Урок сприяє вмінню логічно мислити, грамотно висловлювати власні думки, почуття, спостереження; сприяє вихованню почуття поваги, пошани, любові до рідного краю, його народу. Презентація створена за допомогою додатку Sway.
Т. ШЕВЧЕНКО. «ЗАПОВІТ» — ТВІР, ЩО ЄДНАЄ МИНУЛЕ, ТЕПЕРІШНЄ І МАЙБУТНЄ
Мета: сприяти ознайомленню учнів з твором Т. Шевченка «Заповіт», зробити ідейно-художній аналіз даної поезії; визначити, які факти з життя поета покладені в основу вірша; прослідкувати, як у творі розкривається полум’яна любов автора до України; створити умови для розвитку в учнів навички виразного читання, культуру зв’язного мовлення, вміння логічно мислити, грамотно висловлювати власні думки, почуття, спостереження; сприяти вихованню почуття поваги, пошани, любові до рідного краю, його народу.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет Т. Шевченка, підручник, запис вірша «Заповіт», малюнки-ілюстрації до твору; дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).
https://sway.com/9JicMIMrhC6GPxER (презентація в додатку Sway)
І. Етап орієнтації.
Створення сприятливого мікроклімату в класі.
„Незакінчене речення”
„Я (назвати себе) зараз відчуваю себе як …” (якщо завдання зрозуміти емоційний настрій учнів)
ІІ. Етап покладання мети та оголошення теми уроку.
Учні записують тему в зошит та визначають цілі на урок.
„ Сьогодні я очікую від уроку…” (діти можуть говорити про свої емоції чи про навчальні очікування)
„Сьогодні я хочу навчитися …” (навчальні цілі уроку у розумінні дітей)
ІІІ. Етап організації навчальної діяльності
1. Бесіда за вивченим матеріалом
• Що вам відомо про поезію як літературний жанр?
Поезія
1) Словесна художня творчість; мистецтво художнього відображення дійсності в словесних образах.
2) Твори, написані віршами, ритмізованою мовою; протилежне — проза.
3) Окремий твір, написаний ритмізованою мовою; вірш.
• Які поетичні твори ви знаєте?
• Назвіть художні засоби, які митці слова найчастіше застосовують у своїх творах.
• За що Т. Шевченко переслідувався царською владою?
• Чому письменник обрав шлях бунтарства?
• Через що Т. Шевченко називають Кобзарем?
• Поясніть етимологію слова «Кобзар», зробіть його словотворчий аналіз.
1. Історія написання твору «Заповіт». Розповідь учня
Свій знаменитий «Заповіт» Тарас Шевченко написав 25 грудня 1845 р. в м. Переяславі під час важкої хвороби.
У грудні 1845 р. Шевченко гостював на Переяславщині у поміщика-декабриста С. Н. Самойлова. Тут він, застудившись, захворів. 24 грудня стан його різко погіршав — запалення легенів. Самойлови, побоюючись ще гіршого, відправляють поета в Переяслав до Козачковського. Тяжко було в дорозі, нелегше і по прибутті, хоч лікар-приятель зробив усе можливе. Прийшла невесела думка, що це, може, останні години його життя. Так не хотілося умирати, бо ж тільки почав по-справжньому жити. Але до всього треба бути готовому. Якщо, отже, смерть, бо треба сказати людям останнє слово. Нелюдськими зусиллями перемагаючи хворобу, якось підвівся і ослаблими руками запалив свічку. На папір лягли перші такі страшні для молодої людини слова:
Як умру, то поховайте
Мене…
Отакі події наштовхнули Шевченка до написання «Заповіту».
Перегляд відео. Заповіт-Шевченко (Микола Осадчий)
https://www.youtube.com/watch?v=we6wtYOmqCo&feature=share
Обговорення прослуханого.
Які почуття викликав у вас цей перегляд?
Чи змінилося ваше сприйняття поезії після того, як ви подивилися виконання «Заповіту» в сучасній інтерпретації?
Робота над поезією.
Тема: заклик до українського народу звільнитися від кайданів самодержавства, боротися за вільне життя, відстоювати інтереси простого люду.
«Паспорт твору»
Ідея: віра поета у світле майбутнє України.
Основна думка: змінити соціальний устрій гноблених можна тільки революційним шляхом.
Жанр: громадянська лірика, вірш-заповіт.
Художні засоби:
Епітети: «степ широкий», «Вкраїна мила», «лани широкополі», «вража зла кров», «сім’ї великій… вольній, новій», «незлим тихим словом», «синєє море».
Повтори: «Як… було…», «реве ревучий», «в сім’ї…».
Тлумачення слова «заповіт»:
а) офіційний документ, який містить розпорядження певної особи щодо її майна на випадок смерті // Передсмертна воля;
б) настанова, наказ, дані послідовникам або нащадкам // Те, що увійшло в традицію, встановилося з давніх часів;
в) суворе правило поведінки, неухильний обов’язок (заповідь).
Обговорення змісту поезії за питаннями.
• Що є заповітом? Для чого його складають?
• Чим шевченківський «Заповіт» відрізняється від звичайного?
• З яким проханням звертається Т. Шевченко до народу на початку поезії?
• Чому Шевченко бажає бути похованим на Україні? Про що це свідчить?
• Якою поет змальовує Україну? («Степи широкі», «лани широкополі», Дніпро, кручі) Про що мріє Т. Шевченко?
• Хто були ворогами українського народу?
• Яких страждань зазнав простий люд?
• До чого закликає поет у творі? Відповідь свою підтвердіть цитатами.
• Яким шляхом, на думку Т. Шевченка, можна здобути волю? Чому?
• Про яку «сім’ю» мріє автор? Якою вона буде за його переконанням? Доберіть епітети до цього слова з твору.
• Яке останнє прохання поета?
• Чи виконали прохання поета?
Додатковий матеріал.
«Заповіт перекладено більше як на 50 мов народів світу. Тому і виникло таке народне прислів’я: «Шевченків «Заповіт» облетів увесь світ».
Перегляд відео.
https://www.youtube.com/watch?v=mInwUIWSv9g
VІІ. Підсумковий етап.
Проблемне питання: «Чи можна сказати, що «Заповіт» Т.Шевченка поєднує минуле, сучасне і майбутнє?
Рефлексія
Підіб’ємо підсумки ( усна рефлексія ) – на уроці я …
- дізнався…
- зрозумів…
- навчився…
- найбільший мій успіх – це…
- найбільші труднощі я відчув…
- я не вмів, а тепер вмію…
- я змінив своє ставлення до…
- на наступному уроці я хочу…
VІІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів
ІХ. Домашнє завдання
Скласти «доміно» до життєвого шляху А. Чайковського, знати зміст І, ІІ частин твору «За сестрою».