Урок на тему: "Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують. Фізичні й хімічні властивості речовини"

Про матеріал

Дана розробка уроку на тему: "Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують. Фізичні й хімічні властивості речовини" призначена для учнів 7 класу. В ході уроку використовуються такі методи та прийоми як загадка, уривок казки Шарля Перо «Спляча красуня», хімічний експеримент, самостійна робота, що дасть змогу дітям краще запам'ятати викладений матеріал.

Перегляд файлу

Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують. Фізичні й хімічні властивості речовини

Мета: повторити й поглибити знання про явища, сформувати поняття про фізичні та хімічні явища, навчити учнів їх розрізняти; із допомогою експерименту з’ясувати суть, ознаки та умови виникнення і перебігу хімічних реакцій;

− розвивати в учнів уміння застосовувати набуті знання на практиці;

− формувати науковий світогляд, вміння спостерігати й фіксувати результати дослідів.

Тип уроку: комбінований.

Форми роботи: розповідь, бесіда, демонстрація, відгадай загадку, робота із підручником, самостійна робота.

Обладнання та реактиви: комп’ютер, проектор, екран, мідний дріт, спиртівка, сухе пальне, пробірки, штатив, пробіркотримач, ложечка для сипучих речовин, склянка, питна сода, оцтова кислота, купрум (ІІ) сульфат, натрій гідроксид, залізні ошурки, фенолфталеїн, малахіт, магніт.

Хід уроку:

І. Організаційний момент

ІІ. Активізація знань

Відгадай загадку

Здогадайся про що йдеться.

Хоч сам не біжить, а стояти не велить. (мороз)

Червоне коромисло через ріку повисло. (веселка)

Доки батько народився, сон по світу находився. (вогонь і дим)

Сидить дід за подушками і стріляє галушками. (град)

Живе – лежить, помре – побіжить. (сніг)

Що без леза та без зуба розтина міцного дуба? (блискавка)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

В казці Шарля Перо «Спляча красуня» принцеса вкололася веретеном, за задумом злої чарівниці вона мала померти, проте добра фея замість смерті послала їй довгий сон. Але для того, щоб, прокинувшись, принцеса залишилася в звичному для неї світі, добра фея наслала сон на все королівство.

Перестав дмухати вітер, не стало чутно запаху троянд, течія в річці зупинилася, припинив палахкотіти вогонь, замовкли птахи, а всі люди завмерли в тих позах, в яких їх застав сон, Все це відбулося в одну мить, адже феї-чарівниці легкі на руку. В королівстві нічого не відбувалося! Тут зупинилося життя.

Проте ми з вами живемо в світі, в якому постійно відбуваються зміни: міняється політичний устрій в країні; відбувається міграція населення; в небі з'являється комета, веселка, полярне сяйво; на Землю падають метеоритні дощі; спостерігається сонячне або місячне затемнення; з зернини виростає паросток рослини, цвіте квітка, дозріває насіння; після весни наступає літо, потім — осінь, зима і знову весна; почергово міняються день і ніч; міняється берегова лінія озер та річок.

Як називаються будь-які зміни, що відбуваються навколо нас? На які групи вони поділяються? Як їх розрізнити?

Саме про це ми й поговоримо на сьогоднішньому уроці. Отже тема сьогоднішнього уроку: “Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують. Фізичні й хімічні властивості речовини”.

ІV. Вивчення нового матеріалу


Отже всі зміни, що відбуваються навколо нас називаються явищами. На екран проектуємо схему (презентація):

 

Зараз ми детально зясуємо які явища належать до хімічних, а які до фізичних. Як, на вашу думку, можна відрізнити фізичне явище від хімічного? Для цього давайте проведемо з вами дослід (відео 1).

Якщо вода замерзла, то це буде фізичне явище чи хімічне? Правильно – фізичне, бо вода змінила свій агрегатний стан. Якщо ми розітремо грудочку цукру на порошок, це буде хімічне явище, чи фізичне? Так – фізичне, бо цукор залишився цукром. Якщо срібний ланцюжок чорніє, то це вже буде хімічне явище, бо змінився колір речовини.

Зміни, які відбуваються з речовиною під час хімічних явищ, описуються хімічними реакціями, наприклад:

2Сu + O2 = 2CuO

Для проходження реакцій необхідні певні умови (робота із підручником). Після опрацювання інформації підручника з’ясовуємо, які ж саме умови необхідні для проходження реакцій.

Яким чином можна визначити, що відбувається саме хімічне явище, або хімічна реакція? Для цього давайте проведемо з вами ще декілька дослідів (відео 2).

На екран проектуємо схему (презентація):

Речовини, які вступають в хімічну реакцію, називаються вихідними речовинами, або реагентами, а ті, що утворюються в результаті реакції, − кінцевими речовинами, або продуктами реакції. Проведемо ще один дослід (відео 3).

V. Закріплення знань:

Самостійна робота.

І варіант

1. Учень, називаючи фізичні явища, перелічив:

а) одержання цукрової пудри з цукру-піску;

б) танення льоду;

в) утворення зеленого нальоту на поверхні мідного виробу;

г) плавлення сірки;

ґ) прокисання молока.

У яких пунктах він допустив помилку?

2. Закінчіть речення:

а) Я думаю, що розповсюдження запахів парфумів належить до... явищ, тому що....

б) Я вважаю, що горіння бензину належить до...явищ, тому що....

ІІ варіант

1. Учень, називаючи хімічні явища, перелічив:

а) гниття деревини;

б) плавлення скла;

в) горіння свічки;

г) іржавіння заліза;ґ) плавлення сірки.

У яких пунктах він допустив помилку?

2. Закінчіть речення:

а) Я думаю, що горіння дров належить до... явищ,тому що....

б) Я вважаю, що процес випаровування води з розчину солі є... явищем, тому що....

VI. Оголошення завдань додому

Вивчити § 13, вправи 100 – 102, ст. 82, 83.

Список використаної літератури

1. Газета для вчителів хімії “Хімія”. Шкільний світ. − № 16-18, червень 2009;

2. Дячук Л.С. Ігрові технології навчання на уроках хімії. 7 клас / Л.С.Дячук, Н.М.Загнибіда. – Тернопіль-Харків: Видавництво “Ранок”, 2010. – 176с. – (Серія “Ігрові технології”).

doc
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
15 грудня 2018
Переглядів
1420
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку