Урок на тему: Ендокринна система людини.

Про матеріал
Урок розроблений відповідно до Типової програми освіти для 8 класу. Урок засвоєння нових знань Мета уроку: Навчальна: ознайомити учнів з особливостями будови та функціями ендокринної системи; поглибити знання учнів про гормони та їхнє значення, залози внутрішньої секреції, залози змішаної секреції; розкрити значення ендокринної системи в підтриманні гомеостазу й адаптації організму; Розвивальна: розвивати мислення, увагу, пам'ять, уміння працювати в малих групах, висловлювати власну думку, порівнювати, аналізувати та узагальнювати інформацію, установлювати причинно-наслідкові зв'язки; Виховна: виховувати дбайливе ставлення до власного здоров'я, інтерес до предмета, формувати науковий світогляд.
Перегляд файлу

Тема уроку: Ендокринна система. Залози внутрішньої та змішаної секреції

Мета уроку:

Навчальна: ознайомити учнів з особливостями будови та функціями ендокринної системи; поглибити знання учнів про гормони та їхнє значення, залози внутрішньої секреції, залози змішаної секреції; розкрити значення ендокринної системи в підтриманні гомеостазу й адаптації організму; Розвивальна: розвивати мислення, увагу, пам'ять, уміння працювати в малих групах, висловлювати власну думку, порівнювати, аналізувати та узагальнювати інформацію, установлювати причинно-наслідкові зв'язки; Виховна: виховувати дбайливе ставлення до власного здоров'я, інтерес до предмета, формувати науковий світогляд.

Матеріали та обладнання: таблиця «Ендокринна система людини», зображення та муляжі ендокринних залоз, друкований роздатковий матеріал.

Основні поняття: ендокринна система, гормони, залози внутрішньої, змішаної секреції.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Організаційний етап

Доброго дня! Підготуйтесь до уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Зараз я вам пропоную заплющити очі і уявити собі спекотний літній день. Ви приходите на берег річки і поринаєте в прохолодну воду. Ви відчуваєте легкість. Я бажаю вам такої ж легкості і комфортності у нас на уроці. Розплющуйте, будь ласка очі. Відчуйте гармонію, оскільки наш організм – це також гармонія природи, яка забезпечується гомеостазом та регуляцією функцій організму. І тому зараз ми дещо пригадаємо:

1. Що являє собою гомеостаз? Що це за поняття?

(Гомеостаз(однаковий стан) – відносна сталість складу та властивостей внутрішнього середовища організму.)

2. Які види регуляції роботи організму ви уже знаєте?

(Нервова, імунна, гуморальна)

Давайте детальніше пригадаємо про кожну із них. Для цього я пропоную вам виконати кольоровий диктант. На дошці я закріплю кожну із цих регуляцій які ми згадали. У мене на столі є кольорові стікери з написаними ключовими словами до кожної із регуляцій. Я читатиму запитання а хто знає відповідь піднімає руку, називає систему і клеїть відповідний стікер до того типу регуляції що названа.  (додаток 1)

1. Основою цього типу регуляції є рефлекс?

2. В основі цього типу регуляції лежить робота ендокринних залоз.

3. Тип регуляції який забезпечує захист організму людини.

4. В основі цього типу регуляції організму лежить поширення нервових імпульсів.

5. Вплив антитіл на антигени є типовим прикладом цього типу регуляції.

6. В основі цього типу регуляції організму лежить поширення гормонів через рідини внутрішнього середовища.

Нервова регуляція                   Гуморальна регуляція             Імунна регуляція

Рефлекс                                      Ендокринні залози                  захист      

Нервові імпульси                       гормони                                   антитіла

Формування висновку. Отже які ключові поняття належать до кожної із цих типів регуляції.

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Хочу прочитати вам слова Джона Васса професора  з Манчестерського університету

«У кожній частині нашого тіла кров переносить загадкові суміші, вони керують нашим життям і впливають на долю. Вони перетворюють дітей на дорослих, визначають наші апетити, диктують наші емоції. Вони відіграють надзвичайно важливу роль роблячи нас тими хто ми є».

Що ж це за речовини? (гормони)

А де вони утворюються? ( в ендокринних залозах)

ІV. Вивчення нового матеріалу

Отже, як ви уже напевно здогадалися тема нашого уроку

Ендокринна система. Залози внутрішньої та змішаної секреції.

(відкрийте зошити, запишіть сьогоднішню дату, класна робота та тему уроку; тему закріпити на дошці)

А на основі теми, ми можемо сформувати основні цілі нашого уроку.

Основні цілі уроку:

1. Ознайомитися із ендокринними залозами, їх функціями та гормонами які вони виробляють.

2. Вивчити принципи роботи ендокринної системи.

3. Навчитися розрізняти залози внутрішньої, зовнішньої та змішаної секреції.

4. Усвідомити значення ендокринної системи для організму людини.

( закріпити цілі уроку на дошці)

А зараз я прошу вас поглянути на ці три зображення

(Прикріпити на дошці зображення людей з різними емоціями: страх, щастя,любов)

Опишіть, що відчувають люди на даних фото. Які у них емоції? Чи відбулись в їх житті якісь зміни? Отже, організм має якось пристосовуватись до цих змін.

Сьогодні ми з вами постараємось розкрити значення ендокринної системи в адаптації організму до впливу зовнішніх факторів й  підтриманні гомеостазу.

(закріпити проблемне завдання на дошці)

1. Як ми уже з’ясували гуморальна регуляція  відбувається за допомогою активних хімічних речовин – гормонів. Що синтезуються в ендокринних залозах. Їх налічується 8, вони не великі за розміром( загальна маса не перевищує 100 г), розміщуються в різних частинах тіла, і анатомічно не пов’язані між собою.

Пропоную вам детальніше дізнатися про ендокринні залози, їх функції, та гормони із підручника. Відкрийте параграф 51, на сторінках175та 177 є таблиці. Ознайомтесь із ними.

А зараз я пропоную кожній із груп охарактеризувати по три залози. (додаток 2)

У вас на столах є файли із завданнями. Потрібно виготовити буклети із описом роботи залоз внутрішньої секреції. На аркуш паперу потрібно наклеїти назву залози, її малюнок, розташування, гормони що продукує і функції які вона виконує.

На основі отриманих буклетів учні розповідають про ендокринні залози.

2. Ми уже дізналися про ендокринні залози. Гормони які вони виробляють. Та функції які виконують в організмі. Але який механізм дії гормонів? Виявляється гормони регулюють діяльність органів, впливаючи на їх клітини(малюнок 1). Ефект дії гормону наступає після того, як його молекули зв’язуються з білком-рецептором розташованим на поверхні клітини-мішені. Для кожного гормону існує певний рецептор. Це як система ключ-замок. Контакт гормону з рецептором запускає біохімічні реакції, що впливають на роботу клітини (впливають на проникність клітинних мембран,на швидкість реакцій у клітині, регулюють активність спадкового апарату).

Робота ендокринної системи характеризується певними принципами.

Принципи роботи ендокринної системи:

1. Механізм зворотного зв’язку

2. Взаємодія систем регуляції

3. Взаємозв’язок із зовнішнім середовищем

1.Але що забезпечує узгоджену роботу всіх залоз? Відповідь криється у нашому мозку (малюнок 2). Гіпоталамус є частиною головного мозку, а гіпофіз – головною залозою внутрішньої секреції. Вони пов’язані між собою тоненькою ніжкою (спільною системою кровоносних судин та відростками нейронів).  Разом вони утворюють – гіпоталамо-гіпофізарну систему, яка й буде підтримувати гомеостаз. З током крові гормони надходять до гіпоталамуса та гіпофіза. За допомогою рецепторних клітин ця система отримує інформацію про рівень активності залози. Якщо якогось гормону не вистачає гіпоталамус продукує ліберини що викликають в гіпофізі синтез тропних гормонів. Тропні гормони безпосередньо впливають на залозу і її секреція посилюється. Якщо кількість гормонів є підвищеною гіпоталамус синтезує статини, які пригнічують синтез тропних гормонів, внаслідок чого знижується активність залози. Так працює механізм зворотного зв’язку, за допомогою якого здійснюється регуляція гормональних функцій. ( Це схоже на термостат який є в опалювальній системі).

2. Другий принцип характеризує взаємодію нервової та ендокринної систем. Наприклад, ви на перервах полюбляєте їсти солодощі? При цьому відбувається підвищення рівня глюкози у крові. Це спричиняє посилення секреції інсуліну підшлунковою залозою. Під його впливом починається більш активне використання глюкози всіма тканинами тіла. Надходження глюкози до печінки і м’язів зростає, де вона перетворюється на глікоген. У такий спосіб інсулін сприяє зменшенню концентрації глюкози в крові й створенню запасів цього вуглеводу в організмі. Але ви сидите на уроках і вже десь на 6-7 уроці відчуваєте голод. Наприклад, у вас фізкультура, і в цей час вашим м’язам необхідна енергія, якою забезпечує глюкоза. Першим нестачу глюкози зафіксує гіпоталамус, де міститься нервовий центр регуляції гомеостазу. Він надсилає нервові імпульси до печінки, і в ній зростає продукція глюкози з глікогену. Одночасно сигнали надходять до надниркових і підшлункової залоз, стимулюючи секрецію адреналіну, норадреналіну й глюкагону. Потрапивши до печінки, ці гормони стимулюють вироблення глюкози й виведення її в кров. Внаслідок цих узгоджених дій вміст глюкози в крові відновлюється. 

3.Також гормони відіграють ключову роль у пристосуванні організму до різких змін зовнішнього середовища, мобілізуючи його ресурси. Так, лише почувши несподіваний звук. Організм прореагує на це викидом адреналіну. Збільшиться частота серцевих скорочень і дихальних рухів, відбудеться перерозподіл крові від внутрішніх органів і шкіри до м’язів і головного мозку. Ці зміни готують наш організм до швидкої відповіді вразі небезпеки.

Отже давайте повторимо які принципи роботи характерні для ендокринної системи. (запишіть їх собі в зошит)

Рефлексія

Погляньте будь ласка на дошку, пропоную вам попрацювати із схемами.

Вам потрібно встановити правильну послідовність.

Схема1 відображає механізм зворотного зв’язку. Вам потрібно розставити структури від найголовнішої і дальше ті які їй підпорядковуються.

Схема2 відображає взаємозв’язок ендокринної системи із зовнішнім середовищем. Розмістіть дані фактори від початкового до останнього.

Виконуйте будь ласка в своїх зошитах, кожен самостійно.

Схема 1                                                

Ендокринна залоза

Клітини-мішені

Гіпоталамус

Рецептори

Гіпофіз

Схема 2

Звуження судин

Наближення та гавкання великої собака

Виділення адреналіну

Збліднення шкіри

Стан емоційної напруги

3. Сьогодні ми з вами знайомилися із залозами внутрішньої секреції. Слід зазначити, що в організмі людини існує ще два типи залоз: екзокринні та змішаної секреції.

Відкрийте підручник на ст.174. Прочитайте про дані типи залоз. І вам потрібно буде встановити відповідність термінів до типу залоз. (додаток 3)

(діти встановлюють відповідність на дошці)

V. Узагальнення та систематизація знань учнів

Ми сьогодні вивчили багато нових термінів. Пропоную вам виконати завдання з «хмарою тегів» де знайти всі ті терміни які звучали в нас на уроці. Працюєте групою. (додаток4)

Яку систему регуляції ми вивчали?

Що до неї відноситься?

Що вони виробляють?

З якими ендокринними залозами ми ознайомилися?

Добре молодці знайшли всі терміни.

А скажіть на які три типи поділяються залози нашого організму?

Пригадайте основні принципи роботи ендокринної системи.

Пригадуєте на початку уроку ми розглядали фото людей. Давайте ще раз на них поглянемо і я вам дам підказки – тут зашифровано назви гормонів та їх дія. Розшифруйте будь ласка, та поясніть роль гормонів у даних випадках.

( пояснення учнів)

Зараз давайте звернемося до нашого проблемного завдання

То яке значення ендокринної системи в адаптації організму до зовнішніх факторів?

Тож давайте узагальнимо Яке значення мають ендокринні залози?

(Вони регулюють ріст, розвиток, статеве дозрівання. Пристосовують організм до різних змін середовища, до небезпеки. Забезпечують гомеостаз)

VІ. Домашнє завдання

Погляньте на це фото. Тут зображено людину з нормальним ростом, хвору на гігантизм, та карликовість.  Яка речовина регулює ріст?(гормон росту) Яка залоза його виробляє?(гіпофіз) Чи нормально функціонувала залоза в усіх випадках, чи може її робота була порушена?

Можливо хтось уже здогадався якою буде тема нашого наступного уроку

Захворювання ендокринної системи та їх профілактика

Завдання. Підготуйте міні-проекти на дану тему охаректеризувавши одну із залоз на вибір. А також опрацюйте параграф 51.

Пропоную вам пограти в гру «так» або «ні» , я читаю запитання а ви піднімаєте руку і кажете так чи ні.

1. Гормони – це біологічно активні речовини.

2. Гормони транспортуються кров’ю.

3. Надниркові залози виробляють гормон тироксин.

4. Гормони діють далеко від місця синтезу.

5. Гіпоталамус – це вищий нервовий центр регуляції ендокринних функцій.

6. Тестостерон – це жіночий статевий гормон.

7. Виживання організму в стресових ситуаціях забезпечують гормони надниркових залоз.

8. Інсулін – знижує рівень глюкози в крові.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

В гіпоталамусі виробляється гормон окситоцин, який чинить особливий вплив на жіночий організм. Після появи на світ новонародженого впливає на процес утворення і виділення грудного молока, регулює емоційні стосунки між матір'ю і дитиною. Окситоцин знижує у малюка почуття тривожності й страху, піднімає його настрій, а у мами - розвиває прихильність, любов до дитини. Недарма гормон окситоцин називають «гормоном любові і сімейного щастя».

 

Страх - це внутрішній стан людини, який спровоковано якою-небудь небезпекою, і пов'язаний з виникненням негативних емоційних переживань. Організм починає виробляти так званий гормон страху - адреналін. У свою чергу, ця речовина активізує вироблення кортизолу - саме він викликає симптоми характерні страху: прискорене серцебиття, пітливість, сухість в ротовій порожнині, часте поверхневе дихання. Саме тому, коли людині дуже страшно, в перші секунди його організм намагається максимально точно оцінити загрозу, активізуючи всі можливі ресурси.

 

Серотонін або як його ще називають «гормон щастя» або «гормон задоволення». Достатня кількість цієї речовини в організмі дає людині відчуття щастя і радості, надлишок фізичних і емоційних сил. Гормон радості серотонін дарує прекрасний, піднесений настрій. Підвищується стійкість до стресів, людина із задоволенням спілкується з іншими людьми, зберігає спокій і контролює свої дії в екстремальних ситуаціях. Баланс серотоніну впливає на апетит, пам`ять, здатність до навчання.

 

 

 

 


Навчальна карта

C:\Users\Computer\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\static_qr_code_without_logo.jpgD:\Біологія\семінар\334эндокринная_система.jpgD:\Біологія\семінар\коди ендокринна система\qrcode.png   Ендокринна система        

 

 

      

C:\Users\Computer\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\static_qr_code_without_logo.jpg

                                                                             Перевір знання

C:\Users\Computer\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\static_qr_code_without_logo.jpgНавчальне відео                            

                                       

C:\Users\Computer\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\static_qr_code_without_logo.jpgC:\Users\Computer\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\static_qr_code_without_logo.jpg                           Залози

внутрішньої секреції

 

 

 

Тема уроку:

 

Ендокринна система.

Залози внутрішньої та змішаної секреції.

 

Основні цілі уроку:

1. Ознайомитися із ендокринними залозами, їх функціями та гормонами які вони виробляють.

2. Вивчити принципи роботи ендокринної системи.

3. Навчитися розрізняти залози внутрішньої, зовнішньої та змішаної секреції.

4. Усвідомити значення ендокринної системи для організму людини.

Принципи роботи ендокринної системи:

1. Механізм зворотного зв’язку.

2. Взаємодія систем регуляції.

3. Взаємозв’язок із зовнішнім

     середовищем.

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
23 березня 2023
Переглядів
1026
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку