Туберкульоз: умови інфікування і розвитку, ознакизахворювання. Заходи профілактики на державному і особистому рівнях

Про матеріал

Урок спрямований на формування в учнів поняття про умови інфікування й розвитку туберкульозу, ознаки захворювання, заходи профілактики на державному і особистому рівнях.

Перегляд файлу

 

Туберкульоз: умови інфікування і розвитку, ознакизахворювання. Заходи профілактики на державному і особистому рівнях

Мета: сформувати в учнів поняття про умови інфікування й розвитку туберкульозу, ознаки захворювання, заходи профілактики на державному і особистому рівнях.

Матеріали та обладнання:  підручник «Основи здоров’я. 7 клас», фотографії та ілюстрації, які демонструють умови інфікування і розвитку туберкульозу, людей,що хворіли цим недугом, ознаки цього захворювання, заходи профілактики на державному і особистому рівнях, комп’ютерна презентація PowerPoint, відеоролики.

Поняття: туберкульоз, умови інфікування, заходи профілактики.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Форма уроку: урок з елементами тренінгу

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Здоров’я – то найбільший в світі дар!

                                     Його цінуємо, коли втрачаєм…

                                     Молитви шлемо вище хмар,

                                     Бо повернути як, не знаєм…

                                     Говорять, що купити все

                                     На цьому світі можна

                                     Але здоров’я ти – не купиш!

Доброго дня, діти. Сьогодні ми поговоримо про дуже небезпечне захворювання – туберкульоз.

ІІ. Мотивація

Вправа «Очікування»

    Необхідно визначити очікування від роботи під час заняття. Кожний  учень висловлює свої очікування від уроку і записує  на білій ромашці. Чому саме на ній, ми поговоримо пізніше.

Ми з вами повинні розібратися, що це за хвороба, якими шляхами вона передається і як від неї можна вберегтися?

ІІІ. Основна частина (повідомлення учнів)

Історія туберкульозу:         

Туберкульоз супроводжував людство з давніх-давен. Ще у залишках кісток древніх людей знаходили сліди туберкульозного ураження. Опис хвороби знаходили в єгипетських ієрогліфах, старих перських книгах, індійських ведах. У вавілонських законах Хаммурабі (поч. II ст. до н.е.) встановлено право на розлучення з жінкою, яка захворіла на сухоти.

Безліч відомих талановитих людей в різні часи боролися з туберкульозом. Це і Спиноза, В.Вернадський, М.Амосов, Шиллер, Франц Кафка, Роберт Стівенсон, Нікколо Паганіні, Сара Бернар, Ж.П. Бельмондо, І.Левитан, М.Добролюбов, М.Некрасов, Ф.Достоевский, А.Чехов, Максим Горький, М. Коцюбинський, Леся Українк(РОЗПОВІДЬ ВІТАЛЯ ТРОЯН), Анна Ахматова, Вівьєн Ли та багато інших. Символом боротьби з туберкульозом з давніх пір стала біла ромашка. Вперше благодійна акція «Біла ромашка» пройшла ще в 1912 році.

Який же слід залишив туберкульоз в історії?

  • видатний композитор Фредерік Шопен помер на 39 році життя (СЛУХАЄМО ФРАГМЕНТ МЕЛОДІЇ),
  • втратою стала смерть Павла Загребельного, автора славнозвісної «Роксолани»;
  • не помилував туберкульоз і 3 лауреатів Нобелівської премії, імператорів, султана, першого президента США Дж. Вашингтона.
  • ЧОМУ ЦІ ВІДОМІ ЛЮДИ ПОМИРАЛИ ВІД ЦІЄЇ ХВОРОБИ (ТОМУ ЩО ВОНА НЕ ЛІКУВАЛАСЬ. ВОНИ ВІДПОЧИВАЛИ В САНАТОРІЯХ – ЗБЕРЕЖЕННЯ ПРИРОДИ ЕКОЛОГІЧНА НАСКРІЗНА ЛІНІЯ)

Найважливішою причиною розповсюдженого поширення туберкульозу серед жителів усіх континентів є його інфекційна природа. Про це здогадувалися лікарі і філософи, жреці і вчені ще задовго до нашої ери. Свою назву це захворювання отримало від слова «туберкулум» - у перекладі з латинської - горбик, так як в тканинах померлих від туберкульозу хворих були виявлені висипання у вигляді горбиків.               У середині XIX століття французький морський лікар Вільмен зауважив, що після появи хворого на туберкульоз на кораблі, у багатьох матросів розвивалася та ж хвороба. Вільмен збирав мокроту хворих на туберкульоз і просочував нею підстилки для морських свинок. Піддослідні тварини захворювали на туберкульоз і вмирали від нього. У всіх органах і тканинах у них виявлялися такі ж горбкові висипання, як і у людини, хворої на туберкульоз. Це дозволило йому зробити висновок: туберкульоз - захворювання, причиною якого служить інфекційний агент.              

 Бліцтурнір

  1. Яке захворювання називають інфекційним?
  2. Наведіть приклади інфекційних захворювань?
  3. Які шляхи передачі інфекційних захворювань ви знаєте? (ВІДПОВІДІ УЧНІВ)

  У 1882 році німецький вчений Роберт Кох виявив «агент», існування якого передбачав Вільмен. Ним виявився мікроб, який при дослідженні під мікроскопом мав вигляд тонкої прямої або злегка зігнутої палички (бацили) з зернистими включеннями. 24 березня 1882 Р. Кох доповів про це фізіологічного суспільству в Берліні, у зв'язку з чим Всесвітньою організацією охорони здоров'я через 100 років після відкриття ця дата була оголошена Всесвітнім днем боротьби з туберкульозом. У 1905 році він став лауреатом Нобелівської премії в галузі фізіо­логії та медицини за «дослідження й відкриття, що стосуються лікування туберкульозу». Які ж властивості притаманні бактерії, що її відкрив Кох? Бактерія має оболонку, яка дозволяє їй витримувати досить су­ворі умови навколишнього середовища й опиратися імунній системі людини. Окрім того, оболонка не пропускає звичайні антибіотики,  тому туберкульоз доволі складно лікувати.             

Цікава інформація

  • У Єгипті була знайдена мумія людини з враженими туберкульозом внут­рішніми органами, вік якої понад 2000 років. Але коли виділена з тканин мумії мікобактерія була поселена в спеціальне середовище, вона почала інтенсивно розмножуватись! І це через 2000 років!
  • У темному місці збудник туберкульозу може зберігатись 2—3 роки!
  • Декілька місяців мікобактерії живуть на сторінках книг та паперових грошах.
  • У воді мікобактерії живуть до 150 днів.
  • Навіть, якщо мікобактерія висохла, вона може викликати хво­робу через 1,5—2 роки.
  • А про куріння чиїхось недопалених цигарок, поцілунки, пере­повнений міський транспорт, вживання сирого неперевіреного мо­лока, м'яса годі вже й говорити!!!

 

Джерело інфекції та шляхи зараження. Робота з підручником с. 114 І група .Основне джерело інфекції - людина, хвора легеневою формою туберкульозу, рідше - тварини. За 1 рік хворий на відкриту форму туберкульозу може заразити 10 - 15 осіб. Кашляючи, чхаючи, сміючись, він викидає в повітря дрібні крапельки мокротиння, що містять мікобактерії туберкульозу, які розсіюються навколо на відстані до 1,5 м і тримаються в повітрі до 30 хвилин, а в погано провітрюваних приміщеннях - ще довше. З повітрям вони проникають в легені людей, які знаходяться поблизу. Це повітряно-крапельний шлях передачі.               (ДЕМОНСТРАЦІЯ СОЦІАЛЬНОЇ РЕКЛАМИ)                                                        Можливий і повітряно-пиловий шлях передачі інфекції. Крапельки мокротиння хворого потрапляють на підлогу, стіни приміщення, висихають та довго залишаються життєздатними. При недостатньо ретельно проведеному прибиранні приміщення, повітря в ньому забруднюється частинками  сухої мокроти і разом з частинками пилу проникає в дихальні шляхи людей, які перебувають в даному приміщенні. Таким чином, зараження можливе і при відсутності безпосереднього контакту з хворим. Зараження туберкульозом можливо також при поцілунку, докурюванні чужих сигарет, через носову хустинку хворого, через одяг, посуд, рушники, постільну білизну та інші речі, на яких потрапило харкотиння.  Можливим є, також, зараження внаслідок вживання в їжу продуктів від хворих на туберкульоз тварин. Туберкульозом вражається більше 50 видів тварин; для людини найбільш небезпечна, в першу чергу, велика рогата худоба. Вживання сирого молока і молочних продуктів від хворої на туберкульоз корови може призвести до захворювання людини.                                                                                   

Отже, можна виділити такі шляхи зараження мікобактеріями туберкульозу - повітряно-крапельний (при чханні та кашлі);                                                                                    -повітряно-пиловий (у запилених приміщеннях, де перебувала хвора людина);              - харчовий (через продукти харчування);                                                                                                  - контактний (через побутові предмети)

Рольова гра “Шляхи зараження”:

а) об’єднання учнів у 3 групи (повітря, продукти, контакти);

б) завдання групам –розіграти сценки про те, як передається туберкульоз

(повітряно-крапельний шлях, харчовий, побутовий).

 

За яких умов на туберкульоз може захворіти велика кількість людей?

Насамперед такими умовами є:

  •      погані економічні й соціальні умови;
  •      сире й тісне житло;
  •      неповноцінне харчування;
  •      фізична перенапруга організму;
  •      постійні стреси.

За таких умов імунна система людей стає слабкою, що й приз­водить до епідемії туберкульозу.

7. Ознаки захворювання на туберкульоз Виступ Саша Морар

Ранніми симптомами туберкульозу можуть бути: (ВІДЕО)

  •          швидка стомлюваність організму;
  •          зниження апетиту;
  •          схуднення;
  •          тривале підвищення температури тіла;
  •          підвищена пітливість, особливо перед ранком.

Поступово, із розвитком захворювання, з'являються додаткові симптоми:

  • задишка при невеликих фізичних навантаженнях;
  • кашель або покашлювання з виділенням мокротиння, можливо з кров'ю;

- специфічний (так званий лихоманковий) блиск в очах.

  Чим раніше буде виявлено, що людина хвора на туберкульоз, тим легше буде лікувати захворювання.

8. Діагностика туберкульозу

Дуже важливо вчасно виявити людей, хворих на туберкульоз. Про­цес розпізнавання хвороби й визначення її називають діагностикою. Діагностують туберкульоз за допомогою проби Манту, названої так на честь французького лікаря Шарля Манту. Кожному напевно ро­били цю пробу, а потім стежили  за цяткою на шкірі. Цю пробу можна робити не завжди. Протипоказаннями для про­ведення проби Манту є: шкірні захворювання, застуда, гострі й хронічні інфекційні захворювання в стадії загострення, алергія. Рентген – флюорографія на місцях. (фізика)             

 

9. Профілактика туберкульозу (відео)


Профілактика туберкульозу ґрунтується на ранньому виявленні людей, інфікованих туберкульозною паличкою, та їх лікуванні. Виділяють медичну, санітарну та соціальну профілактики.                                                                                                               

Медична профілактика спрямована на створення специфічного імунітету у дітей через вакцинацію.                                                                                    

Санітарна профілактика пов’язана зі своєчасним виявленням хворих на туберкульоз, їх ізоляцією, дотриманням правил дезінфекції, ефективним лікуванням.                                                                                                                                            

Соціальна профілактика полягає в дотримуванні прав людини, хворої на туберкульоз, і убезпеченні здоров’я людей, що оточують хворого


ІІІ. Практичний блок.

 Робота в групах - створення проектів:

 учасники розбиваються на групи і одержують завдання

 група 1 - умови інфікування туберкульозом;

      група 2 – діагностика і лікування туберкульозу;

      група 3 – профілактика туберкульозу на державному і особистому рівні. Презентації груп, обговорення.

Заповни схему

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Підкресли однією рискою ознаки, які можуть бути симптомами туберкульозу, двома – ознаки, які не є симптомами цього захворювання:

Зменшення маси тіла; підвищена температура тіла впродовж тривалого часу; поява вугрів; хронічний кашель із виділенням мокротиння; збільшення маси тіла, гарний настрій.

 

Наступне завдання таке: кожен з вас отримає тези про туберкульоз. Ви повинні прикріпити їх на дошці під словами «Факт» і «Міф», обґрунтувавши свою думку.

(На дошці прикріплені написи «Міф» «Факт», діти по черзі отримують тези, прикріплюючи їх під відповідним написом. Доречно буде, коли діти будуть коментувати, пояснювати свою думку).

Тези про туберкульоз

Туберкульоз вражає лише легені.

Варто збудникові туберкульозу потрапити в організм, і хвороба неминуча.

Туберкульоз – хвороба «країн з низьким економічним розвитком».

Туберкульоз – хвороба соціальних низів.

Вперше бактерію туберкульозу відкрив Олександр Флемінг.

Хвороба може прийти до будь – кого.

Вперше бактерію туберкульозу відкрив Кох.

Стреси, неякісне харчування можуть привести до хвороби.

Рентген слід робити лише у випадку явних ознак хвороби.

Туберкульоз  - це інфекційне захворювання.

Захворіти можна лише поспілкувавшись з хворим

Туберкульоз можна вилікувати.

Зараз ми зробимо невеличкий екскурс у мистецтво та історію.

Мистецький екскурс

На дошці прикріплюються репродукції картин

Слово тренера.

- У 22 роки від туберкульозу помирає найвідоміша красуня середньовічної Флоренції Симонетта Веспуччі, яка стала джерелом багатьох віршів, пісень, картин. відомого художника Ботічеллі. Симонетта Веспуччі стала праобразом усіх його Мадонн і Венер. У неї був туберкульозного ураження плечового поясу.

Підсумок уроку

- Для того, щоб закріпити наші знання давайте використаємо вправу «Перехресний вогонь». Кожен з вас задасть питання один одному по темі уроку.

Вікторина

Тестові питання до вікторини «Що я знаю про туберкульоз»

(Питання роздаються учням на аркуші)

1.Слово «туберкульоз» походить від латинського слова tuberculum, що в перекладі означає:

а) хвороба;

б) бугорець;

в) ямка;

г) паличка.

2. Всесвітній день боротьби з туберкульозом відзначають:

а) 24 березня;

б) 8 листопада;

в) 5 грудня;

г) 5 липня.

3. Флюорографію, яка забезпечує ранню діагностику туберкульозу, слід проходити:

а) один раз на місяць;

б) рік;

в) три роки;

г) п'ять років.

4. Якщо підліток кашляє впродовж місяця, то:

а) це нормальне явище;

б) це причина для відвідин лікаря;

в) йому не загрожує туберкульоз;

г) якщо при цьому немає температури – він здоровий.

5. Збудника туберкульозу відкрив учений:

а) Іван Петрович Павлов;

б) Ілля Ілліч Мечніков;

в) Роберт Кох;

г) Френсіс Крік.

6. У навколишньому середовищі паличка Коха зберігається:

а) до 12 місяців;

б) двох днів;

в) одного тижня;

г) десяти годин.

7. До заходів профілактики туберкульозу  належать:

а) провітрювання приміщень та вологе прибирання в них;

б) поліпшення побутових умов життя;

в) щеплення проти туберкульозу, здоровий спосіб життя.

8. Ризик захворіти туберкульозом на Україні:

а) відсутній;

б) дуже високий;

в) дуже низький;

г) є неістотним.

9. Хворий з відкритою формою туберкульозу:

а) не потребує лікування;

б) не є небезпечним для тих, хто його оточує;

в) дуже заразливий і небезпечний для тих, хто його оточує;

г) може мешкати зі здоровими людьми в одній кімнаті.

10. Туберкульоз також називають:

а) цингою;

б) грудною жабою;

в) сухотами;

г) рахітом.

Взаємоперевірка 

Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал

 

Що таке туберкульоз?

Які шляхи інфікування?

Які симптоми?

Профілактика?

Розв’язування проблемних ситуацій.

Батьки попросили семирічного Сашка сходити в магазин. Повертаючись додому, він потрапив під дощ і промочив одяг. Батьки дуже розхвилювались. Чому застудні захворювання дітей так непокоять дорослих? (Застудні захворювання знижують імунітет і дитина може захворіти на іншу хворобу)

Паличку Коха виявили в організмі Наташі та Олі. Але Оля хворіє на туберкульоз, а Наташа – ні. Чому? (Це може бути пов’язано з тим, що в Олі знижений імунітет)             

VІІ. Підсумкове завдання

Вправа «Тепло долонь»

Лунає фрагмент із циклу «Звуки природи. Спів пташок»

Давайте візьмемося за руки і тепло своїх долонь передамо один одному.

 VІ. Підсумок уроку.          

Домашнє завдання: прочитати відповідний параграф підручника, намалювати малюнок або плакат на тему «Обережно, туберкульоз»

 

                                   Щоб дух завжди здоровим був,

А тіло не знівечилось у руїни,

Єднаймось, молодь, за здоров’я

Твоє, моє і цілої країни!

Живи! Люби! Твори добро!

Щоб досягти непізнаних зірок.

Цінуй життя в усій його красі,

Зроби до здоров’я крок!


 

 

Список використаної літератури

  1. Воронцова Т.В., Пономаренко В.С. Школа проти СНІДу. Профілактика ризикованої поведінки. – К.: Алатон, 2006
  2. Воронцова Т.В., Пономаренко В.С. Основи здоров’я. Посібник для вчителя. – К.: Алатон, 2005
  3. Воронцова Т.В та ін. Основи здоров’я. Підручник для 7-го класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Алатон 2005
  4. Воронцова Т.В., Пономаренко В.С. Зошит-практикум для учнів 7-го класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Алатон 2005
  5. Малашенко М.П. Тиждень основ здоров’я 5-9 класи. – Х.: Вид.група «Основа», 2012

 

 

 

docx
Додано
7 червня 2018
Переглядів
2158
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку