Під час проведення цього уроку діти зможуть відправитись в уявну подорож «Сторінками байок». Учні зможуть: поглибити знання про поняття «байка», значення байки для культурного розвитку людства; ознайомити учнів з фактами життя і творчості Крилова як яскравого представника жанру байки в російській і світовій літературі; розкрити зміст та художні особливості байки «Вовк і Ягня»; розвивати увагу, пам'ять, образне мислення, уміння висловлювати свої думки й обґрунтовувати їх; виховувати всебічно розвинену людину, особистість, прищеплювати інтерес до духовних надбань людства.
6 клас
Тема уроку. І.А.Крилов – видатний російський байкар. Байки І.Крилова.
"Вовк і Ягня"
Мета уроку: поглибити поняття «байка», значення байки для культурного розвитку людства; ознайомити учнів з фактами життя і творчості Крилова як яскравого представника жанру байки в російській і світовій літературі; розкрити зміст та художні особливості байки «Вовк і Ягня»; розвивати увагу, пам'ять, образне мислення, уміння висловлювати свої думки й обґрунтовувати їх; виховувати всебічно розвинену людину, особистість, прищеплювати інтерес до духовних надбань людства.
Обладнання: портрети І.Крилова, Федра, Езопа, Лафонтена; ілюстрації до творів байкаря, підручники, аудіозапис байки, листи опитування, схеми, таблиці, мультимедійний екран
Тип уроку: урок - подорож.
Хід уроку
І. Організаційний момент. (слайд 1)
- Доброго дня, друзі! Давайте доповнимо ці слова усмішкою, бо ніщо так не зближує співбесідників, як добре слово та щира усмішка. Але в цьому класі не тільки ми з вами, у нас є гості. Поверніться і з лагідною посмішкою побажайте їм доброго дня. А ми з вами відправимось в уявну подорож «Сторінками байок».
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Гра «Пароль»
А для того, щоб відправитись в подорож, зараз кожен із вас (ланцюжком – один за одним), назвіть слово або словосполучення – своєрідний пароль, який стосується байки.
2. 1 зупинка «Інтелектуальна». Інтелектуальна розминка. «Продовж речення» (слайд 2)
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку
1. Вступне слово вчителя. (слайд 3)
- Багато часу минуло відтоді, як жили Езоп, Лафонтен, Федр. Світ дуже змінився, реформувалися суспільні закони, розвинулися нові науки, поліпшився добробут. Лише внутрішній світ людини та її поведінка не змінилася.
Сьогодні ми продовжимо розмову про байку і перенесемось подумки з Франції до Росії в ХVІІІ ст.
Учитель. Петербург. Ми з вами в Літньому саду біля пам’ятника. Дідусь у глибокій задумі сидить у кріслі, а біля його ніг зібралися бронзові звірі – леви, лисиці, вовки, ведмеді та інші. Цей дідусь – відомий російський байкар…. І.Крилов, а звірі - …. герої його байок.
- Так, ми ознайомимось із життям і творчістю видатного російського поета-байкаря І.А.Крилова, сюжетом його байки «Вовк і Ягня», будем вчитись її аналізувати .
Запишіть у зошити тему уроку. (слайд 5)
IV. Мотивація навчальної діяльності учнів
- Подивіться на портрет І.Крилова. Ми бачимо відкриту особу, з добрими і проникливими очима мудрої людини – таким і був насправді поет. Як він став відомим? Чому байки Крилова знаходять свого читача і сьогодні? У чому секрет його успіху? Виникло так багато запитань. Тому наш урок побудуємо як пошук розгадок тих таємниць, які залишив нам байкар.
V. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Зупинка «Біографічна» (слайд 6)
Завдання: розповісти біографію Крилова (індивідуальне домашнє завдання)
В цей час 2 учні складають гроно «Крилов»
Іван Андрійович Крилов — видатний російський байкар, драматург, журналіст. Вважають, що народився майбутній байкар у Москві. Його батько був відставним військовим, а мати — неписьменною, але надзвичайно доброю жінкою, яка вболівала за освіту сина. Після смерті батька родина в 1782 р. переїхала до Петербургу, де І. Крилов розпочинає літературну діяльність.
Літературну славу І. Крилову принесли байки, в яких він звертається не лише до проблем загальнолюдського значення, а й до конкретних історичних подій тогочасної Росії (наприклад, Вітчизняна війна 1812р.), критикує правління державою (політика царя Олександра І), натякає на реальні відносини між різними суспільними прошарками (поміщики та кріпаки-селяни), на важке життя народу. Тому образи його байок стали символізувати не лише якісь негативні якості людського характеру, а й певні історичні події та суспільні явища в тогочасній кріпосницькій Росії.
(звучить аудіо запис оригіналу байки у виконанні Павла Морозова)
(Обмін враженнями, щодо прочитаного)
5. Виразне читання байки "Вовк і Ягня" в особах (раніше підготовлені учні)
(Переклад М.Терещенка)
Чи зберіг перекладач мову твору? (Так, він досить точно відтворив авторську мову та інтонацію)
ВОВК – ЯГНЯ. (слайд 8)
(Особливу увагу звертаємо на мову героїв)
Коментар учителя.
Саме в цих рядках криються секрети поведінки героїв байки: всемогутність Вовка та беззахисність Ягняти. Автор байки, звичайно, на боці Ягняти, засуджує вчинки Вовка.
Учитель.
Оспівую в байках героїв я буденних,
Яких не знав Езоп в своїх краях священних
Дають уроки нам правдиві ці пісні.
Тут розмовляють всі, і риби мовчазні, -
Стосується й людей повчальні їх поради, -
У образах тварин людські видніші вади.
9. "Запитання → відповідь"
Визначте ідею байки.(Засудження несправедливостей людського життя, неправедної сили влади.)(Запис у зошиті)
Для чого байкарі застосовують алегорію? ? (В образах тварин ми бачимо людей та їхні вчинки.)
10. Зупинка "Теоретична скринька"(слайд 10)
(Робота із словниками літературознавчих термінів)
Повторення літературного поняття "уособлення", з’ясувати, що таке сатира.
Сатира – художній прийом у творах літератури або мистецтва, заснований на різкому висміюванні пороків, хиб, негативних явищ дійсності.
11.Зупинка «Практична».
Пошуково-дослідницька робота в групах. (слайд 11)
Якими перед нами постають у байках Вовк і Ягня?
("Дослідження-моделювання". Скласти опорну схему)
Простежити за мовою Вовка і Ягняти.
("Дослідження-моделювання". Скласти опорну схему)
З’ясувати, які риси засуджуються в образі Вовка?
("Дослідження-моделювання". Заповнити таблицю)
Критично оцініть свою роботу в групах (орієнтовні відповіді)
І група
ІІ група
ІІІ група
В образі Вовка засуджуються такі риси |
Ключові слова |
І.Крилов |
|
Грубість |
«нахаба", «негідник", "щеня". |
Нахабство |
«Ти винен тим уже, що хочу бач я їсти". |
Жорстокість |
«За це бо, далебі зірву я голову тобі". |
Лицемірство |
«Пригадую, як ти в позаторішнім літі зі мною надто грубший був". |
Несправедливість |
«і в темний ліс Вовк поволік Ягня". |
VI. ЗУПИНКА «ПІДСУМКОВА». Підсумки уроку, оцінювання.
Експрес-інтерв’ю "Закінчить речення". (слайд 12)
- Що ви дізнались про російського байкаря І.Крилова?
- Проти яких людських пороків і суспільних вад спрямована байка «Вовк і
Ягня»?
УІІ. Домашнє завдання (слайд 13)
Заключне слово вчителя
- Дякую вам, діти за активну роботу й маю надію, що у вашому серці залишиться добрий слід від цього уроку, що ви станете добрішими, чеснішими, впевненішими в собі. Адже цього хотів І. Крилов, для цього він й писав свої твори
Через віки, із давнини
Прийшла до нас, щоб вчити,
Як жити-бути на землі,
І як не слід робити.
У байці Вовк і Ягня
Поводяться, як люди,
Впізнає, може, хтось себе
Й урок цей не забуде.
Черпайте мудрість із байок,
Вони ж бо – скарб нетлінний,
Живуть і житимуть завжди
Минулого дар цінний.
ДОДАТКИ до уроку
ЕЗОП. ВОВК І ЯГНЯ
Вовк побачив, що Ягня п'є воду з річки, і хотів знайти якийсь слушний привід, щоб його з'їсти. Отже, хоч він стояв і вище по течії, але почав обвинувачувати Ягня, що воно каламутить йому воду й не дає пити. Ягня відповідало, що воно п'є, торкаючись води тільки краєчком губ, і що, зрештою, воно, стоячи внизу, не може йому каламутити воду. Тоді Вовк зауважив:
- Минулого року ти зневажило мого батька.
- Мене тоді й на світі не було, - відповіло Ягня.
Але Вовк сказав йому:
- Хоч би як ти виправдовувалось, я все одно тебе з'їм.
Так навіть справедливий захист не має сили для тих, хто заповзявся чинити кривду.
ЕЗОП. ВОВК І ЯГНЯ
Вовк побачив, що Ягня п'є воду з річки, і хотів знайти якийсь слушний привід, щоб його з'їсти. Отже, хоч він стояв і вище по течії, але почав обвинувачувати Ягня, що воно каламутить йому воду й не дає пити. Ягня відповідало, що воно п'є, торкаючись води тільки краєчком губ, і що, зрештою, воно, стоячи внизу, не може йому каламутити воду. Тоді Вовк зауважив:
- Минулого року ти зневажило мого батька.
- Мене тоді й на світі не було, - відповіло Ягня.
Але Вовк сказав йому:
- Хоч би як ти виправдовувалось, я все одно тебе з'їм.
Так навіть справедливий захист не має сили для тих, хто заповзявся чинити кривду
ЕЗОП. ВОВК І ЯГНЯ
Вовк побачив, що Ягня п'є воду з річки, і хотів знайти якийсь слушний привід, щоб його з'їсти. Отже, хоч він стояв і вище по течії, але почав обвинувачувати Ягня, що воно каламутить йому воду й не дає пити. Ягня відповідало, що воно п'є, торкаючись води тільки краєчком губ, і що, зрештою, воно, стоячи внизу, не може йому каламутити воду. Тоді Вовк зауважив:
- Минулого року ти зневажило мого батька.
- Мене тоді й на світі не було, - відповіло Ягня.
Але Вовк сказав йому:
- Хоч би як ти виправдовувалось, я все одно тебе з'їм.
Так навіть справедливий захист не має сили для тих, хто заповзявся чинити кривду
ЕЗОП. ВОВК І ЯГНЯ
Вовк побачив, що Ягня п'є воду з річки, і хотів знайти якийсь слушний привід, щоб його з'їсти. Отже, хоч він стояв і вище по течії, але почав обвинувачувати Ягня, що воно каламутить йому воду й не дає пити. Ягня відповідало, що воно п'є, торкаючись води тільки краєчком губ, і що, зрештою, воно, стоячи внизу, не може йому каламутити воду. Тоді Вовк зауважив:
- Минулого року ти зневажило мого батька.
- Мене тоді й на світі не було, - відповіло Ягня.
Але Вовк сказав йому:
- Хоч би як ти виправдовувалось, я все одно тебе з'їм.
Так навіть справедливий захист не має сили для тих, хто заповзявся чинити кривду
В образі Вовка засуджуються такі риси |
Ключові слова |
І.Крилов |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
В образі Вовка засуджуються такі риси |
Ключові слова |
І.Крилов |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
В образі Вовка засуджуються такі риси |
Ключові слова |
І.Крилов |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|