Урок на тему: І.А.Крилов – видатний російський байкар. Байки І.Крилова. "Вовк і Ягня"

Про матеріал

Під час проведення цього уроку діти зможуть відправитись в уявну подорож «Сторінками байок». Учні зможуть: поглибити знання про поняття «байка», значення байки для культурного розвитку людства; ознайомити учнів з фактами життя і творчості Крилова як яскравого представника жанру байки в російській і світовій літературі; розкрити зміст та художні особливості байки «Вовк і Ягня»; розвивати увагу, пам'ять, образне мислення, уміння висловлювати свої думки й обґрунтовувати їх; виховувати всебічно розвинену людину, особистість, прищеплювати інтерес до духовних надбань людства.

Перегляд файлу

6 клас

Тема уроку.  І.А.Крилов – видатний російський байкар. Байки І.Крилова.

 "Вовк і Ягня"

 

Мета уроку: поглибити поняття «байка», значення байки для культурного розвитку людства; ознайомити учнів з фактами життя і творчості Крилова як яскравого представника жанру байки в російській і світовій літературі; розкрити зміст та художні особливості байки «Вовк і Ягня»; розвивати увагу, пам'ять, образне мислення, уміння висловлювати свої думки й обґрунтовувати їх; виховувати всебічно розвинену людину, особистість, прищеплювати інтерес до духовних надбань людства.

 

Обладнання:  портрети І.Крилова, Федра, Езопа, Лафонтена;  ілюстрації до творів байкаря, підручники, аудіозапис байки, листи опитування, схеми, таблиці, мультимедійний екран

 

Тип уроку: урок - подорож.

 

 Хід уроку

І. Організаційний момент. (слайд 1)

 - Доброго дня, друзі! Давайте доповнимо ці слова усмішкою, бо ніщо так не зближує співбесідників, як добре слово та щира усмішка. Але в цьому класі не тільки ми з вами, у нас є гості. Поверніться і з лагідною посмішкою побажайте їм доброго дня. А ми з вами відправимось в уявну подорож «Сторінками байок».

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Гра «Пароль»

 А для того, щоб відправитись в подорож, зараз кожен із вас (ланцюжком – один за одним), назвіть слово або словосполучення – своєрідний пароль, який стосується байки.

 

2.  1 зупинка «Інтелектуальна». Інтелектуальна розминка. «Продовж речення» (слайд 2)

  • Основоположником жанру байки був ... (Езоп)
  • Байка – це ... (невелике, переважно віршоване оповідання повчального змісту, героями якого виступають люди, тварини, рослини чи предмети)
  • У віршованій формі байки першим почав складати ... (Федр)
  • Вираз «езопова мова» означає ... (спосіб викладу думок з натяками та недомовками)
  • Байка складається з двох частин: ... (розповіді і повчання (моралі))
  • Алегорія – це ... (художній засіб, за допомогою якого узагальнене поняття розкривається через конкретний образ)

 

ІІІ. Оголошення теми, мети  уроку

1. Вступне слово вчителя.  (слайд 3)

- Багато часу минуло відтоді, як жили Езоп, Лафонтен, Федр. Світ дуже змінився, реформувалися суспільні закони, розвинулися нові науки, поліпшився добробут. Лише внутрішній світ людини та її поведінка не змінилася.

Сьогодні ми продовжимо розмову про байку і перенесемось подумки з Франції   до Росії в ХVІІІ ст.

 

  1.  Заочна подорож.  (слайд 4)

Учитель. Петербург. Ми з вами в Літньому саду біля пам’ятника. Дідусь у глибокій задумі сидить у кріслі, а біля його ніг зібралися бронзові звірі – леви, лисиці, вовки, ведмеді та інші. Цей дідусь – відомий російський байкар…. І.Крилов, а звірі - …. герої його байок.

- Так, ми ознайомимось із життям і творчістю видатного російського поета-байкаря І.А.Крилова, сюжетом його байки «Вовк і Ягня», будем вчитись її аналізувати .

 Запишіть у зошити тему уроку. (слайд 5)

 

IV. Мотивація навчальної діяльності учнів

- Подивіться на портрет І.Крилова. Ми бачимо відкриту особу, з добрими і проникливими очима мудрої людини – таким і був насправді поет. Як він став відомим? Чому байки Крилова знаходять свого читача і сьогодні? У чому секрет його успіху? Виникло так багато запитань. Тому наш урок побудуємо як пошук розгадок тих таємниць, які залишив нам байкар.

 

V. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Зупинка «Біографічна» (слайд 6)

Завдання: розповісти біографію Крилова (індивідуальне домашнє завдання)

В цей час 2 учні складають гроно «Крилов»

 Іван Андрійович Крилов — видатний російський байкар, драматург, журналіст. Вважають, що народився майбутній байкар у Москві. Його бать­ко був відставним військовим, а мати — неписьменною, але надзвичайно доброю жінкою, яка вболівала за освіту сина. Після смерті батька родина в 1782 р. переїхала до Петербургу, де І. Крилов роз­починає літературну діяльність.

Літературну славу І. Крилову принесли байки, в яких він звертається не лише до проблем загальнолюдського значення, а й до конкретних історичних подій тогочасної Росії (наприклад, Вітчизняна війна 1812р.), критикує правління державою (політика царя Олександра І), натякає на реальні відносини між різними суспільними прошарками (поміщики та кріпаки-селяни), на важке життя народу. Тому образи його байок стали символізувати не лише якісь негативні якості людського характеру, а й певні історичні події та суспільні явища в тогочасній кріпосницькій Росії.

 

  1. Зупинка «Акторська». Виразне читання напам’ять байки "Вовк і Ягня". (слайд 7)

(звучить аудіо запис оригіналу байки у виконанні Павла Морозова)

  1. Інтерактивна вправа "Коло вільних думок"

(Обмін враженнями, щодо прочитаного)

 

5. Виразне читання байки "Вовк і Ягня" в особах (раніше підготовлені учні)

(Переклад М.Терещенка)

  1. Порівнюємо оригінал і переклад.
    • Чи вдалося перекладачеві Миколі Терещенку передати зміст оригіналу?

Чи зберіг перекладач мову твору?  (Так, він досить точно відтворив авторську мову та інтонацію)

 

  1. Зупинка "Розмірковуючи - навчаюсь". Аналіз байки.
  • Якою мовою написаний твір? (Віршованою.)
  • Визначте головних персонажів.(Вовк і Ягня.)
  • Яка побудова байки? (Мораль - на початку твору, а потім іде оповідна частина.)
  • Зачитайте слова, що є мораллю байки. («У сильного безсилий винен завсігди».)
  • Де відбувається дія? Коли? (На березі струмка, влітку.)
  • Яку мету поставив Вовк, а яку – Ягня? (Вовк хоче з'їсти Ягня, а воно намагається врятуватись.)
  • Знайдіть у тексті фрази, що підтверджують безневинність Ягняти. Доведіть, що вони дійсно справедливі. (Ягня ще досить молоде, щоб зробити стільки зла.)
  • Як розвивається «боротьба» між персонажами? (На всі напади Вовка Ягня наводить докази своєї невинності. Це дратує Вовка. Він гнівається, кричить і врешті-решт, коли здається, що вже ось-ось Ягня переможе, називає справжню причину звинувачень: «Ти винен тим уже, що хочу я, бач, їсти».)
  • Чим закінчилася зустріч Вовка і Ягняти?
  • - Яка тема байки «Вовк і Ягня»? (Зображення беззахисної, бідної людини на образі Ягня перед силою та безкарністю багатої людини на образі Вовка.)(Запис у зошиті)

 

  1. Бінарна опозиція. (Протиставлення).

 ВОВК – ЯГНЯ. (слайд 8)

 (Особливу увагу звертаємо на мову героїв)

  • Чому І.Крилов називає зустріч Ягняти з Вовком "бідою"?
  • У чому полягає вина Ягняти з погляду Вовка?
  • Чи вдається Вовкові звинуватити Ягня, чи знайшов він слушний привід для цього?
  • Які слова вживає Ягня, звертаючись до Вовка?
  • Чи змінюється мова Ягняти в суперечці?
  • В яких рядках висловлюється "вовча правда"?
  • Зачитайте рядки у тексті, які є свідченням нерівності сил персонажів.

 

Коментар учителя.

Саме в цих рядках криються секрети поведінки героїв байки: всемогутність Вовка та беззахисність Ягняти. Автор байки, звичайно, на боці Ягняти, засуджує вчинки Вовка.

Учитель.

  • А ось як на це питання відповів Жан де Лафонтен у передмові до збірки своїх байок: (слайд 9)

  Оспівую в байках героїв я буденних,

  Яких не знав Езоп в своїх краях священних

  Дають уроки нам правдиві ці пісні.

  Тут розмовляють всі, і риби мовчазні, -

  Стосується й людей повчальні їх поради, -

  У образах тварин людські видніші вади.

9. "Запитання → відповідь"

  • З’ясуйте, носіями яких людських вад є Вовк і Ягня?

Визначте ідею байки.(Засудження несправедливостей людського життя, неправедної сили влади.)(Запис у зошиті)

  • Який прийом використовує автор для розкриття ідеї твору? (алегорію)

Для чого байкарі застосовують алегорію? ? (В образах тварин ми бачимо людей та їхні вчинки.)

10. Зупинка "Теоретична скринька"(слайд 10)

(Робота із словниками літературознавчих термінів)

Повторення літературного поняття "уособлення", з’ясувати, що таке сатира.

Сатира – художній прийом у творах літератури або мистецтва, заснований на різкому висміюванні пороків, хиб, негативних явищ дійсності.

11.Зупинка «Практична».

Пошуково-дослідницька робота в групах. (слайд 11)

  • Група "Літературознавці"

Якими перед нами постають у байках Вовк і Ягня?

("Дослідження-моделювання". Скласти опорну схему)

  • Група "Мовознавці"

Простежити за мовою Вовка і Ягняти.

 ("Дослідження-моделювання". Скласти опорну схему)

  • Група "Читачі".

З’ясувати, які риси засуджуються в образі Вовка?

 ("Дослідження-моделювання". Заповнити таблицю)

  1. Презентація робіт

Критично оцініть свою роботу в групах (орієнтовні відповіді)

І група

ІІ група

ІІІ група

В образі Вовка засуджуються такі риси

Ключові слова

І.Крилов

Грубість

«нахаба",

«негідник",

"щеня".

Нахабство

«Ти винен тим уже, що хочу бач я їсти".

Жорстокість

«За це бо, далебі зірву я голову тобі".

Лицемірство

«Пригадую, як ти в позаторішнім літі зі мною надто грубший був".

Несправедливість

«і в темний ліс Вовк поволік Ягня".

 

VI. ЗУПИНКА «ПІДСУМКОВА». Підсумки уроку, оцінювання.

Експрес-інтерв’ю "Закінчить речення". (слайд 12)

- Що ви дізнались про російського байкаря І.Крилова?

- Проти яких людських пороків і суспільних вад спрямована байка «Вовк і
Ягня»?

УІІ. Домашнє завдання (слайд 13)

Заключне слово вчителя              

- Дякую вам, діти за активну роботу й маю надію, що у вашому серці залишиться добрий слід від цього уроку, що ви станете добрішими, чеснішими, впевненішими в собі. Адже цього хотів І. Крилов, для цього він й писав свої твори

      Через віки, із давнини

      Прийшла до нас, щоб вчити,

      Як жити-бути на землі,

       І як не слід робити.

      У байці Вовк і Ягня

      Поводяться, як люди,

      Впізнає, може, хтось себе

      Й урок цей не забуде.

      Черпайте мудрість із байок,

      Вони ж бо – скарб нетлінний,

      Живуть і житимуть завжди

      Минулого дар цінний.

 

ДОДАТКИ до уроку

ЕЗОП. ВОВК І ЯГНЯ

Вовк побачив, що Ягня п'є воду з річки, і хотів знайти якийсь слушний привід, щоб його з'їсти. Отже, хоч він стояв і вище по течії, але почав обвинувачувати Ягня, що воно каламутить йому воду й не дає пити. Ягня відповідало, що воно п'є, торкаючись води тільки краєчком губ, і що, зрештою, воно, стоячи внизу, не може йому каламутити воду. Тоді Вовк зауважив:

- Минулого року ти зневажило мого батька.

- Мене тоді й на світі не було, - відповіло Ягня.

Але Вовк сказав йому:

- Хоч би як ти виправдовувалось, я все одно тебе з'їм.

Так навіть справедливий захист не має сили для тих, хто заповзявся чинити кривду.

ЕЗОП. ВОВК І ЯГНЯ

Вовк побачив, що Ягня п'є воду з річки, і хотів знайти якийсь слушний привід, щоб його з'їсти. Отже, хоч він стояв і вище по течії, але почав обвинувачувати Ягня, що воно каламутить йому воду й не дає пити. Ягня відповідало, що воно п'є, торкаючись води тільки краєчком губ, і що, зрештою, воно, стоячи внизу, не може йому каламутити воду. Тоді Вовк зауважив:

- Минулого року ти зневажило мого батька.

- Мене тоді й на світі не було, - відповіло Ягня.

Але Вовк сказав йому:

- Хоч би як ти виправдовувалось, я все одно тебе з'їм.

Так навіть справедливий захист не має сили для тих, хто заповзявся чинити кривду

ЕЗОП. ВОВК І ЯГНЯ

Вовк побачив, що Ягня п'є воду з річки, і хотів знайти якийсь слушний привід, щоб його з'їсти. Отже, хоч він стояв і вище по течії, але почав обвинувачувати Ягня, що воно каламутить йому воду й не дає пити. Ягня відповідало, що воно п'є, торкаючись води тільки краєчком губ, і що, зрештою, воно, стоячи внизу, не може йому каламутити воду. Тоді Вовк зауважив:

- Минулого року ти зневажило мого батька.

- Мене тоді й на світі не було, - відповіло Ягня.

Але Вовк сказав йому:

- Хоч би як ти виправдовувалось, я все одно тебе з'їм.

Так навіть справедливий захист не має сили для тих, хто заповзявся чинити кривду

ЕЗОП. ВОВК І ЯГНЯ

Вовк побачив, що Ягня п'є воду з річки, і хотів знайти якийсь слушний привід, щоб його з'їсти. Отже, хоч він стояв і вище по течії, але почав обвинувачувати Ягня, що воно каламутить йому воду й не дає пити. Ягня відповідало, що воно п'є, торкаючись води тільки краєчком губ, і що, зрештою, воно, стоячи внизу, не може йому каламутити воду. Тоді Вовк зауважив:

- Минулого року ти зневажило мого батька.

- Мене тоді й на світі не було, - відповіло Ягня.

Але Вовк сказав йому:

- Хоч би як ти виправдовувалось, я все одно тебе з'їм.

Так навіть справедливий захист не має сили для тих, хто заповзявся чинити кривду

 

D:\Руслана\уроки зарубыжна\6 кл\байки система уроків лафонтен\Безымянный.jpg

D:\Руслана\уроки зарубыжна\6 кл\байки система уроків лафонтен\Безымянный.jpg

 

 

 

 

В образі Вовка засуджуються такі риси

Ключові слова

І.Крилов

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

В образі Вовка засуджуються такі риси

Ключові слова

І.Крилов

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

В образі Вовка засуджуються такі риси

Ключові слова

І.Крилов

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
24 жовтня 2018
Переглядів
344
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку