Тема: Казка «Летючий корабель». Аналіз фантастичного й реального, смішного й страшного, красивого й потворного в казках.
Мета:
□ Навчальна: опрацювати ідейно-художній зміст казки «Летючий корабель», з’ясувати її тему та ідею, проаналізувати персонажів та визначити її повчальний зміст.
□ Виховна: виховувати такі якості, як співчуття, бажання допомагати іншим.
□ Розвивальна: розвивати уяву, логічне мислення, навички виразного читання, мовлення, пам’ять, формувати кругозір.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання, наочність: дидактичний матеріал.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Забезпечення емоційної готовності до уроку.
Вправа «Щира посмішка» (учитель «дарує» щиру посмішку [у вигляді іграшкових м'ячиків] учням, а ті передають своєму однокласникові і так далі). Учитель бажає всім учням гарного настрою, легкого засвоєння теми.
Перевірка домашнього завдання
▼ Яке місце посідає праця в житті людини? Обґрунтуйте свою думку.
▼ Що б робили люди, якщо їм не потрібно було б працювати?
▼ Чи змінює праця людей на краще? Обґрунтуйте свою думку.
2. Гра “Пароль”. Продовжте речення:
Усне народне оповідання про вигадані, а часом і фантастичні події, що сприймаються як реальні, – це… (казка).
Казка має своєрідну побудову: вона складається із … (зачину, основної частини, кінцівки).
За змістом казки поділяються на такі види: (про тварин, побутові та фантастичні).
Казки, у яких розповідається про незвичайні події та вчинки героїв, неможливі у повсякденному житті, називають … (фантастичними).
Що завжди перемагає у казках? (добро, справедливість).
Як ви гадаєте, до якого виду казок належить казка “Летючий корабель”? (до фантастичних)
Яке число найчастіше повторюється в казках і чому? (число три, бо його вважали магічним)
Чого казка вчить людину? (кращих людських рис).
Актуалізація опорних знань
▼ Що для вас означає дружба? Чи маєте ви справжніх друзів?
▼ Хто приходить вам на допомогу, коли ви цього потребуєте?
▼ Чи допомагали вам коли-небудь незнайомі люди? Як ви їм віддячили?
ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
Метод «Кошик сподівань»
Чого очікуєте від сьогоднішнього уроку?
Рефлексія
На ваших партах є кораблики, які ви виготовили вдома (малюнок або паперовий кораблик). Вони допоможуть нам сьогодні мандрувати разом із героями казки “Летючий корабель”.
III. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Вступне слово вчителя
— Хто такі друзі? Ми часто називаємо друзями тих, хто насправді є лише приятелями, з якими ми робимо щось разом або маємо спільні інтереси. Тобто це ті, з ким ми спілкуємось у школі, гуляємо на вулиці, зустрічаємось у вільний час.
Справжня дружба — це щось ширше та глибше, тому що друг — це не той хлопець або дівчинка, який одразу залишить тебе, якщо ти припиниш із ним грати, а той, хто цікавиться твоїми інтересами, думками та захопленнями, сприймає тебе таким, який ти є, навіть якщо ти змінюєш свої уподобання, наприклад, у музиці або одязі, які були у вас до цього спільними. Справжній друг зупинить тебе, якщо ти щось робиш погане, і ніколи не буде пліткувати за спиною, завжди підтримає у скрутному становищі і допоможе знайти гідне рішення наявної проблеми.
Друг ніколи ні в чому не відмовить. Якщо тобі потрібна допомога — він завжди стане в пригоді та зробить усе, що від нього залежить, щоб допомогти. На справжніх друзів не впливає вік, відстань або різниця в матеріальному становищі. Друг один раз — друг назавжди. Навіть якщо ви давно не спілкуєтеся, або роз’їхались по різних містах, друг завжди буде радіти зустрічі з вами та цікавитись вашими справами.
Дуже важко відповідати всім цим критеріям, саме тому в кожної людини за все життя є лише один чи два справжніх друга, а всі інші — це приятелі, знайомі, сусіди чи колеги.
Сьогодні на уроці ми розглянемо казку, яка покаже, як важливо мати вірних друзів, відповідати добром на добро та завжди допомагати тим, хто цього потребує.
Читання казки «Летючий корабель»
2.1. Тема: зображення дружби та взаємодопомоги як ключових понять у взаєминах між людьми та досягнення успіху однієї людини за допомогою колективних зусиль.
2.2. Ідея: уславлення доброти, дружби, взаємодопомоги, покарання зверхності та пихатості.
2.3. Герої казки: дурень, дід, цар, лакей, Слухало, Скороход, Стрілець, Об’їдайло, Обпивайло, Морозко, царівна.
2.4. Виразне читання казки за ролями (уривки).
2.5. Аналіз казки «Летючий корабель» у формі бесіди за питаннями.
▼ Охарактеризуйте життя головного героя. Які стосунки він мав із родичами?
▼ Чому всі брати вирішили піти до царя?
▼ Хто допоміг дурневі не померти від голоду в лісі? Що він зробив для цього?
▼ Кого зустрів дурень, подорожуючи на летючому кораблі?
▼ Як здібності нових друзів допомогли дурневі виконати всі царські завдання?
▼ Чим завершилась ця неймовірна подорож?
Тренінг «Знайди пару»
Об’єднайте випробування з тим, хто його виконав:
1 Дурень
2 Слухало |
А випив усі запаси рідини Б допоміг другові не спаритися у бані В знайшов летючий корабель Г приніс води живущої й цілющої Д дізнавався усі новини першим Є розбудив товариша, який уснув під час виконання завдання Е знищів усе їстівне, чим пригощали |
Ключ: 1 в, 2 д, 3 г, 4є, 5 е, 6 а, 7 б.
Рубрика «Телеграма з казки»
Вгадайте, хто з персонажів казки міг дати таку телеграму:
«Шукаю роботящого зятя, який вміє будувати швидкий транспортний засіб». (Цар) 2. «Влучу білці в око зі ста кілометрів». (Стрілець) 3. «Проконсультую з питань будівництва». (Дід) 4. «Чекаю запрошення на званий обід, дуже зголоднів». (Об’їдайло) 5. «Можу влаштувати зиму посеред літа за символічну плату». (Морозко) 6. «Готовий бути посередником між начальством та підлеглими». (Лакей) 7. «Дуже мучить спрага, озерця не пропонувати», (Обпивайло) 8. «Позичу на невизначений час повітряний транспортний засіб з метою подорожі». (Дурень) «Доправлю вчасно будь-які повідомлення або пакунки». (Скороход)
Гра в групах «Маршрут подорожі»
Учні малюють маршрут, яким подорожував дурень від рідної домівки до царських палаців, зазначаючи місця, де він зустрічав нових знайомих. Кожна зупинка має мати свою назву. Перемагає та команда, чиї назви виявляться найцікавішими.
Робота в парах.
Учитель. Чарівні казки передбачають наявність нереального, фантастичного у характерах героїв, їхній мові, зовнішності та вчинках. У цих казках неодмінно відбуваються чарівні перетворення, діють чарівні речі, використовуються магічні числа. Сили зла завжди уособлюються у вигаданих істотах.
Складіть у робочому зошиті список персонажів, які допомагають героєві казки. Хто допомагає? Як саме допомагає? Фантастичне в образі. Реальне в образі.
УЗАГАЛЬНЕННЯ УРОКУ
ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
«Ґронування»
Назвіть риси характеру дурня. Робота біля дошки.
терплячий
розгублений живе без батьківської любові
панікує
ДУРЕНЬ прагне щастя, мрійник
доброзичливий
ввічливий невпевнений
плаксивий сміливий
слабодухий
нерозважливий
- Яких людей символізує цей герой?
- Чи справедливо його так названо у творі?
- Завдяки чому збулась мрія героя про щастя?
ПІДСУМОК УРОКУ
Учитель. Казка «Летючий корабель» вчить нас того, що немає безвихідних ситуацій, а справжні друзі завжди прийдуть на допомогу. Якщо ти допомагаєш друзям — то й вони колись допоможуть тобі.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Поміркувати про місце дружби та взаємодопомоги в житті людини. Пригадати вивчені казки, вміти аналізувати їхні фантастичні та комічні елементи. Підготуватися до контрольної роботи.