Урок на тему: "Гетьманщина у період Івана Мазепи."

Про матеріал
Мета: Охарактеризувати період гетьманування І. Мазепи, його зовнішньої та внутрішньої політики, культурно-просвітницької діяльності; оцінювати діяльність І.Мазепи , пояснювати значення його діяльності.
Перегляд файлу

Тема: Гетьманщина у період Івана Мазепи.

Мета: Охарактеризувати період гетьманування І. Мазепи, його зовнішньої  та внутрішньої політики, культурно-просвітницької діяльності; оцінювати діяльність  І.Мазепи , пояснювати значення його діяльності.

Тип уроку : комбінований

Хід уроку

І. Організаційний момент уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань

Фронтальна бесіда

1.Що називають Руїною?

2. Коли почався період Руїни Української держави?

3. За яких обставин І. Самойлович став гетьманом України ?

4. Якими були наслідки Руїни для Лівобережжя?

5.Яку політику проводив гетьман І. Самойлович?

6. Який вплив на Україну мали війни Московської держави середини XVII ст.?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

В історії України важко знайти особу, навколо якої вже стільки часу точилися госирі суперечки . Справді, низкою  обставин  зумовлена неоднозначність наявних оцінок і характеристик. Постать І. Мазепи, його життя  та діяльність уже з XVII ст. перебували в полі зору не лише найближчого оточення, а й широкої громадськості – простих людей, літописців, політичних  діячів  та  дипломатів.

Метод « Структурований огляд»

     Іван Мазепа – єдиний гетьман, який правив гетьманщиною понад 20 років. Він здобув найвищу владу за безпосереднього сприяння воєводи В.В. Голіцина й упродовж свого правління зберігав відданість російському цареві. Ставши близьким сподвижником і в багатьох випадках  радником Петра І ,  Мазепа вільно чи не вільно був ключовою фігурою на ранньому  етапі  становлення  Російської  імперії,  допомагаючи  розв’язанню  військових  завдань, беручи активну участь у зовнішній  політиці  Росії  та створюючи її нову, просвітницьку  культуру.  20 років правління  Мазепи були сповнені різними зачущими подіями – військовими, політичними, дипломатичними, економічними- важливими як для України, так і для Росії.

       Мазепа був розумним і талановитим, мав блискучу освіту й пройшов сувору   школу життя . Як і будь-яка людина , яка свідомо йде в політику і прагне здобути владу , він був честолюбним, хитрим. Двадцять років він лавірував між ворогуючими угрупуваннями старшини  та  корисливими воєводами.  Він підкупляв, догоджав, шукав крмпроміси, а коли було потрібно – вів жорстоку боротьбу. Уже будучи старою, хворою людиною він продовжував  міцно утримувати владу. Мазепа мав власні принципи , мрії та ідеали. Саме вони штовхнули його на трагічний і ризикований вчинок – перехід на бік шведів.

      Робота в групах

1-ша група « Зовнішня і внутрішня політика Івана Мазепи.»

Запитання і завдання

1.Яку внутрішню політику проводив І. Мазепа ?

2.Визначити основні засади зовнішньої політики.

3. На яку з держав він орієнтувався на початку гетьманування?

2-га група « Іван Мазепа . Боротьба за волю»

Запитання і завдання

1.Визначити причини переходу гетьмана Мазепи на бік шведського короля.

2.Коли і від кого російський цар довідався про перехід Мазепи  на бік Швеції?

3.Якою була реакція царя на події в Україні?

4. Як  склалася подальша доля гетьмана?

3-тя група « Героїчна оборона Батурина»

1.Розгляньте ілюстрацію «Батурин на початку XVIII століття.»  Який статус мало це місто ?

2.Хто і чому зрадив оборонців гетьманської столиці?

Метод « Займи позицію»

Чи був зрадником гетьман Іван Мазепа?

Складання асоціацій

Орієнтовні відповіді учнів

                                                       Іван Мазепа

*гетьман України                  *    «Зрадник»

*досвідчений політик                                         *   васал Петра І

*освічена людина                                               *   постійний пошук спільників

*впраний дипломат                                           * придушення повстання під проводом С. Палія          

*гетьман-будівничий                                         *відсутність підтримки народу

(Мазепинське бароко)

 

IV. Підсумки уроку

Для Російської імперії Мазепа перетворився на ненависний символ українського сепаратизму, для прибічників української національної ідеї – став ідеалізованим борцем за вольність.

V. Домашнє завдання

Опрацювати відповідний параграф у підручнику.

docx
До підручника
Історія України 8 клас (Сорочанська Н.М., Гісем О.О.)
Додано
25 липня
Переглядів
88
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку