Тема програми № : Загальні відомості про будівельні матеріали.
Тема уроку: Класифікація будівельних матеріалів.
Мета:
Ознайомити учнів з класифікацією будівельних матеріалів.
Розвинути професійне мислення.
Виховати любов до обраної професії.
Навчально - методичне забезпечення заняття:
ПК, презентація, картки.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Міжпредметні зв’язки: фізика, технологія штукатурних робіт.
Хід уроку
І. Підготовчий етап.
Організаційний момент.
Класифікація будівельних матеріалів за призначенням дозволяє виявити найбільш ефективні матеріали, визначити їх взаємозамінність і після цього правильно скласти баланс виробництва і споживання матеріалів.
ІІ. Основний етап
1.Сприймання нового матеріалу.
Будівельне матеріалознавство -- це наука, що вивчає будову та властивості матеріалів, встановлює зв'язок між їхнім складом, будовою та властивостями, вивчає залежність будови і властивостей від методів виробництва та обробки будівельних матеріалів, а також зміну їх під впливом зовнішніх чинників: теплових, силових та інших факторів.
У будівництві застосовують велику кількість матеріалів, яку розділяють на окремі групи, тобто класифікують.
За призначенням:
- конструктивні (цегла, камінь, залізобетонні вироби тощо), які сприймають і передають навантаження;
- теплоізоляційні, які захищають від холоду і тепла (шлаковата, скловата, шлак);
- гідроізоляційні для захисту від проникання води (толь, руберойд, бітум);
- акустичні - звукопоглинаючі (шлак, мінеральна вата);
- герметизуючі для закладання стиків (пакля, пінка монтажна професійна);
- оздоблювальні (розчин, облицювальна плитка, фарба);
покрівельні (шифер, черепиця);
- для підлоги (паркет, лінолеум, дошки);
- спеціальні (вогнестійкі, кислотостійкі);
- матеріали загального користування (цемент, вапно, гіпс, дерево).
За технологічними та експлуатаційними ознаками:
- природні кам'яні (бутовий камінь, щебінь, пісок);
- керамічні - матеріали з перепаленої глини (цегла, облицювальна плитка, черепиця);
- скло і склопакети;
- неорганічні в'яжучі або мінеральні (цемент, вапно, гіпс);
- будівельні розчини;
- штучні кам'яні матеріали (бетон, залізобетон);
- штучні невипалені кам'яні матеріали (силікатна цегла, гіпсоплити);
- лісні матеріали і вироби (круглий ліс, пиломатеріали, столярні вироби);
- полімерні матеріали (лінолеум, полістирольні плитки, ПВХ);
металеві матеріали (арматура, дріт);
- органічні в'яжучі (бітум, казеїн);
- лакофарбові матеріали (малярні фарби, шпаклівки).
За походженням:
- штучні (цемент, скло, цегла, плитка облицювальна).
Матеріали, застосовані при виконанні малярних робіт, можуть бути поділені на:
- зв'язуючі (клей, вапно, оліфа);
- готові лакофарбові суміші;
- пігменти (кольоровий порошок);
- допоміжні (мідний купорос, спирт, наждачний папір, наповнювач тощо).
2. Загальні відомості про основні властивості будівельних матеріалів і виробів, матеріалів для опоряджувальних робіт.
Опрацюйте презентацію в GoogleSlides за посиланням та зробіть опорний конспект в робочому зошиті.
https://docs.google.com/presentation/d/1X2gr7xHYoTNDpVvjkajbXf0qvGsIHNXoqurmRwvJCqE/edit?usp=sharing
3.Перегляньте наступний відео – матеріал за посиланням
4.Пізнавальна інформація
Властивості матеріалів залежать від внутрішньої будови речовини, з якої вони складаються. Всяка речовина складається з великої кількості молекул. Молекула простої речовини складається з одного або декількох атомів одного елемента, а складних - із атомів декількох елементів. В одному м3 повітря, наприклад, міститься стільки молекул, що ланцюжком ними можне оперезати земну кулю 200 разів. Залежно від взаємного розташування атомів, молекул або їх груп розрізняють аморфні і кристалічні речовини. Аморфні речовини характеризуються хаотичним розташуванням атомів або молекул і вони менш міцні (наприклад, смоли). Кристалічні речовини більш міцні, оскільки молекули розташовані в певному порядку. Більшість природних і штучних кам'яних матеріалів представляють собою кристалічні тіла. У твердому тілі будівельного матеріалу є ділянки, які не заповнені речовинами даного тіла - пори, в яких знаходиться повітря або рідина. Розрізняють матеріали мало-пористі (керамічні плитки) і великопористі (пінопласт). Крім пор, у виробах бувають пустоти - простір між кусками дірчастих матеріалів. Залежно від будови матеріалів і властивостей їх класифікують за окремими групами.
5.Підсумковий контроль знань: Пройдіть тестування за темою в Kahoot за посиланням https://create.kahoot.it/details/108fff29-f9ef-4bc3-94e8-861d9028ef85
( час на тестування 12 хвилин, на кожне питання по 1 хвилині, максимально можна набрати 12 балів).
6. Бонус -завдання в learningapps «Склади пазл – вивчи властивості будівельних матеріалів»
https://learningapps.org/watch?v=p0xxubwoa21
https://learningapps.org/watch?v=pafbmzxw321
8. Підведення підсумків заняття.
Будівельні вироби — це закінчені елементи, виготовлені з будівельних матеріалів (наприклад, цегляні й залізобетонні панелі, виготовлені з цементу, піску, щебеню, гравію, арматури).
Будівельні конструкції — це елементи будівель і споруд. Вони мають певну форму, відповідні розміри й властивості, виготовлені промисловим способом з будівельних матеріалів та виробів (ферми, стінові й фундаментні блоки, об'ємні елементи будівель, колони тощо). Будівельні матеріали можуть бути природними, тобто утвореними в земній корі або на її поверхні, а також штучними, одержаними внаслідок промислової переробки природної сировини (цемент, пластмаси, бітуми тощо). За хімічним складом будівельні матеріали поділяють на неорганічні, або мінеральні, та органічні.
Довговічність будівель і споруд здебільшого зумовлюється якістю будівельних матеріалів, виробів, конструкцій.
9. Домашнє завдання – вивчити конспект.
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
1. Будівельні матеріали: Підруч. для студентів будівельних вузів/ За ред. П.В.Кривенка. - К.: Вища шк., 1993. - 388 с.
2. Микитчук В. Виробництво місцевих будівельних матеріалів: науково-популярна література/ Василь Микитчук,. - К.: Будiвельник, 1981. - 88 с.
Урок розробила викладач Пшенична І.А.
Урок розміщений на: персональному сайті викладача http://ps1970.ucoz.site/load/navchalni_materiali_z_materialoznavstvo/navchalni_materiali_z_materialoznavstva/urok_distancijnogo_navchannja_na_temu_klasifikacija_budivelnikh_materialiv/7-1-0-39
Додаток №1. Картка оцінювання знань учнів
Завдання №1. «Склади пазл – вивчи властивості будівельних матеріалів!»
Кількість дод. балів |
Фізичні властивості |
Хімічні властивості |
Механічні властивості |
Технологічні властивості |
Спец.власт |
Експл.власт |
6 балів |
+ |
|
|
|
|
|
7 балів |
+ |
+ |
|
|
|
|
8 балів |
+ |
+ |
+ |
|
|
|
10 балів |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
Завдання№2. «Пройди тестування – стань будівельним міліонером!».
За всі правильні відповіді учень отримує + 10 балів до наступних тем.