Урок на тему " Хімічні властивості карбонових кислот"

Про матеріал
Даний урок розроблений для учнів 10 класу. Розвиває пракктичні навички учнів, допомагає самостійно здобувати знання, досліджувати подібність та відмінність карбонових та мінеральних кислот, розширить їх знання про застосування та добування кислот.
Перегляд файлу

                 Хімічні властивості, добування

                 і застосування карбонових кислот.

Мета:

  • Дослідити хімічні властивості карбонових кислот;
  • Зясувати подібність і відмінність хімічних властивостей органічних та неорганічних кислот;
  • Закріпити вміння складати рівняння  реакцій, що характеризують хімічні властивості карбонових кислот;
  • Зясувати способи добування карбонових кислот;
  • Встановити сфери застосування карбонових кислот та їх сполук;
  • Закріпити правила безпеки життєдіяльності при роботі зі скляним посудом, кислотами, лугами, нагрівними приладами.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Форми роботи: бесіда, лабораторний експеримент,робота в групах, «асоціативний лабіринт».

Обладнання та реактиви: оцтова кислота, мурашина кислота, етанол, конц. сульфатна кислота, натрій гідроксид, магній, натрій карбонат, сірники, сухе пальне, індикатори: лакмус, метилоранж , Аміачний розчин аргентум нітрату, спиртівка, спеціальний лист, пробірки, штативи для пробірок.

 

Повторення правил безпеки.

 

 

                                              Хід уроку.

І. Організація класу.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

  1. Знайти відповідність між назвою речовини та її формулою:

Формула речовини:                           Назва речовини:

А)  СН3СООН;                     1. Метанова (мурашина) кислота;

Б)  НСООН;                                 2. 2-метилпропанова кислота;

В)  СН3СН СООН                        3. етанова (оцтова) кислота.

              І

              СН3

  1. Укажіть загальну формулу насичених одноосновних кислот:

  а) С2Н3СООН;

  б) CnH2n+1OH;

  в)  CnH2n+1COOH.

 

 

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

 

 

Карбонові кислоти – похідні вуглеводнів, молекули яких містять одну або декілька карбоксильних груп.

Загальна формула  карбонових кислот – СnH2n+1 (СОOH)n;

 

 

Одноосновні карбонові кислоти – похідні вуглеводнів, молекули яких містять одну карбоксильну групу.

Загальна формула одноосновних карбонових кислот – CnH2n+1COOH

 

абоRCOOH

 

Хімічні властивості карбонових кислот зумовлені наявністю карбоксильної групи і сьогодні на уроці  ми з вами дослідимо ці властивості.

Працювати будемо по групам:

Група 1 ( хімічна лабораторія 1) Дослідники.

Завдання.

Дослідити хімічні властивості етанової кислоти ( оцтової) аналогічні неорганічним кислотам:

А) дія кислот на індикатори;

Б) взаємодія з металами;

В) взаємодія з оксидами металів;

Г) взаємодія з гідроксидами;

Д) з солями.

Написати рівняння реакцій, вказати умови протікання.

 

Група 2 ( хімічна лабораторія 2) Експериментатори.

Завдання.

Виявити чи мають специфічні хімічні властивості карбонові кислот:

А) взаємодія зі спиртами в присутності концентрованої сульфатної кислоти;

Б) взаємодію метанової кислоти з аміачним розчиномаргентум нітрату;

В) розкладання мурашиної кислоти при нагріванні в присутності сульфатної кислоти.

Написати рівняння реакції . вказати умови.

 

Група 3 ( лабораторія загального напрямку) Технологи.

 

Завдання.

 Технологи:

Зясувати способи добування карбонових кислот в промисловості, написати рівняння реакцій цих процесів.

 

Група 4 ( лабораторія загального напрямку) Менеджери.

Менеджери:

 

Зясувати продукти виробництва та встановити їх сфери  застосування.

 

Учні виконують завдання , готуються до звітів,за допомогою яких складуть контур «Птаха пізнання».

 

Записують на запропонованих листочках і кріплять на дошку:

  1. зліва від тулуба;
  2. справа від тулуба;
  3. на місці хвоста;
  4. хмаринки в небі.

 

На виконання завдання відводиться 15 хвилин.

 

Прогнозовані звіти груп.

Група 1.

 

А) Змінюють колір індикаторів: лакмус на червоний; метилоранж на рожевий.

Б) взаємодіють з металами, що в електрохімічному ряду напруг стоять до Гідрогену:

Mg  + 2 CH3COOH  =  ( CH3 COO)2 Mg    + H2

 

Cu   +  CH3COOH   = не взаємодіє;

 

В) взаємодіють з оксидами з утворенням солі та води:

CuO  + 2CH3 COOH   =  ( CH3 COO)2 Cu    + H2O

 

Г) Взаємодіють з гідроксидами з утворенням солі і води:

NaOH  +CH3 COOH    =  CH3 COONa  + H2O 

 

Д) взаємодіють з солями слабкіших кислот з утворенням нової кислоти та солі:

Na2CO3   + CH3COOH  =  =  CH3 COONa  + H2O + CO2

 

 

 

 

Група 2.

 На відміну неорганічних кислот:

А) взаємодіють з спиртами в присутності концентрованої сульфатної кислоти з утворенням естеру та води:

CH3COOH  + CH3-CH2-CH –CH2OH = CH3COOCH2-CH-CH2 –CH3 +H2O

                                         I                                               I

                                         CH3CH3

 

 

Б) метанова кислота взаємодіє з аміачним розчином аргентум (І) оксидом при нагріванні (реакція срібного дзеркала) з утворенням чистого срібла, що осідає на поверхні пробірки у вигляді дзеркала:

 

HCOOH  +Ag2O    =   CO2   + H2O

В) метанова кислота при нагріванні розкладається з утворенням води та вуглекислого газу:

HCOOH=  CO2   + H2O

 

 

Група 3.

 А)   Карбонові кислоти добувають окисненням:

    1. вуглеводнів: СН4   + 3 О2  =  НСООН  + 2 Н2О

 

     2. спиртів:

         СН3-СН2 ОН    + О2  = СН3-СООН  + Н2О

3. альдегідів ( реакція «срібного дзеркала»):

          СН3СОН  + О2   = СН3СООН

     4. метаналю :

          СН3ОН  + СО =  СН3СООН

      5. Із продуктів піролізу деревини.

 

Група 4.

А) Метанову кислоту використовують:

-як розчинник;

-в медицині,

Б) Оцтову кислоту використовують:

  • як смакову приправу,-
  •  для добування ліків,
  • солей,
  •  ацетатного шовку,
  •  фруктових есенцій,
  • кіноплівки,
  • стимуляторів росту,
  •  гербіцидів,
  • барвників для тканин.

IV. Первинне застосування одержаних знань

А зараз запрошую вас пройтися по змістовому лабіринту, використовуючи вивчений матеріал.

 

- народжений у надрах землі, потрапляє по трубам до оселі для приготування їжі;

 

- добута неповним розкладом речовина для зварювання металів;

 

  • добута речовина реакцією вченого, прізвище якого походить від типу волосся;

 

  • реакцією  окисненням, речовина, що використовується для виготовлення відбиваючої поверхні та добування речовини, що застосовують як смакову приправу,     консервування овочів та фруктів;

 

  •  в присутності концентрованої сульфатної кислоти добувають речовину, що має запах фруктів, плоди якого мають форму електричної лампочки.

 

Отримуємо лінію:

Метан → ацетилен →етаналь → етанова ( оцтова ) кислота →ізоаміловооцтовий естер ( «2- метилбутилетаноат).

 Написати рівняння реакцій цих перетворень.

 

 

V. Підбиття підсумків уроку.

 

Підбиваємо підсумки уроку, оцінюємо роботу учнів на уроці.

 

 

VI. Домашнє завдання.

  Вивчити конспект, підготуватися до практичної роботи. Творче завдання: підібрати матеріал про естери , їх застосування в харчовій і парфумерній галузях промисловості, дописати рівняння реакцій перетворень лабіринту.

 

docx
Додав(-ла)
Шевцова Тетяна
Пов’язані теми
Хімія, 10 клас, Розробки уроків
Додано
12 лютого 2020
Переглядів
2947
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку