Тема: Вулканізм. Сейсмічні пояси Землі.
Очікувані результати:
-учні зможуть пояснювати зміст понять «вулканізм», «сейсмічні пояси Землі», «сейсмограф», наводити приклади і показувати на карті сейсмічні пояси, пояснювати причини сейсмічної активності в їхніх межах;
-сформують вміння позначати на контурній карті вулкани і сейсмічні пояси;
-вдосконалять навички індивідуальної та групової роботи під час уроку;
-розвинуть екологічні компетентності, допитливість, спостережливість, логічне мислення, уміння робити висновки.
Обладнання: підручники, атласи, карта «Будова земної кори», комп’ютер, проектор, мультимедійна презентація «Вулканізм. Сейсмічні пояси Землі», контурні карти, кубики Лего.
Тип уроку: комбінований, з використанням ІКТ.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
I. ПІДГОТОВЧИЙ ЕТАП
1. Перевірка готовності класу до уроку
2.Активізація пізнавальної діяльності учнів
Прийом «Бліц-опитування»
- Які сили формують земну поверхню?
- Що таке внутрішні сили Землі? Назвіть їх.
- Що називають літосферними плитами?
- Які види рухів здійснюють літосферні плити?
- Чому виникають землетруси?
- Що таке епіцентр, гіпоцентр?
- Які прилади фіксують землетруси?
- Шкала вимірювання землетрусів.
- Де зосереджені головні райони поширення землетрусів?
Еврістична бесіда:
Перегляд відео про виверження вулкану та відповідь на питання «Чи можливі в Україні землетруси та виверження вулканів?»
Географічна розминка: показати на карті місця, де відбуваються землетруси на Землі, пояснити причини їх виникнення.
ІІ. ОСНОВНИЙ ЕТАП
1.Оголошення теми та визначення очікуваних результатів уроку. Знайомство з картою уроку:
1.Як і чому відбувається виверження вулкана?
2. Де на планеті розташовано найбільше вулканів? Сейсмічні пояси Землі.
3. Гейзери та гарячі джерела.
Прийом крок уперед (учні висловлюють особисту думку щодо очікувань від цього уроку)
ІІІ. ОПРАЦЮВАННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ. ФОРМУВАННЯ ТА ВДОСКОНАЛЕННЯ ГЕОГРАФІЧНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ
3.1. Як і чому відбувається виверження вулкана?
Доцільно використати вправу Мозковий штурм («Що ми знаємо про вулкани?»)
Учні діляться своїми знаннями про вулкани ( вправа «Асоціативний Кущ»)
Учитель знайомить учнів з поняттям та явищем «Магматизм».
Учням пропонується робота зі схемою на дошці «Магматизм і його види»
1. Внутрішній магматизм - магма не виходить на поверхню, а застигає в шарах земної кори на різних глибинах.
2. Зовнішній магматизм - магма виходить на поверхню у вигляді вулканів.
Учням пропонується методом «Мозковий штурм» дати відповіді на запитання які причини виверження вулканів?
Учитель демонструє дослід «Макет виверження вулкана», після чого учні переходять до еврістичної бесіди за питаннями:
- Як діє вулкан?
- Що відбувається з вулканом?
На цьому етапі уроку доцільно застосувати роботу з підручником. В парах опрацювати с.80 мал.2 «Утворення та будова вулкана». Після цього учням пропонується замалювати схему будови вулкана
Фізкультхвилинка
3.2. Де на планеті розташовано найбільше вулканів? Сейсмічні пояси Землі.
Учитель знайомить учнів з поняттям «Сейсмічні пояси Землі».
Учням пропонується переглянути відеоролик «Найдивовижніші вулкани світу» https://www.youtube.com/watch?v=q7VBZ9NnuvM та виконати вправу «Картографічний практикум», під час якої діти наносять вулкани про які йшлася мова на контурні карти.
Учитель пропонує прийом «Навчальний дослід» (робота в групах з кубиками Лего: «будування» будівель різної висоти та імітація землетрусів різної сили, похитуваннями стола, фіксування наслідків «руйнувань»).
3.3.Гейзери та гарячі джерела.
Учитель знайомить учнів з поняттям «гейзери та гарячі джерела».
Гейзери (з ісландської «хлинути», «фонтанувати») — джерела, які під тиском пари викидають фонтани води.
Учні знайомляться з будовою гейзера
Учням пропонується робота в групах (обговорення питання)
— Чому люди живуть на схилах вулканів, попри небезпеку їхнього виверження?
ІV. ЗАВЕРШАЛЬНИЙ ЕТАП
1. Систематизація, узагальнення вивченого.
Для систематизації та узагальнення можна використати завдання рубрики «Перевірте та оцініть себе» на ст.82. та прийом «Чомучка»:
Учитель пропонує гру «Знайди вулкан» за картою «Будова земної кори» та прийом «Картографічний практикум».
На контурній карті, де підписані найбільші літосферні плити, позначте місця де відбуваються виверження вулканів (практична робота № 3).
Учитель пропонує пропонує прийом «Творча лабораторія» (робота в групах)
Розробіть правила поведінки під час землетрусів.
2. Підведення підсумків уроку.
На цьому етапі уроку доцільно виконати вправу «Мої очікування», під час якої учні висловлюють думку про те чи справдилися їх очікування від уроку.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Опрацювати відповідний параграф підручника.
2. Скласти план до тексту параграфа.
1