1
Тема. Глобалізація, її причини і наслідки.
Мета: розкрити зміст міжнародних економічних відносин, що призводять до глобалізації, факторів та наслідків глобалізації; пояснити вплив світового господарства на ефективність національної економіки; розвивати навички зв’язного висловлювання на економічну тематику; переконати учнів у важливості вивчення предмета «економіка».
Обладнання: тексти джерел, роздавальний матеріал (готується окремо для кожної групи), мультимедіа-проектор, екран, комп’ютер для демонстрації презентації «Переваги та загрози глобалізації», підручник Економіка: (стандарт, академічний рівень) / 11 клас І. Ф. Радіонова. – Кам’янець-Подільський: Аксіома, 2011.
Основні поняття: глобалізація економіки, міжнародна економічна інтеграція
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.
Під час бесіди з учнями з`ясувати, як вони уявляють собі світове господарство. Що означає термін «глобалізація»?
Записати на дошці визначення терміна «глобалізація», які дали учні.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Глобалізація економіки полягає в посиленні інтеграції економік та суспільств різних держав шляхом прискорення зростання міжнародного руху товарів і послуг, капіталів, технологій, ідей та міграції трудових ресурсів.
Глобалізація створює не лише нові можливості економічного розвитку, але й загрози для нього.
Повідомлення теми й мети уроку.
IV. Вивчення нового матеріалу.
План викладу нового матеріалу.
1. Світове господарство.
2. Фактори глобалізації (форми глобалізації ).
1. Світове господарство.
Пригадайте з уроків історії, які зміни відбулися в економіках країн світу з середини ХІХ ст. до кінця ХХ ст.?
Робота над формуванням понять і термінів.
Учитель організовує роботу над поняттями «світове господарство», «міжнародні економічні відносини» і пропонує учням записати їх визначення до словників.
Розповідь учителя. (Під час розповіді використовується демонстративний матеріал – презентація до уроку «Переваги та загрози глобалізації»).
Учитель характеризує етапи розвитку світового господарства, виділяючи найбільш важливі зміни, які відбувалися в економіках країн світу, та звертає увагу на його структуру. В ході своєї розповіді учитель акцентує увагу учнів на міжнародно-економічних відносинах, які історично склалися між країнами світу, їхніх рівнях прояву та формах діяльності.
2. Фактори глобалізації.
Робота над формуванням понять і термінів.
Учитель організовує роботу над поняттями «глобалізація», «економічна інтеграція». Пропонує учням записати їх визначення до словників.
Розповідь учителя. ( Див. презентацію ).
Глобальна економіка спричиняє суттєві зміни політичного, технічного та культурного характеру, які впливають на індивідів, підприємства, уряди в усьому світі, тому учитель звертає увагу на причинах глобалізації, її проявах та наслідках, характеризує основні положення прихильників та супротивників глобалізації.
Завдання: пропонується учням доповнити презентацію «Переваги та загро-зи глобалізації», використовуючи матеріали підручника та інтернет – джерел.
Дискусія на тему: «Основні положення «за» і «проти» глобалізації»
Для проведення дискусії учні були поділені на дві групи – «прихильників» та «супротивників» глобалізації - опрацювавши відповідний матеріал, учасники дискусії по черзі висловлюють свої аргументовані думки з приводу «свого постулату».
Можливі варіанти відповідей учнів.
Прихильники вважають: усунення торговельних бар`єрів сприяє більш
ефективному розподілу виробництва і капіталу. Наслідком цього є прискорення економічного розвитку, зростання інвестицій у країнах, що розвиваються, а також підвищення рівня доходів та якості життя в усіх країнах, які є більш відкритими для торгівлі.
Супротивники глобалізації вважають: політика вільної торгівлі приносить користь великим корпораціям та багатим країнам, спричиняючи поглиблення нерівності між різними верствами населення, економічну кризу в бідніших і менш розвинених країнах.
Економічна інтеграція – це вищий ступінь сучасної глобалізації господарського життя. Вона передбачає створення тією чи іншою групою країн єдиного економічного простору з метою тісного об'єднання своїх національних господарств і створення спільного ринку капіталів, трудових ресурсів, товарів і послуг. Між пов’язаними інтеграцією країнами встановлюються особливо сприятливі умови для співробітництва, проводиться узгоджена внутрішня та зовнішня політика у сферах торгівлі, сільського господарства, транспорту,валютній сфері; працюють спільні підприємства, банки, біржі; створюються колективні грошові одиниці, єдині закони, стандарти, органи управління, політичні та інші структури.
V. Закріплення знань учнів.
Висловіть свою думку і поясніть твердження Дуккана Гріна: «Глобалізація принесла вигоду декому, але не всім».
VІ. Підсумки уроку.
Учитель узагальнює відповіді учнів, підводить підсумок уроку.
VІІ. Домашнє завдання.
Опрацювати §10 ( с.153 – 155, с.156 – 160). Напишіть есе на тему: «Вплив глобалізації на місцеву та національну культуру».