Морально-етична проблематика твору «Фарбований Лис» ВЧ №1. Роль діалогів у розкритті характеру головного героя.

Про матеріал
За підручником Калинич О., Дячок С.Українська література : підручник для 5 класу закладів загальної середньої освіти. / О. Калинич, C. Дячок // За редакцією проф.Ю. Ковбасенка. Тернопіль : Астон, 2022. 288 с. Тема уроку "Морально-етична проблематика твору «Фарбований Лис» ВЧ №1. Роль діалогів у розкритті характеру головного героя". У наведених матеріалах до уроку подаються основні питання, що допомагають розкрити тему уроку. Роль діалогів у розкритті характерів дійових осіб. Міркування над повчальним змістом казки. Подається аналіз твору: тема, ідея, основна думка. Є посилання на відеоурок з теми. Виразне читання діалогів, допомагає удосконалити читання текстів, відтворити образ дійової особи.
Перегляд файлу

Морально-етична проблематика твору «Фарбований Лис»

ВЧ №1. Роль діалогів у розкритті характеру головного героя.

 

Переглянути відеоурок за посиланням https://drive.google.com/file/d/1Ukhx32EDykMSjD9uZRRI1eI8pBpRGZ7Z/view?usp=sharing

 

1. Пригадай, як називається розмова двох осіб? (Діалог)

2.  Як ти вважаєш, чи можна за діалогом визначити, які риси притаманні

його учасникам?

Поміркуй.

  • Прочитай перший діалог у казці.

— Що ви собі думаєте! — похвалявся він перед своїми товаришами. —

Досі я ходив по селах, а завтра в білий день піду до міста і просто з

базару курку вкраду.

— Ет, не говори дурниць, — умовляли його товариші.

— Що дурниць! Ану, побачите! — гарячкував Лис.

— Побачимо або й не побачимо. Там собаки зграями по вулицях бігають.

То вже хіба ти обернешся в блоху, щоб тебе не побачили й не роздерли.

— От побачите, і в блоху не перевернуся, і не розірвуть мене, — вів своє

Лис і задумав завтра побігти до міста і з базару вхопити курку.

  • Яку рису характеру можна визначити за розмовою Лиса з його

товаришами?  (хвалькуватість)

  • Прочитай звертання Лиса до інших звірів.

— Любі мої, не бійтеся мене.

— Так, дітоньки…

  • Про яку рису Лиса свідчать такі звертання?
  • То чи можна за мовою персонажів розповісти про їх вдачу?

      Запам’ятай: мова є важливою для харакеристики персонажа.

  • Мовна скарбничка.

Та за таким царем ми проживемо віки вічні, мов у бога за дверима!

  • Як це жити як у Бога за дверима?
  • Як називається такий вислів?
  • Добери синоніми до цього фразеологізму із довідки.

   Довідка. Як у Христа за пазухою, як горох при дорозі, купатися в молоці, жити як сир у маслі, жити по правді.

      Проблемне завдання

  • Чому Лису вдалося обдурити лісових мешканців?
  • Яких знань бракувало звірам, щоб уникнути маніпуляцій із боку Лиса?
  • Чи можна лісових мешканців порівняти з людьми?

 

Аналіз казки  І.Франка «Фарбований Лис»

(занотуйте в зошитах)

Рік написання  1899 р.

Збірка – «Коли ще звірі говорили»

Літературний рід – епос

Жанр  Літературна казка про тварин

Тема: зображення пригод Лиса Микити, його нечесного способу життя та отримання гідної кари.

Ідея: засудження обману, хитрості, користолюбства, нечесності, властолюбства; висміювання боягузтва, пихатості та зарозумілості людей, схожих на Лиса Микиту.

Герої казки “Фарбований лис”:


  • Лис Микита,
  • Пси,
  • Вовчик-братик,
  • Ведмідь,
  • Кабан,
  • Олень,
  • Мавпа Фрузя,
  • Орли,
  • Яструби

Сюжет. Побившись об заклад, Лис вдень опиняється на торговиці. Аби уникнути погоні собак, переховується у бочці з фарбою. Перед жителями лісу називає себе царем. Викриває себе під час святкування річниці перебування на престолі, оскільки починає підспівувати хору лисичок

 

Композиція казки “Фарбований Лис”

Експозиція: жив собі в одному місті Лис Микита, хитрий-прехитрий.

Зав’язка: похвалився, що в білий день вкраде на базарі курку

 

Розвиток дії: на Лиса у передмісті, нападають з собаки. Рятуючись він вскочив у казан із синьою фарбою.

Кульмінація: Лис Микита стає царем лісових звірів.

Розв’язка: Микиту роздерли на дрібні шматки за ошуканство.

Художні особливості. Широке вживання діалогів, фразеологізмів, порівнянь, епітетів, індивідуалізовано портрет героя; кінець історії несприятливий для героя

Чого навчає казка? Не потрібно надто пишатися і хвалитися своїми здібностями, бо за прорахунки суворо карають. Треба завжди діяти так, щоб сумління і душа були чистими. Використовуючи інших людей, можна залізти дуже високо, але й падати звідти буде неодмінно дуже болісно.

 

 

Домашнє завдання:

 

1.Опрацюйте матеріали  конспекту уроку, підручник стор. 47-48, перегляньте відеоурок за посиланням.

2. Доберіть  по 1 цитаті до рис характеру Лиса Микити (оберіть 3 риси на ваш вибір)

 

 

ДЛЯ ДОПИТЛИВИХ!!!

Мандрівний сюжет казки «Фарбований лис» І.Франка.

За бажанням! Можна порівняти 2 казки з однаковим сюжетом.

Індійська народна казка «Фарбований шакал» https://drive.google.com/file/d/1F44vud2tn-fodKcTp_AyOJG17IIPw2zZ/view?usp=sharing

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Терпак Ольга Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
28 січня 2023
Переглядів
7779
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку