Тема уроку. Іван Франко. Короткі відомості про митця і його багатогранну творчість. «Захар Беркут». Історична основа повісті
Мета уроку:
розвивальна – розвивати культуру зв'язного мовлення, вміння виразно читати;
виховна – виховувати почуття поваги, любов до рідного краю, народу.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: портрет І.Франка, виставка творів письменника,
підручник.
Методи, прийоми і форми роботи: «Незакінчене речення» ,прийом «Знаємо-Хочемо дізнатися – Дізналися», робота в групах, робота з асоціаціями, «Мікрофон – 2».
Клас –
Дата:
Тема уроку. Іван Франко. Короткі відомості про митця і його багатогранну творчість. «Захар Беркут». Історична основа повісті
Мета уроку:
навчальна – поглибити знання учнів про І.Франка, розпочати роботу над ідейним змістом твору «Захар Беркут»;
розвивальна – розвивати культуру зв’язного мовлення, вміння виразно читати;
виховна – виховувати почуття поваги, любов до рідного краю, народу.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: портрет І.Франка, виставка творів письменника,
підручник.
Методи, прийоми і форми роботи: «Незакінчене речення» ,прийом «Знаємо-Хочемо дізнатися – Дізналися», робота в групах, робота з асоціаціями, «Мікрофон – 2».
Хід уроку
І. Актуалізація. З’ясування ступеня емоційної готовності учнів до уроку. Технологія «Смайлики».
ІІ. Цілевизначення уроку
«Незакінчене речення»: «Я думаю, що «Захар Беркут» - це твір про…»
ІІІ. Побудова знань.
1.Учитель: Сьогодні ми будемо знайомитись з творчістю І.Франка. Але ми вже знаємо деякі відомості про цього письменника, бо вивчали його в попередніх класах. Пригадайте , що ви знаєте, обговоріть з товаришем по парті і заповніть у таблиці дві перші колонки.
Відомості про І.Франка
Що знаємо? |
Про що хочемо дізнатися? |
Про що дізналися? |
|
|
|
Учитель: А зараз під час мого повідомлення про Івана Франка заповніть третю колонку.
2. І.Франко. «Захар Беркут». Історична основа твору.
Учитель. Одним із відомих творів Івана Франка є повість «Захар Беркут». Історія написання твору є цікава. Редакція журналу «Зоря» в 1882 році оголосила великий конкурс на кращий історичний твір.
І письменник бере участь у цьому конкурсі. Майже шість тижнів працював Іван Франко над твором у своєму рідному селі Нагуєвичах.
Повість була написана у 1882 році, а вже у 1883 році була опублікована у журналі. У своєму творі письменник використав короткі відомості з Галицько – Волинського літопису про вторгнення монголо-татарських полчищ у Русь, їхній перехід через Карпати.
Дійові особи твору такі як: монгольська навала, бегадири Пета, Бурун-
да були насправді, а інші художні образи – Тугар Вовк, Захар Беркут, Мирослава, Максим – створені письменником.
3.Тема твору: розповідь про те, як волелюбний народ Руської землі боронив свою батьківщину від монголо-татарської навали.
Ідея твору: возвеличення мужності, патріотизму, вміння долати перешкоди; засудження зради, жадності, збагачення за рахунок інших.
Основна думка твору: сила народу – в єдності, підтримці, повазі одне до одного.
Жанр: історична повість.
Теорія літератури.
Історична повість – епічний твір середнього розміру, в якому зображені як історичні події, особи, так і створені письменником художні образи потягом тривалого або важливого за подіями часу.
В повісті є багато застарілих слів (архаїзмів) і діалектизмів, які надають творові історичного колориту.
( Учні роблять записи до літературознавчого словника.)
1 група. Опрацювати І розділ твору. Визначити тему, ідею та основну
думку. Скласти композицію розділу, заповнивши картку:
Експозиція
|
|
Зав’язка
|
|
Розвиток дії
|
|
Кульмінація
|
|
Розв’язка |
|
2 група. Опрацювати ІІ розділ твору. Визначити тему, ідею та основну
думку. Скласти композицію розділу, заповнивши картку.
ІV. Консолідація.
1.Закріплення знань, умінь та навичок.
Асоціативний диктант.
Завдання: записати сова, що асоціюються з героями твору.
Палка натура, хоробрість , доброта, сміливість, гордість, чарівність, сила, скромність, тендітність, дитям гір, мужність, винахідливість, вірність, спритність.
2. Рефлексія і оцінювання.
А)Чи справдились ваші передбачення щодо твору «Захар Беркут»?
«Мікрофон – 2».
Б) Рефлексія настрою.
В) Самооцінка та взаємооцінка.
V. Домашнє завдання.
Опрацювати ІІІ та ІV розділи повісті.
Індивідуальне завдання: підготовити тестові завдання до І та ІІ розділів.