Розробка уроку на тему: «Серцево-судинні хвороби та їх профілактика»
(8 клас)
Мета: допомогти дати характеристику найпоширеніших хвороб серцево-судинної системи, встановити причини їх виникнення, усвідомити небезпеку серцево-судинних захворювань, формувати вміння виділяти головне, аналізувати, порівнювати, працювати з додатковою літературою, розвивати логічне мислення, пояснити значення дотримання правил раціонального харчування, уникнення емоційних стресів, фізичного навантаження для здоров’я людини.
Обладнання: підручник, дидактичні картки, презентація.
Тип уроку: розвиток компетентностей.
Предметні компетентності: мовленнєва, логіко-змістова, комунікативна, пізнавальна, здоров’язбережувальна.
Наскрізні змістові лінії:
Очікувані результати:
називає: захворювання серцево-судинної системи;
оперує: термінами стосовно серцево- судинних хвороб;
застосовує знання: для профілактики серцево-судинних захворювань;
усвідомлює: небезпеку серцево-судинних захворювань; необхідність здорового способу життя;
робить висновок: про необхідність дозованого фізичного навантаження, уникнення емоційних стресів, раціонального харчування та відпочинок на природі для запобігання серцево-судинних хвороб.
Найбільший ризик у житті-це не піти на ризик.
К. Барнард
Хід уроку
І. Етап орієнтації, мотивації діяльності
Привітання з учнями, підготовка учнів до уроку.
З яким настроєм прийшли на урок?
Створення сприятливої атмосфери, налаштування на позитивну співпрацю (обирають собі смайлик).
1.Актуалізація знань.
Контроль знань.
Біологічний диктант
1.Ритмічні коливання стінок артеріальних судин, викликані підвищенням тиску в аорті під час скорочення серця….
2.Під шкірою руки людини проглядаються кровоносні судини…
3.Як довести, що по венам рухається кров до серця…
4.Найбільша швидкість руху крові …
5.Кров в серці рухається в напрямку…
6.В артеріях малого кола кровообігу тече кров…
2. Мотивація
Серце-центральна ланка нашого організму, що забезпечує безперервний рух крові по судинах. Цей тандем-серце і судини-утворює серцево-судинну систему. Від їх злагодженої роботи залежить якість та тривалість життя людини. Вікові зміни органів і тканин, обмінні порушення призводять до гіпертонії, інфарктів та інсультів. Щороку у світі серцево-судинні захворювання забирають 17 мільйонів життів. В Україні вони є основною причиною смертності-майже 70%. І розміщені на першому місці у структурі причин загальної смертності.
ІІ. Етап цілевизначення і планування
Мета уроку:
Очікувані результати:
знаннєві: називають захворювання серцево-судинної системи та причини їх виникнення;
діяльнісні: застосовують знання для профілактики серцево-судинних захворювань;
ціннісні: усвідомлюють небезпеку серцево-судинних захворювань та розвивають навички надання першої долікарської допомоги.
План роботи
1.Захворювання серцево-судинної системи.
2.Історія кардіохірургії та її сучасні досягнення.
3.Причини виникнення та профілактика серцево-судинних захворювань.
Визначення особистісних цілей учнів.
ІІІ. Етап цілереалізації
В Україні серцево-судинні захворювання є головною причиною смертності населення. За цим показником наша країна лишається одним зі світових лідерів.
Саме хвороби серця і судин є головним чинником втрати здоров’я українців.
Проблемне питання:
Які захворювання переслідують серцево-судинну систему? Чому?
СЕРЦЕВО-СУДИННІ ЗАХВОРЮВАННЯ |
ХВОРОБИ СЕРЦЯ |
|
ХВОРОБИ АРТЕРІЙ |
|
ХВОРОБИ ВЕН |
інфаркт міокарда дистонія варикозне
аритмія інсульт розширення
міокардит атеросклероз вен
вади серця гіпертонічна хвороба тромбофлебіт
Робота учнів в парах «Творча лабораторія» (підручник параграф 20, додатковий матеріал)-заповнити дидактичну картку.
Зразок
Назва захворювання |
Інфаркт міокарда |
Ознаки |
Різкий біль, почуття здавлювання за грудиною, аритмія, запаморочення, слабкість, холодний піт. |
Причини виникнення |
Порушення кровопостачання міокарду серця, атеросклероз, гіпертонія, високий рівень холестерину, перевтома, паління. |
Профілактика |
Режим та раціональне харчування, позитивні емоції, загартовування, фізична активність.
|
Пояснення вчителя
Кардіохірургія-виникла у кінці 19 століття і займається лікуванням захворювань серцево-судинної системи. Будь-яка операція на серці складна. Перша пересадка серця від людини до людини була зроблена південноафриканським кардіохірургом К. Барнардом у 1967 році. Це був успіх, хоча пацієнт прожив всього 18 днів. Він у 1974 році розробив унікальну операцію з пересадки хворому другого серця. Нині створені штучні моделі серця. Першу пересадку серця в Україні провів у 2001 році Б. Тодуров. В Україні провідними закладами є: Національний інститут серцево-судинної хірургії ім. М. М. Амосова, Науково-практичний медичний центр дитячої кардіології, Київський міський центр серця. Тут проводять всі можливі операції на серці. У грудні 2020 року у місті Рівне була проведена успішна операція з пересадки серця мешканцю нашого міста Сарни. Людина, яка вже ледь ходила проходить реабілітацію і має плани на майбутнє.
Фізкультхвилинка (музичний супровід)
Хвилинка-цікавинка (повідомлення учня)
29 вересня - Всесвітній День серця. Основна мета-це підвищення інформованості населення про захворювання серця і судин, фактори ризику та методи профілактики. В цей день проводять масові перевірки здоров’я, лекції, виставки, спортивні змагання та організовані прогулянки.
Приблизний розмір серця людини-її кулак, вагою 220-260 грамів. Одним з факторів нормалізації кровопостачання та роботи серцево-судинної системи-відновлення водного балансу. У людей, які випивають від 5 склянок питної води в день, на 46 % нижчий шанс розвитку серцево-судинних захворювань. Чудовими ліками для серця є сміх, під час якого об’єм крові, який перекачує серце, збільшується на 20 %. Тож нам потрібно піклуватись про наше серце, підтримувати його в здоровому стані.
Профілактичні заходи серцево-судинних захворювань (робота учнів з підручником).
ІV. Етап рефлексивно-оцінювальний
1.Узагальнення знань і вмінь (самостійна робота, тестові завдання)
1.Змертвіння частин м’язових клітин серця-це:
а) інфаркт
б) інсульт
в) атеросклероз
г) аритмія
2.Порушення кровообігу в головному мозку-це:
а) інфаркт
б) інсульт
в) атеросклероз
г) аритмія
3.За допомогою ЕКГ можна виявити захворювання:
а) інфаркт
б) інсульт
в) атеросклероз
г) аритмія
4.Ущільнення стінок артерій, звуження їх просвіту-це:
а) інфаркт
б) інсульт
в) атеросклероз
г) аритмія
2.Підсумок
Захворювання органів серцево-судинної системи є одними з найпоширеніших. Серед них інфаркт, інсульт, гіпертонія, тромбофлебіт можуть призводити до тяжких наслідків. У разі виникнення таких захворювань слід якомога швидше надати людині медичну допомогу. Для їх попередження необхідно дотримуватись профілактичних заходів і вести здоровий спосіб життя.
3.Рефлексія (саморефлексія)
«Мікрофон»
Визначення свого настрою (смайлик).
V. Етап повідомлення домашнього завдання
(інструктаж щодо виконання)
Прочитати параграф 20.
Встановити логічні зв’язки (за зразком)
Причини Захворювання Профілактика
• ожиріння • інфаркт • раціональне харчування
• гіподинамія • атеросклероз • активний спосіб життя
• стрес • інсульт • контроль артеріального тиску
• гіпертонія • аритмія • відмова від шкідливих звичок
• негативні емоції • гіпертонія • уникнення стресів
• забруднення довкілля • варикозне розширення вен
• вживання жирної їжі