доповнити?
5. Слово вчителя.
Едгар По був засновником детективної літератури.
Давайте згадаємо з попереднього уроку теорію літератури.
6. Теорія літератури. Прийом «Мозгова атака» (6)
- Що таке детектив?
Детектив(англ. todetect — розкривати, знаходити) — це один із різновидів пригодницької літератури, в якому описуються події, пов’язані з процесом розслідування і розкриття якогось злочину.
- сюжет побудований навколо злочину
- у центрі – інтелектуальний процес пошуку істини
- дія відбувається у дуже обмеженому просторі
- головний герой – єдиний, хто може досягти успіху, поруч із ним – друг- оповідач
- жертва – «об’єкт роботи нишпорки”;
- детектива цікавлять найменші подробиці
- читач має можливість стежити за розвитком думки слідчого
- відсутність рухів та емоцій
- увага сконцентрована на таємниці, а не на трагедії людей
- злочин обов’язково буде розкритий за допомогою логічних інтелектуальних висновків, а не за рахунок випадковості, чи немотивованого зізнання
- розгадка має дивувати.
7. Робота з підручником. Зачитайте на с. 174 визначення.
Оповідач ─ образ, який може бути в епічних і ліро-епічних творах. Він спостерігає і оцінює події збоку, як чуже життя. Це свого роду посередник між автором і героями. Його позиція може збігатися з авторською або не збігатися. Він має можливість порівнювати різні оцінки і погляди. Оповідач виступає у формі першої особи.
Розповідач ─ образ, який може бути в епічному творі. Як правило, розповідач і є автором, і персонажем твору. Розповідач може бути далеким від автора або виразником авторських ідей. Він може бути спостерігачем, співучасником подій, суддею. Автор може не називати розповідача, але, читаючи твір, можна уявити стать, вік, соціальне становище розповідача.
Поняття «точка зору». Використання особи розповідача дає можливість представити таку точку зору, яка відрізняється від авторської. Оповідач є особою, яка знає про всіх, а розповідач знайомить нас із тим, що він бачить, або з тим, що з ним відбувалося.
8. Рольова гра . Інтерв’ю (літературознавці)(7)
Сюрпризом для всіх буде запрошення на наш урок-дослідження автора твору Едгара По.
Журналісти візьмуть інтерв’ю у нашого поважного гостя, який розповысть про ысторыю створення цього оповідання.
Інтерв’ю. (Рольова гра)
Журналіст : Я Вас вітаю ,шановний Едгаре Аллане ! Ми дуже раді зустрічі з Вами .Хотілося б почути від Вас особисто історію створення оповідання «Золотий жук»
Едгар По : Я з задоволенням розповім Вам, як працював над оповіданням.
Журналіст : Відомо, що Ви отримали гарну освіту.. Які навчальні предмети Вам найбільше подобалися ?
Едгар По : Я захоплювався літературою, зачитувався книгами історичної тематики, вивчав латинь, історію, фізику, астрономію, ботаніку, хімію, медицину, у вільний час писав вірші.
Журналіст : Коли Ви почали писати,в якому жанрі ?
Едгар По : Почав писати рано .Спочатку писав вірші,а з 1832 року звернувся до жанру новели . Написав чотири новели. Писав оповідання, поеми, статті.
Журналіст : Розкажіть нам, будь ласка ,історію створення оповідання «Золотий жук»
Едгар По : Матеріал для написання новели «Золотий жук» був підготовлений мною задовго до її написання .У моєму творі є згадка про форт Моултрі, який знаходився на острові,де була хижина Вільяма Леграна.
Я проходив службу в Моултрі, і багато місцевих картин я взяв звідти і використав у своєму оповіданні. У червні 1843 року я закінчив написання «Золотого жука», за якого я отримав премію 100 доларів як за найкраще оповідання. Мій твір мав великий успіх.. Він допоміг популяризувати криптографію і таємне письмо.
Журналіст : Дуже вдячна Вам, пане Едгаре, за цікаву розповідь.
9. Перегляд буктрейлера.(8)
Учитель: Вдома ви прочитали оповідання Едгара По «Золотий жук». Перегляньте буктрейлер і згадайте моменти із твору.
Едгар По у своєму оповіданні «Золотий жук» створив атмосферу таємничості, загадковості. Автор спочатку інтригує читача і тримає його в постійній напрузі. Як авторові вдається засобами мистецтва відтворити цю таємничість подій, образів, розкрити таємницю золотого жука ? Сьогодні ми станемо дослідниками і шукачами скарбів, тільки не будемо їх розкопувати під тюльпановим деревом, а проаналізувавши твір, знайдемо зерно істини в оповіданні.
10. Аналіз твору. Експрес-опитування(9)
1)Яке Ваше враження від прочитаного оповідання Едгара По «Золотий жук»?
2)Які герої найбільш Вам сподобались ? Чому ?
3)Прочитайте
4)Як Ви думаєте, чому оповідання має назву «Золотий жук» ?
(З жука все починається, він постійно знаходиться у центрі уваги, ним захоплюються та ненавидять).
11. Слово біологам. (показ уривку із фільма про жука.)(10)
А яким же зображений жук у Едгара По ? (11)
Що ж такого дивовижного було у цьому жуку ?
Знайдіть і зачитайте в тексті опис жука.
(Учні зачитують уривки з тексту)
«Він яскраво-золотої барви,завбільшки з великий горіх і має дві чорні,як вугіль, цятки вгорі на спині,а третю таку саму – внизу. Вусики тоненькі, «жук із щирого золота»,все до цятки в ньому золоте,усередині й зверху . Надкрильця мають такий металевий відблиск, якого Ви ще ніколи не бачили. Жук був схожий на череп з кістками. Цей жук принесе мені багатства, поверне родові маєності. Він із «щирого золота».)
Називається цей жук Scarabaeu scaputhominis.
Дослідники–біологи ( із малюнками )(12)
Скарабей священний (ScarabaeusSacer)
Чи вигадав цього жука Едгар По ?
Опис золотого жука у Едгара По майже співпадає з жуком скарабеєм в реальності .Нереальним є тільки велика вага.
Більше всього цей жук схожий на один з американських видів Plusiotis (Scarabacidae)
Золотий хрущ з цього роду здається виготовленим із чистого золота, хоча вага його не більша за інших жуків.
У жука Едгара По на надкрилках є темні плями, які відсутні у срібного та золотого виду Plusiotis , тому вважали, що Едгар По змішав ознаки двох різних жуків. У книзі рекордів Гіннеса жука сімейства Scarabacidae визнано найсильнішою твариною,у відношенні до своїх розмірів.
Скарабей священний був у Стародавньому Єгипті предметом культу.
Навіть священний бог Хепрі ,бог вранішнього Сонця, зображувався у вигляді скарабея, або людини з головою скарабея .Фігурки скарабея виготовлені з дорогоцінного каміння, використовували в якості прикрас.
Учитель: - Чи вигаданий золотий жук у повісті ?(жук вигаданий, хоча схожий на скарабея)
- Навіщо Едгару По потрібно було вигадувати такого жука ?
(Щоб ентомолог Легран звернув увагу на його незвичайність. Адже він мав велику колекцію комах,тож звичайний жук його б не зацікавив).
12. Виступ географів. (13)
З’ясуємо ,що ж це за дивний острів, де відбуваються події твору.
Слово географам - дослідникам.
(Робота з картою)
I учень – географ : В експозиції оповідання для створення достовірності автор використовує реальні географічні назви .Салівановий острів (англ.Sulivan’sIsland) – площа 8,5 км квадратних – острів в Атлантичному океані,штат Кароліна (США),розташований в гирлі гавані Чарльстона.
Його названо в честь капітана Флоренса О’Салівена,який прибув сюди одним з перших і заснував ірландське поселення в Чарльстоні.
Форт Моултрі – місце військової служби Едгара По з листопада 1872 р. По грудень 1888 р.
IIучень – географ :Опис острова в тексті :
1)Це дуже цікавий острів.
В довжину він тягнеться милі на 3 і складається з одного морського піску.
Ширина – десь четверть милі. Від материка він відділений ледве помітною протокою. Дерев на острові мало, ростуть погано.
На заході острова, де є форт Моултрі, можна побачити карликову пальму. Весь острів покритий зарослями мирта висотою 15-20 футів.
1 фут = 12 дюймів = 30,48 см (точно)
13. Робота в групах. Складіть міні-візитку до оповідання «Золотий жук».(14)
I група. Визначити тему (розгадування таємниці захованого скарбу Леграном). Назвати місце, де відбуваються події (о. Салівон біля узбережжя Атлантичного океану в штаті Південна Кароліна)
IІ група . Визначте ідею твору. (утвердження не сили золота, а сили людської думки, багатства уяви та розуму, завдяки чому головний герой Легран знайшов скарби)
3група . Назвати персонажів твору (Вільям Легран - ентомолог, оповідач, Джупітер –слуга Леграна )
Слово вчителя.
Отже, головна тема оповідання «Золотий жук» – пошуки скарбу.
14. Складання сенкану до слова скарб.(15)
Скарб
Дорогоцінний, яскравий.
Шукати, знаходити, ділити.
Скарб знаходився під тюльпановим деревом.
Знахідка.
V. Закріплення вивченого матеріалу(16)
1. «ЧИ УВАЖНИЙ ТИ ЧИТАЧ? » Розташувати в логічній послідовності малюнки
(17)
(Легран знайшов жука — Юпітер загорнув його в пергамент — оповідач і Легран піднесли пергамент до вогню — на пергаменті з’явилося спочатку зображення черепа, потім кота — Легран промив пергамент теплою водою — поклав його на сковорідку — з’явилася криптограма)
VІ. Підбиття підсумків уроку(18)
Інтерактивна вправа «Мікрофон». Чого я очікував від уроку, чи справдилися мої очікування?
(Учням пропонується закінчити одне з речень)
-Для мене було новим …
- Особливо цікавим для мене було…
VІІ. Домашнє завдання(19)
Опрацювати матеріал підручника с.172 – 198, вивчити літературні терміни.
1 гр. – Скласти «сюжетний ланцюжок» пошуку скарбу.
2 гр. – визначити елементи сюжету (композицію)
3 гр. – написати точки зору персонажів твору.
Намалювати ілюстрації до оповідання (за бажанням).