УРОК НА ТЕМУ «Хімічні елементи. Атоми. Періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва»

Про матеріал
Урок 16. Конспект уроку. Використання QR-кодів, AR-технології: авторський бліп «Будова атома» (Blippar). Відео «Хімічні елементи в малюнках», «Дослід Резерфорда», «Поняття планетарної моделі атома, її якісне обґрунтування на основі постулатів Бора», «Відмінність понять атом та іон», «У чому ж геніальність таблиці Менделєєва?» (відео – із відкритих першоджерел на YouTube). Авторський інтерактивний плакат «Будова атома» (ThingLink). Мій авторський ресурс до уроку: https://sites.google.com/site/kvantovipostulatinbora/
Перегляд файлу

Всеукраїнський конкурс навчальних матеріалів до інтегрованого курсу «Природничі науки»

 

ПРИРОДНИЧІ НАУКИ, 10 клас

Охотник Галина Григорівна, вчитель фізики КЗ «СЗШ № 23» Кам'янської міської ради

 

УРОК НА ТЕМУ  «Хімічні елементи. Атоми. Періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва»

 

Мета уроку: Актуалізувати, систематизувати та узагальнити набуті внаслідок попереднього життєвого досвіду знання про будову атома, досліди Резерфорда, ядерну модель атома. Розкрити зміст поняття елементарні частинки: електрон, протон, нейтрон, відмінність  понять  атом  та  іон. Формувати поняття планетарної моделі атома, її якісного обґрунтування на основі постулатів Бора. Навчити передбачати властивості хімічних елементів та простих речовин залежно від їх розташування в періодичній системі. Продовжити формування в учнів переконань у пізнавальності закономірностей Природи, усвідомлення кінцевої мети цього пізнання; осмислення Людиною свого місця в Природі, задоволення практичних потреб Людини. Формувати політехнічний кругозір учнів, виховувати їх інтерес до фізичних знань. Продовжити формувати вміння учнів працювати з електронними освітніми та інформаційними ресурсами. Здійснювати виховання в учнів гуманістичних цінностей.

 

Тип  уроку: комбінований

 

Практична складова навчання

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів

Знаннєвий:

Діяльнісний:

Ціннісний:

демонстрації: Модель досліду Резерфорда; Періодична система елементів Д.І.Менделєєва.

називає: складові частинки атома; пояснює: протонно- нейтронну модель атомного ядра; передбачає: властивості хімічних елементів та простих речовин залежно від їх розташування в періодичній системі.

класифікує: атоми хімічних елементів; характеризує: ядерну модель атома, будову атома, ядра; роль періодичного закону і періодичної системи елементів як основи характеристики будови атомів, хімічних властивостей елементів, фізичних властивостей їхніх простих речовин.

аналізує:  явища,  що  свідчать  про  складну  структуру атомів   і   атомних   ядер; оцінює:  внесок українських учених у дослідження будови атомів і ядер атомів.

 

ХІД УРОКУ

Таблиця елементів структурних знань та шляхи їх формувань

Етапи уроку

Завдання етапу

Методи, прийоми навчання

Форми навчальної взаємодії

Дії вчителя

Дії учнів

I. Організаційний етап

Налаштувати на продуктивну працю.

Словесно-інформаційні.

Фронтальна.

Привітання з класом.

Привітання з вчителем.

II.

Етап орієнтації

Самостійно виявити рівень знань.

Використання AR-технології.

Індивідуальна.

Актуалізація  опорних  знань: демонсрація бліпу «Будова атома» (925287).

 

 

 

D:\Okhotnik-Galina\УМІТИ\Створювати доповнену реальність для навчання\роботи\Будова атома.png

За допомогою мобільного додатку BlippAr (конструктор доповненої реальності) сканують бліп і вивчають.

III. Етапи

покладання мети 

і проектування

Викликати пізнавальний інтерес; організувати самостійне формулювання теми і  мети уроку.

Створення проблемної ситуації і труднощів інтерпретації фактів і явищ.

Використання QR-кодів.

 

Фронтальна бесіда з елементами проблемного навчання.

 

 

Мотивація. Програмно-цільове управління

Знати: D:\Okhotnik-Galina\июль 2018\на урок\Новая папка\знати атом.png

Вміти:  D:\Okhotnik-Galina\июль 2018\на урок\Новая папка\вміти атом.png

Пропонує демонстрацію відео «Хімічні елементи в малюнках»

D:\Okhotnik-Galina\июль 2018\ПРИРОДНИЧІ НАУКИ\Засєкіна\малюнки\qr-code\Хімічні елементи в малюнках.png

Обговорюють і записують в зошит планування навчальної діяльності.

Переглядають відео і здійснюють записи в зошит.

IV. Етап організаційно         -діяльнісний. Пошуково-дослідницький етап. Практичний етап.

Організувати планування і вибір методу отримання інформації.

 

Мотивація, спонукання до пошуку.

Демонстрація таблиць.

 

Пропонує роботу з інтерактивним плакатом «Будова атома»

D:\Okhotnik-Galina\июль 2018\ПРИРОДНИЧІ НАУКИ\Засєкіна\малюнки\qr-code\будова атома.png

Наприкінці XIX ― на початку XX ст. у фізиці було  отримано кілька визначних дослідних фактів, які привернули увагу вчених до мікросвіту. Це відкриття χ-променів (1895 р., В. К. Рентген, І. Пулюй), названих згодом рентгенівським випромінюванням, радіоактивності (1896 р., А. Беккерель), електрона (1897 р., Дж. Дж. Томсон). Вони ставили під сумнів уявлення давніх вчених про неподільність атома, суперечили усталеним класичним уявленням про будову речовини, спонукали до поглиблення знань про явища, які відбуваються в мікросвіті. Так зародилася атомна фізика, яка вивчає будову і властивості атомів, процеси на атомному рівні.

01_14_31_07 Внутрішня будова атомів різних хімічних елементів ― одне з фундаментальних питань науки. З’ясовуючи його, англійський вчений Е. Резерфорд (1871 – 1937) провів досліди з розсіяння α-частинок (ядер атомів гелію) при проходженні їх крізь тоненьку фольгу з різних матеріалів (золото, платина, мідь, срібло).

Здійснюють евристичне спостереження з послідуючим поясненням та записами в зошит.

Евристичний. Робота з мережею Інтернет.

 

Робота в групах.

Пропонує обговорити дослід Резерфорда.

D:\Okhotnik-Galina\июль 2018\на урок\Новая папка\дослід Резерфорда.png

Переглядають відео досліду, обговорюють свої ідеї.

Евристичний. Робота з підручником,  з мережею Інтернет. 

 

Робота в групах,

«мозковий штурм».

 

Координує «мозковий штурм».

Результати досліду Резерфорда:

  • більшість α-частинок не відхилялася;
  • менша частина їх кількості відхилялася на невеликі кути;
  • дуже незначна частина кількості α-частинок відхилялася на великі кути.

Висновки з досліду Резерфорда:

  • маса атома зосереджена в дуже незначній частині його об’єму ― ядрі атома, розміри якого у 10 4 – 10 5 разів менші за розміри атома;
  • весь позитивний заряд атома також зосереджений у його ядрі.

 Планетарна модель атома:

01_14_04_01атом складається з позитивно зарядженого ядра, у якому зосереджена майже вся маса атома, і негативно заряджених електронів, які обертаються по орбітах навколо ядра. Сумарний заряд ядра за абсолютним значенням дорівнює сумарному заряду електронів.

  1. Письмово дають відповіді на запитання.
  2. Обговорюють які виникали труднощі.
  3. Робота з текстом

підручника,

пошук пояснення.

Аналіз і логічне мислення. Робота з мережею Інтернет.

 

Робота в групах.

Пропонує обговорити поняття планетарної моделі атома, її якісне обґрунтування на основі постулатів Бора.

D:\Okhotnik-Galina\июль 2018\на урок\Новая папка\Квантові постулати Бора.png D:\Okhotnik-Galina\июль 2018\на урок\Новая папка\сайт Квантові постулати Бора.png

Переглядають запропонований контент, перевіряють власні пояснення з наданими.

Аналіз і логічне мислення. Робота з мережею Інтернет.

Робота в групах.

Пропонує ознайомитись з відмінністю понять атом та іон.

D:\Okhotnik-Galina\июль 2018\на урок\Новая папка\Анімація моделі атома.png

Переглядають запропоноване відео. Пояснюють різницю між атомом та іоном.

Евристичний. Робота з мережею Інтернет. 

Робота в парах.

Пропонує демонстрацію відео «У чому ж геніальність таблиці Менделєєва?»

D:\Okhotnik-Galina\июль 2018\ПРИРОДНИЧІ НАУКИ\Засєкіна\малюнки\qr-code\У чому ж геніальність таблиці Менделєєва.png

Переглядають запропоноване відео, перевіряють власні пояснення з наданими.

V. Етап контрольно-             

оцінювальний. Практичний етап.

Орієнтувати діяльність учнів на використання знань на практиці.

Логічне доказове мислення.

Поєднання загальнокласних та індивудуальних.

Формуються вчителем групи так, щоб у кожній з них був хоча б один учень, який правильно виконав дану задачу.

Вчитель слухає пояснення, переходячи від одної групи до іншої, відмічає тих, хто проводить навчання, якщо потрібно-проводить пояснення.             

«Базар задач»

У сформованих групах іде обговорення поставленої проблеми, а потім «обмін задачками».

Індивідуально  розв’язують задачі  за дидактичними матеріалами з  коментуванням  та  записом  на   дошці.

VІ. Завершальний

етап

Забезпечити осмислення процесу і результати діяльності.

Бесіда.

Метод ПРЕС.

 

Фронтальна

Підводить підсумок підсумок уроку.

Рефлексія

Запитання:

  1. Чому планетарна модель атома не узгоджується із законами класичної фізики?
  2. Від чого залежить частота випромінюваного атомом світла?
  3. У чому полягають протиріччя між постулатами Бора та законами класичної механіки й класичної електродинаміки?
  4. У чому ж геніальність таблиці Менделєєва?

 

  1. Учні висловлюють свої думки за формою: «Я вважаю, що… тому, що… Наприклад… Отже…».
  2. Записують домашнє завдання в щоденник.

 

Домашнє  завдання:   підготувати повідомлення щодо внеску українських учених у дослідження будови атомів і ядер атомів.

 

Мій авторський ресурс до уроку:

https://sites.google.com/site/kvantovipostulatinbora/

©   Охотник Г. Г. e-mail: galinaokhotnik@gmail.com

 

docx
Додано
30 березня 2019
Переглядів
877
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку