Матеріал для занять з дітьми дошкільного віку, на тему: "Кількісна і порядкова лічба в межах 5. Використання знань про геометричні фігури. Орієнтування в часі (доба)".
Тема: Кількісна і порядкова лічба в межах 5. Використання знань про геометричні фігури. Орієнтування в часі (доба).
Мета: Вправляти дітей у лічбі в межах 5; навчити розрізняти кількісну і порядкову лічбу в межах 5, закріпити знання дітей про те, що для визначення порядкового місця предмета серед інших, має значення напрям лічби.
Використовувати знання дітей про геометричні фігури (куля, круг, квадрат, трикутник, прямокутник, куля, куб, циліндр). Навчати вмінню знаходити геометричні фігури в навколишньому просторі; зорового розпізнавання і перетворення геометричних фігур, відтворення їх за поданням, опису.
Формувати навички орієнтування в часі, вправляти у розрізненні і називанні частини доби: ранок, день, вечір, ніч.
Активізувати словник словами: один, два, три…; перший, другий, третій…п’ятий; коло, трикутник, прямокутник, квадрат, циліндр.
Словникова робота: вести нові слова – зранку, вдень, вночі, ввечері.
Розвивати психічні процеси і мислення, пам’ять, увагу. Виховувати бажання до математики.
Демонстраційний матеріал: зайчик, 10 квіток, метелик, чарівний мішечок, геометричні фігури.
Роздатковий матеріал: картки з геометричними фігурами, картки із зображенням часових уявлень, геометричні фігури (коло, прямокутник) різних кольорів.
Хід заняття
Кількісна та порядкова лічба в межах 5.
Вихователь. Послухайте і відгадайте загадку, і скажіть про кого йде мова.
Довгі вуха, куций хвіст
Невеликий він на зріст.
Також має косий зір
Як же зветься наш цей звір?
– Молодці, це зайчик. Сьогодні він прийшов до нас в гості і хоче щоб ми допомогли йому. Наш зайчик був у лісі і приніс нам квіти, але не вміє рахувати, давайте ми допоможемо йому.
Вихователь викладає квіточки в один ряд, пропонує дітям полічити їх.
Діти за вказівкою вихователя лічать квіти: один, два, три, чотири, п’ять квітів.
– А тепер Андрійко полічить квіти.
– Отже, про що ми дізналися?
– Молодці, ми дізналися скільки квітів.
– Із зайчиком прилетів метелик і сів на одну із квіток. Давайте полічимо справа на ліво під яким номером знаходиться квітка з метеликом? (Перша, друга, третя, четверта, п’ята квітка)
– Правильно. А тепер дізнаємося яка за рахунком знаходиться квітка з метеликом, якщо рахувати зліва на право.
– Наш метелик злякався, і перелетів на іншу квітку, давайте зізнаємося яка за рахунком тепер знаходиться квітка.
Вправу виконують кілька разів.
– Молодці. Діти, як ми лічили, щоб дізнатися порядковий номер квітки?
– Правильно: перша, друга, третя...
Вихователь робить висновок про те, що порядкова лічба залежить від напрямку.
Фізкультхвилинка:
Раз – піднятись, підтягнутись,
Два – зігнутись, розігнутись,
Три – в долоні три хлопки
Головою три кивки.
Використання знань про геометричні фігури.
Зайчик приніс з собою чарівну торбину. Вихователь демонструє дітям торбинку і запитує:
– Що в торбинці?
Діти на дотик визначають, що в торбинці, по черзі виймають певну фігуру. Вихователь запитує:
– Яка це фігура?
– Які предмети подібні до цієї геометричної фігури?
– Чи є тут схожі предмети?
– Яка фігура має сторони і кути?
– У якої фігури немає ні кутів, ні сторін?
– Яка фігура має зверху та знизу дно?
– Погляньте, зайчик приніс нам листівку.
– Якої форми листівка? До якої геометричної фігури вона подібна?
– Так, правильно, це прямокутник. Вихователь показує кути, сторони, вершини.
Вихователь витягує з торбинки квадрат. І запитує: Що ви знаєте про квадрат? Прямокутник це квадрат?
Вихователь порівнює шляхом прикладання і накладання. Тоді робить висновки, що в прямокутника дві сторони коротші, а дві довші, для підтвердження згинаємо прямокутник вдвоє. Також просить дітей знайти предмети прямокутної форми.
Гра «Склади картинку».
Зайчик пропонує скласти картинки з геометричних фігур за готовим картками. Для цього ми розділимося на дві групи. Кожна група буде складати свою картинку. Але спочатку уважно розглянемо картки. Назвіть геометричні фігури, з яких складені картинки. Скільки всього фігур? Якого кольору фігури? Спочатку потрібно скласти картинку, дивлячись на картку, а потім по пам'яті.
Орієнтування в часі (доба).
Вихователь: У зайчика для вас ще одне цікаве завдання. Зараз він розкаже свою історію:
Вийшов вранці на ганок
І сказав: «Добрий ранок» -
Сонцю, небу і травичці,
Добрим людям, тихій річці.
Добрий ранок, світе мій,
Мирний, чистий, голубий.
Зайчик заохочує усіх діток вітатися, оскільки привітання – це побажання добра.
– Який сьогодні день? (Яскравий, сонячний)
– За допомогою кольорових кругів покажіть, який у вас настрій?
Зайчик показує зображення із частинами доби (ранок, день, вечір, ніч). Діти розглядають, тоді вихователь запитує у дітей:
– Що зайчик робить зранку? Яким кольором ми позначимо ранок? Коли зайчик робить зарядку? Коли він грається з друзями? Що зайчик робить ввечері? Яка погода за вікном вдень? Чи світить сонечко вечері? А що ви робите вечері? Що зайчик робить вночі? Коли він спить? Коли ми можемо побачити зорі?
Вихователь з'ясовує з дітьми, що вони роблять вранці, вдень, ввечері, вночі.
Психогімнастика «Сон»
Знайдемо серед картинок, ті де зображено ніч. Що діти роблять уночі?
Якого кольору ніч? Чому?
Що ми бачимо на небі вночі? – Давайте їх порахуємо.
Дидактична гра «Так чи не так»
Вихователь пояснює зміст гри. Якщо я щось скажу не правильно, то ви повинні сказати «це не так». Я запитаю і ви повинні мене виправити.
Підсумок заняття: