ШЕВЧЕНКІВСЬКА ЗОШ І-ІІ СТУПЕНІВ
БЕРДЯНСЬКОЇ РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
Розгорнутий план-конспект уроку з української літератури
в 5 класі на тему:
«Галина Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Повість казка сучасної дитячої письменниці»
Підготувала:
вчитель української літератури
Небийголова Надія Іванівна
Розгорнутий план-конспект уроку з української літератури.
Тема: Галина Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Повість казка сучасної дитячої письменниці.
Мета: навчальна – ознайомити учнів з найважливішими фактами біографії письменниці, її творчим доробком; познайомитися зі змістом повісті-казки, визначити жанрову своєрідність та морально-етичні проблеми твору, основну думку; навчити розкривати символічний зміст казкових персонажів, порівнювати та оцінювати головних героїв; формувати вміння аналізувати вчинки інших та власні.
розвивальна – розвивати критичне мислення, усне мовлення, пам’ять, навички аналізу художнього твору; дбати про культуру мовлення; прищеплювати любов до літератури.
виховна - виховувати в учнів шляхетність, благородство, взаємопідтримку, уміти доводити розпочату справу до кінця; виховувати інтерес до різножанрових творів художньої літератури , позитивні риси характеру; стимулювати до прагнення творити добро.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: портрет Галини Малик, текст повісті-казки, карта маршруту, презентація, прислів’я-пазли, валізи із завданням.
Методи і прийоми: технологія «Мікрофон», «Мозкова атака», робота в малих групах, «Сенкан», бесіда за прочитаним, евристична бесіда, проблемне питання, «Фанфік», метод Едварда де Боно «Шість капелюхів».
Випереджувальне завдання: дізнатися коротко про головні факти життя Г. Малик (один учень), прочитати І-ХV розділи повісті-казки (скорочено).
Епіграф до уроку:
«Це дуже приємно – розпочату справу доводити до кінця»
Галина Малик
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Привітання
Учитель: Доброго дня! Стали діти, повернулись, з гостями привітались і щиро посміхнулись! На урок старання не забудьте взяти! Сіли всі рівненько і починаємо працювати!
2. Релаксація «Палітра емоцій»
Учитель: Перед тим, як розпочати нашу роботу на уроці я хочу дізнатися, з якими емоціями ви сюди прийшли.
Із поданого переліку вражень, почуттів виберіть три слова, що найбільш відповідають вашому внутрішньому стану в цю хвилину.
(На дошці записані слова: Замріяність, співчуття, захоплення, спокій, переживання, натхнення, радість, легкість, смуток, журба, печаль, позитив)
Учитель: Я вдячна вам за відвертість і бажаю успіхів на сьогоднішньому уроці, зацікавленості та старанності!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Учні по черзі висловлюють коротко свої думки: «Від сьогоднішнього уроку я очікую…»
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
Учитель: Сьогодні, діти, ми ще раз поринемо з вами в чарівний казковий світ. Казка знову відкриє нам світ мудрості, добра й фантазії, навчить долати будь-які перешкоди. Отже, на нас чекають «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» - цікава повість-казка сучасної письменниці Галини Малик.
ІV. Сприймання та засвоєння нового навчального матеріалу.
Учитель: У ході роботи на уроці ми маємо знайти відповідь на питання «Чи були у вашому житті випадки, коли ви мали неприємності через незакінчену справу? Чи треба доводити справу до кінця?»
А тепер давайте ваші відповіді порівняємо з епіграфом до уроку.
Учитель: Діти, сьогодні у нашій шкільній поштовій скриньці я знайшла листа із надписом «Для учнів 5-го класу». Давайте його відкриємо.
(Зміст листа: Дорогі мої друзі! Мене звуть Аля. Я потрапила у дуже скрутне становище! Зараз я в Недоладії. Врятуйте мене, будь ласка! )
Учитель: І разом із листом я знайшла ось таку карту. Давайте поглянемо на неї. (Вчитель розгортає карту і прикріплює її на дошку). Так… Карта ця – незвичайна. І щоб нам з вами врятувати Алю – треба пройти всі ці таємничі зупинки із завданнями.
Отже, перша зупинка – «Білий капелюх». Інформація
Всередині капелюшка знаходиться записка із завданням.
Завдання на записці: «Хто мене створив? Хто я?»
Учитель: На цій зупинці нам потрібно познайомитися із людиною, яка створила повість-казку «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Це – Галина Малик.
(Один учень розповідає цікаві факти про письменницю. Вчитель його розповідь супроводжує презентацією. Потім йде коротке обговорення Алі.)
Наступна зупинка – «Жовто-чорні капелюшки». Позитивне-негативне.
Завдання на записці: «Складіть прислів’я і з’ясуйте, про які риси характеру в них йде мова. Яких персонажів повісті-казки можна охарактеризувати цими прислів’ями? Розподіліть їх на дві групи – позитивні та негативні. »
Недоладько
Недоштанько
Перший Недорадник
Недочеревик
Аля
Недороль Десятий
Негативні персонажі Позитивні персонажі
Перший Недорадник Аля
Недоштанько Недороль Десятий
Недоладько
Недочеревик
Недоладько - негарний, але доброзичливий, привітний. Недоладька не домалював один хлопчик, тому він мав дивну зовнішність. Голову прикрашав шкіряний капелюшок з півнячою пір’їною збоку, капелюшок сидів криво, лівого вуха зовсім не було, очі на місці, зате одне більше , а друге – менше, ніс набік скривлений, губи перекошені, навіть ямочка на підборідді не на своєму місці, а майже біля вуха, губи весело всміхалися, очі дивилися лагідно, а обличчя було відкритим і добродушним, кремезний, широкоплечий хлопчина, стояв він, нахилившись набік, бо ліва нога в нього була коротша від правої. Він був товариський та допомагав Алі.
Недоштанько – незадоволений, роздратований, товстий.
Перший Недорадник – головний негативний персонаж казки. Він опинився в Недоладії через те, що Аля не домалювала йому голову , а без голови він не міг стати королем. Заздрість до Недороля Десятого зробила Першого Недорадника жорстоким – він відрубував людям голови лише задля того, щоб знайти таку, на яку потім можна надіти корону. Жага влади стала метою його існування. Коли Аля повернулася додому і домалювала йому голову, він назавжди зник з Недоладії, але залишився намальованим на портреті в її кімнаті.
Недочеревик – спритний, магічний, дивний. Він персонаж нейтральний, тому що він не підтримує ні Алю, ні Недорадника. Він лише робить свою справу – стежить за тими, хто чогось не доробляє і притягує їх в Недоладію. Усі герої потрапляють у цю країну завдяки йому.
Аля - школярка, як і ми. Справжнє ім’я дівчинки Галя, але усі рідні та знайомі кликали Аля. Таке імення і прижилося. На вигляд вона була звичайнісінькою: «ластовиння на носі, дві кіски, ямочки на щоках. І морозиво любила, як усі». Ходила до школи. І характер мала б гарний, якби не одна дуже погана риса. Все, за що бралася, не доробляла до кінця. З причини чи без причини завжди відкладала на потім. Навіть випадок з подарунком для бабусі, а був це недошитий рушничок, нічого не навчив Алю. І, можливо, Аля надовго залишалася такою, якби не пригоди у казковій країні Недоладії. Тут вона зустріла друзів: Недоладька та Недопопелюшку.
Коли побачила бабку, яка без крильця не літала, подумки пожаліла її. На цей раз ще й зробила один добрий вчинок: пришила крильце, яке хтось недоробив, щоб бабка змогла полетіти. «І Аля зрозуміла, що вперше у своєму житті довела справу до кінця», відчула, що «це дуже приємно — розпочату справу доводити до кінця». А потім закрутила гвинтик Недокватирці та вилікувала її, попереду Алю чекало багато інших дороблених справ.
Недороль Десятий - правитель Недоладії. Він не поганий, але занадто м’який , як для короля. Саме тому Перший Недорадник робить що хоче, а Недороль йому не забороняє, бо дуже боїться, що той відбере в нього корону. Недороль Десятий допомагає Алі, тому що розуміє, що вона – його єдиний шанс позбавитись суперника.
Наступна зупинка – «Червоний капелюх». Почуття та емоції.
Завдання на записці: «Ваші почуття існують і червоний капелюх дає можливість їх висловити за допомогою пантоміми»
Поряд із запискою-завданням знаходяться папірці, на яких написані імена головних персонажів повісті-казки. Один із учнів бере папірець на вибір та за допомогою мови жестів показує іншим цього героя. Потім той учень, що відгадав, показує наступного героя із папірця.
Рухаємося далі до зупинки «Зелений капелюх». Творчість та креативність.
Завдання на записці: «Порадуйте мене віршем-сенканом перед поверненням додому! »
Учитель: Ось таке творче завдання підготувала для вас Аля! Давайте ж згадаємо, що таке сенкан та його особливості.
Учень: Сенкан – це неримований вірш, що складається з п’яти рядків:
1-ий рядок – тема. Одне слово – іменник.
2-ий рядок – опис теми. Два прикметники.
3-ій рядок – опис дії. Три дієслова.
4-ий рядок – фраза, що характеризує тему. Чотири слова. Речення.
5-ий рядок – синонім до теми. Одне слово.
Учитель: Я пропоную вам розділитися на дві групи і скласти по одному сенкан. Перша група складає сенкан «Якою Аля була спочатку», а друга група – «Аля після повернення з Недоладії».
І група ІІ група
1.Аля. 1. Аля
2.Неохайна, лінива. 2. Охайна, відповідальна
3. Недороблює, не слухає, не виконує. 3. Працює, виконує, встигає.
4.Аля недороблює свої справи. 4.Аля стала відповідальною, працьовитою.
5. Нечупара. 5. Слухняна.
Учитель: Дуже добре! Молодці! І на нас чекає остання зупинка – «Синій капелюх». Підсумки.
Завдання на записці: «Зберіть мої валізи, щоб я вже швидше повернулася додому. І не забудьте промовити закляття!»
Учитель: Так…а ось і валізи! Подивимось, що тут. (Вчитель відкриває валізи і бачить завдання. У валізах розкидані справи, які треба було завершити в казці). Складіть їх по порядку і потім вийдуть у вас чарівні слова, які усім в житті стануть в пригоді.
Після правильного складання речей отримаємо чарівні слова-закляття:
І до-роби!
І до-пиши!
І роз-почни!
І не лиши!
І до-їдай!
І до-пивай!
Із Недо-ладії
ТІКАЙ!
По закінченню цієї вправи на телефон одному з учнів приходить СМС-повідомлення від Алі «Дуже вам всім дякую. Я вдома!!!»
V. Підсумок уроку
Сьогодні на уроці ви всі – молодці! І я сподіваюсь, що всі ви засвоїли головну думку казки про те, що кожна розпочата справа має бути завершеною. Треба боротися з власними лінощами та пам’ятати, що найкраща справа та, яка має результат!
VІ. Домашнє завдання.
Написати фанфік (продовження, передісторію, пародію або кросовер) до повісті-казки «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»