Урок на тему: " Казка "Мудра дівчина". Побудова казки, її яскравий національний колорит"

Про матеріал
Українська література, 5 клас НУШ. Конспект уроку: "Казка "Мудра дівчина". Побудова казки, її яскравий національний колорит"
Перегляд файлу

Тема уроку. Українська народна казка “Мудра дівчина”. Побудова казки, , її яскравий національний колорит.

Мета: продовжити знайомити учнів з українськими народними

Казками, вчити дітей визначати головну думку твору, визначати засоби, якими у творі досягається ця мета; формувати вміння читати в особах, правильно інтонувати мову дійових осіб; виховувати здатність виходити зі скрутного становища і перемагати; поглиблювати почуття любові та поваги до батьків.

Обладнання: ілюстрації до казки “Мудра дівчина” із серії “У світі казок”; збірки українських народних казок.

Тип уроку: урок-подорож.

Мудрість — найкраще багатство.

Народне прислів’я

ХІД УРОКУ

І. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

Сьогодні у нас незвичайний урок. Я запрошую вас здійснити подорож у світ казки. А якої казки, то ви дізнаєтесь, коли сполучите стрілочками букви і прочитаєте її назву. Поміркуйте, про що може йти мова в казці з такою назвою. (Діти знають зміст казки, тому легко виконують завдання.)

Про дівчинку, яка була розумна, кмітлива, дуже любила свого тата і допомагала йому. Вона була з бідної сім’ї, але мудрості мала більше, аніж її дядько багатий і пан.

— Чи відповідає епіграф нашому уроку (Так, відповідає.)

— Чому? Поясніть. (Бо не багатство красить людину, а її, мудрість.) На сьогоднішньому уроці ми поглибимо свої знання про казку,

- Розкриємо прекрасні риси характеру, які притаманні нам, українцям. А якщо їх бракує у нас, то ми їх запозичимо у Марусі — головної героїні нашої казки.

Отже, ви повинні:

• поглибити знання про казку, її особливості;

• уміти виразно читати казку в особах;

• любити тата, маму, своїх рідних.

II. Повторення вивченого

Для того щоб відчинилися нам двері у казку, потрібно дати відповідь на запитання.

1. Що називається казкою? (Народне оповідання про незвичайні, часом фантастичні події.)

2. Яку будову має казка? (Зачин, основна частина і кінцівка.)

3. На які види поділяються казки? (Казки про тварин, фантастичні, або чарівні, і побутові.)

4. А до якого виду належать казки про “Про правду і кривду” та “Мудра дівчина”? (До побутових казок.)

III. Робота з казкою “Мудра дівчина”

1. Словникова робота.

Щоб вам у казці все було зрозуміло, ми познайомимось з окремими словами і складемо з ними словосполучення.

А) Хто скаже, що називається словосполученням? (Два або кілька слів,

Пов’язані між собою за змістом і граматично.)

Б) Де ми отримуємо знання про словосполучення? (На уроках рідної мови.)

А зараз прочитайте «пірамідки» слів з дошки і об’єднайте їх правильно і за змістом і граматично:

Хорт прудкий, нива колосиста, рундук високий, прясти швидко, майстерно;

локіт закручений, полотно біле, гребінка дерев’яна, світлиця простора,

днище дерев’яне, Ґринджоли швидкі.

Бесіда.

  • Назвіть дійових осіб казки.
  • Хто головний герой казки?
  • Де відбуваються події?

Аналіз змісту казки, вибіркове читання.

  • Чому виникла суперечка між двома братами? Як вони вирішили її розв’язати?
  • Прочитайте, чому пан загадав братам загадку? Зачитайте її. Як цю загадку відгадав багатий брат? Прочитайте загадку, яку запропонувала Маруся.
  • Чому пан розсердився, коли дізнався, що його загадку відгадала донька бідняка.

 

http://school.xvatit.com/images/thumb/5/59/00500510.jpg/510px-00500510.jpg

  • - Скільки ще загадок відгадала дівчинка?
  • - Прочитайте текст, де йдеться про другу й третю загадки.
  • - Під час читання якого епізоду ви хвилювалися, а де посміхалися?         
  •  - Якими рядками казки можна підписати ілюстрації? (Робота з ілюстраціями.)

Читання діалогів у особах.

Діти в парах готують виразне читання одного з діалогів.

Завдання (на картках):

  • Вибрати потрібний тон;
  • Уміти переконувати, співчувати, захоплюватись, обурюватись;
  • Відтворити в діалогах та поведінці вдачу своїх персонажів;
  • Роль жестів, міміки

Характеристика дійових осіб.

На дошці записані слова.

Маруся, батько, пан,  брат.

Добра, смілива, добрий, чесний ледачий,  зажерливий.

Кмітлива, розсудлива, роботящий, боягуз, скупий, дурний, смілива, винахідлива, сміливий, люблячий самолюбивий, облесливий, працьовита,

мудра, розумна.

Учні називають їхні риси характеру, записують слова у відповідні колонки.

• Яким виявив себе пан у змаганнях з Марусею на кмітливість? Про що це говорить?

• Як би ви ще назвали Марусю, окрім мудра?

 

6. Діти, вам було завдання записати два прислів’я про розум і мудрість.

Зачитайте їх.

Мудрим не вродився, а навчився.

• Перед розумом і сила поступається.

• Розум за гроші не купиш.

• Розуму не позичиш.

• Око бачить далеко, а розум ще далі. Мудрість — велике багатство.

 

7. Яким відомим вам прислів’ям можна охарактеризувати основну дум

Ку казки? (Не багатство красить людину, а розум.)

 

IV. Підсумок і узагальнення вивченого

1. Кому симпатизує народ у казці? Над ким незлобливо кепкує або й відверто насміхається?

2. Як ви гадаєте, що схвалюється, а що засуджується?

3. Ким була Маруся для батька? Які відносини панували між ними? З чого це видно?

4. Чому батько звертається по допомогу не до поважних, досвідчених людей, а до своєї юної доньки?

5. А чи з вами радяться батьки? Чи готові ви допомогти їм у скрутній ситуації?

6. Які риси характеру ви запозичите у Марусі?

7. Чи зміниться ваша поведінка після прочитання казки?

8. Чого вчить нас казка «Мудра дівчина»?

9. Які риси характеру традиційно притаманні українцям, особливо україночкам?

V. Мотивація оцінок

VI. Завдання додому

Прочитати казку «Про правду і кривду». Намалювати ілюстрації до казки (завдання індивідуальні).

 

docx
Додано
22 січня 2023
Переглядів
567
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку