Хімічні властивості, добування
і застосування карбонових кислот.
Мета:
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Форми роботи: бесіда, лабораторний експеримент,робота в групах, «асоціативний лабіринт».
Обладнання та реактиви: оцтова кислота, мурашина кислота, етанол, конц. сульфатна кислота, натрій гідроксид, магній, натрій карбонат, сірники, сухе пальне, індикатори: лакмус, метилоранж , Аміачний розчин аргентум нітрату, спиртівка, спеціальний лист, пробірки, штативи для пробірок.
Повторення правил безпеки.
Хід уроку.
І. Організація класу.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Формула речовини: Назва речовини:
А) СН3СООН; 1. Метанова (мурашина) кислота;
Б) НСООН; 2. 2-метилпропанова кислота;
В) СН3СН СООН 3. етанова (оцтова) кислота.
І
СН3
а) С2Н3СООН;
б) CnH2n+1OH;
в) CnH2n+1COOH.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Карбонові кислоти – похідні вуглеводнів, молекули яких містять одну або декілька карбоксильних груп.
Загальна формула карбонових кислот – СnH2n+1 (СОOH)n;
Одноосновні карбонові кислоти – похідні вуглеводнів, молекули яких містять одну карбоксильну групу.
Загальна формула одноосновних карбонових кислот – CnH2n+1COOH
абоRCOOH
Хімічні властивості карбонових кислот зумовлені наявністю карбоксильної групи і сьогодні на уроці ми з вами дослідимо ці властивості.
Працювати будемо по групам:
Група 1 ( хімічна лабораторія 1) Дослідники.
Завдання.
Дослідити хімічні властивості етанової кислоти ( оцтової) аналогічні неорганічним кислотам:
А) дія кислот на індикатори;
Б) взаємодія з металами;
В) взаємодія з оксидами металів;
Г) взаємодія з гідроксидами;
Д) з солями.
Написати рівняння реакцій, вказати умови протікання.
Група 2 ( хімічна лабораторія 2) Експериментатори.
Завдання.
Виявити чи мають специфічні хімічні властивості карбонові кислот:
А) взаємодія зі спиртами в присутності концентрованої сульфатної кислоти;
Б) взаємодію метанової кислоти з аміачним розчиномаргентум нітрату;
В) розкладання мурашиної кислоти при нагріванні в присутності сульфатної кислоти.
Написати рівняння реакції . вказати умови.
Група 3 ( лабораторія загального напрямку) Технологи.
Завдання.
Технологи:
З’ясувати способи добування карбонових кислот в промисловості, написати рівняння реакцій цих процесів.
Група 4 ( лабораторія загального напрямку) Менеджери.
Менеджери:
З’ясувати продукти виробництва та встановити їх сфери застосування.
Учні виконують завдання , готуються до звітів,за допомогою яких складуть контур «Птаха пізнання».
Записують на запропонованих листочках і кріплять на дошку:
На виконання завдання відводиться 15 хвилин.
Прогнозовані звіти груп.
Група 1.
А) Змінюють колір індикаторів: лакмус на червоний; метилоранж на рожевий.
Б) взаємодіють з металами, що в електрохімічному ряду напруг стоять до Гідрогену:
Mg + 2 CH3COOH = ( CH3 COO)2 Mg + H2
Cu + CH3COOH = не взаємодіє;
В) взаємодіють з оксидами з утворенням солі та води:
CuO + 2CH3 COOH = ( CH3 COO)2 Cu + H2O
Г) Взаємодіють з гідроксидами з утворенням солі і води:
NaOH +CH3 COOH = CH3 COONa + H2O
Д) взаємодіють з солями слабкіших кислот з утворенням нової кислоти та солі:
Na2CO3 + CH3COOH = = CH3 COONa + H2O + CO2
Група 2.
На відміну неорганічних кислот:
А) взаємодіють з спиртами в присутності концентрованої сульфатної кислоти з утворенням естеру та води:
CH3COOH + CH3-CH2-CH –CH2OH = CH3COOCH2-CH-CH2 –CH3 +H2O
I I
CH3CH3
Б) метанова кислота взаємодіє з аміачним розчином аргентум (І) оксидом при нагріванні (реакція срібного дзеркала) з утворенням чистого срібла, що осідає на поверхні пробірки у вигляді дзеркала:
HCOOH +Ag2O = CO2 + H2O
В) метанова кислота при нагріванні розкладається з утворенням води та вуглекислого газу:
HCOOH= CO2 + H2O
Група 3.
А) Карбонові кислоти добувають окисненням:
1. вуглеводнів: СН4 + 3 О2 = НСООН + 2 Н2О
2. спиртів:
СН3-СН2 ОН + О2 = СН3-СООН + Н2О
3. альдегідів ( реакція «срібного дзеркала»):
СН3СОН + О2 = СН3СООН
4. метаналю :
СН3ОН + СО = СН3СООН
5. Із продуктів піролізу деревини.
Група 4.
А) Метанову кислоту використовують:
-як розчинник;
-в медицині,
Б) Оцтову кислоту використовують:
IV. Первинне застосування одержаних знань
А зараз запрошую вас пройтися по змістовому лабіринту, використовуючи вивчений матеріал.
- народжений у надрах землі, потрапляє по трубам до оселі для приготування їжі;
- добута неповним розкладом речовина для зварювання металів;
Отримуємо лінію:
Метан → ацетилен →етаналь → етанова ( оцтова ) кислота →ізоаміловооцтовий естер ( «2- метилбутилетаноат).
Написати рівняння реакцій цих перетворень.
V. Підбиття підсумків уроку.
Підбиваємо підсумки уроку, оцінюємо роботу учнів на уроці.
VI. Домашнє завдання.
Вивчити конспект, підготуватися до практичної роботи. Творче завдання: підібрати матеріал про естери , їх застосування в харчовій і парфумерній галузях промисловості, дописати рівняння реакцій перетворень лабіринту.