Урок на тему: "Класифікація хімічних реакцій" створений, щоб навчити учнів самостійно здобувати, систематизувати знання про класифікацію хімічних реакцій, що вступають і утворюються внаслідок реакції, та їх складу; повторити ознаки хімічних реакцій.
Тема уроку: Класифікація хімічних реакцій.
Мета уроку: навчальна - навчити учнів самостійно здобувати, систематизувати знання про класифікацію хімічних реакцій, що вступають і утворюються внаслідок реакції, та їх складу; повторити ознаки хімічних реакцій;
розвиваюча – формувати знання учнів про хімічні рівняння на прикладах класифікації рівнянь реакцій на прикладах класифікації рівнянь реакцій за різноманітними ознаками; розвивати вміння й навички визначення типів хімічних реакцій за рівняннями, уміння аналізувати, порівнювати, робити логічні висновки; формувати вміння проводити хімічні досліди; розвивати мислення, увагу, вміння використовувати вивчений матеріал для пізнання нового;
виховна мета: формувати творчий підхід до роботи.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань.
Методи: словесний (бесіда); наочний (магнітна дошка); практичний (виконання дослідів); інтерактивна гра, самостійна робота з перфокартами,
Обладнання: магнітна дошка, набор магнітних карток А, В, С, Д;
Для досліду: Zn, H2SO4, Cu(OH)2; НСl; Na2CO3; (NH4)2Cr2O7; хімічний посуд, сірники, фарфорова чашка, скляна паличка.
Хід уроку
І. Організація класу.
1. Привітання.
2. Інструктаж по техніці безпеки під час проведення дослідів.
ІІ. Актуалізація опорних знань:
Давайте згадаємо:
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель: Під час виробничих процесів, а також в навколишньому середовищі, в природі відбувається величезна кількість хімічних реакцій. Їх класифікують за різними ознаками: виділення і поглинання теплоти, зміною ступеня окиснення атомів у сполуках, за кінетичними закономірностями і таке інше. Ми з ними познайомилися на попередніх уроках хімії. А на сьогоднішньому уроці ми з вами узагальнимо та систематизуємо набуті знання та вміння з вивченої теми.
ІV. Узагальнення і повторення окремих понять.
Усно. Правильно розмістіть до кожного виду реакцій певне рівняння, даючи визначення кожному виду реакцій.
В результаті цієї роботи на магнітній дошці одержані схеми реакцій:
А. Сполучення:
А+В=АВ; АВ+СВ=АСВ
В. Розкладу:
АВ=А+В
С. Заміщення
А+ВС=АС+В
Д. Обміну
АВ+СД=АД+СВ
Прилади рівнянь реакцій, записаних на класній дошці:
SO2+BaO=BaSO3;
3KOH+H3PO4=K3PO4+3H2O
Cu+2AgNO3=Cu(NO3)2+2Ag
2Na+S=Na2S
2Fe(OH)3=Fe2O3+3H2O
AI2O3+6HCI=2AICI3+3H2O
Ca+2H2O= Ca(OH)2+H2
MgCO3=MgO+CO2
2Zn + O2→2 ZnO; ΔH=+34,9кДж – до якого типу реакцій відноситься дане рівняння реакції?
V. Розв’язування задач.
1. Обчисліть, яка маса цинку окислилася, якщо в результаті реакції поглинулося 174,5 кДж/моль тепла. Термохімічне рівняння:
2Zn + O2→2 ZnO; ΔH=+34,9кДж
ν(Zn) = 174,5/34,9= 5 (моль)
m(Zn)= 5моль*64 г/моль = 320г
Відповідь: 320г цинку
2. Обчисліть, у скільки разів збільшиться швидкість реакції внаслідок підвищення температури на 300С, якщо температурний коефіцієнт реакції дорівнює 2.
Два учні розв’язують задачі на дошці, а з іншими проводиться інтерактивна гра «Мозковий штурм».
Дається речовина, треба сказати в якій реакції вона приймає участь або утворюється в результаті реакції.
Наприклад: цинк, кисень, сульфатна кислота, натрій гідроксид, кальцій карбонат.
VІ. Виконання дослідів.
Практично все життя суспільства пов’язані з численними речовинами, що нас оточують, і хімічними процесами, що відбуваються навколо нас і всередині нас. Щоденно ви стикаєтесь не тільки з речовинами й матеріалами, а й з хімічними реакціями: коли вмиваєтеся з милом, п'єте чай з лимоном, готуєте страви, користуєтеся мийними засобами для прання тощо. Як наочність ми проведемо декілька цікавих дослідів (досліди виконують учні).
Дослід 1. Взаємодія крейди з хлоридною кислотою (реакція обміну).
2НСl + Nа2СО3 → 2NаСl + СО2↑+ Н2О
Запис рівняння реакції на дошці молекулярній повній та скороченій йонній формах.
Дослід 2. «Діючий вулкан» - горіння дихромат амонію (екзотермічна реакція).
(NH4)2 Cr2O7→ N2 + Сr2О3 + 4Н2О
Дихромат амонію кладемо на азбестовий лист. Нагріваємо сіль з поверхні розпеченим у полум’ї металевим стержнем. Як тільки почнеться розклад солі, нагрівання припиняємо. Далі реакція відбувається за рахунок теплоти цього екзотермічного процесу.
Розставте коефіцієнти методом електронного балансу, укажіть окисник та відновник.
Дослід 3. Взаємодія цинку з сульфатною кислотою (реакція заміщення).
Zn + Н2SО4 → ZnSO4 +Н2↑
Дослід 4. Розклад купрум (ІІ) гідроксиду (реакція розкладу).
Сu(ОН)2↓→ СuО + Н2О
VІ.Самостійна робота учнів з перфокартами.
Кожен учень отримає перфокарту і завдання. В перфокарту вкладається чистий аркуш паперу. Учні читають завдання. Відповідь позначають у вигляді хрестика у відповідній комірці.
|
А |
Б |
В |
Г |
1 |
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
І варіант
Позначте в графі
А – реакції сполучення.
Б - реакції розкладу.
В - реакції заміщення.
Г - реакції обміну
ІI варіант
Позначте в графі
А – реакції сполучення.
Б - реакції розкладу.
В - реакції заміщення.
Г - реакції обміну
VІІ. Підведення підсумків уроку.
Таким чином, на сьогоднішньому уроці ми з вами повторили різноманітність хімічних процесів, навчилися визначати типи хімічних реакцій.
Для проведення психологічної рефлексії учням пропонується уважно прочитати слова, що заготовлені на магнітній дошці, та вибрати серед них три, які найбільш точно передають їх стан на цьому уроці. (Слова: роздратування, злість, радість, байдужість, задоволення, натхнення, нудьга, тривога, спокій, упевненість, невпевненість, насолода).
Виставлення оцінок.
VІІІ.Домашнє завдання.
Повт. §14-21, впр.247 (а) ст.131 (Григорович О.В.)