Урок на тему: "Хімічні властивості солей"

Про матеріал
Дає можливість учням вивчити хімічні властивості солей, закріпити практичні вміння по роботі з хімічними речовинами, вміння спостерігати та робити узагальнення.
Перегляд файлу

Хімічні властивості солей

Мета: вивчити хімічні властивості солей;сформувати вміння проводити експеримент;

спостерігати, робити висновки та узагальнення.

Тип уроку: формування нових знань.

Форми роботи: виконання експерименту, робота в групах, робота з опорним конспектом, створення міні-проекту.

Обладнання: набори реактивів: №1 - купрум (II) сульфат, залізний гвіздок, мідь, ферум (II) сульфат, аргентум нітрат; №2 - натрій гідроксид, купрум (II) сульфат, ферум (Ш)хлорид,барій хлорид; №3 - натрій карбонат, барій хлорид, сульфатна кислота, кальцій карбонат; № 4 - натрій хлорид, аргентум нітрат, нітратна кислота, барій хлорид, натрій сульфат.

Очікувані результати: учні повинні знати хімічні властивості солей, вміти складати рівняння відповідних реакцій,

Хід уроку

Вчитель: Шановні учні, сьогодні ми з вами продовжуємо вивчати основні класи неорганічних сполук. Які класи неорганічних сполук ви знаєте (оксиди, кислоти, основи, солі).Сьогодні ми з вами будемо вивчати хімічні властивості солей (запис у зошиті).До речі, у школі планується проведення тижня хімії і кожен клас дістав завдання провести рекламну кампанію одного із класів неорганічних речовин. Щоб рекламувати солі і створити ескіз рекламного щита, над роботою якого будуть працювати замовники реклами (група художників ЗОШ№1) , треба на мій погляд , детально дослідити солі, вивчити всі питання, пов'язані з хімічними властивостями солей. Ті питання, які ми будемо вивчати на уроці будуть покладені в основу ескізу рекламного щита. Напрямки нашого дослідження на уроці -

  • взаємодія солей з металами;
  • взаємодія солей з основами;
  • взаємодія солей з кислотами;
  • взаємодія солей між собою.

Тож нехай ці напрямки для дослідження солей стануть завданнями для нашого з

вами уроку.

На уроці працюватиме 4 групи, кожна група досліджує один із напрямків за індивідуальним завданням , робить звіт біля дошки. Також, на уроці в нас присутні два спостерігача, які спостерігають за роботою і дають незалежну оцінку вашій діяльності в групах: техніка безпеки, і, звичайно , замовники реклами, яким ви повинні допомогти скласти ескіз рекламного щита.

Георг Хевіші сказав: « Розум мислителя не почувається щасливим, поки він не зв'яже
в одне розрізнені факти, які спостерігає». Я хочу, щоб ваш розум сьогодні був
щасливим, щоб факти, які ви спостерігатимете, ви зв'язали в одне.
Але, перш ніж проводити рекламну кампанію , ви повинні отримати допуск до
роботи, відповівши на запитання: _-••

  •      Які речовини називаються кислотами?
  •      Які сполуки називають основами?
  •      Які речовини називаються солями?
  •      Як даються назви солям?


- Що зайве в горизонтальних та вертикальних рядах речовин?

 

CuS04

BaO

NaCl

Ca(N03)2

NaOH

Na2Si03

ZnS

BaCl2

CaS04

LiN03

HNO3

MgS04

Na2C03

CuS

KI

Cu(OH)2

- Встановіть відповідність між формулою та назвою речовини:


  1.   Na2S04
  2.   ВаС12
  3.   Na2C03
  4.   Са3(Р04)2
  5.   AgN03
  6.   CuS


а) аргентум нітрат;

б) натрій карбонат;

в) кальцій ортофосфат;

г) натрій сульфат;

д) купрум (II) сульфід;
ж) барій хлорид.


Молодці ! Всі групи отримали допуск до роботи. Почнемо реалізацію поставлених завдань - з'ясуємо хімічні властивості солей і допоможемо замовникам скласти ескіз рекламного щита.

(Починається робота учнів по групам за індивідуальними програмами).

Група № 1.

 Дослідити взаємодію розчину солей з металами і дати відповідь на питання «Чи всі метали взаємодіють з солями? Які умови цієї взаємодії?»

Увага! Техніка безпеки!

Експеримент: налийте в пробірки розчинів: в І-купрум(ІІ) сульфату; в 2 -ферум(П)сульфату. В першу опустіть залізний цвях(обережно),у другу шматочок міді. Що спостерігаєте?

( У першій пробірці на поверхні цвяха - червоний наліт, в другій змін немає .) Напишіть відповідні рівняння реакцій.

  1.   CuS04 + Fe = FeS04 + Cu
  2.   FeS04 + Cu=
  3.   Висновок: Реакції відбуваються за умови, що метал активніший ніж той , що у складі солі, тобто в ряду активності металів розміщений ліворуч від того металу, що в складі солі.

 


Група № 2 .

Дослідити взаємодію розчинів солей з розчинними у воді основами -лугами і дати відповідь на питання « Які умови цієї взаємодії?» Увага! Техніка безпеки!

Експеримент: налийте у пробірку розчинів: в 1 - купрум (II) сульфату; в 2 - ферум (III) хлориду, в- 3 - барій хлориду. До кожної з них долийте розчину натрій гідроксиду. Що спостерігаєте? ( У 1 пробірці випав блакитний осад. У 2 пробірці випав бурий осад. У 3 пробірці не відбулося змін, отже в ній реакція не відбулася.) Напишіть відповідні рівняння реакцій.

l)CuS04 +2 NaOH = Cu (OH)2 + Na 2S04 2)FeCl3 + 3 NaOH = Fe(OH)3 + 3NaCl 3)BaCl2 + 2 NaOH = Ba(OH)2 + 2NaCl

Висновок: Солі реагують з розчинними у воді основами - лугами з утворенням нової солі та основи за умови, що реакція відбувається в водному розчині а в результаті одна з новоутворених речовин ( основа або сіль ) випадатиме в осад.

Група № 3.

 Дослідити взаємодію розчинів солей з кислотами і дати відповідь на питання

« Чи всі солі взаємодіють з кислотами ?»

Увага! Техніка безпеки! Експеримент: налийте у пробірку розчинів: в 1 - натрій карбонату, в 2 - покладіть подрібнену крейду (кальцій карбонат), в 3 - барій хлориду. Долийте до кожної з них розчину сульфатної кислоти. Що спостерігаєте ? (У 1 пробірці бурхливе виділення газу(С02). У пробірці 2 - виділяються бульбашки газу. Кальцій карбонат розчиняється. У пробірці 3 - випадає білий осад.)

Напишіть відповідні рівняння реакцій.

  1. Na2C03 + H2S04 « Na2S04 + Н20 + C02
  2. СаСОз  +H2S04= CaS04 20 +С02
  3. ВаС12   + H2S04 = BaS04 + 2 HCl

Висновок: отже, реакція між сіллю і кислотою відбуватиметься лише тоді, коли утворюється нерозчинна в кислотах сіль (випадає в осад); кислота ,що реагує, сильніша від тієї, якою утворена сіль (виділяється газ або випадає осад слабкої кислоти).

Група № 4.

 Дослідити взаємодію розчинів солей між собою і дати відповідь на питання «Які умови взаємодії розчинів солей між собою?»

Увага! Техніка безпеки! Експеримент: налийте у пробірку розчинів: в 1 - натрій хлориду, в 2 - барій хлориду Долийте до 1 пробірки розчину аргентум нітрату, в 2 пробірку розчину натрій сульфату. Що спостерігаєте? До кожної пробірки прилийте розчин нітратної кислоти. Що спостерігаєте? ( У пробірці 1 випав білий сирнистий осад, який не розчиняється у нітратній кислоті; у пробірці 2 випав білий осад, що не розчиняється в нітратній кислоті).

 Напишіть відповідні рівняння реакцій.

  1. NaCl + AgN03 = NaN03 + AgCl +
  2. ВаС12 + Na2S04 = BaS04 І + 2 NaCl

Висновок: Реакція між двома солями відбуватиметься тільки за умови, що обидві солі взяті в розчині, а одна із новоутворених солей випадатиме в осад. Вчитель:

Ну що ж , шановні замовники реклами, виконали ми ваше прохання - показали вам хімічні властивості солей. Слово надається спостерігачам.

Ми на протязі роботи учнів в групах спостерігали уважно за виконанням досліджень. Всі учасники груп дотримувалися техніки безпеки під час виконання дослідів , уважно прослухали звіти і ось у... з'явився вірш, можливо він також. допоможе замовникам реклами у їх роботі:

Не важко нам всім вам показати

Зі чим солі можуть реагувати?

Ви запитайте речовини -Самі розкажуть без зупину

Всі активніші метали

 На диво дружно закричали

« Якщо ми в розчин солі попадаєм

То менш активні з неї витісняєм»

А тут основи обізвались

« 3 солями також полюбляєм

Водить реакцію на згадку, та за умови, Що в кінці самі ми в осад випадаєм.

Всі кислоти як не диво

Враз взяли ініціативу

 Ми з солями дружимо

 Живемо не тужимо

Бо слабкішу витісняєм

 В газ чи в осад заганяєм.

Тут і соді нагодились

Ніби трішки й зажурились

Бо самі себе нівроку полюбляють

А реакція хоч як крути

До кінця повинна йти,

А умова то одна

Треба в осад і до дна.


Замовники реклами: Так, нам усе стало зрозумілим. У ході ваших виступів ми склали ось такий ескіз рекламного щита...(показують) ...і вирішили нагородити учнів, які допомогли нам створити рекламу на солі, ось такими призами.

Вчитель: А я до цих призів додам вам ще й оцінки, ( Оголошує оцінки ).

Запишіть домашнє завдання: опрацювати параграф за підручником, за бажанням — скласти власний ескіз рекламного щита який, можливо, виявиться кращим за той, що був складений на уроці.

В кінці уроку , якщо є вільний час , можна запропонувати учням гру «Сольовий аукціон» де на аукціон виставляється Кухонна сіль.( Учні по черзі називають властивості солі, ії застосування, родовища і т. п., купує сіль та група , котра остання назвала факт). Для цього на попередньому уроці дається завдання - якнайбільше знайти фактів про кухонну сіль.


Лист для самооцінювання та взаємооцінювання в групі

 

Критерії оцінювання

бали

Прізвища членів групи

 

 

 

1 .Активність під час ррботи над ! завданням

1

 

 

 

 

2.Усна відповідь:

4

 

 

 

 

а) повна

 

 

 

 

 

б) чітка

 

 

 

 

 

в) без помилок

 

 

 

 

...       ......1

і

г) без допомоги

 

 

 

 

 

3.Експеримент:

3

 

 

 

 

а)техніка безпеки

 

 

 

 

 

б) чіткість виконан­ня

 

 

 

 

 

в) спостереження

 

 

 

 

 

4.Письмове завдання

4

 

 

 

 

5.0цінказаурок

12

 

 

 

Лист для самооцінювання та взаємооцінювання в групі

 

1 Критерії

бали

П

різвища членів групи

оцінювання

 

 

 

 

1 .Активність під час роботи над завданням

1

 

 

 

 

2.Усна відповідь:

4

 

 

 

 

а) повна

 

 

 

 

і

б) чітка

 

 

 

 

 

в) без помилок

 

 

 

 

і

г) без допомоги

 

 

 

 

----------_—J

3.Експеримент:

3

 

 

 

І

а)техніка безпеки

 

 

 

 

1 і

б) чіткість виконай' ня

 

 

 

 

 

в) спостереження

 

 

 

 

 

4.Письмове завдання

4

 

 

 

 

5.0цінка за урок

12

 

 

 

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Шевцова Тетяна
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
12 лютого 2020
Переглядів
5744
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку