Урок «ЗАПОВІТ» — ТВІР, ЩО ЄДНАЄ МИНУЛЕ, ТЕПЕРІШНЄ І МАЙБУТНЄ"

Про матеріал

Урок сприяє вмінню логічно мислити, грамотно висловлювати власні думки, почуття, спостереження; сприяє вихованню почуття поваги, пошани, любові до рідного краю, його народу. Презентація створена за допомогою додатку Sway.

Перегляд файлу

Т. ШЕВЧЕНКО. «ЗАПОВІТ» — ТВІР, ЩО ЄДНАЄ МИНУЛЕ, ТЕПЕРІШНЄ І МАЙБУТНЄ

Мета: сприяти ознайомленню учнів з твором Т. Шевченка «Заповіт», зробити ідейно-художній аналіз даної поезії; визначити, які факти з життя поета покладені в основу вірша; прослідкувати, як у творі розкривається полум’яна любов автора до України; створити умови для розвитку в учнів навички виразного читання, культуру зв’язного мовлення, вміння логічно мислити, грамотно висловлювати власні думки, почуття, спостереження; сприяти вихованню почуття поваги, пошани, любові до рідного краю, його народу.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: портрет Т. Шевченка, підручник, запис вірша «Заповіт», малюнки-ілюстрації до твору; дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).

 https://sway.com/9JicMIMrhC6GPxER (презентація в додатку Sway)

 

І. Етап орієнтації.
Створення сприятливого мікроклімату в класі.

 

„Незакінчене речення”

„Я (назвати себе) зараз відчуваю себе як …” (якщо завдання зрозуміти емоційний настрій учнів)

 

ІІ. Етап покладання мети та оголошення теми уроку.
Учні записують тему в зошит та визначають цілі на урок.

 „ Сьогодні я очікую від уроку…” (діти можуть говорити про свої емоції чи про навчальні очікування)

„Сьогодні я хочу навчитися …” (навчальні цілі уроку у розумінні дітей)

 

ІІІ. Етап організації навчальної діяльності
1. Бесіда за вивченим матеріалом
• Що вам відомо про поезію як літературний жанр?

 Поезія  

1) Словесна художня творчість; мистецтво художнього відображення дійсності в словесних образах.

2) Твори, написані віршами, ритмізованою мовою; протилежне — проза.

3) Окремий твір, написаний ритмізованою мовою; вірш.


• Які поетичні твори ви знаєте?
• Назвіть художні засоби, які митці слова найчастіше застосовують у своїх творах.
• За що Т. Шевченко переслідувався царською владою?
• Чому письменник обрав шлях бунтарства?
• Через що Т. Шевченко називають Кобзарем?
• Поясніть етимологію слова «Кобзар», зробіть його словотворчий аналіз.

 

1. Історія написання твору «Заповіт». Розповідь учня
Свій знаменитий «Заповіт» Тарас Шевченко написав 25 грудня 1845 р. в м. Переяславі під час важкої хвороби.
У грудні 1845 р. Шевченко гостював на Переяславщині у поміщика-декабриста С. Н. Самойлова. Тут він, застудившись, захворів. 24 грудня стан його різко погіршав — запалення легенів. Самойлови, побоюючись ще гіршого, відправляють поета в Переяслав до Козачковського. Тяжко було в дорозі, нелегше і по прибутті, хоч лікар-приятель зробив усе можливе. Прийшла невесела думка, що це, може, останні години його життя. Так не хотілося умирати, бо ж тільки почав по-справжньому жити. Але до всього треба бути готовому. Якщо, отже, смерть, бо треба сказати людям останнє слово. Нелюдськими зусиллями перемагаючи хворобу, якось підвівся і ослаблими руками запалив свічку. На папір лягли перші такі страшні для молодої людини слова:
Як умру, то поховайте
Мене…
Отакі події наштовхнули Шевченка до написання «Заповіту».

 

Перегляд відео. Заповіт-Шевченко (Микола Осадчий)

 

https://www.youtube.com/watch?v=we6wtYOmqCo&feature=share

 

 Обговорення прослуханого.
Які почуття викликав у вас цей перегляд?
Чи змінилося ваше сприйняття поезії після того, як ви подивилися виконання «Заповіту» в сучасній інтерпретації?

 

Робота над поезією.

Тема: заклик до українського народу звільнитися від кайданів самодержавства, боротися за вільне життя, відстоювати інтереси простого люду.

«Паспорт твору»

Ідея: віра поета у світле майбутнє України. 

 Основна думка: змінити соціальний устрій гноблених можна тільки революційним шляхом. 

 Жанр: громадянська лірика, вірш-заповіт.
Художні засоби:

Епітети: «степ широкий», «Вкраїна мила», «лани широкополі», «вража зла кров», «сім’ї великій… вольній, новій», «незлим тихим словом», «синєє море».
Повтори: «Як… було…», «реве ревучий», «в сім’ї…».

 

Тлумачення слова «заповіт»:

 а) офіційний документ, який містить розпорядження певної особи щодо її майна на випадок смерті // Передсмертна воля;

б) настанова, наказ, дані послідовникам або нащадкам // Те, що увійшло в традицію, встановилося з давніх часів;

 в) суворе правило поведінки, неухильний обов’язок (заповідь).

  

 Обговорення змісту поезії за питаннями.
• Що є заповітом? Для чого його складають?
• Чим шевченківський «Заповіт» відрізняється від звичайного?
• З яким проханням звертається Т. Шевченко до народу на початку поезії?
• Чому Шевченко бажає бути похованим на Україні? Про що це свідчить?
• Якою поет змальовує Україну? («Степи широкі», «лани широкополі», Дніпро, кручі) Про що мріє Т. Шевченко?
• Хто були ворогами українського народу?
• Яких страждань зазнав простий люд?
• До чого закликає поет у творі? Відповідь свою підтвердіть цитатами.
• Яким шляхом, на думку Т. Шевченка, можна здобути волю? Чому?
• Про яку «сім’ю» мріє автор? Якою вона буде за його переконанням? Доберіть епітети до цього слова з твору.
• Яке останнє прохання поета?
• Чи виконали прохання поета?
 

 

 Додатковий матеріал.
«Заповіт перекладено більше як на 50 мов народів світу. Тому і виникло таке народне прислів’я: «Шевченків «Заповіт» облетів увесь світ».
 

Перегляд відео.

https://www.youtube.com/watch?v=mInwUIWSv9g

 

VІІ. Підсумковий етап.
Проблемне питання: «Чи можна сказати, що «Заповіт» Т.Шевченка поєднує минуле, сучасне і майбутнє?

 Рефлексія
Підіб’ємо підсумки ( усна рефлексія ) – на уроці я …

-         дізнався…

-         зрозумів…

-         навчився…

-         найбільший мій успіх – це…

-         найбільші труднощі я відчув…

-         я не вмів, а тепер вмію…

-         я змінив своє ставлення до…

-         на наступному уроці я хочу…

 

VІІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів

 

ІХ. Домашнє завдання
Скласти «доміно» до життєвого шляху А. Чайковського, знати зміст І, ІІ частин твору «За сестрою».

 

 

 

doc
Додано
28 серпня 2018
Переглядів
1577
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку