Урок української мови у 3 класі
Тема. КОРІНЬ СЛОВА. СПІЛЬНОКОРЕНЕВІ ( СПОРІДНЕНІ) СЛОВА.
Мета: створити умови для формування в учнів уявлення про спільнокореневі слова на основі спорідненості слів, вчити знаходити серед поданих слів спільнокореневі, виділяти спільну частину споріднених слів - корінь , розрізняти споріднені та однозвучні слова, розвивати увагу до лексичного значення слів; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов та повагу до народних традицій .
Обладнання. Презентація, макет українського віночка на дошці, паперові квіти , різнокольорові стрічки, макет дерева, сонця, хмари, лялька в українському вбранні, картки з текстами для роботи в групах, схема для складання сенкану, схема-опора для саморефлексії, запис фізкультхвилинки.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
1. Слова учителя
Вже почули всі дзвінок?
Він покликав на урок.
Усі веселі, всі здорові?
До уроку всі готові?
Кожен з вас приготувався ,
На перерві постарався.
2.Девіз уроку:
Сидимо р.вн.,
Слухаємо .в.жн.,
Пишемо к.л.гр.ф.чн.,
Відповідаємо пр..в.льн.!
3. Очікування від уроку.
Учні записують свої очікування на папірцях і вивішують на макет дерева .
До нас сьогодні завітала на урок лялька Україночка, але може хтось здогадався, якого елементу українського костюму не вистачає?
Сплетемо вінок український сьогодні,
У якому різнобарвні квіти,
Цей прекрасний символ України
Стрічками прикрасять діти.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ.
Мабуть, кожна дівчинка вміє плести віночок – із жовтих сонечок-кульбаб, із кленових листочків , із лугових квітів. А чи задумувались ви, що означає це слово?
Віночок – це плетене коло із квітів, листя, гнучких гілочок. А український віночок - не просто прикраса дівчини, а й оберіг , що має цілющі властивості – знімає біль, захищає від різних хвороб та злих духів. Це - символ молодості, краси, кохання.
Плести віночок - то ціла наука. Наші прабабусі знали різні секрети: як плести і коли, як зберігати квіти у вінках. Дівчатка починали носити віночок з трьох років. Перший - для трирічної дівчинки плела мама, в ньому було 4 квітки. У віночку для семирічної дівчинки було 7 квітів. А всього у віночку могло бути до 12 квіток.
2. Поетична хвилинка «Хто квіти знає, нехай відгадає» .
Після відгадування загадки дитина прикріплює квітку до макета віночка на дошці.
1.Цвіте синьо, лист зелений,
Квітник прикрашає.
Хоч мороз усе побив,
його не займає( барвінок).
У народі його вважають символом життя.
2.Запалали в чистім полі
Квіти гарні, всі червоні.
То палає влітку так
Польовий червоний… ( мак).
Мак – оберіг від злих духів, а ще символ боротьби українського народу за волю.
3.Я на сонце дуже схожа –
Золотиста, ніжна, гожа.
Відгадати вам неважко,
Що за квітка я? ( ромашка)
Символ доброти , ніжності і вірності.
4.У вінку зеленолистім,
У червоному намисті
Видивляється у воду
На свою чудову вроду ( калина).
Символ краси та дівочої вроди, символ України.
5.Навесні зацвіте білим цвітом,
А в жнива – червоним плодом ( вишня)
Символ материнської любові.
6. У матінки – квіточки
Лиш блакитні діточки.
З жита виглядають
Матінку вітають. ( Волошки)
Волошка – символ людяності.
7. Квітка гарна всіх лікує,
Темними брівками милує. ( Чорнобривець)
Чорнобривець - це символ вроди.
А кожна стрічка у вінку теж мала своє місце і значення . Виконуючи завдання, « в’язатимемо» у наш віночок кольорові стрічки.
3.Розминка для пальчиків ( промовляння скоромовки з рухами)
У ставку рядком стоять
Гусенята й гуска,
Гусенята плюскотять,
Гусак носом плюска.
- Які слова - родичі зустрічаються в цій скоромовці?
4. Каліграфічна хвилинка
Написання великої і малої літер Г г.
Вплетемо коричневу стрічку – символ землі - годувальниці.
5. Робота з словниковим словом.
а) Збери слово: регйо .
б)» Голосуємо ногами» .
Допоможіть пояснити значення цього слова:
- це шоколадна цукерка?
- Це людина – боягуз?
- Це особа, яка здійснює подвиги, виявляє відвагу, хоробрість, самовідданість у бою і праці?
- Це маленька тваринка, що живе у горах?
- Головна дійова особа літературного твору?
- Це велика червона квітка?
в) Добір слів – родичів ( героїня, героїчний, героїзм, геройський, геройство)
г) Добір словосполучень : вітати героя, присвятити герою, гордитися героєм, наслідувати героя, знайомитися з героєм.
д) Складання речень.
ж) Пояснення прислів’я. Герой ніколи не вмре – він вічно живе.
Вплетемо жовті стрічки
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ, ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ
Без якої частини рослина не може рости?
Хвилинка-ерудита
- А чи знаєте ви, що слово корінь – це багатозначне слово. Подумайте, що воно може означати?
Корінь – це орган рослини, без якого вона не зможе жити.
Зуб також має корінь.
На уроках математики ми знаходимо корінь рівняння.
Корінь – це початок чого-небудь. Наприклад, кожен людський рід має свої корні – дідуся та бабусю.
- Як ви гадаєте, чи мають корінь слова?
Тож сьогодні на уроці ви дізнаєтесь:
- що таке корінь слова,
- як називаються слова об’єднані одним значенням,
- слова – «родичі», споріднені і спільнокореневі слова мають однакове значення.
Навчитеся:
- знаходити споріднені слова;
- визначати корінь слова;
- вилучати однозвучне слово.
Зелені стрічки – символ живої природи, краси і молодості.
ІV. НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНА ДІЯЛЬНІСТЬ УЧНІВ
Опрацювання правила.
В'яжемо у вінок сині стрічки .
Морелі — сорт абрикоси, вишні з дрібними плодами.
Прочитайте правило як визначати корінь.
Відновлення алгоритму на дошці
Оранжева стрічка– символ хліба.
V. ЗАСТОСУВАННЯ МОВНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ
1. Робота в групах . « Дірявий текст»
«Зарядка для очей»
VІ. МОВЛЕННЄВО-ТВОРЧА ДІЯЛЬНІСТЬ.
Я падаю на ваші хати.
Я білий-білий, волохатий.
Я прилипаю вам до ніг
І називаюсь просто … (сніг)
Рожева стрічка - символ достатку і багатства.
4.Вправа « Передбачення»
Ми вже знаємо про символічне значення стрічок. А хто помітив ,про які кольори ми нічого не сказали? Пригадайте, якого кольору прапор України. Отже, що символізують його кольори? Синій – це колір неба і води, а жовтий – колір пшениці.
Малинова стрічка – символ щирості.
VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
1.Складання сенкану за планом.
( Ми милуємося українським віночком. )
2. Саморефлексія з опорою на схему.
Я знаю…
Я вмію …
Я ціную …( думку товаришів, нові знання, корисні поради)
3. Рефлексія.
- Чиї очікування здійснилися, свою краплинку прикріпіть до сонечка.
Якщо ваші сподівання не здійснилися – до хмаринки.
- З яким настроєм ви закінчуєте наш урок. Займіть позицію біля кульки-смайлика, на якій відображено ваш настрій.
Годинник невтомний показує враз,
Що нашу роботу закінчити час.
Працювали ви добре, друзі,
Відпочиньте по заслузі