Урок на тему: "Екскурсія античним театром"

Про матеріал

Ця розробка дає можливість ознайомити учнів з особливостями виникнення, облаштування та функціонування давньогрецького театру; сприяти усвідомленню того, що давньогрецький театр був важливим засобом виховання найширших мас народу; розвивати уважність, допитливість, навички зв'язного мовлення, логічного мислення; сприяти вихованню поваги до театрального мистецтва та античної культури.

Перегляд файлу

Тема. Екскурсія античним театром.

Мета: ознайомити учнів з особливостями виникнення, облаштування та функціонування давньогрецького театру; сприяти усвідомленню того, що

давньогрецький театр був важливим засобом виховання найширших мас народу; розвивати  уважність, допитливість, навички зв’язного мовлення, логічного мислення; сприяти вихованню поваги до театрального мистецтва та античної культури.

 Обладнання: правила поведінки  в театрі, комп’ютер, мультимедійна дошка, програма Power Point

                                                       Зміст уроку

Що ж таке театр, де ця могутня драма

огортається з голови до ніг у нову

могутність, де вона вступає у спілку

з усіма мистецтвами…, щоб вирвати

 вас із тісного світу суєт і кинути в

 безмежний світ високого і прекрасного?

 Що ж таке, запитую вас, цей театр?..

О, це справжній храм мистецтва…

В.Бєлінський

І. Підготовка до сприйняття навчальної теми.

Запитання до учнів.

-- Що ви знаєте про театр?

Перепусткою на наш сьогоднішній урок буде ознайомлення з правилами поведінки в театрі. Кожен з вас, зайнявши своє місце, помітив на парті інструктивну картку. Давайте, опрацюємо її.  (Ланцюжок повідомлень)

-Похід у театр сьогодні – вже не така урочиста подія, як століття тому. Тому вечірній одяг зовсім не обов’язковий. Чимало людей вирушають на виставу просто з роботи, і серед них занадто ошатний глядач може виглядати навіть смішно. Однак певні правила поведінки у театрі залишилися незмінними з давніх часів.
-Приходити слід за 10-15 хвилин до початку, щоби був час спокійно роздягнутися і зайняти своє місце. Чоловікові слід зняти головний убір вже у фойє театру, а не в гардеробі. Перш ніж роздягнутися, чоловік допомагає зняти верхній одяг своїй супутниці.
-Проходити на своє місце слід обличчям до тих, хто вже сидить. При цьому варто перепросити за завдання клопоту і подякувати, якщо люди встають, пропускаючи вас. Жінка сідає праворуч від чоловіка. Якщо прийшли дві пари, то жінки сідають між чоловіками.
-Що робити театралові, який спізнився, а квиток у нього, скажімо, в ложу?
-Якщо спізнився чоловік, то йому варто стоячи почекати антракту. Якщо є вільне місце в задньому ряді, він може, звичайно, тихенько сісти, не турбуючи сусідів. Якщо з запізненням приходить жінка, чоловікові, який сидить ближче всього до дверей, варто поступитися їй місцем чи запропонувати краще. Якщо цього не можна зробити безшумно, не турбуючи інших, то варто почекати антракту.
-Щоб краще бачити з далеких місць сцену й артистів, беруть театральний бінокль, але він не повинен служити для того, щоб розглядати публіку. На концерт бінокль не беруть.
-Жінкам дозволено не знімати капелюшок у приміщенні. Але в такому разі слід поцікавитися у глядачів позаду, чи їм це не заважає.     

 -  Якщо жінка забула це зробити, етикет дозволяє ввічливо попросити її зняти головний убір. До речі, з таких самих міркувань не варто приходити до театру з високою зачіскою. Крім того, глядачам-сусідам може заважати занадто сильний запах парфумів.
-З дітьми до театру приходять на дитячі вистави. Якщо ж склалися особливі обставини і довелося прийти з дитиною, слід подбати, щоби вона не заважала сусідам. Коли малюкові стає нудно і він голосно розмовляє або плаче – треба негайно вийти із зали.
-Придбання програмки – обов’язок кавалера. Як і частування супутниці цукерками, тістечками. Ось тільки робити це слід у буфеті під час антракту.
-Краще утриматися од відвідин театру людям із сильним кашлем. У крайньому разі – прийняти ефективні ліки перед виставою.
-У знак схвалення артистам аплодують. Після закінчення дії чи музичного твору ви можети виражати своє замилування оплесками. Незадоволення грою артистів чи змістом п'єси не виявляйте свистом, тупанням чи голосними зауваженнями під час виконання.

-Досить мовчати і не аплодувати - це покаже, що ви незадоволені.
-Не поспішайте до гардеробу після закінчення вистави. Вкрай неввічливо показувати акторам спину, коли вони вийшли вклонитися.
-Варто пам"ятати, що ті глядачі, які брали біноклі, забирають речі у гардеробі без черги!
-Обов'язково слід виключати на час вистави мобільні телефони.

 

-- Чи любите ви театр?

Слово учителя ( звернення до епіграфа, слайд № 1).

 Сьогодні ми з вами здійснимо віртуальну екскурсію , за словами В.Бєлінського, «…в справжній храм мистецтва» -- театр. Але наша екскурсія незвичайна. Адже наша думка і уява віднесе нас до витоків театрального мистецтва – античного театру ( слайд № 2).

ІІ. Оголошення теми, мети уроку.

ІІІ. Робота над темою уроку.

Слово учителя. Перед вами карта античної  Греції (слайд № 3). Німецький  філософ Ф.Шлегель  радив:«Вивчення греків і римлян – це школа великого,шляхетного,доброго і прекрасного…Внутрішньо засвой її собі».  Тож кожен, хто поважає себе, повинен мати елементарні знання про країну, в яку пролягає його шлях. Пригадаємо,  що ми знаємо про античність.

Літературна розминка. Скласти ланцюжок асоціацій до слова «античність».

(Міф, Олімп, Зевс,боги, Еллада, …)

Дидактична гра «Сходинки до Олімпу» ( слайд № 4).

  1. Кого греки вважали верховним богом?
  2. Богиня мудрості.
  3. Кому зі смертних вдалося хоча б раз повернутися з Аїду?
  4. Чому зображення Гермеса іноді розміщують на поштових відділеннях?
  5. Дружина Зевса.
  6. Богиня, яку зображували із зав’язаними очима.
  7. Хто  з богів був кульгавим?
  8. Богиня кохання.
  9. Чому Ареса не любили ні боги, ні люди?
  10. Богині долі. Вони розпоряджаються долями смертних.
  11. Богиня, яка любила чаклувати.
  12. Скільки олімпійців збиралося за столом богів?

( Відповіді. 1.Зевса. 2.Афіна. 3. Гераклу. 4.Гермес був вісником богів.  5.Гера.  6.Феміда.  7.Гефест  8.Афродіта.  9.Арес був богом війни.  10.Мойри.  11.Геката. 12.Дванадцять.)

Слово учителя. Наш шлях до витоків театрального мистецтва тривалий, доведеться робити зупинки. Ось наш маршрут ( слайд № 5).

Перша зупинка «Міфологічна».

 Розповідь учня –«екскурсовода» про зародження святкових театралізованих процесій на честь бога Діоніса.

 «Театр» у перекладі з давньогрецького – видовище. Датою народження світового театру вважається 534 рік до н.е. (дата першої постановки трагедії, проте тексти не дійшли до нашого часу). Зародився він під час святкових театралізованих процесій на честь бога Діоніса ( слайд № 6), сина Зевса та ліванської царівни Семели, бога виноробства, а згодом – поезії й театру. Театральні видовища відбувалися спочатку раз на рік під час всенародних державних свят Великих Діонісій – свято початку весни

( березень-квітень), пізніше – на Ленеях ( січень-лютий), Малих Діонісіях (грудень-січень). Святково одягнені, прикрашені вінками, всі вільні громадяни полісу протягом трьох днів з ранку до вечора дивилися вистави, враженнями від яких жили увесь рік.

Друга зупинка  «Акторська».

 Розповідь учня –«екскурсовода» про влаштування вистав в давньогрецькому театрі.

 Головна дійова особа давньогрецької трагедії – хор. Хореги, заможні громадяни  на власні кошти організовували хор для драматичних змагань.

Виконання обов’язків хорега і участь у драматичному хорі  було справою почесною. Очолював хор заспівувач – корифей. В трагедії хор – колективний герой, виразник громадської думки. З хору виділяли одного актора,  відповідача. Спочатку актор був один. Він звертався до хору із запитаннями, відповідаючи на його запитання, зображав різних персонажів. І хоча спочатку головну роль в трагедіях грав хор, згодом саме актор став носієм дії. Слово «актор» -- латинського походження, що означає діючий. У театральній культурі воно зявилося пізніше.

Третя зупинка «Пошукова».

 Робота в парах. Опрацювати додатковий матеріал  «Виникнення трагедії і комедії».  Відповідь починати словами  «Уявляєте собі…» або ж  «До речі…».

 Головними жанрами театру стає трагедія і комедія. На думку філософа Арістотеля, започаткували трагедію декламатори-заспівувачі дифірамбів, «величних пісень на честь Діоніса», комедію – заспівувачі пісень, які славили родючі сили природи. За легендою, супутниками Діоніса були цапоногі сатири, які прославляли подвиги та страждання бога. Трагедія  ( з грецької трагос одє) перекладається як «пісня цапів».  Слово «комедія» (комос одє)  тлумачиться як пісні процесії гульвіс, веселого Діонісового почту, які одягали маски і цапині шкури.

 Робота з підручником. Прочитати визначення «комедія», «трагедія». Вказати головні ознаки жанру трагедії та комедії.

Четверта зупинка «Композиційна» (слайд № 7).

Розповідь учителя про будову давньогрецьких п’єс.

П’ята зупинка «Театральна».

 Розповідь учня –«екскурсовода» про давньогрецькі театри під відкритим небом ( слайд № 8,9,10).

 Вистави відбувалися просто неба. Театр вміщував десятки тисяч глядачів. Наприклад, афінський театр Діонісія , розташований на схилі Акрополя, ---  до 17 тисяч осіб. Глядачі розташовувалися на кам’яних лавах, вирубаних на схилі пагорба. Глядацька зала мала назву – театрон. Театральної сцени в сучасному розумінні не існувало. Вистава відбувалася на оркестрі – колоподібному майданчику, у центрі якого розміщувався вівтар Діоніса. Розміри театру зумовлювалися  діаметром оркестри – від 11 до 30 метрів.

 У 1954 році в Херсонесі, що поблизу Севастополя, був віднайдений античний театр, побудований близько 2,5 тисяч  років тому. В античні часи Херсонеський театр був місцем театральних змагань у поезії, у знанні «Іліади» та «Одіссеї». Проіснував він до ІV ст. до н.е., а потім був зруйнований ранніми християнами. У  VІ столітті на місці античного театру був збудований великий храм, названий археологами «Храм з ковчегом».

 У 1999 році в Херсонесі був відкритий сучасний античний театр. Театр працює лише влітку, збирає до 400 осіб. У ньому демонструють вистави на античну тематику.

Шоста зупинка «Декораційна».

 Розповідь учня –«екскурсовода» про костюми акторів трагедії ( слайд № 11).

 Усі ролі ( жіночі також) виконували чоловіки. Актори одягали маски, вираз котрих розкривав характер, душевний стан персонажа. Кожна вистава мала свої костюми, невеликі декорації. Актори, зайняті у виставі, надягали котурни – спеціальне взуття на високих дерев’яних підошвах, яке збільшувало їхній зріст.

 У виставах використовували технічні театральні механізми. За допомогою  одного з них --- механе (машина), підйомника --- герої піднімалися на Олімп. Проте театральна техніка відігравала допоміжну роль. Уся увага глядачів зосереджувалася на характерах, долях, подіях.

«Чи знаєте ви, що…»

Протягом трьох днів жителі міст з ранку до вечора дивилися вистави, враженнями від яких жили весь рік.

Театральні вистави мали змагальний характер. До змагань допускалися три трагічні поети і три комічні. Кожен трагік мусив представити три  трагедії і одну драму. Ці чотири п’єси називалися тетралогією.

Афінський театр Діонісія вміщував до 17 тисяч осіб.

Актори посідали почесне становище у суспільстві, їх обирали на найвищі державні посади, їх звільняли навіть від податків і гарантували недоторканість.

Для незаможної публіки держава виділяла «видовищні» гроші – теорікон.

Під час Великих Діонісій навіть в’язнів випускали з тюрем, щоб вони мали можливість взяти участь у всенародному святі.

Для драматургів-переможців існувало три нагороди: І-ІІ-ІІІ місце. Драматург отримував від держави гонорар та вінок з плюща.

     Творче завдання. «Порівняй сучасний і античний театри»  ( слайд № 12).

 

 

 ( Ліва колонка заповнена. Праву учні заповнюють самостійно).

       Сучасний театр

        Античний театр

У спектаклі діє чимало акторів.

Грає лише один актор.

Хор необовязковий.

Хор є обов’язковий і заміняє інших акторів.

На сцені є декорації.

Декорації відсутні.

Актори використовують власну міміку та жести.

Актори грають у масках, що зображають емоції та переживання.

Сьома зупинка «Хай переможе найкращий!»

 Театральні вистави мали змагальний характер. До змагань допускали три трагічні поети і три комічні, кожен трагік мусив представити три трагедії й одну драму. Ці чотири п’єси називалися тетралогією. Комедіограф представляв одну комедію. Журі, обране з громадян, визначало переможця.

 Публіка була надзвичайно вимогливою. Задоволена видовищем, вона висловлювала свої емоції й почуття бурхливими оплесками, а якщо п’єса не подобалася, мала право припинити гру і вимагати виконання нової п’єси.

Слово учителя.

 Найкращому судилося бути славетному Есхілу, якого вважають батьком трагедії. Хоча, як не дивно, на його могилі напис ( слайд № 13):

Мужність його пам’ятають марафонська діброва та

плем’я довговолосих  мідян, що в битві його пізнали…

Жодного слова про театральну діяльність. Які ж відомості залишилися про Есхіла?

Восьма зупинка «Біографічна».

 Розповідь учня –«екскурсовода» про давньогрецьких трагіків Есхіла, Софокла та Евріпіда

ІV. Підсумки уроку.

Письмова самостійна робота з подальшою усною перевіркою.

І. Знайдіть правильну відповідь, позначте її цифрою та буквою:

1.Епос, лірика, драма - це:

а) література;

б) роди літератури;

в) жанри літератури.

2.Основу драми складає:

а) розповідь;

б) опис;

в) дія.

3.Театр виник у:

а) Давньому Єгипті;

6) Давній Греції;

в) Давньому Римі.

4.Слово «театр» означає:

а) драма;

б) вистава;

в) місце.

5.Перші вистави у Давній Греції влаштову ¬ вали на честь:

а) Зевса;

б) Аполлона;

в) Діоніса.

6.Майданчик, на якому відбувалася дія ви ¬ стави, - це:

а) орхестра;

б) скена;

в) параскеній.

7.Назва місця, де перевдягались актори, - це:

а) орхестра;

б) скена;

в) параскеній.

8.Акторами в античному театрі були:

а) чоловіки;

б) жінки;

в) чоловіки і жінки.

9.Спеціальне взуття на високих підборах для акторів, - це:

а) тортури;

б) котурни;

в) епісодії.

II.  Знайдіть правильні відповіді (їх кілька), позначте їх цифрами та буквами:

10.Провідні жанри давньогрецької драми - це:

а) драма;

б) комедія;

в) трагедія.

11.Античний театр мав форму зрізаного ко¬нуса, щоб:

а) полегшити будівництво;

б) посилити звук;

в) покращити перегляд п'єси.

12. Найкращих драматургів нагороджували:

а) грамотами;

б) вінком з плюща;

в) грошовою премією.

Ключ для вчителя: 1 б; 2 в; 3 б; 4 в; 5 в; 6 а; 7 б; 8 а; 9 б; 10 б, в; 11 б, в; 12 б, в.

Запитання до учнів.

- Яке місце посідав театр  в житті давніх греків?

 (Театр посідав особливе місце. Він був державною справою, кращою школою виховання патріотичного, громадянського, морального.)

- Чи цікавою була для вас наша віртуальна  екскурсія?

А тепер подивіться і оцініть масштабну грандіозність давньогрецького театру.

  • Що ж вражає сучасників?   Перегляд відеоролика.

Завдання. Продовжити речення: «На сьогоднішньому уроці я  відкрив, зрозумів, побачив, здивувався…».

Узагальнююче слово учителя.

 З невеличкого екскурсу до історії світового театру ми побачили, якою вагомою була суспільна роль театрального мистецтва у стародавній Греції. Вплив давньогрецької трагедії поширився на всі види мистецтва, на творчість відомих драматургів подальших століть. Тож опанування великої античної  культури – шлях до людяності.

V. Домашнє завдання. Прочитати уривки з трагедії Есхіла «Прометей закутий», скласти розповідь про благодіяння Прометея людям.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
26 жовтня 2018
Переглядів
2704
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку