Урок – аукціон
Тема. Узагальнення вивченого про частини мови.
Мета. Узагальнити знання учнів про іменник, прикметник, дієслово, прислівник, числівник і займенник. Розвивати навички відрізняти частини мови за їх лексичним значенням. Збагачувати словниковий запас учнів. Виховувати інтерес до навчання.
Обладнання. Гонг. Картки з назвами частин мови, фонограми веселих мелодій для музичних пауз.
Хід уроку:
І. Оголошення теми і мети уроку.
(Діти заздалегідь дізналися значення слова «аукціон»)
ІІ. Узагальнення знань про іменник.
Наприклад:
Коли більше немає бажаючих розповідати про іменник – лунає гонг.
Власником «товару» (картки з написаною частиною мови) стає група, представник якої виступав останнім.
а) Вставити пропущені букви та розташувати іменники в алфавітному порядку. Які слова зайві? Чому?
Абр…кос, пш…ниця, ч…ремха, ап…льсин, п’ятн…ця, ч…довий, ч…решня, в…рблюд, ч…рвоний.
б) Який іменник серед записаних має 7 букв, 8 звуків, 3 голосні, 5 приголосних.
Абрикос, пшениця, черемха, апельсин, п’ятниця, чудовий, черешня, верблюд, червоний.
в) Із поданих пар слів склади словосполучення, добираючи для зв’язку слова-прийменники. Визнач відмінок іменників.
Сидів парта; пасуться луг; розповідає Україна; познайомилися поет; заплатити телефон; злетів гілка.
ІІІ. Узагальнення вивченого про прикметник.
Діти працюють у групах. Розповідають про прикметник. Коли настає тиша, лунає звук гонга.
а) Придумати якнайбільше прикметників із суфіксами –ськ, - цьк, - зьк і пояснити їх написання.
б) З кожної групи слів утворити речення. Пояснити місце і роль прикметника в ньому. Поставити прикметник та іменник в потрібному відмінку.
- Густий, дерева, на, зелень.
- Земля, до, колос, повний, гнеться.
- Скотилось, хмара, сонце, золоте, з.
3. Музична пауза.
ІV. Узагальнення про дієслово.
а) Відгадати загадки.
- Ріжуть мене ножакою,
Б’ють мене ломакою.
За те мене отак гублять,
Що всі мене дуже люблять.
- Мене просять, мене чекають.
А як іду - всі втікають.
б) Виписати з даних загадок дієслова 3-ї особи множини, визначити дієвідміну.
V. Узагальнити знання про числівник, займенник та прислівник.
1. Продовжується аукціон. Відповіді учнів. Гонг.
2. Завдання для груп:
а) На місці крапок постав, де треба, м’який знак.
Сімдесят…, міл…йон, міл…ярд, вісімдесят…, с…омий, тр…ома, чотирнадцят… .
б) Займенники я, ми, ти, ви, він, вона, воно, вони заміни запитаннями, узгодивши їх з дієсловами:
Допоможіть (кому?) …
Бачили (кого?)…
Пишаються (ким?)…
в) Утвори прислівники від поданих слів:
Радісний –
Холодний –
Повільний –
Привітний –
VІ. Підбиття підсумків аукціону.