Хімічні властивості солей
Мета: вивчити хімічні властивості солей;сформувати вміння проводити експеримент;
спостерігати, робити висновки та узагальнення.
Тип уроку: формування нових знань.
Форми роботи: виконання експерименту, робота в групах, робота з опорним конспектом, створення міні-проекту.
Обладнання: набори реактивів: №1 - купрум (II) сульфат, залізний гвіздок, мідь, ферум (II) сульфат, аргентум нітрат; №2 - натрій гідроксид, купрум (II) сульфат, ферум (Ш)хлорид,барій хлорид; №3 - натрій карбонат, барій хлорид, сульфатна кислота, кальцій карбонат; № 4 - натрій хлорид, аргентум нітрат, нітратна кислота, барій хлорид, натрій сульфат.
Очікувані результати: учні повинні знати хімічні властивості солей, вміти складати рівняння відповідних реакцій,
Хід уроку
Вчитель: Шановні учні, сьогодні ми з вами продовжуємо вивчати основні класи неорганічних сполук. Які класи неорганічних сполук ви знаєте (оксиди, кислоти, основи, солі).Сьогодні ми з вами будемо вивчати хімічні властивості солей (запис у зошиті).До речі, у школі планується проведення тижня хімії і кожен клас дістав завдання провести рекламну кампанію одного із класів неорганічних речовин. Щоб рекламувати солі і створити ескіз рекламного щита, над роботою якого будуть працювати замовники реклами (група художників ЗОШ№1) , треба на мій погляд , детально дослідити солі, вивчити всі питання, пов'язані з хімічними властивостями солей. Ті питання, які ми будемо вивчати на уроці будуть покладені в основу ескізу рекламного щита. Напрямки нашого дослідження на уроці -
Тож нехай ці напрямки для дослідження солей стануть завданнями для нашого з
вами уроку.
На уроці працюватиме 4 групи, кожна група досліджує один із напрямків за індивідуальним завданням , робить звіт біля дошки. Також, на уроці в нас присутні два спостерігача, які спостерігають за роботою і дають незалежну оцінку вашій діяльності в групах: техніка безпеки, і, звичайно , замовники реклами, яким ви повинні допомогти скласти ескіз рекламного щита.
Георг Хевіші сказав: « Розум мислителя не почувається щасливим, поки він не зв'яже
в одне розрізнені факти, які спостерігає». Я хочу, щоб ваш розум сьогодні був
щасливим, щоб факти, які ви спостерігатимете, ви зв'язали в одне.
Але, перш ніж проводити рекламну кампанію , ви повинні отримати допуск до
роботи, відповівши на запитання: _-••
- Що зайве в горизонтальних та вертикальних рядах речовин?
CuS04 |
BaO |
NaCl |
Ca(N03)2 |
NaOH |
Na2Si03 |
ZnS |
BaCl2 |
CaS04 |
LiN03 |
HNO3 |
MgS04 |
Na2C03 |
CuS |
KI |
Cu(OH)2 |
- Встановіть відповідність між формулою та назвою речовини:
а) аргентум нітрат;
б) натрій карбонат;
в) кальцій ортофосфат;
г) натрій сульфат;
д) купрум (II) сульфід;
ж) барій хлорид.
Молодці ! Всі групи отримали допуск до роботи. Почнемо реалізацію поставлених завдань - з'ясуємо хімічні властивості солей і допоможемо замовникам скласти ескіз рекламного щита.
(Починається робота учнів по групам за індивідуальними програмами).
Група № 1.
Дослідити взаємодію розчину солей з металами і дати відповідь на питання «Чи всі метали взаємодіють з солями? Які умови цієї взаємодії?»
Увага! Техніка безпеки!
Експеримент: налийте в пробірки розчинів: в І-купрум(ІІ) сульфату; в 2 -ферум(П)сульфату. В першу опустіть залізний цвях(обережно),у другу шматочок міді. Що спостерігаєте?
( У першій пробірці на поверхні цвяха - червоний наліт, в другій змін немає .) Напишіть відповідні рівняння реакцій.
Група № 2 .
Дослідити взаємодію розчинів солей з розчинними у воді основами -лугами і дати відповідь на питання « Які умови цієї взаємодії?» Увага! Техніка безпеки!
Експеримент: налийте у пробірку розчинів: в 1 - купрум (II) сульфату; в 2 - ферум (III) хлориду, в- 3 - барій хлориду. До кожної з них долийте розчину натрій гідроксиду. Що спостерігаєте? ( У 1 пробірці випав блакитний осад. У 2 пробірці випав бурий осад. У 3 пробірці не відбулося змін, отже в ній реакція не відбулася.) Напишіть відповідні рівняння реакцій.
l)CuS04 +2 NaOH = Cu (OH)2 + Na 2S04 2)FeCl3 + 3 NaOH = Fe(OH)3 + 3NaCl 3)BaCl2 + 2 NaOH = Ba(OH)2 + 2NaCl
Висновок: Солі реагують з розчинними у воді основами - лугами з утворенням нової солі та основи за умови, що реакція відбувається в водному розчині а в результаті одна з новоутворених речовин ( основа або сіль ) випадатиме в осад.
Група № 3.
Дослідити взаємодію розчинів солей з кислотами і дати відповідь на питання
« Чи всі солі взаємодіють з кислотами ?»
Увага! Техніка безпеки! Експеримент: налийте у пробірку розчинів: в 1 - натрій карбонату, в 2 - покладіть подрібнену крейду (кальцій карбонат), в 3 - барій хлориду. Долийте до кожної з них розчину сульфатної кислоти. Що спостерігаєте ? (У 1 пробірці бурхливе виділення газу(С02). У пробірці 2 - виділяються бульбашки газу. Кальцій карбонат розчиняється. У пробірці 3 - випадає білий осад.)
Напишіть відповідні рівняння реакцій.
Висновок: отже, реакція між сіллю і кислотою відбуватиметься лише тоді, коли утворюється нерозчинна в кислотах сіль (випадає в осад); кислота ,що реагує, сильніша від тієї, якою утворена сіль (виділяється газ або випадає осад слабкої кислоти).
Група № 4.
Дослідити взаємодію розчинів солей між собою і дати відповідь на питання «Які умови взаємодії розчинів солей між собою?»
Увага! Техніка безпеки! Експеримент: налийте у пробірку розчинів: в 1 - натрій хлориду, в 2 - барій хлориду Долийте до 1 пробірки розчину аргентум нітрату, в 2 пробірку розчину натрій сульфату. Що спостерігаєте? До кожної пробірки прилийте розчин нітратної кислоти. Що спостерігаєте? ( У пробірці 1 випав білий сирнистий осад, який не розчиняється у нітратній кислоті; у пробірці 2 випав білий осад, що не розчиняється в нітратній кислоті).
Напишіть відповідні рівняння реакцій.
Висновок: Реакція між двома солями відбуватиметься тільки за умови, що обидві солі взяті в розчині, а одна із новоутворених солей випадатиме в осад. Вчитель:
Ну що ж , шановні замовники реклами, виконали ми ваше прохання - показали вам хімічні властивості солей. Слово надається спостерігачам.
Ми на протязі роботи учнів в групах спостерігали уважно за виконанням досліджень. Всі учасники груп дотримувалися техніки безпеки під час виконання дослідів , уважно прослухали звіти і ось у... з'явився вірш, можливо він також. допоможе замовникам реклами у їх роботі:
Не важко нам всім вам показати
Зі чим солі можуть реагувати?
Ви запитайте речовини -Самі розкажуть без зупину
Всі активніші метали
На диво дружно закричали
« Якщо ми в розчин солі попадаєм
То менш активні з неї витісняєм»
А тут основи обізвались
« 3 солями також полюбляєм
Водить реакцію на згадку, та за умови, Що в кінці самі ми в осад випадаєм.
Всі кислоти як не диво
Враз взяли ініціативу
Ми з солями дружимо
Живемо не тужимо
Бо слабкішу витісняєм
В газ чи в осад заганяєм.
Тут і соді нагодились
Ніби трішки й зажурились
Бо самі себе нівроку полюбляють
А реакція хоч як крути
До кінця повинна йти,
А умова то одна
Треба в осад і до дна.
Замовники реклами: Так, нам усе стало зрозумілим. У ході ваших виступів ми склали ось такий ескіз рекламного щита...(показують) ...і вирішили нагородити учнів, які допомогли нам створити рекламу на солі, ось такими призами.
Вчитель: А я до цих призів додам вам ще й оцінки, ( Оголошує оцінки ).
Запишіть домашнє завдання: опрацювати параграф за підручником, за бажанням — скласти власний ескіз рекламного щита який, можливо, виявиться кращим за той, що був складений на уроці.
В кінці уроку , якщо є вільний час , можна запропонувати учням гру «Сольовий аукціон» де на аукціон виставляється Кухонна сіль.( Учні по черзі називають властивості солі, ії застосування, родовища і т. п., купує сіль та група , котра остання назвала факт). Для цього на попередньому уроці дається завдання - якнайбільше знайти фактів про кухонну сіль.
Лист для самооцінювання та взаємооцінювання в групі
Критерії оцінювання |
бали |
Прізвища членів групи |
|||
|
|
|
|||
1 .Активність під час ррботи над ! завданням |
1 |
|
|
|
|
2.Усна відповідь: |
4 |
|
|
|
|
а) повна |
|
|
|
|
|
б) чітка |
|
|
|
|
|
в) без помилок |
|
|
|
|
... ......1 і |
г) без допомоги |
|
|
|
|
|
3.Експеримент: |
3 |
|
|
|
|
а)техніка безпеки |
|
|
|
|
|
б) чіткість виконання |
|
|
|
|
|
в) спостереження |
|
|
|
|
|
4.Письмове завдання |
4 |
|
|
|
|
5.0цінказаурок |
12 |
|
|
|
Лист для самооцінювання та взаємооцінювання в групі
1 Критерії |
бали |
П |
різвища членів групи |
||
оцінювання |
|
|
|
|
|
1 .Активність під час роботи над завданням |
1 |
|
|
|
|
2.Усна відповідь: |
4 |
|
|
|
|
а) повна |
|
|
|
|
і |
б) чітка |
|
|
|
|
|
в) без помилок |
|
|
|
|
і |
г) без допомоги |
|
|
|
|
----------_—J |
3.Експеримент: |
3 |
|
|
|
І |
а)техніка безпеки |
|
|
|
|
1 і |
б) чіткість виконай' ня |
|
|
|
|
|
в) спостереження |
|
|
|
|
|
4.Письмове завдання |
4 |
|
|
|
|
5.0цінка за урок |
12 |
|
|
|
|