Мета уроку: формувати в учнів поняття про конфлікти, причини їх виникнення, стадії розвитку, розвивати навички запобігання конфліктам, вміння поводитися в конфліктній ситуації та конструктивного їх розв'язання, виховувати терпимість, співпереживання, повагу.
Тема уроку: Конфлікти і здоров’я. Причини виникнення і стадії розвитку конфліктів. Розв’язання конфліктів. Способи конструктивного розв’язання конфліктів.
Мета уроку: формувати в учнів поняття про конфлікти, причини їх виникнення, стадії розвитку, розвивати навички запобігання конфліктам та конструктивного їх розв’язання, виховувати терпимість, співпереживання.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Привітання. Добрий день!
- Щоб наша робота була плідною, давайте згадаємо правила роботи під час уроку . Використання пазлів. Складання з пазлів учнями правил,
- Які б правила додали ви?
Вправа «Очікування». Плакат «Чарівник сундучок», різнокольорові стикери .
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та завдань уроку.
За східною легендою, одного разу боги вирішили створити Всесвіт. Створили зірки, сонце, моря, гори, квіти, хмари, людину і Істину. Однак постало питання: куди заховати її щоб людина не змогла її відшукати? їм забажалось продовжити шлях пошуку Істини.
«Давайте сховаємо її на найвищій гірській вершині», — сказав один.
« Давайте сховаємо її на далекій зірці», — запропонував другий.
«Давайте покладемо її на дно найглибшої безодні» «Давайте заховаємо її на зворотньому боці Місяця». А наймудріший Бог сказав: «Ні. Ми заховаємо Істину в серці людини, тоді вона шукатиме її у всьому Всесвіт, не знаючи, що носить її постійно в собі». Отож, шукати істину слід в собі.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
ІV. Робота над новою темою.
З перших днів життя людина починає пізнавати світ. Цей процес здійснюєть-
ся за допомогою спілкування з оточуючими, світом, що є життєвою потребою кожної людини в будь – якому віці. Особливо важливим воно стає в підлітко-вому віці, у якому зараз перебуваєте ви.
Під час спілкування між людьми здійснюється обмін інформацією, емоціями, почуттями, думками. Але спілкування відбувається не тільки безпосередньо з людьми. Коли ви читаєте книгу, ви спілкуєтеся з письменником і його героями. Дивитеся фільм, міркуєте про себе чи вголос – це все спілкування.
Однак нерідко наше спілкування може перериватися через різні
непорозуміння, сварки, образи… І тоді ми говоримо, що люди конфліктують.
Тому побутує думка, що конфлікт – це погано, жахлива проблема. Але це не так. Конфлікт сам по собі - ще одна форма спілкування людей, іноді навіть продуктивніша й ефективніша, ніж безконфліктне спілкування».
Завдання групам. намалюйте конфліктну ситуацію в шкільній їдальні, на вулиці, в транспорті, на перерві, вдома ( виконання до 7 хвилин).
Презентація роботи групи.
неприємно про це згадувати; ви про це згадуєте із задоволенням; вам байдуже; ви хотіли б про це забути.
Відомий французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері назвав людське спілкування найбільшою розкішшю на світі. ( звернення на епіграф уроку). Спілкування людей — досить складний і делікатний процес. Кожний із нас вчиться цього все життя, здобуваючи досвід часто за рахунок помилок і розчарувань. І, на жаль, досить часто ми потрапляємо в ситуації, які
визначаємо як конфліктні. Яку роль відіграють конфлікти в нашому житті?
Як їх розпізнавати і попереджувати, розв'язувати?
Сьогодні ми спробуємо розібратися в собі і знайти вірний вихід із ситуації в той момент, коли раптом пролунає: «Привіт! Я – конфлікт».
конфлікту».
матеріалу « Причини к виникнення конфліктів»
Доповнення: низький рівень культури; небажання поступитися власними інтересами; невідповідальність цілей і способів їх досягнення; прагнення до лідерства, влади; невміння спілкуватися; невідповідність бажань і можливостей людини.
9. Ознайомлення з стадіями розвитку конфліктів . Робота з підручником с.195 .
Конфлікт — це процес різкого загострення протиріч і боротьби двох чи більше сторін. Проблема ця досить серйозна. Існує навіть наука, яка безпосередньо займається цим,— конфліктологія.
Звернення до слів - конфліктогенів. Конфліктогени – це слова або дії, які викликають,провокують або підсилюють конфлікт. Їх читання учнями.
10.Перебуваючи в конфліктній ситуації, люди діють по-різному
У конфліктології розрізняють п'ять типів стратегії розв'язання конфліктів.
Слово учням , які підготували дану інформацію.
Супровід ілюстраціями представників тваринного та водного світу.
Черепаха» (уклонение). «Черепахи» убегают и прячутся в свой панцирь, чтобы избежать конфликта. Они отказываются от собственных целей и держатся в стороне как от спорных вопросов, из-за которых возникает конфликт, так и от людей, причастных к спору. Они считают, что решать конфликт - дело безнадежное. Им легче убежать (физически или психологически) от конфликта, чем встретиться с ним
«Акула» (принуждение). «Акулы» пытаются убедить оппонентов, силой
заставить их решать конфликт. Для «акул» главное - собственные цели, а
отношения с человеком для них второстепенны. Они любой ценой готовы добиваться своего. Их мало волнует, что они кому-то нравятся. «Акулы» убеждены, что конфликты решаются тогда, когда кто-то побеждает. Они пытаются одержать победу, поражая соперников, нападая внезапно, а также запугивая или угрожая им с позиции силы.
«Плюшевый мишка» (сглаживание). Для «мишек» главное - хорошие отношения, а собственные цели не имеют для них большое значение. Они стремятся всем нравиться, чтобы все их любили и ценили.
«Лиса» (компромисс). «Лисы» неприхотливы как в своих целях, так и в отношениях с людьми. «Лисы» ищут компромисс. Они жертвуют частью своих притязаний во время конфликта и убеждают другого уступить тоже какой-то частью своих целей. Они ищут такого решения, чтобы обе стороны получили «золотую середину». Они готовы пожертвовать ради достижения согласия для общего блага как часть своих притязаний, так и отношениями.
«Сова» (переговоры). «Совы» очень высоко ценят собственные цели и отношения. Они рассматривают конфликт как проблему, которую надо решить, и ищут такое решение, которое удовлетворило и их собственные цели, и цели своей стороны.
Способів розв'язання конфліктів чимало. Людина може скористатися тими, які вважає прийнятними в певній ситуації. Наприклад, може вибрати таку стратегію поведінки в конфлікті, яку називають суперництвом. Тоді вона прагнутиме домогтися свого, нехай навіть | на шкоду людям, які її оточують. А можна вибрати іншу стратегію поведінки — співробітництво. Це пошук такого варіанта поведінки, при якому враховуються інтереси обох сторін. Звісно, результати такої різної поведінки так само будуть різними: у першому випадку 1 конфлікт поглиблюється, а в другому — долається.
Окрім суперництва й співробітництва, можна вибрати інші способи поведінки в конфлікті. Компроміс — вибір проміжного варіанта, в якому кожна конфліктуюча сторона щось виграє, а в чомусь поступається. Пристосування — відмова від власних інтересів. Ухиляння — вихід із конфліктної ситуації без спроби її розв'язання.
11. Розгляньмо, як діють ці стратегії в конкретному конфлікті.
Припустімо, що дівчина Настуся хоче брати участь в організації свята й бути на ньому ведучою. Її однокласниця Оленка так само хоче бути ведучою.
12. Робота з підручником с. 196-198 Інформаційний матеріал. Способи розв’язання конфліктів. Конструктивне розв’язання конфліктів. Використовування кроків. Читання учнями пояснень.
13. Вправа « Що б зробили ви?». Аналіз конфліктних ситуацій.
Робота з малюнками учнів. Їх презентація. Розв’язання конфліктної ситуації.
мама говорить: «Нікуди ти не підеш, пізно вже, ти ще мала (ий)!»
місяць, а книгу він так і не повернув. А вона дуже потрібна тобі для підготовки домашнього завдання. Вчора ти подзвонив йому додому і нагадав про книгу, він обіцяв, що принесе. А сьогодні говорить: «Вибач, я забув, куди я її поклав, і тепер не можу її знайти».
14. Конфлікт та здоров’я. Чому поряд два слова ? Під час конфлікту людина перебуває в стані емоційного збудження. Емоційний стан людини регулює насамперед нервова система. У свою чергу, негативні емоції впливають на стан і функціонування внутрішніх органів. Будь-який емоційний струс, будь-яка конфліктна ситуація не минають для людини безслідно. Образа, сварка, горе, гнів, заздрощі або прагнення помститися — усе це знижує захисні сили організму і скорочує життя.
Підсумкове завдання: «Збудувати» міст ( різними кольорами написати слова, речення), який допоможе нам розуміти одне одного, позитивно спілкуватися, уникнути конфліктів.
Зворотний зв'язок. - Чи справдилися ваші очікування?
Оцінювання учнів.
Домашнє завдання. Опрацювати & 30. Робота в зошиті – практикумі.