ПЛАН-КОНСПЕКТ
уроку з хімії,
8 клас
на тему:
«Фізичні властивості основ. Хімічні властивості лугів: дія на індикатори, взаємодія з кислотами, кислотними оксидами, солями.»
Тема уроку: Фізичні властивості основ. Хімічні властивості лугів: дія на індикатори, взаємодія з кислотами, кислотними оксидами, солями.
Навчальна мета. Ознайомити учнів з фізичними властивостями основ;закріпити знання про класифікацію основ; сформувати вміння складати формули основ, давати їм назви та вміння виявляти луги за допомогою індикаторів; вивчити хімічні властивості лугів, розглянути правила техніки безпеки під час роботи з лугами, розвивати навички складання рівнянь хімічних реакцій.
Розвивальна мета. Активізувати пізнавальну діяльність учнів на всіх етапах уроку, розвивати їх логічне мислення та творчі здібності, продовжити формувати і розвивати прийоми розумової діяльності (аналізу, порівняння, абстрагування, конкретизації).
Виховна мета. Виховувати витримку, уміння співпрацювати та об’єктивно оцінювати свою роботу та роботу інших учнів; сприяти формуванню наукового світогляду, ідей матеріальної єдності світу, виховувати толерантне ставлення учнів у процесі групової роботи.
Тип уроку:комбінований.
Форми роботи: фронтально-колективна робота, індивідуальна робота, групова робота.
Методи навчання:словесний (бесіда, розповідь учителя), наочний (демонстрація таблиць, дослідів), практичний.
Обладнання та реактиви: періодична система хімічних елементів, таблиця розчинності, роздатковий матеріал; штатив з пробірками; індикатори: (лакмус, метилоранж, фенолфталеїн); натрій гідроксид, купрум сульфат, сульфатна кислота, кальцій гідроксид.
Список літератури:
Савчин М. М. Хімія 8 клас : підручн. для загальноосвіт. навч. закл. / М. М. Савчин. – К. ; Харків : Грамота, 2016. – 224с. :іл.
Структура уроку:
І. Організаційна частина (2 хв).
ІІ. Перевірка домашнього завдання (5 хв).
ІІІ. Актуалізація опорних знань (7 хв).
ІV. Вивчення нового матеріалу (15 хв).
V. Закріплення й узагальнення знань (13 хв).
VІ. Підбиття підсумків уроку (2 хв).
VІІ. Повідомлення домашнього завдання ( 1 хв).
Хід уроку
І. Організаційна частина
Учитель. Доброго дня, учні. Сьогодні ми поговоримо з вами про фізичні і хімічні властивості лугів.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Учитель. Щоб перевірити чи були ви уважні і спостережливі на минулих уроках, я перевірю вас на детекторі брехні.
«Детектор брехні»
На столах є кольорові смужки. Відповідати на питання не потрібно, а лише піднімати смужки. «Так» - зелену і «Ні» - червону. Успіхів!
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Учитель. А зараз проведемо опитування по темі «Основи». Чи є бажаючі ? (Учитель викликає двох учнів до дошки. )
Опитування учнів
1 учень
2 учень
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Учитель. Зараз ми поговоримо про фізичні властивості основ та на їх основі пригадаємо як потрібно поводитися з лугами.
Розповідь вчителя
Фізичні властивості основ
За стандартних умов усі луги — тверді речовини білого кольору, добре розчинні у воді. NaOH і КОН — милкі на дотик, дуже їдкі. Вони роз'їдають шкіру, тканини, папір та інші матеріали. За цю властивість їх називають їдкими лугами. Так, натрій гідроксид NaOH — їдкий натр, а калій гідроксид КОН — їдке калі.
Нерозчинні основи також тверді речовини, але вони по-різному забарвлені. Так, купрум(ІІ) гідроксид Сu(ОН)2 має блакитний із зеленкуватим відтінком колір, ферум(ІІІ) гідроксид Fe(OH)3 — бурий, a Fe(OH)2 — блідо-зеленкуватий, майже білий.
У зв'язку з тим, що кристалічні їдкі луги, що потрапили на шкіру, спричиняють опіки, їх не можна брати руками, а тільки пінцетом. Якщо ж розчин лугу все ж таки потрапив на шкіру, необхідно відразу ж змити його великою кількістю води, аж доки щезне відчуття милкості, а потім нейтралізувати розчином оцту або борної кислоти Н3ВО3.При попаданні в очі лугу необхідно промити очі струменем види (великою кількістю) і висушити рушником, після чого звернутися за медичною допомогою. Також забороняється пробувати розчини на смак.
Учитель. Ну що ж. Тепер, коли ви пригадали техніку безпеки і знаєте як себе поводити з лугами, ми можемо перейти до їх хімічних властивостей.
Хімічні властивості лугів
Учитель. І перша властивість, з якою ми познайомимось, - це зміна забарвлення індикаторів. Давайте пригадаємо що таке індикатори і які індикатори ви знаєте? (Індикатор – це речовини, що змінюють забарвлення в певному середовищі. Середовище може бути нейтральним, кислим або лужним. Приклади індикаторів: лакмус, фенолфталеїн, метилоранж.)
Лабораторний дослід 1. Дія розчинів лугів на індикатори.
Проведення досліду.
У 3 пробірки наливаємо по черзі розчин натрій гідроксиду.
У першу пробірку додаємо кілька крапель розчину лакмусу універсального. Спостерігаємо зміну забарвлення.
NaOH + лакмус = синє забарвлення.
У другу пробірку додаємо кілька крапель розчину метилоранжу.
NaOH + метилоранж = жовте забарвленя.
У третю пробірку додаємо кілька крапель розчину фенолфталеїну.
NaOH + фенолфталеїн = малинове забарвлення.
Висновок: розчинні у воді основи (луги) змінюють забарвлення індикаторів (табличка зміни забарвлення індикаторів у розчинах кислот і лугів в додатках)
Учитель. Другою властивістю лугів є взаємодія з кислотами з утворенням солі та води.
Лабораторний дослід 2. Взаємодія лугів зкислототами.
Проведення досліду.
У пробірку наливаємо 1 мл натрій гідроксиду та додаємо 2-3 краплі фенолфталеїну. Що спостерігаємо? (Розчин змінив забарвлення на малинове, що свідчить про лужне середовище.) Краплями доливаємо розчин сульфатної кислоти до зникнення забарвлення. Спробуємо написати рівняння цієї реакції.
2NaOH + H2SO4 = Na2SO4 + 2H2O
Висновок: основи реагують з кислотами. Реакція між кислотою і основою, у результаті якої утворюється сіль і вода, називають реакцією нейтралізації. У розчині лугу фенолфталеїн має малинове забарвлення. Коли забарвлення зникає від однієї краплі кислоти, то відбувається реакція нейтралізації. Вода не змінює забарвлення індикатора.
Учитель. Наступна властивість лугів – взаємодія з кислотними оксидами з утворенням солі та води
Лабораторний дослід 3.Взаємодія розчинів лугів з кислотними оксидами.
Проведення досліду.
У пробірку наливаємо 1 мл вапняної води (прозорий розчин кальцій гідроксиду Са(ОН)2). Через одноразову скляну трубочку (або поліетиленову для коктейлю) обережно видихаємо повітря у вапняну воду.
Са(ОН)2 + С02 = СаС03↓ + Н20
Висновок: луги взаємодіють з кислотними оксидами з утворенням солі та води. Розчин каламутніє, оскільки утворюється нерозчинна сіль СаС03 — кальцій карбонат.
Учитель. І остання властивість лугів – це взаємодія з солями. Реакція відбувається у тому випадку, якщо один з продуктів реакції випадає в осад.
Лабораторний дослід 4. Взаємодія лугів з розчинами солей.
Проведення досліду.
У пробірку наливаємо 1 млкупрум сульфату CuSO4. Потім краплями додаємо до нього натрій гідроксид NaOH. Які ознаки реакції спостерігаємо? (Утворення нерозчинного осаду синього кольору).Запишемо рівняння реакції на дошці
CuSO4 + 2NaOH = Cu(OH)2↓ + Na2SO4
Висновок: луги взаємодіють з розчинами солей, якщо при цьому утворюються нерозчинні основи.
Учитель.Ми з вами розглянули всі хімічні властивості лугів. Давайте тепер зробимо кілька вправ на закріплення матеріалу.
V. Закріплення й узагальнення знань
Na2O, MgO, CaO , K2O, Li2O ( MgO, CaO)
KOH, Cr(OH)3, Fe(OH)3, Cu(OH)2, NaOH (Cr(OH)3, Fe(OH)3)
Al(OH)3, Fe(OH)3, KOH, NaOH, Ca(OH)2, Ba(OH)2 (KOH, NaOH, Ba(OH)2)
1 варіант:
2 варіант:
Барій гідроксид масою 34,2г повністю нейтралізували розчином сульфатної кислоти. Обчисліть масу і кількість речовини продуктів реакції.
Дано:
m(Ba(OH)2)= 34,2 г34,2г xг у г
Ba(OH)2 + H2SO4→BaSO4↓ + 2H2O
m(BaSO4) - ?1 моль 1 моль 2 моль
m(H2O) - ?M=171 г/моль М=233г/моль М= 18г/моль
n(BaSO4) -?m=171г m=233г m=36г
n(H2O) - ?
= ;x = = 46,6 (г)
= ;y = = 7,2 (г)
n(BaSO4) = = = 0,2 (моль)
n( H2O) = = = 0,2 (моль)
Відповідь: m(BaSO4) = 46,6 г , m(H2O) = 7,2 г, n(BaSO4) = 0,2 моль, n(H2O) = 0,2 моль.
VІ. Підбиття підсумків уроку
Висновки:
( Учитель оцінює учнів і виставляє оцінки в журнал. Оцінюються учні, які активно працювали на уроці)
VІІ. Повідомлення домашнього завдання
Опрацювати матеріал параграфа 32, відповісти на запитання до нього, виконати завдання 2, 4 ст. 180.
Підготувати повідомлення «Побутова хімія: небезпека чи допомога господині?»
Додаток