Конспект уроку
на тему: «Історія України в пам'ятках»
Підготувала:
вчитель історії
ОЗО «Хомутецька гімназія»
Кузнецова Юлія Сергіївна
2023
Історія України 5 клас
Тема: Історія України в пам'ятках
Мета: на уроці учні мають навчитися: розповідати про визначні події та відомих
діячів історії рідного краю з-за допомогою пам’ятників; добирати інформацію про визначні події та відомих діячів історії рідного краю; наводити приклади увічнення пам’яті про визначні історичні події та відомих діячів рідного краю в пам’ятниках, пам’ятних дошках, знаках тощо; висловлювати особисте ставлення до найвідоміших подій та видатних діячів історії рідного краю. Виховувати любов та повагу до історії рідного краю.
Формувати групи компетентностей:
-Компетентність спілкування державною мовою для розуміння україномовних текстів різних жанрів, вміння переказувати прочитане, висловлювати власну думку в усній та письмовій формі;
- Соціальну та громадянську компетентності для розуміння важливості
вивчення історії своєї держави; формувати патріотизм та громадську позицію;
-Математичну компетентність шляхом побудови логічного ланцюжка подій;
-Інформаційну компетентність для виявлення джерела й авторів інформації;
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань, вмінь та навичок.
Форма уроку: огляд галереї
Обладнання: зошити, підручники, історичні атласи, ілюстративний матеріал,
роздатковий матеріал, мультимедійна презентація, таблиця.
Хід уроку:
І. Організація навчальної діяльності.
Вправа «Настрій на статуї»
Зобразіть свій настрій на статуї
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Робота з контурними картами
Мотивація навчальної діяльності.
Метод «Сторітеллінг»
Сторітеллінг (у перекладі з англійської story означає історія, а telling – розповідати; отже, сторітеллінг – це розповідь історій) – це мистецтво захоплюючої розповіді та передачі за її допомогою необхідної інформації з метою впливу на емоційну, мотиваційну, когнітивну сфери слухача. Ця методика була розроблена та успішно випробувана на особистому досвіді Девідом Армстронгом, головою міжнародної компанії Armstrong International.
Сторітеллінгом зацікавлені педагоги та психологи у всьому світі, оскільки пояснення матеріалу у формі розповіді історій розвиває в учнів уяву, логіку та підвищує рівень культурної освіти. Сторітеллінг може бути застосований у будь якому місці та у будь який час. Історії дозволяють розповісти про те, як приймаються рішення та будуються стосунки. Через обмін історіями, вибудовуючи емоційні зв’язки, учні та вчителі створюють правильні й більш якісні взаємостосунки.
Спочатку пам'ятник замислювався як символ не Батьківщини, а Перемоги, проте назва «Батьківщина-Мати» увійшла до ужитку майже одразу ж після зведення. Відкриття монументу планувалось на 9 травня 1980 року, але відзначилось тільки за рік по тому.
Вартість споруди — 2 млн. радянських рублів.
Вся споруда — суцільнозварна і важить 450 тонн. На щиті «Батьківщина-Мати» є оглядовий майданчик.
Розкажіть, які ви бачили пам’ятники? Що вас в них вразило?
Оголошення теми та мети уроку.
На сьогоднішньому уроці пропоную вам здійснити огляд галереї з виконанням цікавих завдань. А тепер перевіримо ваші знання, вміння і навички з вивченої теми.
ІІІ. Вивчення нової теми.
У класі організовано 6 зупинок галереї. Клас з вчителем по черзі підходить до кожної зупинки і виконує завдання.
Зупинка 1. Початкових знань
Вправа «Віночок». Вам необхідно з квіток утворити віночок. У кожній серцевині квітки запишіть назву держави, яка існувала на території України впродовж її історії, а на пелюстках - терміни, імена, географічні назви, що асоціюються з нею.
Вправа «Сортувальник» Впорядкуйте ілюстрації, на яких зображені історичні пам’ятки, а на яких історичні пам’ятники та визначте вид пам’ятника.
Вправа «Назвіть пам’ятку за описом»
Вчитель, зачитує опис пам’ятки або пам’ятника, учні записують її назву.
Зупинка 2. Лего. Метод «6 цеглинок»
Кожен учень отримує 6 кольоровий цеглинок лего. Вчитель демонструє зображення діти мають визначити до якого періоду належить і показати відповідну цеглинку.
Зупинка 3. Арт-хвилинка
Учні ділять на кілька груп. Вчитель роздає зображення пам’ятників, діти мають відтворити пам’ятник, тобто стати в такі ж пози, щоб нагадувати пам’ятник на картинці.
Зупинка 4. Пазли
Вправа «Пазл» Кожна група отримує конверт, в якому знаходиться історична пам’ятка або пам’ятник. Необхідно скласти та впізнати її. (пам’ятники засновникам Києва, козакам у Відні, Б. Хмельницькому, до голодомору).
Учитель. Нагадайте визначення слів «пам’ятник» і «пам’ятка»
Пам’ятник – споруда для вшанування пам’яті про людей та події.
Пам’ятки історії – визначні місця, пов’язані з важливими історичними подіями, з життям і діяльністю відомих осіб, культурою та побутом народів.
Силка на програму створення пазлів
https://pazlodrom.ru/pazl.php?pazl=hablon
Зупинка 5. Таємні послання
Учні отримують тести написані з права на ліво, щоб їх прочитати потрібно використати дзеркало.
1. Революція Гідності розпочалася 2013 році, яке це століття?
а)ХХ б) ХІХ в) ХХІ г) ХХІІ
2. Став першим українським королем:
а) Олег б) Володимир Великий в) Ярослав Мудрий г) Данило Галицький
3. Князь Володимир охрестив Русь:
а) 991р б) 988р. в) 1012р. г) 978р.
4. 28 червня 1996 року:
а) прийнято Конституцію України б) розпочалася Революція Гідності
в) розпочалася Друга світова війна
5. Національно – визвольна війна розпочалася 1948 р. під проводом Б.Хмельницького?
а) так б) ні
6. Конституція України – це Основний Закон держави?
а) так б) ні
4. Укажіть особу за наведеною характеристикою та фото. (0,5 б.)
Український історик, громадський та політичний діяч, Голова Центральної Ради Української Народної Республіки (1917–1918)
А) Михайло Грушевський
Б) Володимир Винниченко
В) Павло Скоропадський
5. У яких твердженнях ідеться про Б. Хмельницького? (1,5 б.)
1) Гетьман України;
2) охрестив Русь;
3) очолив визвольну війну українського народу;
4) був коронований;
5) створив українську козацьку державу - Військо Запорозьке (Гетьманщина).
А) 1,2,3 Б) 2,3,4, В) 1,3,5 Г) 2,4,5
Зупинка 6. Картознавці
Робота в парах. Вправа «Картографічний квест» Допоможіть навести лад на карті: назвіть та вкажіть на карті міста, де насправді розташовані зображені об’єкти.
Вчитель роздає на кожну пару контурну карту на пам’ятники в конверті. Ось такого формату
ІV. Висновки та узагальнення.
Зупинка 7. Гардероб
Учні по черзі обирають капелюхи. Надівши діти групуються по кольорам. Вчитель задає питання.
Метод «Шість капелюхів». Критичне мислення
Метод «Шести капелюхів» – це психологічна рольова гра, сенс якої полягає в тому, щоб розглянути одну і ту ж проблемну ситуацію з 6 незалежних одна від одної точок зору. Це дозволяє сформувати найбільш повне уявлення про предмет дискусії та на логічному й емоційному рівнях оцінити переваги і недоліки.
Сам прийом було запропоновано британським письменником, психологом та спеціалістом з творчого мислення Едвардом де Боно у 1985 році. Основою цього підходу є концепція паралельного мислення.
Приміряючи» 6 незалежних типів мислення у процесі вирішення практичних завдань можна з легкістю подолати 3 головні проблеми:
Зайві емоції. Оцінка певної ситуації з різних точок зору сприяє тому, що ми приймаємо рішення,здійснивши комплексний аналіз у 6 незалежних площинах.
Розгубленість. Багаторівневе завдання підвищеної складності може викликати почуття невпевненості у власних силах. Концепція паралельного мислення дозволяє підійти до вирішення завдання систематично, зібравши факти та оцінивши всі «за» і «проти».
Непослідовність. Використання такого прийому дозволяє структурувати весь масив інформації за окремими ознаками, тобто вирішити проблемне питання з використанням системного підходу і при цьому залишає місце для творчості.
Що символізує колір кожного з шести «капелюхів»
Капелюх певного кольору передбачає включення відповідного режиму мислення, якому має слідувати учень чи команда в момент аргументації своєї позиції у процесі дискусійної гри:
Білий – фокусування уваги на інформації (аналіз відомих фактів та цифр, а також оцінка того, яких відомостей не вистачає та з яких джерел їх можна отримати).
Жовтий – дослідження можливих успіхів, пошук переваг та оптимістичний прогноз події/ідеї/ситуації, яка розглядається.
Чорний – оцінка ситуації з точки зору наявності недоліків, ризиків та загроз її розвитку.
Червоний – увага до емоцій, відчуттів та інтуїції. Не вдаючись у подробиці та міркування, на цьому етапі висловлюються всі інтуїтивні здогадки.
Зелений – пошук альтернатив, генерація ідей, модифікація вже наявних напрацювань.
Синій – управління процесом дискусії, підбиття підсумків і обговорення користі та ефективності методу в конкретних умовах.
Яка послідовність висловлення думок представниками кожного з типів мислення
У процесі дискусії спочатку слід надати слово представникам Білого капелюху – перш ніж оцінити будь-яке проблемне питання, варто передусім ознайомитись з інформацією про предмет обговорення.
Після Чорного варто надати слово Жовтому – це урівноважить думки й оцінки.
Останнім потрібно вислухати Синій капелюх.
Послідовність виступів представників капелюхів іншого кольору можна узгодити в процесі дискусії – залежно від активності учасників гри.
Білий капелюх — що сьогодні потворили, узагальнили (факти)
Червоний капелюх — які ваші враженні від уроку або чи сподобався вам урок? (емоцій, почуттів та інтуїції)
Чорний капелюх – що сьогодні не вдалося? З чим виникли проблеми?
Жовтий капелюх позитиву – що сьогодні на уроці було доброго, позитивного? Від чого вам радісно?
Зелений капелюх — де зможете використати сьогоднішню інформацію?
Синій капелюх — підведемо підсумки нашої роботи.
1