Урок на тему "Групи крові.Переливання крові.Зсідання крові"

Про матеріал
Конспект уроку з біології на тему "Групи крові.Переливання крові.Зсідання крові" в якому міститься повтореня попереднього та виченого нового матеріалу
Перегляд файлу

Біологія 8 кл

Дата:

Урок №

Тема :  Групи крові та переливання крові. Зсідання крові.

 Мета:

  • освітня: поглибити знання про формені елементи крові, такі як еритроцити, лейкоцити та тромбоцити; сформувати уявлення про групи крові, резус-фактор та їх значення для переливання крові; дати уявлення про згортання крові як захисну реакцію організму на втрату крові;
  • розвиваюча: удосконалювати вміння творчо розв’язувати поставлені завдання; розвивати пам’ять, увагу, спостережливість, уяву, логічне мислення та  уміння робити висновки;
  • виховна: виховувати бережливе ставлення до свого здоров’я та здоров’я оточуючих.

Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь та навичок.

Матеріали та обладнання: підручник, презентація, таблиця «Групи крові», роздатковий матеріал.

Хід роботи:

І Етап: Організаційний

ІІ Етап: Актуалізація опорних знань учнів.  

  1. Вправа  «Словниковий дощ» ( лімфа, тканинна рідина, кров, плазма, формені елементи крові.)
  2. Закінчити схему: ( роздавальний матеріал на дошці):

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Знайти відповідність між рисунком  та назвою формених елементів крові(вправа виконується на дошці – роздатковий матеріал) :

1 Результаты поиска изображений для запроса "еритроцити " 2    3.

А

 

Б

 

В

 

 

А – лейкоцитиРезультаты поиска изображений для запроса "еритроцити "Результаты поиска изображений для запроса "еритроцити "

Б – еритроцити

В – тромбоцити

 

  1.   Вправа «Мозковий штурм»
  • Які внутрішні органи виконують функцію «депо» крові?
  • Назвіть основні функції крові.
  • Що таке фагоцитоз?

 

5.  Виконати вправу за допомогою QR – коду «Формені елементи крові» та наступну вправу «Склад крові та функції її компонентів».
 

 

ІІІ Етап: Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

 

Слово вчителя:  У 1900 р. Ландштейнер, тоді асистент Віденського інституту патології, взяв кров у себе і п'яти своїх співробітників, відокремив сироватку від еритроцитів з допомогою центрифуги та змішав окремі зразки еритроцитів з сироваткою власної крові та інших осіб. І виявив, що склад білків на поверхні еритроцитів (клітин крові, що переносять до тканин кисень) у різних людей різний. Аналіз цих відмінностей дозволив виділити принципово різні групи крові людей: в одних певні білки зовсім відсутні (група крові 0), у деяких був білок одного типу (група крові А), у третіх — білок іншого типу (група крові B).

  Через два роки учні К. Ландштейнера, А. Штурлі та А. Декастелло, відкрили четверту групу крові АВ. У четвертої групи крові обидва білки типу третьої та другої групи (група крові АВ). 

   За відкриття груп крові  Карл Ландштейнер був удостоєний Нобелівської премії  у галузі медицини та фізіології (1930) .

   У колишньому СРСР застосовували систему нумерації I-IV за Янським, чеським ученим, який виявив групи крові незалежно від Ландштейнера і майже одночасно з ним.

 

ІV Етап: Вивчення нового матеріалу (складання опорного конспекту):

1.Отже, зараз переходимо до вивчення нової теми. При вивченні якої Ви дізнатесь:

-Чому різни людям не можна переливати кров однієї групи, що відбудеться якщо перелити різнойменну кров?

-Чому вагітна жінка обов’язково з'ясовує свою групу крові та резус- фактор? І що таке резус – фактор?

-Чому при невеликому пораненні кров зупиняється самостійно?

в кожної групи крові є білки на поверхні еритроцитів,які називаються аглютиногенами або антигенами А та В, а групи крові визначаються за системою (АВО), де І (0), ІІ (А), ІІІ (В). В кожного з нас своя група крові, яку ми успадкували від батька та матері.

   Розглянемо таблиці (презентація).

3.jpg

4.jpg

  • Складання таблиці для закріплення знань:

 

Групи крові

Алглютиногени в крові

 

Аглютиніни в плазмі

І (0)

-

αβ

ІІ ( А)

А

β

ІІІ (В)

В

α

ІV (AB)

АВ

-

 

У крові людини не може бути однойменних аглютинінів і аглютиногенів. При їх зустрічі  відбувається склеювання, аглютинація еритроцитів та їхнє руйнування.

Тобто під час  переливання крові неможлива зустріч аглютиногена А з аглютиніном α, а аглютиногена В з β.

Розглянемо таблицю (презентація)

5.jpg

- Запитання учням: розпізнайте пробу на сумісність (презентація)

Різниця груп крові, однак, оповита багатьма таємницями. З того часу вчені розробили потужні інструменти для дослідження груп крові. Вони змогли простежити еволюцію їхнього розвитку та з'ясувати їхній вплив на здоров'я. Проте, багато чого так і залишилося не зрозумілим.

   Наприклад, у 1996 році натуропат Пітер Д'Адамо випустив друком книжку "Дієта за групою крові". Лікар стверджував, що ми маємо налаштувати свою дієту відповідно до групи крові і таким чином привести свій організм у гармонію з його генетичною спадщиною.

-Повідомлння про дієти за групою крові Пітера Д'Адамо  нам підготував учень…

2.Слово вчителя : Великі кровотечі  й крововтрати можуть призвести до значних порушень здоров'я людини або навіть спричинити її смерть. У такому випадку потрібне переливання крові. Але впродовж більшої частини історії питання, чи можна влити хворому кров іншої людини, викликало розгубленість.

  Навіть у XIX столітті багато хто не наважувався зробити цю процедуру. Винятком став британський лікар Джеймс Бланделл.  Він бачив, як його пацієнтки помирають від великої втрати крові під час пологів, і вирішив, що більше не може з цим миритися.

   Бланделл був переконаний, що головною помилкою при переливанні крові в минулому було використання крові тварин, тобто іншого виду. Пацієнти мають отримувати тільки людську кров, наполягав учений.

Незабаром Бланделл спробував перевірити свою теорію на практиці. Він перелив пацієнту 0,4 літра крові, отриманої від донорів. Спочатку хворий відчув себе набагато краще, але за два дні помер.

Бланделла це не зупинило, він вірив, що переливання крові принесе велику користь людству і продовжував свої експерименти. Наступними роками він зробив іще 10 переливань крові, і тільки чотири з його пацієнтів вижили.

Деякі інші лікарі також експериментували з переливанням крові (дехто навіть спробував додавати в кров молоко), але результати в цілому були не надто втішними до поки не відбулося відкриття груп крові Ландштейненром.

    Кров використовували і як цілющий напій: хворим давали пити кров тварин або здорових людей. Французька королева Марія Медічі (XVII ст.) відважилася пити людську кров, щоб позбутися хворої старості. Зцілення королева-кровопивця не знайшла.

 

3. Випереджувальне завдання для учнів. Історичні факти переливання крові (повідомлення учнів підготовлене на перед).

    Переливання крові – операція, яка полягає у перенесенні певної кількості крові або компонентів крові. Людина, яка дає кров називається донором, а та, яка одержує – реципієнтом. Люди з І(0) групою крові теоретично є універсальним донором, а люди з ІV (АВ) – універсальним реципієнтом.  Розглянемо схему переливання крові:

  

- Під час переливання крові необхідно враховувати ще й резус-фактор. Його відкрив у 1940р.Ландштейнер.

     В еритроцитах більшості людей 85% є ще одна білкова речовина ,яку вперше виявлено в мавп(макак бенгальський, яку розводять для медичних дослідів, тому названо резус-фактором)

        Якщо він присутній в крові- таких людей називають резус –позитивними,а решту людей та їхню кров –резус-негативними.

        Резус-фактор є спадковим і незмінним протягом життя. Якщо в організм резус –негативної людини перелити резус –позитивну кров,то виникне резус-конфлікт,який призведе до склеювання та загибелі еритроцитів. Резус-конфлікт може виникнути в резус-позитивного плоду ,що розвивається в організмі резус –негативної жінки.

4.Гра «Донор – реципієнт» : (роздатковий матеріал – групи крові кожному учню), Вчитель називає 4 учнів з групою крові, які будуть Реципіенти і шукають собі донора. Потім інші 4 учнів роблять так само.

   Правила переливання крові згідно з сучасними рекомендаціями :

● При переливанні бажано використовувати лише одногрупну кров;

● уявлення про «універсального донора» та «універсального реципієнта» застаріло, оскільки існують інші системи груп крові;

●в певних випадках людина з ІV  групою крові може стати «універсальним донором» плазми, позаяк у ній немає антитіл;

Не слід користуватися кров’ю одного і того ж донора при повторному переливанні, оскільки обов’язково до якої-небудь з систем відбудеться імунізація;

●найкращим донором є людина, яка сама для себе може здати кров;

 

5. Ми продовжуємо вивчати нову тему і останнє питання нашого  уроку зсідання крові.

Зсідання крові – захисна реакція організму, що попереджає втрату крові при випадковому пошкодженні судин. Зсідання крові — складний поетапний процес,
який являє собою утворення білка фібрину в крові,  що призводить до згустка (тромба), унаслідок чого кров набуває сироподібної консистенції  та втрачає свою «текучість». Починаються процеси зсідання крові через 1-2 хв. і закінчуються утворенням тромбу через 3-5 хв. після початку кровотечі.

Основні фази зсідання крові :

 

  Пошкоджуючий фактор

І фаза

 

ІІ фаза     Тромбопластин, йони Кальцію   

                                                      Фермент, віт. К 

 

ІІІ фаза  Тромбін,  йони Кальцію 

 

 

ІV фаза                                          Фібринолізин

 

Порушення зсідання крові називається гемофілією.  Але в організмі людини існує протизсідальна система, основою якої є гепарин (сполука,що утворюється спеціальними клітинами багатьох органів, зокрема печінки та легень) та фібринолізин , що є виявом захисних реакцій, спрямованих на збереження об’єму рідин внутрішнього середовища.

6. Перегляд відеоролику про згортання крові.

 V Етап: Закріплення вивченого матеріалу:

1.Гра «Вірю – не вірю» (роздатковий матеріал – фішки  з кольорами, учні підіймають картки червоного кольору – на відповідь «ні», зеленого кольору – «так»).

1.Групи крові визначаються наявністю в еритроцитах білків – аглютиногенів А та В, а у плазмі аглютининів – α та β. (+)

 

2.Аглютинація – це склеювання тромбоцитів у грудочки.(-)

3.Під час переливання крові можна не враховувати  резус-фактор.(-)

4. Люди з І(0) групою крові теоретично є універсальним реципієнтом.(-)

5. Тромбоцити беруть участь у зсіданні крові.(+)

6. Для зсідання крові потрібен кальцій.(+)

7. При зсіданні крові розчинений білок фібриноген перетворюється на фібрин (нерозчинний білок).(+)

8. Гепарин — речовина, що перешкоджає зсіданню крові.(+)

9. У хворих на гемофілію здатність до зсідання крові збільшена.(-)

10. Гемофілія — спадкова хвороба. (+)

 

2. Виконати тестові завдання «Еритроцити. Групи крові.» за QR – кодом

 

VІ Етап:  Підсумок:

Рефлексія «Світлофор» (кожен учень оберає смайлик, де зелений –цікаво, урок сподобався, жовтий – сподобалось,але не все, червоний – урок не сподобався,  і кладе до кошика).

VІІ Етап: Домашнє завдання. Вивчити відповідну тему з підручника.

1

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Алмашій Мирослава Ярославівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Чорний Гліб
    Дякую, це дуже допомогло мені у вивченні матеріалу !
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
1 січня 2022
Переглядів
2234
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку