Урок на тему "Іван Мазепа - погляд крізь століття"

Про матеріал
Бінарний урок. Історія України. Українська мова. Тема "Іван Мазепа - погляд крізь століття"
Перегляд файлу

План- конспект уроку історії

 

Навчальний предмет

 

 

Історія України. Українська мова.

 

Тема уроку

 

 

Іван Мазепа – погляд крізь століття

 

 

Тип уроку

 

 

Урок вивчення нового матеріалу

 

Вид уроку

 

Бінарний урок

 Освітні галузі: громадянська та історична, мовно - літературна,  соціальна та здоров’язбережувальна, технологічна.

 

Форма проведення

 

 

Робота в групах

 

Обладнання та

засоби для

проведення уроку

 

Проектор, ноутбук.

 

Компетентності

 

Предметні

 

1. Пошуково - дослідницька діяльність.

2. Опрацювання та систематизація інформації отриману із доступних  джерел.

3. Критична оцінка фактів.

4. Вміння працювати  в групі.

 

Ключові

 

1. Спілкування державною мовою

2. Інформаційно- комунікаційна.

3. Навчання впродовж життя.

4. Громадянська та соціальна компетентність.

 

Цілепокладання

 Створити цілісний образ гетьмана Івана Мазепи, розглянути основні напрями його внутрішньої і зовнішньої політики, навчити працювати з різними джерелами інформації, висловлювати свою думку і поважати думки інших, обгрунтовувати власні судження про діяльність І. Мазепи, сформувати уявлення про гетьмана, як медійну постать, яка до сьогоднішнього дня не втрачає популярності. Навчити правильно конструювати питальні речення зі звертаннями, вставними словами, словосполученнями. Формувати хронологічні компетентності, навички ефективного пошуку інформації, підійти до вивчення історичної постаті через нестандартні методи, розвивати вміння критично мислити, виховувати шанобливе ставлення до історичного минулого, патріотичні почуття.

 

 

Очікувані результати

 

 

Учні:

  •          будують причинно-наслідкові зв`язки;
  •          виконують самостійну роботу після її обдумування;
  •          прогнозують результат своєї діяльності;
  •          реалізують плани у самостійній діяльності та діяльності, підтримуваній учителем;
  •          беруть участь у діалозі;
  •          дотримують правила поведінки під час різних форм організації навчальної діяльності;
  •          співпрацюють в групі, парі;
  •          презентують результати власної діяльності перед однолітками, використовуючи отриманні знання.

 

 

Перебіг уроку

 

І. Організація учнів до уроку.

       Створення позитивного настрою, налаштування на плідну роботу

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку.

Учитель історії: Доброго дня дорогі учні та гості, ми раді вітати вас на сьогоднішньому уроці

Учитель української мови: Форма проведення якого буде для вас незвична, оскільки вона поєднує два навчальні предмети: уроки української мови та  історії України

Учитель історії. Сьогодні, коли людство живе в епоху інформаційного суспільства, перевага надається розумним і освіченим людям, які не тільки мають знання, а й уміють ними користуватися в житті.

 Учитель української мови: Тому ви повинні бути грамотними, вміти правильно висловлювати свої думки в усній і письмовій формі саме це ми навчимося робити сьогодні. 

Учитель історії. Тема нашого уроку « Іван Мазепа – погляд крізь століття».  Іван Мазепа – колоритна фігура в українській історії, він викликав різноманітні емоції у оточуючих при житті та великі розбіжності при оцінюванні вкладу в історію Батьківщини у нащадків. Саме тому ми повинні заглянути в нашу історію і дослідити діяльність гетьмана.

Учитель української мови. Ми це зробимо у досить незвичний спосіб, уявимо себе справжніми журналістами. Сьогодні інтерв’ю у нас буде незвичне, ви складете перелік запитань  українському політичному  та державному діячу, гетьману Івану Мазепі.  Його життя овіяне легендами, він героєм творів провідних письменників світу: Дж. Байрона, В. Гюго, Дж. Говарда, окремих українських, йому довелося випити гірку чашу поразок і невдач, щоб  Україна стала вільною та незалежною.

 

Медіавправа «Інтерв’ю з історичною особою» проводиться впродовж уроку.

Мета вправи: навчити брати інтерв’ю, правильно конструюючи та інтонуючи питальні речення зі звертаннями, вставними словами (словосполученнями); аналізувати, інтерпретувати, критично оцінювати та перетворювати медіатексти; створювати самостійно медіатексти.

Вправа «Асоціативний ряд до слова «інтерв’ю»».

 

  •                 Які асоціації у вас виникають при слові «інтерв’ю»? (Бесіда, розмова, опитування.)
  •                 З якою метою беруть інтерв’ю? (Інтерв’ю проводиться з метою збирання та поширення інформації.)
  •                 У якому стилі використовується інтерв’ю? (У публіцистичному.)
  •                 Згадайте особливості публіцистичного стилю. (Тексти публіцистичного стилю створюються з метою передачі точної та яскравої інформації в доступній формі про найважливіші події в житті нашої країни та за кордоном, а також з метою впливу на читача (слухача). Інформативність, фактичність, логічність, образність, відвертість є ознаками публіцистичного стилю. До основних жанрів публіцистичного стилю відносять: лист у газету, фейлетон, інтерв’ю, репортаж, нарис, стаття, допис; радіо-, кіно-, телепубліцистика).
  •                 Який основний принцип побудови інтерв’ю? (Діалог)
  •                 Хто обов’язково повинен брати участь в інтерв’ю? (Журналіст, який ставить запитання (інтерв’юер), і особа, яка відповідає на запитання (респондент).)
  •                 Хто може бути співрозмовником журналіста? (Політичний діяч, художник, актор, спортсмен, публічна особа та ін.).

Існують певні правила підготовки журналіста до інтерв’ю та його проведення. Так,

  •                      Журналіст ніколи не повинен йти на інтерв’ю непідготовленим.
  •                      Він має ретельно продумувати місце проведення інтерв’ю, стиль одягу й поведінки, час, супровід, ілюстрування бесіди.
  •                      Починати текст будь-якого інтерв’ю з презентації співрозмовника, назвавши його повне ім’я та прізвище (якщо тільки мова не йде про аноніма), соціальне становище, тему розмови і спосіб її проведення (під час зустрічі, телефоном, через Інтернет, під час прес-конференції тощо).
  •                      Завжди пам’ятати про «золотий трикутник» інтерв’ю, тобто трьох учасників цього дійства: того, хто бере інтерв’ю, того, у кого береться інтерв’ю і той, для кого, для чого.

Раджу вам під час складання запитань і відповідей для інтерв’ю скористатися цими правилами.

                                                Робота в групах.

Учитель історії. Що саме ви б хотіли запитати у Мазепи якби у вас була можливість взяти у нього інтерв’ю.

 

Клас об’єднується в чотири  групи, кожна група, використовуючи матеріали випереджувального домашнього завдання, складає інтерв’ю з Іваном Мазепою.

  1.               Розігрування інтерв’ю.
  2.               Рефлексія.

Учитель:

Висновок. Отже Інтерв’ю потребує від журналіста щирості під час розмови і поваги до поглядів співрозмовника.  Ну і безумовно ретельної підготовки

Вправа : Аналіз постаті Івана Мазепи

Учитель історії.   Коли отримуєте завдання з пошуку певної інформації чи підготування рефератів з різних предметів, то де ви найчастіше шукаєте цю інформацію?

 

                                 Обговорення відповідей учнів

Учитель історії. Сучасний світ – це світ інформаційних технологій та інтернет простору. Тому не дивно, що більшість інформації ви шукаєте на просторах інтернету. Але з огляду на те, скільки її наразі публікують і поширюють, усе складніше виокремити та знайти саме ту, що вам необхідна, і при цьому бути впевненим, що вона вірогідна. Саме тому важливо знати та розуміти, як робити ефективний онлайн-пошук, тобто той, який дасть вам .конкретні результати без особливих витрат часу та енергії (наприклад, для розгляду багатьох результатів пошуку, що не стосуються потрібної теми. Зараз ми з вами спробуємо практично провести аналіз постаті Івана Мазепи. Уявіть, що ви працівники незалежного видання та готуєте дослідження щодо історичної постаті Івана Мазепи. Для того щоб зібрати якомога більше інформації щодо цієї постаті та дістати ширшу картину, вашу команду журналістів поділили на кілька груп. Перша група пише статтю «Життєвий шлях гетьмана»; друга – «Як же виглядав Іван Мазепа насправді»; третя –           « Мазепа – меценат»; четверта – « Образ гетьмана у світовій літературі»

 Коли ви знайшли певну інформацію, дуже важливо зрозуміти, чи отримана інформація надійна та вірогідна, чи можемо ми її використовувати та поширювати далі.

Учитель української мови. Не забувайте також про журналістські стандарти

                           Презентація результатів дослідження.

Учитель історії. Як ми побачили з сьогоднішнього заняття, пошук в інтернеті може бути цікавішим і ефективнішим, коли ми знаємо та використовуємо для цього спеціальні інструменти й володіємо навичками. Дуже важливо використовувати інформацію з різних джерел, щоб бути максимально обізнаними з певної теми. Особливо це стосується спірних історичних питань.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

                                                Гра «факти – судження»

Учні аналізують інформацію, яку почули на уроці, виокремлюючи факти та судження про гетьмана Івана Мазепу

VІ. Підсумок уроку. Рефлексія.

Висновок: Постать гетьмана Івана Мазепи викликáла полеміку в різні часи і викликає досі. Разом із зміною поглядів на роль самого Мазепи, змінювався і погляд істориків на події Полтавської битви, зокрема через політичний контекст, у якому перебувала Україна в різних роках. Дізнаючись про різні історичні події із сучасних медіа, важливо звертати увагу на джерела інформації та аргументи авторів.

Будь-яку інформацію треба брати під сумнів, аналізувати, навіть якщо вам здається, що вона надійшла з надійного джерела. Користуйтеся маркерами й підказками, що ми сьогодні вивчили, і вам буде легше орієнтуватися в щоденному потоці інформації.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
11 листопада
Переглядів
79
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку