Урок на тему "Класифікація неорганічних сполук, їх склад і номенклатура."

Про матеріал
Розробка уроку з хімії для 8 класу .Тема: "Класифікація неорганічних сполук, їх склад і номенклатура".
Перегляд файлу

Клас: 8

Тема уроку: Класифікація неорганічних сполук, їхні склад і номенклатура.

Мета уроку: формувати знання про класифікацію неорганічних сполук, поняття про склад основних класів складних неорганічних сполук та їх номенклатуру, формувати вміння складати формули та давати назви складним неорганічним сполукам; розвивати хімічну мову.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Форма проведення: розповідь вчителя, групова робота, робота з картками.

Обладнання: мультимедійний проектор, на демонстраційному столі – скло,  оксиди металів, оксид заліза у вигляді бенгальського вогню, кислота, основа, солі лимонна кислота, аскорбінова кислота,  миючий засіб «Сантрі», поварена сіль.

                                                   Хід уроку:

І.  Організація класу.

Вже дзвінок нам дав сигнал
Працювати час настав.
То ж і ми часу не гаймо,
Працювати починаймо.
Із щирим привітом,
Із лагідним словом,
Я Вас привітати
У класі готова!
В народі кажуть, що добрий гість – дому радість. Сподіваюсь, що Ви як і я раді нашим гостям.
Давайте їх привітаємо ласкавими усмішками.

Прикріпляю на дошці смайл «Радість» і бажаю всім гостям та вам, учням, гарного настрою, легкого засвоєння теми.

Правила на уроці.

У – уважні

Р – розумні

О – організовані

К – кмітливі

У вас найкращий сусід по парті. Притуліть свої долоні до долонь сусіда і промовте:

Теплом своїх долоньок

Я з другом поділюсь

Урок цікавий, новий

Я з радістю розпочну!

ІІ.  Мотивація до навчання

На початку уроку я хочу прочитати Вам уривок з твору «Аліса в країні чудес» (Слайд 2)
За кілька кроків від Аліси сидів на гілці Чеширський кіт.
- Скажіть, будь ласка, куди мені звідси йти? – запитала Аліса
- А куди ти хочеш потрапити? – сказав у відповідь кіт.
- Мені все одно. - відповіла Аліса
- Тоді все одно куди йти – зауважив кіт.
Питання до Вас «Що хотів цим сказати кіт Алісі?»

Щоб знати куди рухатися, треба мати мету для своїх дій.
Так правильно, потрібно знати мету своєї роботи. (Слайд 3)

І сьогодні на уроці ми будемо вчитися спостерігати та робити висновки.
Ці вміння потрібні в житті кожної людини. 

Оголошення теми і мети уроку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Бесіда «Мозковий штурм».

  1.               Розподіліть речовини на 2 групи. Які особливості речовин ви для цього використовували?

Mg, O2, BaO, C, FeSO4, CuO, H2CO3, NaOH, Al, H2, Fe2O3.

  1.               Що таке прості речовини?
  2.               Як класифікують прості речовини?
  3.               Що таке складні речовини?
  4.               З якими складними речовинами ви зустрічались раніше?
  5.               Які речовини називають оксидами?

IV. Мотивація навчальної діяльності.

На дворі зима. Наш організм для підвищення імунітету потребує вітаміну С, тобто аскорбінової кислоти, що міститься у цитрусових, шипшинісмородині. В морозну погоду необхідно у свій раціон включити калорійні продукти такі як: м’ясо, рибу, різноманітні супи і бульйони, але не забувайте до них додати натрій хлориду. Не зловживайте газовими напоями, тому що вони негативно діють на зубну емаль і шлунок… Напевно ви здогадались, що згадані мною сполуки належать до …(відповідь учнів) основних класів неорганічних сполук. Запишіть тему уроку «Основні класи неорганічних сполук».

 Девізом уроку стане вислів давньоримського філософа Сенеки: «Навчаємось не заради школи, а задля життя…»

Проблемне питання.

- Складних чи простих речовин більше в природі? (Складних, тому що вони складаються з атомів кількох хімічних елементів, при однаковому якісному складі можуть мати різний кількісний).

Як дати назви складним речовинам? Як правильно скласти їх формули?

Розглядом цих питань ми займемось на сьогоднішньому уроці ми познайомимось з основними класами неорганічних речовин. 

V. Вивчення нового матеріалу.

Всі речовини на Землі поділяються на неорганічні та органічні. (Слайд 5)

Зараз ми повинні визначити, чим вони відрізняються?

(Слайд 6)

Неорганічні сполуки – це сполуки у складі яких є практично всі елементи періодичної системи.

Неорганічні сполуки відносяться до неживої природи, більшість з них є мінералами.

Сполуки у складі яких визначили наявність атомів Карбону (С), які з'єднуються між собою.

Багато перших таких сполук виявили у живих організмах (тварини, рослини), називали органіка – organics (з анг.)

Неорганічні речовини поділяються на прості та складні. (Слайд 7-переписати у зошити)

Прості речовини ми вивчали у 7 класі.

Прості речовини – речовини, які складаються з одного виду атома. До простих речовин відносяться метали та неметали. Неметали в свою чергу поділяються на неметали атомної будови (інертні гази також), та молекулярної будови (H2, O2, N2, галогени - F2, Cl2, Br2, I2  також).

Таблиця Менделєєва – поділення на метали та неметали (Слайд 8)

Складні речовини – це речовини, які складаються з декількох різних елементів.

Складні речовини поділяються на оксиди, основи, кислоти, солі. (Слайд 9, Слайд 10 – переписати у зошити)

Кожний вид складних речовин підпорядковуються загальній формулі. (Слайд 11-переписати у зошити)

Оксиди – речовини, які складаються з двох елементів, один з яких завжди Оксиген. Тому при визначені речовин, які будуть належати до оксидів у формулах, завжди повинно бути тільки два елемента, і один з них завжди Оксиген.

Кислоти – речовини, які складаються з Гідрогена та кислотного залишку. Тому при визначені кислот завжди дивимося, чи є попереду речовини Гідроген (Н).

Основи – речовини, які складаються з металу та гідроксогрупи (-ОН). Тому завжди шукаємо гідроксогрупу.

Солі – речовини, які складаються з металу та кислотного залишку. Тому дивимося на метал у складі, але без наявності гідроксогрупи (-ОН).

Якщо подивимося уважно, основи та солі мають один елемент – це метал. Тому основи відрізняються від солей наявністю гідроксогрупи (-ОН).

Давайте повернемося до органічних та неорганічних речовин. В органічних речовинах як і в неорганічних, є клас КИСЛОТ. Але давайте порівняємо їх. (Слайд 12)

Органічні кислоти більш складні за структурою, неорганічні більш прості, органічні кислоти мають тільки у складі С, Н, О; неорганічні можуть мати різні елементи, але завжди починаються з Н. Органічні кислоти зустрічаються у рослинах, неорганічні кислоти практично завжди добувають за допомогою хімічних реакцій на виробництвах, у природі чистими зустрічаються не часто (НСl (сильно розведена) – шлунковий сік).

 

ІV. Закріплення матеріалу

  1. Групова робота

Робота з картками.

А зараз нам треба трішки побути Шерлоками та визначити ряд речовин за класами складних неорганічних сполук.(Слайд 13)

У вас є роздруківки, у кожний стовпчик треба вставити відповідні речовини – ОКСИДИ, КИСЛОТИ, ОСНОВИ, СОЛІ.(Слайд -14).

На виконання завдання дається 5 хвилин.

«А тепер подивимося, що отримали. Обміняйтеся картками з сусідом, та перевіримо»

По черзі відкриваємо колонки, діти перевіряють, та пояснюють, чому ці речовини потрапили до визначеного класу. (Слайд 15)

  1. А зараз пограємо в гру «Хрестики – нулики» по рядам:
  • Для 1 ряду

 

MgCl2 

CaO 

KOH 

SO2 

CuOH 

Ca(OH)2 

NaOH 

CuSO4 

Al(OH)3 

 

 

 

  • Для 2 ряду

 

H2

HNO3 

H2CO3 

AgCl 

H2SiO3 

H2

H2SO4 

MgO 

AgNO3

 

  • Для 3 ряду


CaO 


SO3 


CO2 


CuO 


NaCl 


HNO3 


K2


P2O5 


Na2

 

  1. Наступна гра – «Третій зайвий»

H2

SO2 

SiO2 

HNO3 

Na2SO4 

CuS 

H3PO4 

H2SiO3 

Fe(OH)2 

2.

MnO2 

HNO3 

Mg(NO 3)2 

H2SO4 

CaSO4 

P2O5 

AlPO4 

Cu(OH)2 

CuNO3 

3.

CO2 

SO3 

HNO3 

H3PO4 

H2SO4 

NaOH 

NO2 

SO2 

Al2O3 

  1. Установіть відповідність між назвою та формулою оксиду.

 

Назва оксиду

Формула оксиду

а) Кальцій оксид

1) CO

б) Карбон(IV) оксид

2) CaO

в) Карбон(ІІ) оксид

3) CO2

г) Нітроген(І) оксид

4) N2O

д) Натрій оксид

5) Na2O

е) Калій оксид

6) K2O

 

5. Гра «Так чи ні». (Запитання сформовані і витягуються з «хімічного кошика» методом імовірності).

До складу оксидів входить гідроксильна група. (-)

При взаємодії неметалів з киснем утворюються основні оксиди. (-)

При взаємодії кислотних оксидів з основними утворюються солі. (+)

Оксиди – бінарні сполуки, до складу яких обов’язково входить елемент Гідроген. (-)

Оксиди – бінарні сполуки, до складу яких обов’язково входить елемент Оксиген. (+)

Сульфатна кислота є Оксигеновмісною кислотою. (+)

Сульфур (VI) оксиду відповідає сульфатна кислота. (+)

Основні оксиди взаємодіють з кислотами. (+)

При взаємодії неметалів з киснем утворюються кислотні оксиди. (+)

Сульфідна кислота має формулу – H2SO3. (-)

Кислотні оксиди добре взаємодіють з лугами. (+)

Солі – сполуки, що містять атоми Гідрогену і кислотного залишку. (-)

 

6.  Дайте назви речовинам, хімічні формули яких:

MgO, H2S, CaCO3, Fe (OH)3, HNO2, AlCl3, Na2O, P2O5, HCl, K2SO4,

LiOH, Cr2(SO4)3, NO2, OsO4, Cr(OH)3, H2SiO3, ZnO, Na2CO3, H3PO4, BaS.

 

 

V. Домашнє завдання

Прочитати параграф 28 у підручнику.

VІ. Підбиття підсумків

Сподіваюсь Вам сподобався урок і ви отримали від нього багато знань.

Рефлексія.

Я дізнався ...

Я навчився ...

Я зрозумів, що можу ...

Мені сподобалося ...

Для мене стало новим ...

 

 Від імені науки яку я викладаю, хочу звернутися до Вас
Я – наука непроста, і не всім під силу,
І не кожен синтезує всі хімічні дива.
Але зможе осягнути і мої закони
Лиш той хто звик долати різні перешкоди.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Теплова teplova-m
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Щітка Світлана
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
23 жовтня 2022
Переглядів
567
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку