Урок на тему "Фізичні тіла. Матеріали. Речовини"

Про матеріал
Урок для учнів 7 класу Тема: «Фізичні тіла. Матеріали. Речовини. Молекули, атоми»
Перегляд файлу

Урок для учнів 7 класу

Тема: «Фізичні тіла. Матеріали. Речовини. Молекули, атоми»

Мета:

  • Навчальна: сформувати поняття «тіло», «матеріал», «речовина»; навчити розрізняти та наводити приклади фізичних тіл, речовин, матеріалів; познайомити учнів з сучасними матеріалами та показати значення хімії у їх створенні;
  • Розвивальна: розвивати спостережливість, допитливість, вміння використовувати отримані знання; формувати науковий світогляд про найпоширеніші  в  природі речовини;
  • Виховна: виховувати повагу до здобутків людини, зокрема в галузі хімії.

Обладнання: Інтерактивна дошка, проектор, періодична система Д. І. Менделєєва (короткоперіодичний та довгоперіодичний варіанти).

Тип уроку: вивчення й первинного закріплення нових знань

 

 

Хід уроку

  1. Організаційний етап  ( 2хв.)
  2. Актуалізація опорних знань (10хв.)
  3. Вивчення нового матеріалу  (15хв.)
  4. Узагальнення та систематизація знань  (10хв.)
  5. Підведення підсумків уроку  (5хв.)
  6. Домашнє завдання  (3хв.)

 

 

 

  1. Організаційний етап

       Привітання з учнями та перевірка їх присутності; Організація класу до старанної та продуктивної роботи. Оголошення теми, та основних завдань уроку.

 

 

  1. Актуалізація опорних знань

Для актуалізації опорних знань скористаємся онлайн – сервісом LearningApps: https://learningapps.org/7706219

 

 

C:\Users\Admin\Desktop\Безымянный.png

 

  1. Вивчення нового матеріалу

Усі предмети, які нас оточують, називаються тілами. Тіла можуть мати природне походження (наприклад, сонце, камінь, сніжинка) або можуть бути створені людиною (зошит, книга, м’яч, автомобіль, літак).

Фізичні тіла – це все що має масу, об'єм, форму.

Те, з чого складається тіло, називають речовиною. Наприклад, цвяхи складаються із заліза, м’яч — із гуми, ваза — зі скла, свічки — із воску або парафіну.

Залізо, гума, скло, парафін — це речовини.

У широкому розумінні речовина  це будь-який вид матерії, що має власну масу, наприклад, елементарні частинки.

У хімії поняття речовини є більш вузьким, а саме: речовина  це будь-яка сукупність атомів і молекул. Речовини, які використовують у хімічних експериментах, називають хімічними реактивами.

Матеріал  це речовина або суміш речовин, що використовуються для виготовлення предметів.

Матеріали можуть бути природного походження, наприклад, пісок, деревина, мармур, а також можуть бути створені людиною (цемент, скло, чавун, поліетилен).

 

При описанні речовин зазначають умови, за яких було виміряно їхні фізичні властивості. Агрегатний стан речовини не є її фізичною властивістю. Агрегатний стан речовини  це якісно відмінні стани даної речовини. Відмінність зумовлюється будовою речовини. Розрізняють три основні агрегатні стани речовини: твердий, рідкий і газоподібний.

Під час нагрівання більшість твердих речовин плавиться, а рідини закипають, перетворюючись на пару. При зниженні температури відбуваються зворотні перетворення. Гази за високого тиску зріджуються. За усіх цих явищ атоми і молекули не руйнуються. Отже, речовина, змінюючи свій агрегатний стан, не перетворюється на іншу.

Кожний знає про три агрегатні стани води, які існують у природі: лід, вода, водяна пара.

Але для цукру, наприклад, відомі два агрегатні стани — твердий і рідкий. При нагріванні цукор спочатку плавиться, потім утворена рідина темніє, і з’являється неприємний запах. Це свідчить про перетворення цукру на інші речовини.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Атом— найменша частинка речовини, яка не має електричного заряду і складається з ядра і електронів, що рухаються навколо нього.

 Молекула – найменша частинка речовини, яка складається з двох або більшої кількості сполучених атомів.

Газ водень складається з молекул, у кожній з яких міститься два однакових атоми

У молекулі води — три атоми:  два з них однакові, такі самі, що і в молекулі водню, а третій — іншого складу

                       молекула водню

 

  молекула води

 

Кожній індивідуальній речовині притаманні певні фізичні та хімічні властивості. До найважливіших фізичних властивостей належать запах, колір, смак, твердість, температури кипіння та плавлення, густина, розчинність у воді, ковкість, пластичність, здатність проводити тепло та електричний струм. При вимірюванні чи спостереженні фізичних властивостей речовин не відбувається зміни хімічного складу речовин.

Хімічні властивості речовини виявляються лише у процесі хімічних реакцій. Наприклад: кисень підтримує горіння, залізо іржавіє, магній горить, срібло темніє на повітрі.

  1. Узагальнення та систематизація знань

Розподіліть по стовпчиках назви тіл, речовин, матеріалів.

Тіло

Речовина

Матеріал

 

 

 

 

Олівець( фізичне тіло), залізо (матеріал),спирт (речовина), пробірка (фізичне тіло), вода (речовина), крейда (речовина), скло (матеріал), азот (речовина), питна сода( речовина ), стілець (фізичне тіло), цвях (фізичне тіло), шматок крейди( фізичне тіло ) свічка фізичне тіло, алюміній (матеріал),магніт (фізичне тіло), керамічний посуд (фізичне тіло), мідь (матеріал), ртуть (речовина), кухонна сіль (речовина), вуглекислий газ (речовина).

Гра «Визнач явище »

Умови проведення: учні ділять сторінку зошита на дві колонки, зліва записують фізичні явища, а справа – хімічні.

Іржавіння заліза, замерзання води, горіння бензину, плавлення алюмінію, прокисання молока, випаровування, горіння деревини, плавлення цукру, фільтрування, утворення інею, утворення зеленого нальоту на мідних предметах, зміна форми скляної палички при нагріванні, танення льоду, згоряння палива в двигуні, горіння газу, плавлення свинцю, виділення кисню під час нагрівання перманганату калію, розчинення жиру в бензині, розклад води на водень і кисень під дією електричного струму, тверднення парафіну

 

  1. Підведення підсумків уроку

Використаємо прийом: «Групове інтерв’ю»

  •                     Про що ви дізналися на уроці?
  •                     Чого ви навчилися на уроці?
  •                     Що вам сподобалося на уроці?
  •                     Що не сподобалося?
  •                     Як на вашу думку сьогодні працював клас?

Вчитель оцінює учнів та коментує оцінки.

 

  1. Домашнє завдання :

За підручником Г.А. Лашевська, А.А. Лашевська опрацювати параграф 4;

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
21 вересня 2021
Переглядів
1686
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку