Морально-етична проблематика твору «Фарбований Лис»
ВЧ №1. Роль діалогів у розкритті характеру головного героя.
Переглянути відеоурок за посиланням https://drive.google.com/file/d/1Ukhx32EDykMSjD9uZRRI1eI8pBpRGZ7Z/view?usp=sharing
1. Пригадай, як називається розмова двох осіб? (Діалог)
2. Як ти вважаєш, чи можна за діалогом визначити, які риси притаманні
його учасникам?
Поміркуй.
— Що ви собі думаєте! — похвалявся він перед своїми товаришами. —
Досі я ходив по селах, а завтра в білий день піду до міста і просто з
базару курку вкраду.
— Ет, не говори дурниць, — умовляли його товариші.
— Що дурниць! Ану, побачите! — гарячкував Лис.
— Побачимо або й не побачимо. Там собаки зграями по вулицях бігають.
То вже хіба ти обернешся в блоху, щоб тебе не побачили й не роздерли.
— От побачите, і в блоху не перевернуся, і не розірвуть мене, — вів своє
Лис і задумав завтра побігти до міста і з базару вхопити курку.
товаришами? (хвалькуватість)
— Любі мої, не бійтеся мене.
— Так, дітоньки…
Запам’ятай: мова є важливою для харакеристики персонажа.
Та за таким царем ми проживемо віки вічні, мов у бога за дверима!
Довідка. Як у Христа за пазухою, як горох при дорозі, купатися в молоці, жити як сир у маслі, жити по правді.
Проблемне завдання
Аналіз казки І.Франка «Фарбований Лис»
(занотуйте в зошитах)
Рік написання – 1899 р.
Збірка – «Коли ще звірі говорили»
Літературний рід – епос
Жанр – Літературна казка про тварин
Тема: зображення пригод Лиса Микити, його нечесного способу життя та отримання гідної кари.
Ідея: засудження обману, хитрості, користолюбства, нечесності, властолюбства; висміювання боягузтва, пихатості та зарозумілості людей, схожих на Лиса Микиту.
Герої казки “Фарбований лис”:
Сюжет. Побившись об заклад, Лис вдень опиняється на торговиці. Аби уникнути погоні собак, переховується у бочці з фарбою. Перед жителями лісу називає себе царем. Викриває себе під час святкування річниці перебування на престолі, оскільки починає підспівувати хору лисичок
Композиція казки “Фарбований Лис”
Експозиція: жив собі в одному місті Лис Микита, хитрий-прехитрий.
Зав’язка: похвалився, що в білий день вкраде на базарі курку
Розвиток дії: на Лиса у передмісті, нападають з собаки. Рятуючись він вскочив у казан із синьою фарбою.
Кульмінація: Лис Микита стає царем лісових звірів.
Розв’язка: Микиту роздерли на дрібні шматки за ошуканство.
Художні особливості. Широке вживання діалогів, фразеологізмів, порівнянь, епітетів, індивідуалізовано портрет героя; кінець історії несприятливий для героя
Чого навчає казка? Не потрібно надто пишатися і хвалитися своїми здібностями, бо за прорахунки суворо карають. Треба завжди діяти так, щоб сумління і душа були чистими. Використовуючи інших людей, можна залізти дуже високо, але й падати звідти буде неодмінно дуже болісно.
Домашнє завдання:
1.Опрацюйте матеріали конспекту уроку, підручник стор. 47-48, перегляньте відеоурок за посиланням.
2. Доберіть по 1 цитаті до рис характеру Лиса Микити (оберіть 3 риси на ваш вибір)
ДЛЯ ДОПИТЛИВИХ!!!
Мандрівний сюжет казки «Фарбований лис» І.Франка.
За бажанням! Можна порівняти 2 казки з однаковим сюжетом.
Індійська народна казка «Фарбований шакал» https://drive.google.com/file/d/1F44vud2tn-fodKcTp_AyOJG17IIPw2zZ/view?usp=sharing