1
Урок на тему:
« Хімічний зв’язок. Будова речовини»
Як правило виділяють чотири рівня:
1 рівень - рівень узнавання. Завдання типу: виділіть, узнайте, розпізнайте на основі отриманих знань.
2 рівень - завдання на застосування знань в стандартній, типовій ситуації . Можуть бути присутні елементи самостійної роботи.
3 рівень - включаються завдання, в яких потрібно виконання завдань на порівняння, доведення і застосування знань, умінь і навичок в нестандартних ситуаціях. На даному рівні обов'язковими є проблемні завдання.
4 рівень - завдання високої теоретичної і практичної складності.
За змістом завдання можуть бути алгоритмічними, програмованими, дослідницькими, аналітичними та ін.
За формою: колективними, груповими, індивідуальними.
Якість знань учнів визначається їх самостійною роботою.
Відбір предметного змісту із урахуванням психологічних закономірностей формування понятий підвищує ефективність навчального процесу за рахунок забезпечення комфортного режиму розумової праці. Комфортність забезпечують дві ключові умови: вибір і успіх. Учні мають можливість вибору форми представлення матеріалу, способу навчальної діяльності, рівня складності і форми контролю. На кожному етапі формування понять запропонують не менше трьох варіантів завдань, що різняться не тільки рівнів складності, але і способом кодування інформації. Успіх кожного учня гарантуються емоційною підтримкою і дозованою допомогою учителя – від направляючої підказки і допоміжних задач до корекції навчальних завдань і прямих указань.
Задачі уроку:
Закріпити знання учнів по темі «Хімічний зв’язок. Будова речовин», здійснити перевірку знань і умінь по даній темі, намітити шляхи ліквідації «білих плям» в знаннях учнів.
Розвиток компетенції :
Мотиваційний компонент: потреба в пізнанні, прагнення до самовираження і індивідуальності.
Знаньєвий компонент: типи хімічних зв’язків, схеми утворення зв’язків.
Діятельнисний компонент: пояснити природу і способи утворення хімічних зв’язків; знаходити причино - наслідкові зв’язки між складом речовини і типом хімічного зв’язку; правильно використовувати хімічну символіку; розвивати загально навчальні уміння, креативність, уміння виступати перед аудиторією, формувати пізнавальний інтерес, використовуючи нестандартну форму уроку і включаючи у його зміст елементи новизни знань.
Виховувати комунікативну культуру, толерантне відношення до оточуючих людей, цілеспрямованість і ініціативність.
Учні повинні знати і вміти:
Х О Д У Р О К А :
Час |
Діяльність учнів |
Методи,засоби навчання |
Розвиток компетенції |
20 хв |
Розвиток понять: електронегативність; хімічний зв’язок; ковалентний, йонний, металічний зв’язки;полярний, неполярний зв’язок.
|
Взаємоперевірка знань по теорії питання (система «учень - учень» ; парна робота)
|
Знанієвий компонент: типи хімічного зв’язку, електронегативність. Інформаційна компетенція. Комунікативна компетенція: уста, мовна Соціальна компетенція: роль відповідаючого, роль перевіряючого. |
Постановка 1 задачі та її рішення.
І команда
2 команда
3 команда
4 команда
15 хв |
Розпізнавання на основі отриманих знань: відповіді на тестові запитання |
Програма-визначення.
|
Знанієвий компонент: типи хімічного зв’язку, схеми утворення зв’язків. Толерантність. Інформаційна компетенція. Комунікативна компетенція: уста, мовна Мотиваційний компонент: потреба у пізнання, прагнення до самовираження і індивідуальності. |
|
«УГАДАЙ РЕЧОВИНУ» Конкурс капітанів |
Програма - класифікація
|
Аналіз, доведення, спостереження, причино - наслідкові зв’язки |
«УГАДАЙ РЕЧОВИНУ»
Визнач тип хімічного зв’язку та схематично покажи механізм його утворення.
Команди виконують завдання:
|
Програма-добудовування
|
Письмова, мовна комунікативна компетенція
|
Виникають між атомами різного виду. Утворюються за рахунок спільної електронної пари. Відбувається зміщення електронів. Виникають заряди. Міцний зв’язок |
Програма-подібність
|
Аналіз
|
|
Програма-осмислення |
порівняння |
|
Слайд-схема |
Письмова, мовна комунікативна компетенція
|
Видатний англійський хімік Хемфрі Деві завдяки цьому газові влаштовував спеціальні сеанси. От як зображував дію ГАЗА один із сучасників Деві: «Одні джентльмени скакали на столи й стільці, інші говорили без упину, треті виявили надзвичайний потяг до бійки». Назвіть цей газ мовою оригіналу й українською мовою.
Laughing gas (лафинн гез) (англ.) Веселильний газ (укр.) N2O
Сашко намалював свій хімічний автопортрет і сказав, що з часом обов’язково синтезує таку речовину. Вона буде володіти якимись надзвичайними властивостями. Знайдіть помилку, обґрунтуйте, що така речовина існувати не може.
Що вам відомо про взаємодію?
Цифровий диктант
1. Молекулярна гратка 1,7
2. Йонна гратка 2,4
3. Атомна гратка 5,6
4. Металічна гратка 3
Питання:
V тур « Кіт у мішку»
|
F2 |
Cl2 |
Br2 |
I2 |
Температура плавлення |
|
|
|
113,7°C |
Третій зайвий
Показані сірка, кварц, алмаз, графіт. Всі — речовини атомної будови, а сірка — молекулярної будови.
Додаткові матеріали
Задачі - хвилинки
У стін будинку були ями з речовиною, яка реагує з водою з виділенням великої кількості теплоти. Під дією води, яка утворюється із снігу, почалась екзотермічна реакція і теплоти було так багато, що почалася пожежа. (негашене вапно)
Джерелом є повільне окислення піриту та органічних порід киснем і водяною парою повітря. А це процеси, що йдуть з виділенням тепла.
Завдання „Хімічний Буаяр ”
Підказка 1( історична)
Давньоримський письменник-вчений Пліній Старший (23-79 р. р. н.е.) писав, що імператор Тиберій (41 р. до н.е.) отримав в дарунок від одного ремісничого гарний блискучий кубок. Виготовлений цей кубок був з легкого металу Х, але за зовнішнім виглядом подібного до срібла. Ремісничий пояснював, що загадковий метал він отримав з білої глини. Імператор, боячись знецінення срібла через невідомий метал, наказав відрубати голову реміснику. Так було втрачено шляхи, які вели до відкриття нового металу.
Підказка 2 (хімічна)
Метал Х має високу спорідненість до кисню. Внаслідок цього він забирає Оксиген від оксидів неметалів і оксидів менш активних металів,
відновлюючи їх до вільного стану. Цей процес застосовується для добування деяких металів (Cr, Mn, V, Fe тощо), наприклад:
8Х + 3 Fe3O4 = 9 Fe + 4 X2O3
Підказка 3 (ювелірна)
До винайдення способу одержання металу Х методом електролізу вартість його була на рівні золота. На Всесвітній виставці в Парижі в 1855 р. метал Х демонструвався для виготовлення ювелірних виробів. На королівських прийомах шанованим персонам ставили прибори, виготовлені з Х, а всім іншим - із золота та срібла.
Підказка 4 (військова)
Метал Х у період російсько-японської війни (1905 р) використовували з метою отримання водню для аеростатів, використовуючи суміш Х та КОН (тв.). Ці компоненти тверді і їх зручно було транспортувати, а при додаванні води отримували бажаний продукт.
Підказка 5 (поетична)
Його нелегко добувати,
Відомий він лиш двісті літ,
М’який, активний і крилатий,
Він завойовує весь світ.
Підказка 6 (геологічна)
Метал Х – поширений серед металів у земній корі
Підказка 7 (енергетична)
Якщо порошок металу Х та заліза під тиском вилітає зі сталевої труби і згоряє в атмосфері кисню, то температура полум’я досягає 3000-3500 С. Такий “вогняний ніж ” легко ріже кількаметрові бруски бетону чи граніту.
(Відповідь: алюміній).