Урок підготувала:
вчитель зарубіжної літератури
Гацько-Межинська Л.І.
Тема: О.Генрі. «Останній листок» - гімн людині, здатній на самопожертву заради ближнього». Образ Бермана, специфіка його розкриття автором.
Мета: поглиблювати знання учнів із творчості американського письменника О. Генрі, закріпити відомості про жанрові особливості новели, вдосконалювати навички характеристики літературного героя; розвивати вміння аргументовано висловлювати особисте ставлення до проблем, що порушуються в творі, вміння аналізувати образ у порівняльних контекстах із творами світового мистецтва, розуміння ідейного змісту новели «Останній листок; виховувати почуття милосердя, готовності допомагати іншим.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Форма уроку: урок-роздум
Епіграф: «Треба прагнути бути людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу». О.Генрі
Обладнання: Презентація на мультимедійній дошці, портрет письменника, репродукції картин І. Айвазовського «Неаполітанська затока», текст твору О. Генрі «Останній листок», музика осіннього дощу, ілюстрація із зображенням скульптури Мікеланджело «Мойсей», роздатковий матеріал.
Хід уроку:
І. Мотивація навчальної діяльності
1. Звучить «Музика осіннього дощу»
- Яка мелодія? Чого в ній більше: трагічного, сумного, або щось інше ви почули?
2. Слово вчителя. В житті кожної людини обов’язково є така мить, коли ми позбавляємося від усього фальшивого, несправжнього, наносного. В цей момент душа неначе прозріває, бо їй відкриваються якісь невидимі грані буття. І тоді душа стає добрішою, вразливішою, уважнішою, милосерднішою. Ця мить називається просвітленням душі.
І наша мета сьогодні не просто познайомитись з новелою «Останній листок» та проаналізувати її, а й відшукати та збагнути миті просвітлення самого автора та його героїв. А це допоможе і нам замислитись над своїм життям, чи завжди ми буваємо праві, чому ображаємо людей, які поряд, просто так, для сміху, «по приколу», відмовляємо в допомозі, посилаючись на невідкладні справи або взагалі робимо вигляд, що нам байдуже. І якщо станеться таке просвітлення, то, я вважаю, що наш час буде витрачено недаремно.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
І група: Знайти відповідність між теоретичним поняттям та його визначенням.
1. |
Виразна подробиця, засіб словесного мистецтва, якому властива особлива змістова наповненість |
А) |
Іронія |
2. |
Невеликий розповідний твір про якусь незвичайну подію з несподіваним фіналом |
Б) |
Шедевр |
3. |
Художній троп, в основі якого лежить прихована насмішка |
В) |
Художня деталь |
4. |
Зразковий витвір, що є найвищим досягненням мистецтва, майстерності |
Г) |
Новела |
5. |
Протиставлення образів або суджень, протилежних по суті |
Д) |
Гуманізм |
6. |
Мовний прийом, за допомогою якого річ, ідея або тварина наділяється людськими рисами |
Е) |
Антитеза |
7. |
Ставлення до людини як найвищої цінності |
Є) |
Уособлення |
Ключ: 1-В, 2-Г, 3-А, 4-Б, 5-Е, 6-Є,7-Д
ІІ група: Визначити елементи сюжету та позасюжетні елементи
Очікувана відповідь:
Експозиція – опис кварталу, де живуть герої.
Зав’язка – хвороба Джонсі.
Розвиток дії – догляд Сью за подругою.
Кульмінація – картина холодної осінньої негоди уночі.
Розв’язка – одужання Джонсі та смерть художника.
Позасюжетні елементи – портрети, пейзажі, діалоги.
ІІІ група: «Порушена послідовність». Правильно розташувати пункти плану новели «Останній листок»
10.Небезпека минула.
11. Шедевр художника Бермана.
(Відповіді:1,2,7,4,3,5,8,9,6,10,11)
ІІІ. Засвоєння нового матеріалу
І група: Негативні риси (тільки факти)
ІІ група: Позитивні риси (факти, аналіз вчинків)
ІІІ група: У Бермана тіло « карлика». А можемо ми сказати, що в невдахи-художника і душа «карлика»? Пояснити значення фразеологізмів зі словом «душа», вибрати ті, що стосуються Бермана.
(Заяча, широка, каїнова, мишача, золота, пропаща, темна, черства, щира)
Робота з узагальненою таблицею (Слайд №15)
-Знайдіть серед висловлювань ті, що стосуються Бермана:
1.Перлина любить ховатись в непоказній оболонці(Японське прислів’я).
2.Голос краси звучить тихо, його вловлюють лише найчутливіші вуха (Ф.Ніцше).
3.Краща в світі мета – бути хорошою людиною (Цицерон).
4.Я не знаю більшого подвигу, аніж подати руку занепалому духом (М.В.Гоголь).
5.У маленькому тілі часто таїться велика душа (Англійське прислів’я).
Є латинський вираз «Люди часто видаються кращими, ніж є насправді». Чи стосується він Бермана? Як можна перефразувати його? («Люди часто видаються гіршими, ніж є насправді»).
Слово вчителя. У світі живе багато людей. Але не кожен може зробити велике відкриття для людства створити шедевр мистецтва, здійснити подвиг. Але кожен зобов’язаний завжди залишатись людиною, плекати в собі кращі якості душі, і врешті-решт створити свій власний шедевр, навіть якщо він буде корисним для однієї людини або для самого себе. Отак і Берман, непоказна, звичайна людина, у якої «мінусів» більше, аніж «плюсів», здатна на високий моральний вчинок. Дивак, неспроможний намалювати художній шедевр, здатний на шедевр людяності.
4.Символіка твору
- Символом чого є плющ?(Слайд №14)
- Який герой з прочитаних вами творів зарубіжної літератури чіплявся, як плющ, за життя до останнього подиху і переміг смерть? (Д.Лондон «Жага до життя»)
Вікторина «Упізнай героя»
Підсумок уроку:
Урок закінчується, але життя продовжується, і яким воно буде залежить від вас, від роздумів і висновків після прочитаних творів. Зараз пропоную вам послухати притчу «Юнак і морські зірки»
Якось на світанку один старий йшов берегом моря. Вдалині побачив хлопця, який збирав на піску морських зірок і кидав їх у воду. Порівнявшись нарешті з юнаком, старик спитав його, навіщо він це робить. Юнак відповів, що викинуті на берег морські зірки загинуть, якщо залишити їх під променями сонця. «Але ж узбережжя тягнеться на багато миль і морських зірок мільйони, - заперечив старий. – Який сенс у твоїх зусиллях?». Юнак подивився на морську зірку, яку тримав у руці, кинув її в море і сказав: «Сенс є – для цієї морської зірки!».
Слова цього юнака є уроком для всіх нас – озирнімося навколо себе, може, комусь зараз потрібна допомога, хтось потребує підтримки, привітного слова, теплого співчуття. І тільки тоді ми маємо право на звання людини.
Вправа «Незакінчене речення»
Продовжити незакінчені речення:
- Хотіти вмерти - це …
- У людини відкриваються найкращі якості, коли вона…
- Любов, добро повинні бути …
- Добре мати…
- Важливо не показати іншому…
- Важливо вміти тримати себе…
Завершити урок я хочу словами Л.Костенко:
І якби на те моя воля, написала я скрізь курсивами:
- Так багато на світі горя,
люди, будьте взаємно красивими!
Домашнє завдання:
написати твір-мініатюру «Чому мене навчив «Останній листок» О.Генрі?»