Урок № 1
Тема: Фізика - наука про природу. Фізичні явища і тіла.
Мета: ознайомитися учнів з предметом, що вивчає фізика; навчитися розрізняти
фізичні явища;
розвивати вміння аналізувати побачене, робити висновки та узагальнення,
розвивати логічне мислення; викликати інтерес до вивчення фізики.
Основні поняття: природа, фізика, фізичне тіло, фізичні явища, речовина.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування практичних умінь.
План уроку:
1. Фізика - наука про природу.
2. Фізичні явища.
3. Фізичні тіла, речовина, матерія.
Зміст уроку:
І. Розминка (Створення сприятливого психоемоційного клімату)
Знайомство.
Всі ми різні і водночас дуже схожі. Давайте перевіримо.
Хто любить кататися на велосипеді, підніміть угору праву руку.
Хто вміє плавати, покажіть праву долоню.
Хто добре відпочив улітку, плесніть у долоні, а всі , в кого є друзі, посміхніться.
Як бачите, ми краще пізнали одне одного.
ІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду.
Вправа «Мозковий штурм».
Спробуйте заплющити очі і пригадати все, що ви пов’язуєте зі словом
«Природа».
Наприклад: Ліс
Земля
Природа |
природознавство
Корисні копалини
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (розвиток пізнавального інтересу в учнів)
Фізика – це не єдина наука про неживу природу. Природу також вивчають астрономія, географія, хімія та інші науки. Але в їхній основі лежить не те, що вивчає фізика, яка допомогла оволодіти потужною технікою. Знання законів фізики дає змогу пояснити минуле й прогнозувати майбутнє.
ІV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
З давніх-давен людина замислювалася над перебігом природних явищ, які
спостерігала довкола себе. Спочатку вони дивували її, іноді - лякали, бо людина не
могла пояснити, чому та чи інша зміна у природі відбувається саме так, а не інакше.
З часом від простого споглядання явищ люди перейшли до цілеспрямованого
спостереження за ними. Згодом вони почали шукати закономірності перебігу
природних явищ, проводити найпростіші досліди для з’ясування їхніх причин.
Усе, що є у Всесвіті, називають матерією. Матерія – це рослини, тварини, планети, зорі; це й різні речовини, з яких складаються фізичні тіла: вода, залізо, повітря, також радіохвилі, світло, атоми і т.д.
Так народжувалася наука про природні явища, властивості живої і неживої
матерій, з яких складається навколишній світ.
Що вивчає фізика?
Фізика вивчає найзагальніші й найпростіші властивості і закономірності матерії та явищ у природі.
Хто ввів у науку слово фізика?
Слово фізика ввів у науку стародавній вчений Аристотель в VI ст. до нашої ери.
Основні фізичні поняття застосовують інші природничі
науки, такі як біологія, географія, астрономія, хімія.
Говорячи про рух різних предметів – літака, людини,
м’яча тощо – фізик часто не зважає на те, що саме
рухається, бо для вивчення самого руху це в багатьох
випадках не має значення.
Тоді він говорить, що рухається фізичне тіло (або просто тіло), розуміючи під цим будь-який предмет.
Фізичним тілом називають будь-який предмет, який має форму та обۥєм.
Що таке речовина?
Те, з чого складаються фізичні тіла називають
речовиною.
У навколишньому світі відбуваються
найрізноманітніші зміни або явища. У
фізиці такі явища називають фізичними
явищами.
Фізичними явищами називають всі зміни, що відбуваються в природі.
Явища, що протікають у живій і неживій природі, розділяють на фізичні й хімічні.
Фізичні явища – явища, при яких речовини не перетворюються в інші, змінюється тільки їхній агрегатний стан.
Приклади: плавлення парафіну, кипіння й випар води, танення снігу. Явища, при яких з даних речовин утвориться одне або кілька нових речовин.
Хімічні явища
Приклади: обвуглювання крохмалю, горіння деревини, іржавіння заліза, скисання молока, гниття листів.
За допомогою дослідів можна розглянути приклади механічних, теплових,
світлових, звукових і електромагнітних явищ.
Демонстрація № 1. Рух кульки жолобом.
Демонстрація № 2. Кипіння води, тепло
від свічі.
Демонстрація № 3. Звучання камертона.
Демонстрація № 4. Створення іскри за
допомогою утворення електрофорної машини.
Механічні явища
Рух планет Рух трамваїв
Теплові явища
Виверження вулкану Консервування
Кипіння води Танення льоду
Звукові явища
Дзвін Спів птаха.
Світлові явища
Веселка Горіння свічки
Електричні явища
Блискавка Комп’ютер
Магнітні явища
Взаємодія магнітів Потяг на магнітній подушці
Зі всіма цими явищами ми з вами ознайомимося на уроках фізики.
Прочитайте уривки з творів й спробуйте пояснити суть фізичних явищ, про які йдеться у запитаннях до творів.
Тарас Шевченко :
Вітер з гаєм розмовляє, шепче з осокою,
Пливе човен по Дунаю один за водою.
Чому «вітер з гаєм розмовляє», а з осокою «шепче»? (Відмінність у частоті та гучності звуку)
Тарас Шевченко:
Сонце заходить, гори чорніють,
Пташечка тихне, поле німіє.
Чому ввечері всі предмети поступово втрачають своє забарвлення і стають чорними? (Людське око бачить предмети завдяки тому, що світлові промені, відбившись від них, потрапляють до нас в очі. При заході сонця швидко зменшується освітленість навколишніх предметів, а, значить, і кількість енергії, що потрапляє в наші органи зору)
Іван Франко:
Сипле, сипле білий сніг.
З неба сірої безодні Міріадами летять
Ті метелики холодні.
Чому сніг білий? Адже вода і чистий лід прозорі. (Сніг білий тому, що складається з дрібнесеньких крижинок, а всяка подрібнена прозора речовина стає не прозорою, а білою)
Т. Шевченко. Уривок з поеми «Княжна»:
Зоре моя вечірня,
Зійди над горою,
Поговоримо тихесенько
В неволі з тобою.
Розкажи, як за горою
Сонечко сідає,
Як у Дніпра веселочка
Воду позичає.
Як утворюється веселка-райдуга? (Веселка – оптичне явище в атмосфері, яке пояснюється розкладанням білого природного світла на кольори краплинами води в повітрі.)
В. Сосюра «Білі коні зими десь летять, як громи…»:
Білі коні зими десь летять, як громи,
Б’ють об землю копитами дзвінко.
В’ється довгий їх шлях, і за ними в полях
Мерехтять рій за роєм сніжинки.
Чому сніжинки мерехтять? (Зміна положення сніжинок, які летять у повітрі, призводить до того, що світло потрапляє на їхню поверхню під різними кутами, відповідно змінюються і кути відбивання. А ми бачимо мерехтіння сніжинок.)
В.Сосюра, «Білі коні зими десь летять, як громи…»:
Усміхнеться вона, дорога і ясна,
Крізь холодного вітру загрози,
Крізь снігів білу муть – і сади розцвітуть
На вікні під рукою морозу.
Яким чином «під рукою морозу розцвітають сади на вікні»? (Малюнки морозу на вікнах – це наслідок росту кристаликів льоду на дефектах поверхні скла: тріщинах, піщинках.)
Для перевірки глибини засвоєння нових понять слід запропонувати систему завдань:
Завдання № 1:
Накресліть в зошиті таблицю й розподіліть в ній явища по видам:
Механічні явища Оптичні явища Електричні явища Теплові явища
Рух автомобіля, випарювання солі, горіння електричної лампи, політ парашутиста,
утворення тіні, сонячний зайчик, робота преса, міраж у пустелі, веселка, нагрівання долонь при терті, блискавки при грозі, ранковий туман, танення снігу, затьмарення Сонця, замерзання води
Завдання № 2:
Навести приклади механічних, теплових, світлових явищ.
Завдання № 3:
Продовжити таблицю запропоновану вчителем на дошці , самостійно в зошиті з переліку явищ:
Утворення роси, грім, похолодання, луна, полярне сяйво, світанок, рухаються хмари, мерехтять зорі, шелестить листя, орієнтація за компасом, нейлонова тканина електризується, біжить футболіст.
Фізичне тіло |
Речовина |
||
|
Порцеляна Пластмаса Залізо |
||
V. Узагальнення і систематизація знань (Визначення рівня освітньої
компетентності).
1.Запишіть у таблицю слова до відповідної колонки: зошит, вода,
алюміній, ручка, повітря, веселка, блискавка, яйце, танення льоду.
Відповідь:
Фізичне тіло |
Речовина |
Фізичні явища |
зошит |
вода |
веселка |
ручка |
алюміній |
блискавка |
яйце |
повітря |
танення льоду |
Завдання для самостійної роботи:
Записати в таблицю які із перелічених слів означають фізичне тіло та речовину:
гума, срібло, місяць, лінійка, цеглина, кисень, крапля,
азот, деревина, гумка, пластилін.
Закінчити речення:
VI. Підсумки уроку.
малюнку.
уроці, спробуйте підібрати до слова
«фізика» синонім.
Вчитель виставляє оцінки за урок.
VIII. Домашнє завдання:
1. Наведіть по три приклади з яких можуть бути виготовлені тіла. |
||
а) Лінійка
|
б) Годинник
|
в) Ложка
|
1 2 3 |
1 2 3 |
1 2 3 |
2. З цілого шматка пластиліну виліпіть три різних тіла і намалюйте в зошит.
|