Тема уроку: Інсценізуємо вірші. Анатолій Качан. Дощова осінь
Мета: удосконалювати вміння уважно й виразно читати вірші; знаходити слова в переносному значенні; вправлятися у визначенні часу, особи та числа дієслів; виділенні граматичної основи в реченні.
Очікувані результати:
- читає подумки та виразно вголос тексти різних видів та з різною метою [4 МОВ 2-2.1-2];
- досліджує елементи тексту (слова автора, діалог персонажів, опис, виражальні засоби мови) [4 МОВ 2-2.2-4];
- виражає свої почуття та емоції щодо прочитаного мовою мистецтва [4 МОВ 2-2.4-5]
добирає та створює ілюстративний матеріал до художнього тексту [4 МОВ 2-2.6-1];
І . Вступ до теми.
1. Конструктивна вправа «Передбачення на основі опорних слів»
Робота в групах на картках.
Завдання:
За 1-2 хв. скласти маленьку історію з поданих слів, 2-4 речення.
Плащі, дощі, парасолі, тумани.
- Послухаємо, які історії у вас вийшли.
- Пропоную вашій увазі вірш Анатолія Качана з цими ж словами.
ДОЩОВА ОСІНЬ
Водить осінь хороводи
То із листя, то з дощів.
На прогулянку виходять
Парасолі і плащі.
Там розмову парасолі
Із плащами завели:
«Ах, як довго у неволі,
У темниці ми були.
Та вернулися тумани,
Задощило в небесах,
-І ми знову у пошані,
Знов нас носять на руках».
І прийшли тоді до згоди
Парасолі і плащі,
Що найбільша насолода –
Це коли ідуть дощі.
А.Качан
- Чим ваша історія наблизилася до думок автора?
- Історія кожного була унікальна, але сьогодні опрацюємо саме цей вірш.
ІІ. Читання та обговорення вірша
1. Прочитати вірш Анатолія Качана «Дощова осінь».
2. Розглянути фото у презентації. З’ясувати, чи можна його вважати ілюстрацією до вірша.
3. Вправа 1.
У першій строфі ліричний герой розповідає про прихід осені, коли частішають дощі, а вітер відриває і носить листя ( «Водить осінь хороводи то із листя, то з дощів»). Дорослі у плащах з парасольками в руках поспішають по своїх справах, а дітвора залюбки полічить калюжі ( «На прогулянку виходять парасолі і плащі»).
У другій строфі наголошується, що часті дощі – одна із ознак осені, адже парасолі та плащі « довго у неволі… були».
У третій строфі передана радість і від змін ( «та вернулися тумани, задощило в небесах»), і від гармонії в природі ( «знов нас носять на руках»).
У четвертій строфі автор переконує читача, що в природи нема поганої погоди, нехай навіть бодай хтось один відчує, що « найбільша насолода – це коли ідуть дощі».
ІІІ. Завдання з мови
1. Вправа 2.
Які дієслова використав поет, щоб розповісти про неживі предмети як про живі?
Знайти словосполучення з цими дієсловами (вони вжиті у переносному значенні).
Визначити час, особу, число кількох дієслів.
2. Списати речення. Підкреслити граматичну основу.
На прогулянку виходять парасолі і плащі.
ІV. Творчі завдання.
1.Прослухати пісню на слова Анатолія Качана, музика Дмитра Суботенка.
https://www.youtube.com/watch?v=uuKwXZLCPt4
2.Караоке (вивчити і заспівати пісню).
https://www.youtube.com/watch?v=npmYTDPeTrM
3. Сугестивна вправа «Я в образі…»
Сугестопедія (від лат. «сугесто» - навіювання)– педагогіка емоційного навіювання.
Індивідуалне завдання на закріплення матеріалу.
Виразне творче читання.
- Прочитайте цей вірш, як на мітингу на майдані
- Прочитайте цей вірш, ніби ви тікаєте від злочинця
- Прочитайте цей вірш, як колискову
3. Вправа 3.
Розподіліть ролі. Подумайте, з якою інтонацією, у якому темпі ви читатимете свої слова. Приготуйте реквізит: виріжте з паперу і розмалюйте парасолі та плащі. Проведіть репетицію і влаштуйте конкурс на найкращу інсценізацію вірша.
V. Підсумок уроку
Учитель показує учням останній кадр презентації, де записано критерії, за якими кожен учень перевіряє результати своєї роботи на уроці.