Урок на тему: "Метан.Будова молекули, Властивості"

Про матеріал
Цей урок формує в учнів вміння працювати в колективі, створювати презентації, знайомить їх з будовою млдекули метану.
Перегляд файлу

Метан, склад та будова молекули. Властивості та застосування.

Мета : розвиток творчих здібностей учнів, уміння співпрацювати в колективі; формування високого рівня відповідальності в процесі вивчення питань теми уроку: будови молекули метану, його властивостей та застосування; формування навичок створення й демонстрації навчальних презентацій засобами MS Power Point. Тип уроку: інтегрований з хімії та інформатики з елементами проекту, практична

робота. Обладнання : індивідуальні завдання для груп, програма MS Power Point, поради до створення презентацій, комп'ютери, довідники.

Хід уроку

І.       Мотивація навчання

Добрий день! Сідайте , будь ласка. Сьогодні у нас відбудеться інтегрований урок -проект з хімії та інформатики. На останньому уроці ми розпочали вивчати органічну хімію, дещо дізналися про органічні сполуки. Сьогодні ми познайомимося з найпростішою з органічних сполук - метаном. У процесі вивчення теми ви матимете Змогу розвинути свої творчі здібності, вміння співпрацювати в колективі. Одні з вас виявлять здібності керувати колективом, інші - виконавчі здібності, що забезпечить сьогодні успіх у роботі, а в подальшому житті - вашу соціальну адаптацію. Для успішного досягнення мети нам необхідно перевірити свої попередні знання та Використати свій життєвий досвід.

Перед початком роботи ви повинні отримати допуск до роботи відповівши на мої запитання:

  1.   Які речовини називаються органічними ?
  2.   Чому їх так називають?
  3.   Що спільного в органічних та неорганічних речовинах?
  4.   Чим різняться органічні та неорганічні речовини?
  5.   Наведіть приклади органічних та неорганічних речовин.

У процесі вивчення органічної хімії ви дізнаєтесь, що серед органічних речовин є як природні так і синтетичні та штучні. З однією найпростішою природною органічною речовиною ви познайомитеся сьогодні на уроці. Запишіть у зошитах тему уроку -«Метан, склад та будова молекули. Властивості та застосування .» У вас на столах лежить схема - конспект нашого уроку. Питання уроку , крім застосування метану , ми будемо вивчати за допомогою цієї схеми (додаток 1). Молекулярна формула , що відображає склад молекули метану,- СН4 . Зверніть увагу на модель молекули метану. Вона являє собою тетраедр, у центрі якого знаходиться атом Карбону, а на вершинах - атоми Гідрогену. Атоми пов'язані міцними ковалентними полярними зв'язками.

Фізичні властивості вам відомі. Назвіть їх, будь ласка. Так, за агрегатним станом - це газ, що не має кольору, запаху( запах зумовлений домішками з метою забезпечення безпеки для життя людей ). Чому до нього добавляють ароматичні домішки ?

Різкий запах змусить людину своєчасно звернути увагу на наявність метану в повітрі приміщення та запобігти отруєнню, вибуху. Метан - дуже отруйний та вибухонебезпечний газ. Він супроводжує пласти вугілля, накопичується у вугільних

 

 

 

 

 

шахтах. Може спричиняти вибухи та пожежі в разі порушення техніки безпеки.

Отже, з природним газом потрібно поводитись дуже обережно.

Як я уже говорила, молекула метану утворена міцними хімічними зв'язками. Це

Зумовлює хімічну інертність його за звичайних умов. Але при нагріванні в

присутності каталізатора та під дією світла метан виявляє багато різноманітних властивостей. Серед них типовою для нього є реакція заміщення, наприклад, хлором.

Механізм реакції зображений в конспекті-схемі. Це реакція ланцюгового типу. Крім того, метан розкладається на сажу і водень, а неповністю - на ацетилен і водень.

Як вам відомо, метан горить. У процесі горіння 1 молю метану утворюється 890 кДж теплоти.

На властивостях метану засноване його застосування. Цю частину уроку ви відпрацюєте самостійно .

Уявіть собі, що поблизу нашого селища відкрили великі запаси природного газу.

Звичайно, така подія не залишиться без підприємців та ділових людей. Це відкриття було б доцільним для покращення стану в енергетиці нашого селища, дало б змогу відкрити нові підприємства та розв'язати проблему безробіття. Отже оглошується конкурс на кращий проект використання метану як хімічної сировини.

У конкурсі братимуть участь чотири проектних групи у такому складі: менеджер, дизайнер комп 'ютерного набору, інженер- технолог та інженер — економіст

(додаток 2). Зараз менеджери отримають завдання та пакети документів для їх виконання. Прошу менеджерів вийти до столу. Відповідно до отриманих завдань кожна проектна група отримує і свою назву ( «Полімер», Енергетик», «Ацетилпром»,

« Політекс» )

« Ацетилпром» Завдання інженера-технолога: написати рівняння неповного розкладу метану, вказати умови процесу та передати дизайнеру для оформлення сторінки презентації.

Завдання інженера - економіста: за рівнянням неповного термічного розкладу

метану розрахувати об'єм ацетилену, що утвориться з 1 м3 метану, якщо об'ємна частка виходу ацетилену складає 90%.

« Енергетик» Завдання інженера-технолога: написати рівняння горіння метану, вказавши тепловий ефект реакції, та передати дизайнеру для оформлення сторінки презентації. Завдання інженера-економіста: за рівнянням реакції горіння метану розрахувати кількість теплоти, що виділиться в процесі горіння 1 м3 метану. Який об'єм кисню для цього потрібен ?

« Полімер» Завдання інженера-технолога: записати схему одержання поліхлорвінілу на основі метану, передати дизайнеру для оформлення сторінки презентації. Завдання інженера- економіста : за схемою одержання поліхлорвінілу розрахувати його масу, що утворюється з 1 м3 метану.

а Подітенш»

Завдання інженера-технолога: записати схему процесу одержання поліетилену та передати дизайнеру для оформлення сторінки презентації.

Завдання інженера-економіста: за схемою одержання поліетилену розрахувати його масу, що утвориться з їм метану.

 

 

 

Вчитель інформатики: Добрий день, шановні діти ! Відкрийте зошити з інформатики і запишіть тему нашого уроку: «Створення та демонстрація навчальних презентацій засобами MS Power Point».

Ми з вами повинні з допомогою вашого логічного мислення, творчої уяви, а також умінь застосовувати здобуті знання з хімії сформувати навички роботи з цією інформаційною технологією. Давайте з вами пригадаємо матеріал минулого уроку.

  1. Для чого призначена програма Power Point ?
  2. Що таке презентація?
  3. Яке розширення мають файли презентації?
  4. Як відкрити вікно цієї програми?
  5. Як створити новий слайд?

6) Що треба зробити після цього?

7) Як розпочати показ слайдів?

У вас. на столах лежать аркуші, на яких написано зміст вашої практичної роботи, а також інструкція з її виконання (додаток 3). Ви повинні створити презентацію, яка буде відображати ваше завдання:

  1. слайд - назва презентації;
  2. слайд - модель метану;
  3. слайд - сторінка хіміка-технолога;

 

  1. слайд -   сторінка інженера-економіста;
  2. слайд - схеми, малюнки, що показують використання метану. А тепер згадаємо техніку безпеки під час роботи на комп'ютері.

( Учні розповідають правила) Учитель хімії: Для успішного виконання завдання вам потрібно сконцентрувати увагу. З біології людини ви знаєте, що увага - це фактор, який керує вибором інформації для сприйняття. Сприйняття інформації буде активним, по-перше, якщо мозок насичений киснем. По-друге, якщо його спонукати до активних дій.

Отже, перша вправа для насичення мозку киснем. Покладіть вказівні пальці на кінчик носа та потріть його знизу вгору 5 разів. А зараз долонями міцно закрийте вуха, порахуйте до 5 і різко відкрийте. Вправу повторіть тричі.

А тепер час виконуваи завдання, на яке відводиться 15 хвилин. Вчитель інформатики: Шановні менеджери, зверніть увагу на поради до змісту та структури презентації, тому що під час оцінювання експерти звернуть на це увагу. (додаток 4).

Вчитель хімії:Шановні групи, у нас працюють хімік-консультант, оператор*-косультант, до яких ви можете звернутися по допомогу. ( вказати прізвища).

До вашої уваги я представляю групу психологів, яка складається з ...(назвати Прізвища). Вони проведуть згідно зі своїми посадовими обов'язками тестування на психологічну сумісність менеджерів та інженерів-технологів.(додаток 3)

Учитель інформатики: У нас працюють експерти ...(називає прізвища) .Під час роботи в групах вони відповідають на питання тесту «Комп'ютерні презентації Power Point», (додаток 6). Потім за допомогою ключа оцінять один одного.

Учитель хімії: Менеджери, після виконання роботи ви повинні скласти звіт за планом:

  1. Склад групи.
  2. Тема, над якою працювала група.
  3. Обсяг виконаної роботи.
  4. Реклама презентації. Давайте послухаємо звіт психологів.

 

 

Учитель інформатики: уже закінчився час відведений на виконання практичної роботи, і ви вже готові дати звіт. Але ви втомлені від напруженої праці, у тому давайте зробимо валеологічну паузу.

1. Відведіть свій погляд від екранів моніторів і подивіться у вікно у найвіддаленішу точку.

2.3аплющте сильно очі й порахуйте до п'яти.

  1. Відкрийте очі, повторити ще раз.
  2. Кругові рухи шиєю вправо-вліво чотири рази.
  3. Рухи плечима вверх-вниз чотири раза.

Учитель хімії: А тепер слухаємо зві менеджерів за пропонованим планом та Демонстрацією створених презентацій.

Учитель інформатики: Після перегляду створених групами презентацій ми послухаємо оцінку експертів за планом:

  1. Чи відповідає зміст створених презентацій їх назвам?
  2. Як ви вважаєте, чи всі групи повністю розкрили тему з допомогою презентацій?
  3. Чи скористалися запропонованими порадами, створюючи презентації?
  4. Що було на вашу думку найкращим у кожній презентації?
  5. Які, на вашу думку, були допущені помилки ?
  6. Як би ви оцінили роботу кожної групи?

Підбиття підсумків

Учитель інформатики: Отже, ми закінчили виконання практичної роботи, відпрацювали навички роботи з програмою Power Point, прослухали звіт менеджерів та оцінку експертів.

Дослідження свідчать,що ефективність слухового сприйняття інформації становить 15%, зорового - 25%, а їх одночасне залучення підвищує ефективність сприйняття до 65%.

Учитель хімії: Кожен із вас побував сьогодні в ролі певного фахівця. Ви мали змогу познайомитися з їх обов'язками та деякий час бути ними. Можливо , це допоможе вам вибрати майбутню професію, бо це одна із найважливіших сфер вашого життя. Я вважаю , що матеріал сьогоднішнього уроку з хімії вам запам'ятається надовго. Дякую вам за вашу сумлінну працю , Урок закінчено. До побачення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1 Конспект-схема уроку з теми «Метан, склад, та будова молекули. Властивості та застосування.»

Будова молекули в просторі

Н

С

н,----------н

н

СН4- молекулярна формула,

1. Реакція заміщення - хлорування:

а) СН4 +С12 = СН3С1 + НС1

хлорметан

б) СН3С1 + С12 = СН2С12 + НС1

дихлорметан

в) СН2С12 + С12   = СН Сіз + НС1

трихлорметан

г) СНСІз + С12 = ССІ4 + НС1

тетрахлорметан

2. Реакції термічного розкладу:

а) повного

СН4 &*& С + 2 Н2

б) неповного

2СН41>1SOOC    С2Н2 + З Н2

3. Реакція горіння:

СН4 + 2 02 = С02 +2Н20

Застосування метану:

  1. Як побутового та промислового палива (реакція горіння ).
  2. Як сировини для одержання:

а) ацетил єну ( реакція неповного термічного розкладу);

б) для одержання поліетилену за схемою:

2СН4 — С2Н2— С2Н4 — (-СН2 - СН2 - )п

Поліетилен

В) для одержання поліхлорвінілу та виробів із нього (штучної шкіри, клейонки) за схемою:

2 СН4 - Є2Н2 ~ С2Н3С1 - (- СН2 ~ ЄН -\

І

Додаток 2

Посадові обов'язки соціального психолога

  1. Вивчення та коректування міжособистісних відносин у малих виробничих підрозділах.
  2. Надання допомоги керівникам усіх рангів у формуванні колективу, здатного творчо й цілеспрямовано виконувати виробничі завдання.

Посадові обов'язки інженера -технолога

  1.   Розробка технологічного процесу виробництва визначеного виду продукції.
  2.   Проектування обладнання й механізмів для виробництва.
  3.   Розробка технології використання відходів виробництва.

Посадові обов'язки інженера-менеджера

Організація виробництва:

  1.   забезпечення засобами виробництва — обладнанням, технікою, машинами;
  2.   оренда або будівництво споруд - виробничих, складських, офісних;
  3.   забезпечення транспортом для здійснення всіх необхідних перевезень;
  4.   підбір і навчання фахівців.

Посадові обов'язки інженера-економіста

  1. Розрахунок матеріальних витрат на сировину та матеріали.
  2. Розрахунок витрат на транспортні потреби, рекламу, збут.
  3. Розрахунок витрат на оренду, оплату послуг підрядчиків.
  4. Розрахунок витрат на податки ,оплату праці всіх учасників виробництва.
  5. Розрахунок вартості продукції, відпускної ціни покупцю, прибутку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток З

Поради до структури та змісту презентації

I .Кожен слайд відображає одну думку.

2.Заголовки мають привертати увагу аудиторії та узагальнювати основні положення

слайду.

3.Стислий виклад матеріалу, максимальна інформативність тексту

4. Важливу інформацію ( висновки, визначення, правила тощо) треба подавати великим та виділеним шрифтом і розміщувати в лівому верхньому куту слайда.

5,У никайте використання більше трьох різних шрифтів на одному слайді.

  1. Відсутність нагромадження, чіткий порядок у всьому.
  2. Ретельно структурована інформація.
  3. Усю текстову інформацію потрібно ретельно перевірити на відсутність помилок.
  4. Наявність коротких та лаконічних заголовків, маркованих та нумерованих списків.

10. Графіка має органічно доповнювати текст.

II Для збільшення продуктивності навчання рекомендується використовувати, якщо
це можливо, для тексту й графічних зображень звуковий супровід.

12. Для оформлення фону використовуйте стимулюючі(теплі) кольори, що сприяють збудженню (червоний, оранжевий, жовтий); дезинтрегуючі (холодні) кольори, що заспокоюють ( фіолетовий, синій, блакитний, синьо-зелений, зелений); нейтральні кольори (світло-рожевий, жовто-зелений, коричневий ).

13.Кольорова схема має бути однаковою для всіх слайдів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Лист для самооцінювання та взаємооцінювання в групі

 

Критерії оцінювання

бали

Прізвища членів групи

 

 

 

 

 

 

1 .Активність під час роботи над завданням

1

 

 

 

 

2.Усна відповідь:

4

 

 

 

 

а) повна

 

 

 

 

 

б) чітка

 

 

 

 

 

в) без помилок

 

 

 

 

 

г) без допомоги

 

 

 

 

 

3 .Експеримент:

3

 

 

 

 

а)техніка безпеки

 

 

 

 

 

б) чіткість виконан­ня

 

 

 

 

 

в) спостереження

 

 

 

 

 

4.Письмове завдання

4

 

 

 

 

З.Оцінказаурок

12

 

 

 

 

Лист для самооцінювання та взаємооцінювання в групі

 

Критерії оцінювання

бали

Прізвища членів групи

 

 

 

 

 

 

1 .Активність під час роботи над завданням

1

 

 

 

 

2.Усна відповідь:

4

 

 

 

 

а) повна

 

 

 

 

 

б) чітка

 

 

 

 

 

в) без помилок

 

 

 

 

 

г) без допомоги

 

 

 

 

 

3.Експеримент:

3

 

 

 

 

а)техніка безпеки

 

 

 

 

 

б) чіткість виконай ня

 

 

 

 

 

в) спостереження

 

 

 

 

 

4.Письмове завдання

4

 

 

 

 

5.0цінказаурок

12

 

 

 

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Шевцова Тетяна
Пов’язані теми
Хімія, 10 клас, Розробки уроків
Додано
12 лютого 2020
Переглядів
688
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку