Морально-етична проблематика твору «Фарбований Лис» ВЧ №1. Роль діалогів у розкритті характеру головного героя.

Про матеріал
За підручником Калинич О., Дячок С.Українська література : підручник для 5 класу закладів загальної середньої освіти. / О. Калинич, C. Дячок // За редакцією проф.Ю. Ковбасенка. Тернопіль : Астон, 2022. 288 с. Тема уроку "Морально-етична проблематика твору «Фарбований Лис» ВЧ №1. Роль діалогів у розкритті характеру головного героя". У наведених матеріалах до уроку подаються основні питання, що допомагають розкрити тему уроку. Роль діалогів у розкритті характерів дійових осіб. Міркування над повчальним змістом казки. Подається аналіз твору: тема, ідея, основна думка. Є посилання на відеоурок з теми. Виразне читання діалогів, допомагає удосконалити читання текстів, відтворити образ дійової особи.
Перегляд файлу

Морально-етична проблематика твору «Фарбований Лис»

ВЧ №1. Роль діалогів у розкритті характеру головного героя.

 

Переглянути відеоурок за посиланням https://drive.google.com/file/d/1Ukhx32EDykMSjD9uZRRI1eI8pBpRGZ7Z/view?usp=sharing

 

1. Пригадай, як називається розмова двох осіб? (Діалог)

2.  Як ти вважаєш, чи можна за діалогом визначити, які риси притаманні

його учасникам?

Поміркуй.

  • Прочитай перший діалог у казці.

— Що ви собі думаєте! — похвалявся він перед своїми товаришами. —

Досі я ходив по селах, а завтра в білий день піду до міста і просто з

базару курку вкраду.

— Ет, не говори дурниць, — умовляли його товариші.

— Що дурниць! Ану, побачите! — гарячкував Лис.

— Побачимо або й не побачимо. Там собаки зграями по вулицях бігають.

То вже хіба ти обернешся в блоху, щоб тебе не побачили й не роздерли.

— От побачите, і в блоху не перевернуся, і не розірвуть мене, — вів своє

Лис і задумав завтра побігти до міста і з базару вхопити курку.

  • Яку рису характеру можна визначити за розмовою Лиса з його

товаришами?  (хвалькуватість)

  • Прочитай звертання Лиса до інших звірів.

— Любі мої, не бійтеся мене.

— Так, дітоньки…

  • Про яку рису Лиса свідчать такі звертання?
  • То чи можна за мовою персонажів розповісти про їх вдачу?

      Запам’ятай: мова є важливою для харакеристики персонажа.

  • Мовна скарбничка.

Та за таким царем ми проживемо віки вічні, мов у бога за дверима!

  • Як це жити як у Бога за дверима?
  • Як називається такий вислів?
  • Добери синоніми до цього фразеологізму із довідки.

   Довідка. Як у Христа за пазухою, як горох при дорозі, купатися в молоці, жити як сир у маслі, жити по правді.

      Проблемне завдання

  • Чому Лису вдалося обдурити лісових мешканців?
  • Яких знань бракувало звірам, щоб уникнути маніпуляцій із боку Лиса?
  • Чи можна лісових мешканців порівняти з людьми?

 

Аналіз казки  І.Франка «Фарбований Лис»

(занотуйте в зошитах)

Рік написання  1899 р.

Збірка – «Коли ще звірі говорили»

Літературний рід – епос

Жанр  Літературна казка про тварин

Тема: зображення пригод Лиса Микити, його нечесного способу життя та отримання гідної кари.

Ідея: засудження обману, хитрості, користолюбства, нечесності, властолюбства; висміювання боягузтва, пихатості та зарозумілості людей, схожих на Лиса Микиту.

Герої казки “Фарбований лис”:


  • Лис Микита,
  • Пси,
  • Вовчик-братик,
  • Ведмідь,
  • Кабан,
  • Олень,
  • Мавпа Фрузя,
  • Орли,
  • Яструби

Сюжет. Побившись об заклад, Лис вдень опиняється на торговиці. Аби уникнути погоні собак, переховується у бочці з фарбою. Перед жителями лісу називає себе царем. Викриває себе під час святкування річниці перебування на престолі, оскільки починає підспівувати хору лисичок

 

Композиція казки “Фарбований Лис”

Експозиція: жив собі в одному місті Лис Микита, хитрий-прехитрий.

Зав’язка: похвалився, що в білий день вкраде на базарі курку

 

Розвиток дії: на Лиса у передмісті, нападають з собаки. Рятуючись він вскочив у казан із синьою фарбою.

Кульмінація: Лис Микита стає царем лісових звірів.

Розв’язка: Микиту роздерли на дрібні шматки за ошуканство.

Художні особливості. Широке вживання діалогів, фразеологізмів, порівнянь, епітетів, індивідуалізовано портрет героя; кінець історії несприятливий для героя

Чого навчає казка? Не потрібно надто пишатися і хвалитися своїми здібностями, бо за прорахунки суворо карають. Треба завжди діяти так, щоб сумління і душа були чистими. Використовуючи інших людей, можна залізти дуже високо, але й падати звідти буде неодмінно дуже болісно.

 

 

Домашнє завдання:

 

1.Опрацюйте матеріали  конспекту уроку, підручник стор. 47-48, перегляньте відеоурок за посиланням.

2. Доберіть  по 1 цитаті до рис характеру Лиса Микити (оберіть 3 риси на ваш вибір)

 

 

ДЛЯ ДОПИТЛИВИХ!!!

Мандрівний сюжет казки «Фарбований лис» І.Франка.

За бажанням! Можна порівняти 2 казки з однаковим сюжетом.

Індійська народна казка «Фарбований шакал» https://drive.google.com/file/d/1F44vud2tn-fodKcTp_AyOJG17IIPw2zZ/view?usp=sharing

docx
Додано
28 січня 2023
Переглядів
3213
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку